Att återge och sammanfatta vad någon sagt eller skrivit

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
om företaget där du gör din praktik!
Advertisements

Referat En sammanfattning.
Referera = kortfattat återberätta något
Skriva för webben.
Formellt, skarpt och snyggt
Att skriva en artikel.
Artikel – reportage - debattartikel
Debattartiklar.
DÖDSBRAND OFFRENS HÄMND
Insändare Struktur och respons.
Övning nationella prov svenska
Artikeluppgifter Minst 120 ord.
Ett arbetsområde om poesi
Så snickrar du en artikel
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
Källkritik på Internet
Att skriva källförteckning
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
1. Uppgiften presenteras
Skrivarskolan KÄLLHÄNVISNING.
Lektion 4: Hur förändras språket och varför?
Vetenskapligt PM Svenska 3 Svenska som andraspråk 3.
Att söka information för PA/EE. Else-Britt Hellström Definiera informationsbehov Vad behöver jag för information? Hur ska jag använda den?
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Källkritik - kontrollera fakta
Hur gör man en debattartikel?
Nyheter & Källkritik.
En guide för arbeten i SO
Aranäsgymnasiets bibliotek
Sagoanalys 1. Läs din saga.
Referat Hur och mall.
Av Ewa Ögren Tullengymnasiet 2008
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
VAD KÄNNETECKNAR EN INSÄNDARE?
INTERVJU - förarbetet Vad är du intresserad av?
om företaget där du gör din praktik!
Debattartikel.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Referat Vad är det?.
Källkritisk informationssökning
Att referera och ange källa!
Essäprov = uppsats.
Formellt, skarpt och snyggt
Regler för citatteknik
Artikeluppgifter Minst 120 ord.
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Olika texter du behöver känna till
Att referera och ange källa!
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Att skriva för att påverka.
Akademiskt skrivande - konsten att reflektera & omformulera Anette Wahlandt språkhandledare.
Källor och källkritik. Källa? En plats där du kan få information –Böcker –Tidning –Faktatexter –TV –Radio –Intervju med någon –Dagböcker från förr i tiden.
Reportage.
4 processer att behärska:
För att: Sammanfatta Skriva objektivt Skriva med hjälp av källor
Veckans mål: Insamling av fakta och material. Sammanställning av avhandlande del.
Inför det nationella provet i svenska - skriva
Svenska som andraspråk 3
Att skriva essä.
Referat och referatmarkörer
Att använda källor i text Inför nationella provet och utredande text
Bli säker på utredande PM
Referat och källhantering.
För att: Sammanfatta Skriva objektivt Skriva med hjälp av källor
Att skriva en utredande text
Inför det nationella provet i svenska - skriva
Presentationens avskrift:

Att återge och sammanfatta vad någon sagt eller skrivit

Vägga vuxenutbildning Så skriver du referat Vägga vuxenutbildning

Varför ska du kunna referera? Du utvecklar dina argument och resonemang Du kan skilja mellan fakta och egna åsikter Hitta det viktigaste i en text Det är viktigt att kunna referera på ett korrekt sätt till andras texter som du använder i ditt eget arbete. Det akademiska arbetssättet innebär bland annat att visa att man känner till den forskning som gjorts inom kunskapsområdet, och relaterar den till sitt eget arbete. Undvika att plagiera

VAD ÄR TYPISKT FÖR REFERAT? Alltid kortare än originaltexten Inga egna åsikter /värderingar Ska innehålla den KÄLLA man använt Ett referat ska innehålla REFERATMARKÖRER

Hur anger man en källa? Presentera källan tidigt i referatet (första meningarna) Exempel: Christian Lind skriver i sin artikel ”Ät mindre godis” (Dagens Nyheter 2014-05-22) att han har blivit mycket friskare sedan han minskade sitt godisätande. Lind hävdar att han har fått bättre tänder och springer snabbare.

HUR? Berätta för läsaren: Vad står det (sammanfatta) Vem har skrivit Vad heter artikeln/boken/filmen Var finns texten (namn på tidning, tidskrift) När är den publicerad = källangivelse

REFERATMARKÖRER Exempel på referatmarkörer: Björn Svensson skriver att … Svensson säger att … Svensson anser att … Enligt Svensson … Författaren hävdar också att … Dessutom påpekar han att …

Källhänvisa och använd referatmarkörer Christian Lind skriver i sin artikel ”Ät mindre godis” (Dagens Nyheter 2014-05-22) att han har blivit mycket friskare sedan han minskade sitt godisätande. Lind hävdar att han har fått bättre tänder och springer snabbare.

DUBBEL HÄNVISNING Ibland återger författaren vad någon annan har sagt och då är det viktigt att du gör en dubbel hänvisning. Exempel: Lind citerar Freddy Johansson eller I Linds artikel uttalar sig Freddy Johansson.

Om man refererar en artikel ska man ha med: - artikelförfattarens namn - artikelns rubrik - vilken tidning artikeln finns i samt datum för publicering: I tidskriften Språktidningen (september 2009) skriver Johan Joelsson om fula ord i artikeln ”Ska man bestraffa fula ord?”.

Om du refererar en bok: I sin bok Den dubbla längtan (2004) skriver Theodor Kalifatides om sin längtan efter … Om du refererar ett tv-program: I Värsta språket avsnitt 2 (2003) diskuterar Fredrik Lindström svordomar och fula ord. Han menar att svordomarna har en funktion i språket.

ATT CITERA Citera om du vill återge något exakt Citat ska vara ordagranna och markeras med citattecken ”Första gången de träffades var under jullovet”. Så inleder Karin Boye sin novell Min son blir aldrig snickare (1941).

Arbetsgång för referat 1. Läs texten en gång. Förstår du innehållet? Återberätta gärna muntligt. 2. Stryk under/anteckna nyckelord. 3. Skriv ditt referat. Använd dina nyckelord. Börja med göra en källangivelse i inledningen av referatet. Glöm inte använda referatmarkörer. 4. Läs igenom ditt referat noga innan du lämnar in.