Riskanalys i patientsäkerhetsarbete

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Patientsäkerhetslagen
Advertisements

Märkning uteblev – patient opererades på fel sida
Lag 2010 Patientlag 2015 Delaktighet
Socialstyrelsen.se/patientsakerhet Fallstudie nr. 22 | Artikelnr | ISSN Patient tog sitt liv under vård på sjukhus En man med självmordstankar.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Riskanalys av XXXXXXXXXXX
Patient fick fel läkemedel – hjärnskadades
Patient fick smärtstillande läkemedel i fel kateter
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Struktur för ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
SORKANALYS Systematisk risk- och konsekvensanalys vid organisatorisk förändring. HE LAGERSTRÖM AB.
Processorienterat förbättringsarbete
Socialstyrelsens termbank
Patientsäkerhetslagen SFS 2010:659 Del 1, 1 – 7 kap
…en del av vård och behandling
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Utb landstingsfullmäktige, feb Britta Svensson - är resultatet av patientsäkerhetsarbetet - ett resultat som speglar vårdskadepanoramat dvs risker,
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Säkrare vård och omsorg
Intressenter OL108A.
Medicinsk ansvarsfördelning i elevhälsan
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Patientsäkerhetsenheten Landstinget i Östergötland
Om SOSFS 2005:12 Socialstyrelsens föreskrifter om ledningssystem för kvalitet och patientsäkerhet i hälso- och sjukvården OH-version februari 2006.
Aldrig skada Patientsäkerhetsarbete Brukarsamverkan
Omarbetad handbok Ingår nu som en del i en serie handböcker:
Modell för Utveckling av ledningssystem
Tillsammans för världens säkraste vård
Detta är God Vård.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Steg 2 – Mötet HUR ÄR VÅR ARBETSMILJÖ OCH VAD BEHÖVER VI GÖRA?
Lars Asteborg, Medicinteknisk samordnare Tillsynsavdelningen
Nya föreskrifter och allmänna råd
Patientsäkerhetsutredningens betänkande (SOU 2008:117)
Vad gör en chefläkare AnnSofie Sommer Chefläkare
AVVIKELSER.
Säker vård och omsorg – en prioriterad fråga
Patientsäkerhetsronder ”Executive Walk Rounds” – EWR.
Patientsäkerhetslagen SFS 2010:659
Patientsäkerhetsarbete
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Riskanalys koloncancer ---- Patientmedverkan i riskanalys
Riskgranskning av organisatoriska förändringar
Vi arbetar aktivt med patientsäkerhet i hälso- och sjukvården inom Landstinget i Jönköpings län Bland annat genom satsningen Säker vård – alla gånger.
Barnets rättigheter i nya patientlagen
Nyheter i tredje upplagan av Handbok Riskanalys och händelseanalys
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
När och hur skall Lex Maria anmälan göras och vad skall den innehålla.
Region Östergötland Riskanalys av XXXXXXXXXXX Region Östergötland Månad år Välkomna! 1.
Patientsäkerhetslag 2010:657 3 kap. Vårdgivarens skyldighet att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete.
Lex Maria.
Bakgrund Idén föddes 2011 Studiebesök inom industrin Lars Rex
Riskbedömning vid förändring i verksamheten
Kvalitetsarbete.
- en metod för att stärka patientsäkerhetskulturen.
Riskanalys koloncancer ---- Patientmedverkan i riskanalys
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE VÅRD- OCH OMSORGSFÖRVALTNINGEN
Kvalitetsberättelse 2017.
Systematiskt hälso- och arbetsmiljöarbete (SHAM)
Verktyget Utmärkelsen….
Nitha analys och kunskapsbank
Omarbetad handbok Ingår nu som en del i en serie handböcker:
Syfte med avvikelse- och lex-hantering
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Riskanalys av konsumentprodukter
Riskanalys av XXXXXXXXXXX
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Presentationens avskrift:

Riskanalys i patientsäkerhetsarbete Stöd och behandling Riskanalys i patientsäkerhetsarbete

Bakgrund Enligt hälso- och sjukvårdslagen ska vården bedrivas så att den uppfyller kraven på en god vård. Kvaliteten ska systematiskt och fortlöpande utvecklas och säkras. Ett grundläggande kvalitetskrav är att vården är säker och att patienter inte drabbas av skador eller lidande som hade gått att förhindra. I det arbetet spelar riskanalys en väsentlig roll. SOSFS (2011:9) Ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete 5 kap. Systematiskt förbättringsarbete Riskanalys 1 § Vårdgivaren eller den som bedriver socialtjänst eller verksamhetenligt LSS ska fortlöpande bedöma om det finns risk för att händelser skulle kunna inträffa som kan medföra brister i verksamhetens kvalitet.7 För varje sådan händelse ska vårdgivaren eller den som bedriver socialtjänst eller verksamhet enligt LSS 1. uppskatta sannolikheten för att händelsen inträffar, och 2. bedöma vilka negativa konsekvenser som skulle kunna bli följden av händelsen.

Varför Riskanalys? Syftet är att identifiera risker, riskernas orsak, föreslå åtgärder som tar bort eller minskar riskerna för vårdskada och tillbud. Riskanalyser ger kunskap om vilka åtgärder som behövs för att öka patientsäkerheten. Analysarbetet ska bidra till en hög riskmedvetenhet hos alla medarbetare i verksamheten - att tänka efter före Analys utifrån systemsyn ej individsyn MTO (Människa-teknik-organisation) risker orsakas av samspel mellan de tre faktorerna

Riskanalys när då? När det finns behov av att identifiera risker i en verksamhet som kan medföra försämrad kvalitet eller patientsäkerhet. Det kan vara risker i den befintliga verksamheten eller risker som uppstår vid förändringar. Förändringar Ny teknik ska implementeras, ex nya IT-stöd Ny medicinsk metod, medicinteknisk produkt, ny process som ska implementeras etc. Organisationsförändringar Bör starta i samband med att man planerar en process och finnas med under processens hela livscykel

Handbok Riskanalys och Händelseanalys Ny reviderad upplaga från mars 2015 Tydlighet kring uppdragsgivarens roll och ansvar Mer fokus på riskanalys än händelseanalys Patienters och närståendes delaktighet i analysarbetet Metod riskanalys ”Healthcare Failure Mode and Effect Analysis” Tillgänglig här: SKL Hanbok och material riskanalys - Även alla mallar för genomförande av metod

Vem och hur genomföra? Uppdragsgivaren Ska kunna ha befogenheter och ansvar att genomföra åtgärder inom det område som analysen gäller.

Analysområdet Vid förändring: Sammanställa fakta om hur det nya arbetssättet är tänkt att utformas I befintlig verksamhet: Utgå ifrån det faktiskta arbetssättet Ta fram grafisk bild av analysområdet , ex. utgå ifrån tjänsteresan, bygg på med processbeskrivning. Process som beskriver helhet och delar Hänvisa till Lisa och Tjänsteresa

Identifiera risker Vad kan gå fel i detta steg? Analysteamet ställer följande frågor utifrån analysområdet Vad kan gå fel i detta steg? Vilka konsekvenser leder det till för patienten?

Bedöm riskerna Hur allvarlig är risken? Vad är sannolikheten att konsekvensen inträffar?

Riskpoäng Allvarlighetsgrad x Sannolikhet = Riskpoäng Riskpoäng 8 eller mer - Gå vidare med att anlysera bakomliggande orsaker - Utarbeta åtgärdsförslag Riskpoäng 1-6 Analysteamet beslutar om fortsatt analys ska göras

Identifiera bakomliggande orsaker Analysteamet ställer följande frågor för riskerna: Varför kan denna risk uppkomma? Därför att? Varför? Därför att? …….

Åtgärder och uppföljning Föreslå åtgärdsförslag Bestäm om åtgärden ska utföras omedelbart, kortsiktigt, långsiktigt Bestäm vad åtgärden gör med de bakomliggande orsakerna - eliminerar - begränsar och/eller bevakar - kan inte göras något åt (måste accepteras, synliggöras) Ge förslag på prioritering Bestäm metod för att följa upp åtgärder

Slutrapport, beslut och uppföljning Analysledaren sammanställer slutrapport Uppdragsgivaren beslutar om vilka åtgärder som ska genomföras och när samt om resultatet ska spridas Uppdragsgivaren ser till att uppföljning sker utifrån bestämd tidpunkt (ca.6-8 månader) Har beslutade åtgärder genomförts och fått avsedd effekt? Finns risker kvar? Nya risker? Uppdragsgivaren beslutar om att sprida resultatet - användas i lärande syfte.