Välkommen! Hur kan elevhälsan (gymnasiet), IRIS och socialtjänsten samverka gällande elever som misstänks använda droger? FBC Vilka som har planerat förmiddagen,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Cannabinoidernas inverkan på det kognitiva systemet.
Frågor som underlättar för ungdomar att testa sitt cannabisberoende/missbruk och sitt missbruksmönster.
Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
Barnanpassad utredning
Bedöma kroniskt tillstånd
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
1.Tar ansvar för skolans inredning och material så vi får en trivsam skola utan klotter, skadegörelse och nedskräpning. 2.Använder inte snus, tobak eller.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Mottagningsgruppen / Familjeavdelningen
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Kortprogram för cannabismissbrukare
NEXUS Socialtjänsten, Vuxenavdelningen
Maria Bergström Socionom och sakkunnig RFSU
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Relationskompetens Förmågan att ”se” det enskilda barnet på dess
Ungas frågor om alkohol och droger
Alkoholism.
Mål och betygskriterier
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Kriser.
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
Introduktionsutbildning om cannabis
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
HaschAvvänjningsProgram
Ta ställning och handla!
Vad ska man uppmärksamma vid experimentellt bruk av cannabis? Språklig förmåga (Verbal förmåga) Diskreta tecken som: ett enklare sätt att uttrycka sig,
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Barn som far illa Region Skåne
Dagens program Presentation Syftet med projektet
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Aldrig skada Patientsäkerhetsarbete Brukarsamverkan
Om droger Sant.
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Behovsanalys och brukardialog 2011
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Vad kan jag göra som förälder? Om alkohol, unga och föräldraskap Presentation 6 Ett föräldrastödsprogram utvecklat av Örebro Universitet Copyright © Nikolaus.
Överenskommelse om samordning kring barn
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Ungdom som röker cannabis – vad med pårörande
Ungdomsenkät 2008 Elevundersökning i grundskolans år 9 och gymnasiets år 2.
Samhällsvetenskapliga metoder
Kriser Vad är en kris? Följande kännetecken brukar användas att definiera en ”normalkris”   Individen upplever att något viktigt behov är starkt hotat.
Processledare – Alkohol- och drogfrågor Arbetsmarknads- och socialförvaltning Projektledare- för lokalt pilotprojekt Cannabis Magnus Wallgren
Kaktusen är taggig, har en mjuk insida, och är en riktig överlevare. Alla kaktusar kan blomma om förutsättningarna är de rätta!
Förmågan att dra korrekta slutsatser. Cannabisrökaren upplever sin personliga historia som höljd i dimmoln. Försämring har noterats inom följande funktionsområden:
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Rökning som hälsoproblem
Musslan … för dig som har en närstående som dricker för mycket alkohol, tar droger eller mår psykiskt dåligt.
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Barnets rättigheter i nya patientlagen
Sexuella trakasserier och respekt VO1:s arbete kring temadagen den 24 februari 2016.
Elevhälsan i skolan Spela roll ABF-huset Giselle Hedberg 1:a skolsköterska Stockholm stad.
Vem ska ta snacket med din tonåring om TOBAK, ALKOHOL och NAKOTIKA Håkan Jonsson Folkhälsostrateg – DU eller LANGAREN?
Målgrupp: Vuxna över 18 år Gratis Ingen journalföring. Du kan vara anonym Krävs inga remisser. Du kan själv ringa och boka en tid. 7 behandlare. Två för.
Föräldrainformation Källängsrådet 19/
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Barn som närstående.
Presentationens avskrift:

Välkommen! Hur kan elevhälsan (gymnasiet), IRIS och socialtjänsten samverka gällande elever som misstänks använda droger? FBC Vilka som har planerat förmiddagen, inkl Louise. Först upptäcka sedan hur göra för att hjälpa Sten

Cannabis sativa Marijuana, hasch och hascholja Hasch är kåda som avsöndras från växtens blomma. Marijuana är växtens torkade blomställningar och toppskott, ibland också blad och delar av stammen. Koncentrationen kan variera från ca 3% och upp till 40% Cannabis är fettlösligt, vilket innebär att det lagras I kroppens fettvävnader Cannabisolja är en tjockflytande vätska som varierar i färg från brunt till nästan svart IRIS. I cannabis finns kemiska ämnen som framkallar berusning. THC är ett av de ca 420 ämnen som finns i cannabis och som är mest psykoaktivt.

