Kvalitetsmått för elevhälsans medicinska insats Ledningsdagar i Uppsala 2015 09 14-15 Marina Lundquist Adjunkt, Örebro universitet Riksföreningen för skolsköterskor Ingemor Skoglund Skolöverläkare, Örebro Svenska skolläkarföreningen Birgitta Iström Skolsköterska, Stenungsund
Historia…
…Nytt
Innehåll i dokumentet Innehållsförteckning Författarnas förord Bakgrund Inledning Elevhälsans medicinska insats Systematiskt kvalitetsarbete Definitioner Kvalitetsmått Struktur, process, resultat Anvisningar Verksamhetsansvar - Kvalitetsmått Personalresurser - Kvalitetsmått Lokaler och utrustning - Kvalitetsmått Verksamhetens arbete -Kvalitetsmått Elevernas inlärningsmiljö/EMI:s arbete i elevhälsan – Kvalitetsmått Referenser
Systematiskt kvalitetsarbete, EMI Säkerställa, utvärdera och utveckla kvaliteten på verksamheten lokalt, regionalt och nationellt Bedriva kontinuerligt och systematiskt förbättringsarbete lokalt, regionalt och nationellt Möjliggöra jämförelser över landet, EMQ Tydliggöra verksamheten med hjälp av mått, fastställda utifrån befintliga styrdokument, som kan användas i dialog med vårdgivaren i styrprocessen
Praktisk användning Dokumentet med dess fem frågeområden (verksamhetsansvar, personalresurser, lokaler och utrustning, verksamhetens arbete och elevernas inlärningsmiljö/EMI:s arbete i elevhälsan) kan användas av skolsköterskor, skolläkare och verksamhetschefer för att beskriva verksamheten som ett led i det systematiska kvalitetsarbetet. Det kan användas i dialog med rektorer och andra chefer, övrig elevhälsa samt vårdgivare
Struktur (S) Process (P) Resultat (R) Struktur – vad som behövs i verksamheten Process – de handlingar som utförs Resultat – vilket resultat som uppnås
Anvisningar Ett samlat dokument i PDF - ej skrivbart dessutom De fem frågeområdena i varsin skrivbar PDF Det sista frågeområdet har annan struktur www.skolskoterskor.se www.slf.se/skollakare
marina.lundquist@oru.se ingemor.skoglund@regionorebrolan.se birgitta.istrom@stenungsund.se