ArbetSam – Erfarenheter och satsningar
Ett pärlband av projekt Olika kompetensutvecklingssatsningar de senaste c:a tio åren: Kompetensstegen Olika typer av grundutbildningar i äldreomsorgen APU-projektet SpråkSam-projekten
Erfarenheter Arbetsplatsnära utbildning ger goda effekter Språkutvecklingen tar fart om man tar ett gemensamt ansvar Stärkt självkänsla – både för anställda och hela verksamheter Arbetsplatslärande är ett komplext begrepp!
ArbetSam - grundfakta Projektägare Lidingö stad Drivs i samverkan med Stiftelsen Stockholms läns Äldrecentrum Finansiering 38,8 miljoner från Europeiska Socialfonden Projekttid –
Deltagande aktörer, arbetsplatser Kommuner i Stockholms län: Lidingö, Botkyrka, Järfälla, Solna, Sundbyberg och Tyresö Stockholms stad: Bromma, Hässelby-Vällingby, Kungs- holmen, Skärholmen och Spånga-Tensta Privata omsorgsföretag: Temabo (Sollentuna, Södermalm), Legevisitten(Östermalm), Inblasa, Silverhemmen(Norrtälje), Förenade Care, Kosmo
Övriga samverkande aktörer Stiftelsen Stockholms läns Äldrecentrum Stockholms stad: Äldreförvaltningen, Arbetsmarknadsförvaltningen Kommunal Stockholms universitet, institutionen för utbildningsvetenskap Projekt i andra länder
Mål Individnivå – stärkt kompetens i yrket och språket, stärkt självkänsla och kommunikationsförmåga Organisationsnivå – strukturer för lärande arbetsplatser, långsiktig samverkan arbetsliv/vuxenutbildning/sfi Pedagogisk nivå – modeller och metoder för språkutveckling och arbetsplatslärande Kommunikation och spridning av resultat – god kommunikation inom projektet och utåt, resultat spridda till omvärlden
Målgrupper Chefer och cirka anställda på c:a 75 arbetsplatser i länet: cirka en niondel av länets äldreomsorg Av dessa utgör c:a 650 den primära målgruppen som får arbetsplatsförlagd undervisning
Nyckelord i ArbetSam Kunskapssyn – arbetsplatslärande - reflektion Kommunikation och språkutveckling - ett samspel och gemensamt ansvar Strategisk påverkan - samverkan utbildning och arbetsliv
Roller på arbetsplatsen Den anställde som har behov av kompetensutveckling Chefen Reflektionsledaren Språkombudet Vård- och sfi-lärare Övriga anställda Kunden/brukaren – i centrum för omsorgen
Aktiviteter Kartläggning av arbetsplatsernas och individernas utgångsläge Arbetsplatsförlagd utbildning för de 650 – en halv dag i veckan med lärare från vuxenutbildning och sfi Reflektionsledar- och språkombudsutbildning Nätverk och skräddarsytt stöd till chefer, deltagare och lärare Metodutveckling med forskarstöd Samverkan med projekt och aktörer i Danmark, England, Polen och Tyskland Strategisk påverkan – förankring och spridning Lärande utvärdering
Vad är det som är annorlunda? Struktur för lärande – långsiktighet Lärarna på arbetsplatsen – både formell och reell utbildning – arbetsplatsen styr Reflektion byggs in i arbetsplatsens rutiner Fokus på språk: - det svenska språket som kommunikationsspråk - språket som omsorgens viktigaste redskap, oavsett modersmål
En lärande och språkutvecklande arbetsplats – några kännetecken Strategi för lärande och utveckling Lärande och reflektion i vardagen – man lär av varandra Språklig medvetenhet Kompetens på olika nivåer Självständighet och initiativkraft Stöd och inspiration utifrån
Verktyg för arbetsplatslärande Handbok för arbetsplatser Handbok för lärare Lokal utbildningsplan Valideringsmodell Vård- och omsorgsprogrammet Europarådets språkskala för omsorgsyrket Mallar, modeller, tips och råd
Vad satsar Arbetsam på? Engagera och samordna i en komplex miljö Bidra till att skärpa kraven – förändra kulturen Begreppen ”arbetsplatslärande” och ”en lärande arbetsplats” Utveckla samspelet mellan utbildningsanordnare/lärare och arbetsplatser Etablera nya strukturer
Mer info och kontakt: