ArbetSam – Erfarenheter och satsningar 2012-09-18.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Advertisements

Kompetensinventering
Framtida överenskommelse om långsiktigt, hållbara strukturer som stödjer en evidensbaserad praktik inom socialtjänst och därtill hörande hälso- och sjukvård.
EU:s strukturfonder Strukturfondspartnerskap
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Arbetsplatslärande - ett annorlunda sätt att lära
FRÅN VÄSTERHAVET TILL VÄTTERNS STRAND

Individuellt Stöd i Vuxenlivet Arbetslinjen 2.0
Kompetensplattform Halland
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
Integration och mångfald –
Effektiv miljötillsyn Ett projekt för Ökat Lärande och Hälsa.
Länets kommuner i samverkan
Länsstyrelsen Västra Götalands län
När internationalisering är en del av utbildningen Sara Meyer Internationell samordnare Norrköpings kommun
Ett UTVECKLINGSPROJEKT 1 januari 2009 – 30 juni 2011 (Ett förprojekt genomfördes våren 2008) Augusti 2009.
Ett UTVECKLINGSPROJEKT 1 januari 2009 – 31 mars 2012 (Ett förprojekt genomfördes våren 2008) Februari 2010.
Ett UTVECKLINGSPROJEKT 1 januari 2009 – 31 december 2010.
Om CARPE Projekt.
VAD ÄR ETT LYCKAT UTVECKLINGSARBETE?
Ansvar för Länsstyrelsen I samband med allvarliga händelser  vara en sammanhållande funktion  verka för att en samlad regional lägesbild sammanställs.
Projekt. Varför startades projekt Carpe? Funktionshinderområdet är litet i varje kommun men för brett för att varje enskild kommun ska klara av att fylla.
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
- för arbetsliv och utbildning Mötesplats en arena att mötas på för att lära, studera och diskutera. Mäklare utvecklar samverkan.
Välkommen till ESF:s seminarium
Socialfonds-programmet
Skörda frukterna! Socialfondens växthus för kompetensutveckling.
”Samverka eller dö !” Johan Nordenswan
Kjerstin Larsson Fil. Dr. FoU-ledare Fokus Kalmar
FAS III Spridning  NTG – LÄR (Lärande miljöer)  Centrala uppgifter för NTG-Lär är att: - Synliggöra miljöer för lärande - Fördjupa reflektion och teoriutveckling.
TDAR   - Spreading knowledge and awareness of new approaches in workplace learning.
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Bakgrund Utsatthet Utanförskap Låg tillit till sin profession
Matchning Södertörn. Regionalt utvecklingsprogram för Södertörn Vision: Kommunerna på Södertörn är en attraktiv del av Stockholm- Mälarregionen, med en.
Vilken roll har de idéburna organisationer Kärt barn har många namn – idéburna, ideella, non-profit, kooperativ och sociala företag Unikt inte komplement.
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
1.
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
SMAK  Projekt SMAK ( )  Kompetensutveckling för aktörer som möter personer NPF i sin yrkesutövning  Regionförbundet och Europeiska socialfonden.
Varför e-förvaltning och e-strategier? Skapa NYTTA För samhället, medborgarna, företagen och för verksamheterna.
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier Hässleholm 18 november 2010 Mats Holmquist.
När projektet blir mer än ett gästspel Växtkraft med EU Carina Åberg APeL FoU.
Förberedande projekt inom temat Framtidens välfärd Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn –
Verksamhetsidé Förena arbetsliv och utbildning i ett gemensamt åtagande och ansvar att trygga personal- och kompetensförsörjningen inom vård och omsorg.
Möjlighet till Egen Kraft!
10 medverkande kommuner deltagare
Träff med föreningar i IL Bromma 4 maj – 19.30
Ett treårigt utvecklingsprojekt
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Aktuella utlysningar “En jämställd och inkluderande arbetsmarknad”
Dagens program 13.00: Hej och välkommen
Fokus Yrkesutbildning VO
Bild av esf-projektets tänkta process och målgrupp
Risk- och sårbarhetsanalyser
Workshop Arbetsplatslärande.
Competence Academy – Public Sector
Reglab Medlemsmöte 12 sept.
Vård- och omsorgscollege är certifierad samverkan mellan arbetsgivare, fackliga organisationer och utbildningar som tillsammans skapar attraktiva och moderna.
Vård- och omsorgscollege är certifierad samverkan mellan arbetsgivare, fackliga organisationer och utbildningar som tillsammans skapar attraktiva och moderna.
Välkomna till en workshop om språkutveckling
Språkstöd KIVO-C Kvalitetssäkrad Inkludering Inom Vård och Omsorg Uppsala län –
Maria Nordin Institutionen för psykologi
Vård- och omsorgscollege är certifierad samverkan mellan arbetsgivare, fackliga organisationer och utbildningar som tillsammans skapar attraktiva och moderna.
Presentationens avskrift:

ArbetSam – Erfarenheter och satsningar

Ett pärlband av projekt Olika kompetensutvecklingssatsningar de senaste c:a tio åren: Kompetensstegen Olika typer av grundutbildningar i äldreomsorgen APU-projektet SpråkSam-projekten

Erfarenheter Arbetsplatsnära utbildning ger goda effekter Språkutvecklingen tar fart om man tar ett gemensamt ansvar Stärkt självkänsla – både för anställda och hela verksamheter Arbetsplatslärande är ett komplext begrepp!

ArbetSam - grundfakta Projektägare Lidingö stad Drivs i samverkan med Stiftelsen Stockholms läns Äldrecentrum Finansiering 38,8 miljoner från Europeiska Socialfonden Projekttid –

Deltagande aktörer, arbetsplatser Kommuner i Stockholms län: Lidingö, Botkyrka, Järfälla, Solna, Sundbyberg och Tyresö Stockholms stad: Bromma, Hässelby-Vällingby, Kungs- holmen, Skärholmen och Spånga-Tensta Privata omsorgsföretag: Temabo (Sollentuna, Södermalm), Legevisitten(Östermalm), Inblasa, Silverhemmen(Norrtälje), Förenade Care, Kosmo

Övriga samverkande aktörer Stiftelsen Stockholms läns Äldrecentrum Stockholms stad: Äldreförvaltningen, Arbetsmarknadsförvaltningen Kommunal Stockholms universitet, institutionen för utbildningsvetenskap Projekt i andra länder

Mål Individnivå – stärkt kompetens i yrket och språket, stärkt självkänsla och kommunikationsförmåga Organisationsnivå – strukturer för lärande arbetsplatser, långsiktig samverkan arbetsliv/vuxenutbildning/sfi Pedagogisk nivå – modeller och metoder för språkutveckling och arbetsplatslärande Kommunikation och spridning av resultat – god kommunikation inom projektet och utåt, resultat spridda till omvärlden

Målgrupper Chefer och cirka anställda på c:a 75 arbetsplatser i länet: cirka en niondel av länets äldreomsorg Av dessa utgör c:a 650 den primära målgruppen som får arbetsplatsförlagd undervisning

Nyckelord i ArbetSam Kunskapssyn – arbetsplatslärande - reflektion Kommunikation och språkutveckling - ett samspel och gemensamt ansvar Strategisk påverkan - samverkan utbildning och arbetsliv

Roller på arbetsplatsen Den anställde som har behov av kompetensutveckling Chefen Reflektionsledaren Språkombudet Vård- och sfi-lärare Övriga anställda Kunden/brukaren – i centrum för omsorgen

Aktiviteter Kartläggning av arbetsplatsernas och individernas utgångsläge Arbetsplatsförlagd utbildning för de 650 – en halv dag i veckan med lärare från vuxenutbildning och sfi Reflektionsledar- och språkombudsutbildning Nätverk och skräddarsytt stöd till chefer, deltagare och lärare Metodutveckling med forskarstöd Samverkan med projekt och aktörer i Danmark, England, Polen och Tyskland Strategisk påverkan – förankring och spridning Lärande utvärdering

Vad är det som är annorlunda? Struktur för lärande – långsiktighet Lärarna på arbetsplatsen – både formell och reell utbildning – arbetsplatsen styr Reflektion byggs in i arbetsplatsens rutiner Fokus på språk: - det svenska språket som kommunikationsspråk - språket som omsorgens viktigaste redskap, oavsett modersmål

En lärande och språkutvecklande arbetsplats – några kännetecken Strategi för lärande och utveckling Lärande och reflektion i vardagen – man lär av varandra Språklig medvetenhet Kompetens på olika nivåer Självständighet och initiativkraft Stöd och inspiration utifrån

Verktyg för arbetsplatslärande Handbok för arbetsplatser Handbok för lärare Lokal utbildningsplan Valideringsmodell Vård- och omsorgsprogrammet Europarådets språkskala för omsorgsyrket Mallar, modeller, tips och råd

Vad satsar Arbetsam på? Engagera och samordna i en komplex miljö Bidra till att skärpa kraven – förändra kulturen Begreppen ”arbetsplatslärande” och ”en lärande arbetsplats” Utveckla samspelet mellan utbildningsanordnare/lärare och arbetsplatser Etablera nya strukturer

Mer info och kontakt: