Digital kompetens @Nätjuridik @Nätetik @Källkritik IT-vana Skolan har en viktig roll när det gäller att utveckla en digital kometens i en tidenlig skolan.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Advertisements

VADÅ UPPHOVSRÄTT?.
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Här kommer det finnas ett stolpmanus för föreläsningen
Ett filter i huvet …är bättre än ett i datorn!
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
Föräldrautbildning Schysst på nätet
Ett filter i huvet Här följer ett stolpmanus för föreläsningen. Du kan även ladda hem manuset på om du vill ha manuset separat. Om du.
UNGA OCH NÄTET Hur kan vi vuxna, på ett bra sett,
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Carina Bergqvist Torvallaskolan
En presentation för dig som är lärare
En presentation för dig som har barn i förskoleklass
Det största sen VHS Det digitala klassrumet. Vad säger läroplanen? kan använda informationsteknik som ett verktyg för kunskapssökande och lärande.
Summering av brainstorm 2
 Visa upp vår verksamhet  Kontakter med omvärlden  Möjliggör ett omdefinierat lärande  Öka medborgarnas möjlighet till insyn.
OH-mallen Upphovsrätt i skolan – en presentation från Kolla källan
Webb 2.0 i utbildningen. Ett mer digitalt samhälle kunskaps.
Mål och betygskriterier
Lärare om unga elever på nätet T Microsoft Synovate Temo: David Ahlin, Marika Lindgren Åsbrink Datum:
BLOGGINSPIRATION.
VIVA KOMVUX För dig som är över 20 år och behöver mera tid för att lära dig saker på grund av utvecklingsstörning, autism, eller att du som vuxen fått.
VART SKA VI…?.
SET Social Emotionell Träning
Hur får jag använda digitalt material i min undervisning?
Kompetensutveckling Med PIM
Lokal Pedagogisk Planering
Nya förutsättningar för lärande
Vad är du för typ av person?
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Nätmobbing/Cyberbullying
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Här kommer det finnas ett stolpmanus för föreläsningen
Skolutveckling via digitala medier
Skolkampanj #nätrespekt Förslag lektion o samtalsguide – unga o vuxna
Ny teknik i klassrummet Nätad dator med DVD-spelare och 1 GB RAM-minne Projektor Ljudsystem (förstärkare + högtalare) Trådlös mus + tangentbord + räknare.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Likabehandlingspolicy för Slottegymnasiet
Upplägget av delkursen massmedia:
Läroplansträff Välkomna!.
Sociala medier för pedagoger och elever. Läroplan ” Eleverna ska också kunna orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb.
Definitioner Kränkning paraplybegrepp där mobbning, trakasserier, diskriminering och övrig kränkande behandling ingår. Kränkning är när man blir illa behandlad.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
NE.se Ale Kommuns avtal. Syn på kunskap  Hämta information  Söka svar  Lita på fakta.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Presentation av Projektet Salutis om träning av generella förmågor Hur gick det för studenterna efter 3 år. Lasse Bourelius och Lena Kransberg.
Föräldramöte 8/9. Personal Idrott: Mats Hemkunskap: Eva Textilslöjd: Annika Musik: Joa Resurs: Catrin Matematik: Gunilla Träslöjd: Filip.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Lära för livet!.
Vad är källkritik? En metod som du använder för att granska den information du får från olika källor. Du tränar kritiskt tänkande för att bli bättre på.
Välkomna! Föräldramöte 8/9.
Hur pratar du med ditt barn om social medier?
Att gilla eller inte gilla? Om vår egen roll i sociala medier.
Ungdomarnas medieanvändning
Integritet läroplansanalys.
Skolors arbete för att motverka kränkningar av elever på nätet
Tyck som jag! Om metoder för påverkan
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
Våra relationer och folkbibliotek
Det nya medielandskapet och våra relationer. Om kränkningar på nätet.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Ale Kommuns avtal NE.se.
Har du som förälder koll?
Byt perspektiv – från reklam till journalistik
MIK-projekt Grundlärarutbildningen
Barnombudsmannen Fanny Davidsson.
Presentationens avskrift:

Digital kompetens @Nätjuridik @Nätetik @Källkritik IT-vana Skolan har en viktig roll när det gäller att utveckla en digital kometens i en tidenlig skolan. Att samtala om hur man ska bete sig på internet är lika självklart som att diskutera hur man ska bete sig på en skolgård. Följande förslag på sidor får ses som förslag när det gäller att planera olika undervisningssituationer. Välkommen med tips i vår delakultur. @Nätjuridik @Nätetik @Källkritik IT-vana Klickbara länkar!!! Antingen eller… @ Nätjuridik @ Nätetik @ Källkritik @ Datorvana/ Digital kompetens/IT-vana

@Nätjuridik Elever och pedagoger känner till upphovsrättsregler kring internet, tillstånd för skola och elev kring publicering. Användning av exempelvis inspelad musik, film, radio och TV finns som naturlig del av undervisningen och i elevarbeten. Vilket material får jag använda, hur får jag använda det? Vilka bilder kan jag publicera och var? Upphovsrätt Namn Rek ålder Kort om Länk Lärarguider i upphovsrätt Lärare Bilder - upphovsrättsguide för lärare   Internet - upphovsrättsguide för lärare Creative Commons i skolan http://www.skolverket.se/skolutveckling/resurser-for-larande/kollakallan/upphovsratt/lararguider/bilder-1.155130 http://www.skolverket.se/skolutveckling/resurser-for-larande/kollakallan/upphovsratt/lararguider/internet-1.154481 http://www.skolverket.se/skolutveckling/resurser-for-larande/kollakallan/upphovsratt/creativecommons Upphovsrätt introduktion (webbstjärnan) Film https://www.youtube.com/watch?v=_fQxoHfaxlQ&index=3&list=LLxgsW4WKXfTf7kmZb7P7wFA Vad är Creative Commons? Åk 7-9 Gymnasieskola Vägledning Animerad whiteboardfilm https://www.webbstjarnan.se/video/webbstjarnans-ritfilmer/vad-ar-creative-commons/ Hur använder man Creative Commons? https://www.youtube.com/watch?v=T7ZjudT7u_M&index=4&list=PLtDs7N_g_eia9MMD2UI99MeervHpJGu_e

@Nätjuridik Upphovsrätt Namn Rek ålder Kort om Länk Regler och lagar - vad kan du göra? Åk 4-6 Eleverna får lära sig att man som konsument kan anmäla reklam som man anser oetisk eller diskriminerande. (Lektion 7) http://mediasmart.se/login/?referer=article&ref=http%3A%2F%2Fmediasmart.se%2Fmaterial%2Farskurs-4-6%2Flektion-7-regler-och-lagar-vad-kan-du-gora%2F Internet och sociala medier Åk 7-9 Lektionen tar upp de olika metoder som används på internet. Bloggarnas betydelse för reklamköpare och hur kan så mycket vara gratis på internet är ämnen som eleverna får arbeta med. (Lektion 4) http://mediasmart.se/login/?referer=article&ref=http%3A%2F%2Fmediasmart.se%2Fmaterial%2Farskurs-7-9%2Flektion-4-internet-och-sociala-medier%2F Publicering på internet Gy Vad får man lägga ut på nätet? http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgiftslagen/publicering-pa-internet/ Har du blivit oschysst behandlad på nätet? Om du blivit kränkt på nätet så finns här tips på hur man gåt tillväga. http://www.krankt.se/sa-haer-goer-du-pa-nagra-av-de-vanligaste-sajterna

