A NVÄNDARCENTRERAD DESIGN Omexamination på Interaktionsdesign, uppgift 5.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Advertisements

Att tänka på då man har en muntlig presentation med ppt
Vi karlar får alltid höra om “reglerna” som gäller från våra kvinnor
Motivation och förändring
inUse AB Vi gör IT enkelt: Effektstyrning® & Användbarhet
Skapa ett video-CV på YouTube
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Anneli och Christians Datorskola
Att kläcka och vaska idéer
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
NP-fysik.
Välkommen till internet för nybörjare
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Analytiker & Holistiker
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
© Aduct AB voxpop ”folkets röst” ett webb-baserat beslutstödssystem.
Sammanfattning Vi gjorde ett studiebesök i Kista Service Hus. Två pensionärer pratade om problem i deras vardagsliv. Utifrån det tänker vi skapa en digital.
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Kommunikation.
- Konsten att ge feed-back
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik
Om jag hade möjlighet att fånga regnbågen hade jag gjort det för din skull och delat dens skönhet med dig.  
Syftet med en personlig handlingsplan
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Kurslitteraturen består av 11 kapitel som var och en belyser olika delar av automatiseringstekniken. De utgör fristående delar men har en gemensam röd.
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
En PowerPoint om PowerPoint
Konferens och evenemang
Riktad skrivning Hur tyckte att boken Alex Dogboy verkade utifrån det du hittills läst och fått veta? Motivera ditt svar. Skriv tills jag säger stopp,
Vad är du för typ av person?
Vi karlar får alltid höra om “reglerna” som gäller från våra kvinnor. Här följer nu några regler från oss karlar.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Att övertyga ! Disposition och mall.
Debattera.
Exder EPC. Exder EPC Välkommen! I det här bildspelet går vi igenom hur man lägger upp nya artiklar samt skickar artikelinformation. Du bläddrar framåt.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Hur samarbeta med journalister? Kommunikationschef Päivi Musakka Högsta förvaltningsdomstolen Vasa
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Elevaktiva utvecklingssamtal
SIM TEAM.
Dokumentation av PRAO med hjälp av digitalt berättande
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Hur gör man en debattartikel?
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
Läroplansträff Välkomna!.
Idrottspsykologi.
Textilarbete Alice Höök.
DEMOKRATI Skriv ner dina tankar kring begreppet Demokrati. Vad betyder det för dig? Vad tänker du när du hör ordet? Går det att föreställa sig hur det.
Bekräfta användaren Andreas Cederbom
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
DateMe Khoushal, Jonatan, Anders, Therese, Mia. Begränsning och målgrupp 128*160 pixlar 128*160 pixlar Målgruppen är: svensk singel, över 18år, ny mobil,
Hur kan jag öka arbetsglädjen
Socialpsykologi.
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
Exempel på skriftligt omdöme
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
Fröken My. My Sara Ann Fagerstedt (Nordström) Lilla My föddes den 18 februari 1980 Halvirländska 2 barn (11 och 7) Bor i Spånga i villa Älskar att virka.
Personlig försäljning Kap. 2
ANVÄNDARBETEENDE Kompetensgruppsarbete E-tjänster inom vägsektorn Flåm.
ASTRa WEB enkät - kundnöjdhet.
Reklam eller redaktionellt budskap?
Presentationens avskrift:

A NVÄNDARCENTRERAD DESIGN Omexamination på Interaktionsdesign, uppgift 5

Vilka förbättringar vill användarna ha? Mina åsikter om systemet ska inte forma designidéerna (Löwgren & Stolterman, 2014), så därför gjorde jag både en marknadsundersökning + att jag observerade användare när de interagerade med Alde (Kelley, 2004) 6 personer med husvagn och erfarenhet av Alde värmepannor fick i uppgift att lämna tre förslag på förbättringar för Alde (Löwgren & Stolterman, 2014) Från svaren plockade jag fram 5 förbättringsområden, utifrån min variant av 635 metoden (Löwgren & Stolterman, 2014). Jag har även gjort ett försök att matcha användarnas svar mot L&S Brukskvaliteter. (2014) Brukskvaliteter635 - förbättringsområden635 metoden Jag har valt att fokusera på två funktioner: 1.Felmeddelande med förslag på åtgärd 2.Sökfunktion/FAQ

1.felmeddelande: El eller Gas. Alde väljer Gas. 2.Åtgärd: Stäng av phone-up. Åtgärd klar. 3.Servicemeddelande skickas. FÖRSLAG 1 Navigeringsknappar – fram/tillbaka, sök, info/aktivitetslogg, servicemeddelande & hem visuella ikoner för: 1.felmeddelande 2.Åtgärd/åtgärd klar 3.servicemeddelande informationsfönster, med text som beskriver vad som händer. informationsfönster där användaren kan skriva in vad han söker efter. navigeringsknappar och tangentbord. piltangenterna används för att välja bokstäver. ”Ett traditionellt, tydligt och detaljerat gränssnitt för nybörjaren eller för en användare som är ovan vid värmesystemet. Tydliga ikoner guidar dig genom systemet. Funktioner (gäller för alla 3 förslagen) Får användaren problem, finns sökfunktionen/FAQ* som hjälper både användaren och oss som företag att lära oss mer: Vi lär oss vilka problem som användarna har & användarna lär sig hur systemet fungerar. Systemet genererar också tydliga felmeddelanden med förslag på åtgärd. Syftet med felmeddelandena är att vi ska lära oss vilka fel användarna har och när dem uppstår. Genom att systemet skickar service- meddelande till oss (och användaren) kan vi skapa en databas med svar på de frågor som en ny användare kan ställas inför.” Skillnaden mellan detta förslag och de andra förslagen är att detta gränssnitt vänder sig till en ny användare. Sökfunktion/FAQ Felmeddelande med återkoppling ”För Nybörjaren”

FÖRSLAG 2 ”Alde, gör inte det du vill, den gör det du säger!” Det betyder att du i det här gränssnittet inte kommunicerar med hjälp av dina fingrar. I det här systemet interagerar du med med hjälp av din röst, ”du för ett samtal med den digitala artefakten”. (L&S, 2014) Användaren säger ett kommando, tex, ”Föredra el”. Alde kommunicerar tillbaka både genom ljud och genom att skapa en textremsa: Menar du Föredra el? Textremsan är för att säkerställa att Alde har förstått användaren rätt. Användaren svarar ”ja”. Alde påbörjar uppstart el, men får ett felmeddelande, ”alde väljer gas” Användaren har inte stängt av Phone-Up (fjärrverktyg för att styra värmesystemet när husvagnen inte används) När den är avstängd, återgår Alde till att starta upp elen. Systemet är fortfarande en touchpanel och det går att hitta information under info/ aktivitetsloggen. ” Syftet med en röststyrt gränssnitt är att testa teknikens möjligheter & användaren upplevelse & skapa motivation. (L&S, 2014) 1.felmeddelande: El eller Gas. Alde väljer Gas. 2.Åtgärd: Stäng av phone-up. Åtgärd klar. 3.Servicemeddelande skickas. Informationsfönster, där användaren kan läsa det Alde säger: 1.felmeddelande 2.Åtgärd/åtgärd klar 3.servicemeddelande navigeringsknappar för ljud. Start/paus/Stop/backa. Navigeringsknappar för volym. Aktivitetslogg där alla händelser, avvikelser och övrig information om systemet lagras. Navigeringsknappar för volym. När Alde pratar lyser ikonen i mitten grönt. Felmeddelande med återkoppling & Sökfunktion ”För teknikjunkien”

FÖRSLAG 3 ” D etta gränssnitt vänder sig till den erfarne användaren som vet vad han vilka funktioner han vill komma åt via snabbkommando. Syftet är att ge användaren möjlighet att själv bestämma vilken information som ska visas. Den information som användaren väljer att inte se, finns sparad i info/ aktivitetsloggen. Skillnaden mellan detta och de två andra gränssnitten är att användaren själv väljer vad han vill ha för information. Detta gränssnitt är för en van och erfaren användare som vet hur de flesta funktioner fungerar. Idén fick jag från IDEO-method, ”Understand, Observe, Visulize..” Vi låter användaren bestämma vilka funktioner som han vill ha på snabbkommando. elgas vatten visuella ikoner för: 1.felmeddelande 2.Åtgärd/åtgärd klar 3.servicemeddelande el Informationsknappar: El, gas, vatten och FAQ Navigeringsknappar Aktivitetslogg där alla händelser, avvikelser och övrig information om systemet lagras. Informationsknapp el Ikonerna ändrar färg från gult till grönt när de är klara. Om avvikelse uppstår blir pilen röd. Felmeddelande med återkoppling FAQ / Sökfunktion ”För den erfarne”

T ill slut, det är viktigt att vara med i framkant när vi tar fram nya digitala artefakter till våra användare. Om användarna anser att våra produkter tydliga, återkopplande och att vi visar att vi vill lära oss av den kunskap som våra användare har, då vi skapat ett win-win scenario där både vi som företag och våra användare är vinnare i det långa loppet. Ett alternativ som både skulle öka användarcentreringen och även tillmötesgå ett önskemål från användarna, är att vi börjar undersöka möjligheten att skapa en App. Mina tre förslag är alla baserade på ytan av Aldes traditionella display, men med modifieringen att de svarta menyknapparna är borttagna. Rent konkret med lite modifiering, går alla tre gränssnitt att användas så att de fungerar i en App. T re saker jag behöver bli bättre på: 1.Skapa handlingsberedskap. 2.Läsa mer om ämnet. 3.Träna ofta på att göra mock-ups.

K ällhänvisning: Löwgren, J & Stolterman, E (2014). Design av informationsteknik. 2. uppl. Lund: Studentlitteratur AB Kelley, T (2004). The Art of Innovation. London: Profile Books LTD Norman, D (2013) The Design of everyday things. New York: Basic Books M etoder: The Art of Innovation ”IDEO-metoden” (Understand – Observe – Visulize – Evaluate & Refine), ”Inspiration by observing” mm. Design av informationsteknik “Häva fixeringar”, ”föra ett samtal” ”min åsikt (som designer är inte viktig – användarens är)”,”635 metoden”, ”skapa handlingsberedskap”, brukskvaliteter, ”agenter”, ”formbarhet” mm. ( Användbarhetsmodellen (Analys – Design – Utvärdering) The Design of everyday things ”The 7 stages of action” ”learned helplessness”, Normans designprinciper mm.