Hur används cannabis? Hasch och marijuana röks vanligen i handrullade cigaretter eller i speciella pipor Cannabisolja doseras i minimala mängder i tobak eller på cigarettpapper Cannabispreparaten kan också sväljas, utblandande i mat eller dryck. De är inte lösliga i vatten och kan därför inte injiceras. IRIS

Ungdomar upplever att cannabis ger dem… Insikt Medvetenhet Sexuella känslor Självförtroende Kraftfull Kreativ En känsla av att kunna tänka Fina känslor En hjälp att fly undan en obehaglig situation En hjälp att lösa personliga problem En hjälp att somna Känsla av att vara vuxen IRIS

THC är fettlösligt - Vad betyder det IRIS

När ruset klingat av finns fortfarande THC kvar i kroppen IRIS

STEN 17 år Upptäcka/ Symptom FBC – Vi kommer att utgå från ett exempel: Det här är Sten. Han har precis fyllt 17 år och går på en gymnasieskola i Västerås. Skolpersonal har den senaste tiden uppmärksammat en förändring hos Sten… Upptäcka/symptom. Beskriv symptom – hur påverkar cannabis Sten?

Samordning sinnesintryck beslutande centrum rörelsecentra Samordning sinnesintryck beslutande centrum syn bedömning IRIS belöning minne muskelkoordination

SPRÅKET Svårt att hitta rätt ord IRIS

experimentellt bruk av cannabis Att uppmärksamma vid experimentellt bruk av cannabis Diskreta tecken som: enklare sätt att uttrycka sig, vilket leder till en argumentationskamp. pratar i allmänna och svepande formuleringar. tar inte till sig nya argument. IRIS

LOGISK/ANALYTISK FÖRMÅGA Reflektera över eget beteende IRIS

Tendenser att utanförlägga sina misstag, det är inte mig det beror på... Tydliga tecken på att tonåringen inte drar korrekta slutsatser av de misstag han gör sig skyldig till. Tonåringen bryr sig inte om att närstående rättar honom. Mognadsutvecklingen bromsas. IRIS

KORTIDSMINNET ? ? Tider, överenskommelser IRIS

Intresset att läsa böcker minskar, även förmågan att återge innehållet i en bok som man har läst, eller film man har sett. Avtalade möten glöms bort. Tonåringen upplever att han har ett sämre minne. IRIS

Sortera och sammanställa information DELAR TILL EN HELHET = HELHET = EJ HELHET IRIS Sortera och sammanställa information

Värderingar ändras till något som föräldern inte tycker känns naturligt. Tonåringen använder förenklingar, ytliga bortförklaringar och verkar inte bry sig om vad omgivningen tycker. IRIS

ORIENTERINGSFÖRMÅGA Planera sin dag ? IRIS

Tonåringen bryr sig allt mindre om sitt utseende och i vilket sällskap han är. En tidigare ordningsam tonåring blir slarvig, en som redan är slarvig blir om möjligt ännu slarvigare. IRIS Man planerar inte sin dag, och blir alltmer bohemisk.

GESTALTMINNE Minnas människors utseende och placera dem rätt Vem var det ?? Minnas människors utseende och placera dem rätt IRIS

Tonåring lämnar sitt gamla kompisgäng och får nya med samma intressen. I vissa fall kan det gå så långt att man går vilse både psykiskt och fysiskt. IRIS

Normalfunktion Logiskanalytisk förmåga Flexibilitet i Korttids Språket IRIS Logiskanalytisk förmåga Flexibilitet i tanken Korttids minnet Gestalt minnet Språket Delat till helhet Orienteringsförmåga

Det behövs flera bitar för att se bilden… IRIS

STEN 17 år Upptäcka/ Symptom Prata med kollegor, Sten och vårdnadshavare FBC Nu har vi sett symptom/upptäckt ngt avvikande hos Sten. Vad gör ni då? Prata med kollegor, Sten och vårdnadshavare. Om Sten är över 18 behöver ni inte prata med vårdnadshavare, men kan be om samtycke från Sten. Varje enskild skola har sina rutiner för vilken eller vilka kollegor eller chef man ska prata eller rådgöra med.

FBC: Exempel på handlingsplan som de kommunala skolorna har. Handlingsplanen ligger på bordet för den som vill ha den.

STEN 17 år Upptäcka/ Symptom Prata med kollegor, Sten och vårdnadshavare FBC Nu har ni upptäckt, pratat med kollegor, Sten och vårdnadshavare. Då är det dags för en eventuell orosanmälan. Orosanmälan

Varför ska man göra orosanmälan? När ska man göra orosanmälan? Hur ska man göra orosanmälan? Hur ska man formulera sig? Till vem gör man orosanmälan? Socialtjänstens organisation och rutiner. När anmälan är gjord vad händer sedan? Återkoppling? Samtycke? När ska man göra en ny eller en till anmälan (om oron kvarstår)? ULRIKA

STEN 17 år Upptäcka/ Symptom Prata med kollegor, Sten och vårdnadshavare Kontakta IRIS FBC. Då har ni upptäckt symptom, pratat med kollegor, Sten och ev vårdnadshavare, gjort en bedömning och ev en orosanmälan. Då är det dags för nästa steg. Att kontakta IRIS. Orosanmälan

Irisverksamheten Enisa Cuprija Thomas Kristiansen Lowisa Gustafsson Annica Krohn Vikström IRIS

= Snabb åtgärd Bättre chanser Tidig upptäckt = Snabb åtgärd Bättre chanser IRIS (vi la in den bilden här som en bra övergång. Soc kan ge er uppdrag, men ni vill ju att skolan/vårdnadshavarna kontakrat er direkt efter anmälan eftersom det kan ta tid annars).

Irisverksamheten Öppenvårdsmottagning för ungdomar tom 20 år och deras föräldrar Vi ger: Information, råd och stöd, behandling Gällande: Alkohol, narkotika, missbruk, beroende och medberoende Vi är fyra heltidsanställda på Irisverksamheten. Vi arbetar tillsammans med 2 FFT-terapeuter och 1 ungdomsbehandlare IRIS

Vi arbetar för att ungdomen Inte ska vilja ta droger Inte ska behöva ta droger Ska klara av att leva ett liv utan droger IRIS

Hur kommer man till Iris? Tre vägar in…. Om ungdomen är 15 år och äldre, -Fri nytta - Ringer själv - Föräldrar/vårdnadshavare ringer 2. Om ungdomen är under 15 år, -Alltid bistånd ifrån socialkontor Barn och Ungdom med anledning av myndighetens uppföljningsansvar. Detta kan ske antingen genom att föräldrar själv kontaktar myndigheten eller att personal på Iris förmedlar en kontakt. 3. Socialsekreterare ger bistånd IRIS

Viktiga utgångspunkter Genomgående MI i syfte att skapa ett gott bemötande samt att bygga en positiv och trygg relation Ungdomen och föräldrar ska känna sig bekräftad och respekterad Tillsammans utforskar vi ungdomens och föräldrars resurser, brister och mål IRIS

Cannabisprogram för ungdomar Stora likheter med HAP genom att det följer de tre faserna; medicinsk, psykologisk och social Skiljer sig genom att inte vara så omfattande och har fokus på familjearbete Obligatoriska inslag - Två behandlare - Föräldrars medverkan, alltid för de under 18 år och gärna för de över 18 år - Drogfrihet under programmet - Urinprover - (Helgplanering varje vecka) IRIS

STEN 17 år Vad händer nu? Upptäcka/ Symptom Prata med kollegor, Sten och vårdnadshavare Kontakta IRIS FBC Nu har ni… Vad händer nu? Orosanmälan

Återkoppling från socialtjänsten? Hur fungerar det? När anmäla igen om oro kvarstår? Hur arbetar socialtjänsten med samtycke? Ulrika – Lägg in egen bild/bilder

Återkoppling Iris – hur fungerar det? Hur arbetar IRIS med samtycke?

Diskussionspass med IRIS och socialtjänsten. Diskussionsfråga. 15 minuter eller utifrån tid kvar. IRIS och socialtjänsten placerar sig vid de olika borden och deltar i diskussionerna. Frågebatteri till IRIS resp socialtjänsten: Har ni haft kontakt med oss tidigare? Vad var bra? Vad var mindre bra? Vad behöver ni från Iris resp soc för att det ska vara ett bra samarbete? Anonyma fall kan tas upp. Vad har ni för rutiner på er skola?

ANDTcoacher www.förebyggarcentrum.se Syfte - Öka kunskap och handlingskraft gällande alkohol-, narkotika-, dopnings-, och tobaksprevention bland professionella, civilsamhället och beslutsfattare i samhället. Bakgrund – Barnpiloter, ökad spridning, möta nya behov, samordning. Samverkan FBC, polis och Iris. Genomförande - 2-dagars utbildning, nätverk för fortsatt spetskompetens (max en tvåtimmars fysisk träff per termin) Synergieffekt – samverkan mellan utbildningsdeltagarna/nätverksdeltagarna ökar. T ex ANDT-undervisning i gymnasieskolan och särskilda arbeten i olika stadsdelar. Folkhälsomyndigheten – treårigt projekt. Professionella, civilsamhället, beslutsfattare/politiker. Manual och spridning av metoden till övriga Sverige. Hittills knappt 100 ANDTcoacher utbildade från grund- och gymnasieskolor (undervisande personal och elevhälsa), fritidsgårdar, integration (ensamkommande flyktingar), Familjecentrum, Förebyggarcentrum. Mycket goda resultat vid egna utvärderingar gällande kunskapsökning och upplevd trygghet att agera gällande ANDTfrågor. Koppling till elevsocialt arbete. www.förebyggarcentrum.se FBC

Mer information: can.se droginfo.se drugsmart.com hjarnguiden.se IRIS

Ha en fortsatt trevlig dag! FBC Det ligger postitlappar. Skriv ner något om förmiddagen.