@Nätetik Elever och pedagoger arbetar aktivt och förebyggande för ett positivt användande av internet. Hur uttrycker jag mig på nätet? Kan jag stå för det? Hur skapar vi en gilla- kultur och vad händer och hur agerar vi om någon blir utsatt för kränkningar på nätet? IKT möjliggör ett aktivt medborgarskap och det krävs en allmän förståelse för hur IKT påverkar relationer mellan människor. Användningen av digitala verktyg i kommunikativa processer är ett exempel på vikten av att utveckla digital kompetens som samhällsmedborgare Upphovsrätt Namn Rek ålder Kort om Länk Nosa på nätet - De första stegen mot ett vaket nätanvändande (2011/2014) 5-8 år Sagobok PPT-presentation Diskussionsfrågor till föräldramöte Diplom Lärarhandledning http://www.statensmedierad. se/Publikationer/Produkter/N osa-pa-natet-- lararhandledning/ Hat på nätet   Vad får du inte skriva på internet? 13-18 år Kortfilmer: Unga berättar om nätkränkningar http://www.mucf.se/kortfilmer-unga-berattar-om-natkrankningar Ses offline? ”Se mig1” – Om hur man presenterar sig på nätet (Lektion 1) ”Du ska dö din jävel” – om kränkningar, hot och trakasserier på nätet (Lektion 4) 13-25 år Samtalsfrågor Gruppövning Case Filmer http://www.mucf.se/publikationer/ses-offline Duckface/Stoneface – om mediebruk, bilder & könsnormer (2014) 13-16 år Lärarhandledning om bilder, sociala medier och genusskillnader http://www.statensmedierad.se/upload/_pdf/Lararhandledning_Duckface_Stoneface.pdf

@Nätetik Upphovsrätt Namn Rek ålder Kort om Länk Jag <3 internet – för högstadiet och gymnasiet (2014) ÅK 7-9 Gy Övningar Lektionsupplägg om bilder upphovsrätt, internetsäkerhet http://www.statensmedierad.se/Publikationer/Produkter/jag-hjartar-internet-hg/ Hjälp mig att stoppa nätmobbing Affisch Diskussionsunderlag https://www.iis.se/docs/Affisch_Stoppa-n%C3%A4tmobbning_A3_webb.pdf Lajks ?? MIK för mig – övningar för klassrummet i medie- och informations kunnighet https://mik.statensmedierad.se/sites/default/files/article-files/lararmaterialmikformig.pdf Schyssta stjärnor! Årskurs 6 – 9 Lektionsövningar i nätetikett https://www.webbstjarn an.se/wordpress/wp- content/uploads/Schysst a-stjarnor.pdf Motverka nätmobbning! Av Åsa Secher – råd till dig som är vuxen Att använda internet är självklart. Guiden, är ett samarbete med Bris, vänder sig till dig som undrar vad du ska tänka på när du pratar med barn och unga om nätet i åldrarna 10 till 16 år. https://www.iis.se/docs/ Motverka- natmobbning.pdf

@KÄLLKRITIK Våra barn och elever lär sig att ifrågasätta och kritiskt granska det som visas på nätet. Allt som står är inte sanning. Vilka säkra källor finns? Hur kan innehåll verifieras? Digital kompetens innebär förmåga till säker och kritisk användning av informationssamhällets teknik i såväl skola och arbetsliv som på fritiden. Upphovsrätt Namn Rek ålder Kort om Länk Informationssäkerhet för elever i årskurs 4 och 5 (2015) ÅK 4-5 Ett förslag till lektion och samtalsguide https://www.msb.se/sv/ Forebyggande/Informatio nssakerhet/Stod-inom- informationssakerhet/ISA ---for-arskurs-4-och-5/ Handbok EXPERT PÅ MEDIER Koppling Lgr 11 (2014) Åk 7-9 Mediers roll i en demokrati Källkritik Du är publicist! Testa dig själv – quiz om medier http://www.statensmedierad.se/upload/_pdf/Expert_pa_medier_2014.pdf Källkritik på Internet Kristina Alexandersson (2012) Guidens beskriver de grundläggande verktygen och metoderna för att du medvetet ska kunna hantera och bedöma de källor som du tar del av på nätet. https://www.iis.se/docs/Kallkritik-pa-Internet.pdf (2009/2014) Gy Lathund i källkritik från Kolla källan(8 s) http://www.skolverket.se/skolutveckling/resurser-for-larande/kollakallan/kallkritik/fakta/lathund-1.151074

@KÄLLKRITIK Upphovsrätt Namn Rek ålder Kort om Länk Källkritik på nätet Åk 7-9 Kristina Alexanderson, har utformat lektionsmaterial. Bygger på guiden https://www.webbstjarnan.se/wordpress/wp-content/uploads/kallkritik_7-9.pdf www.webbstjarnan.se/kallkritik Källkritik på nätet Gymnasieskola Kristina Alexanderson, Webbstjärnan har utformat lektionmaterialet. https://www.webbstjarnan.se/wordpress/wp-content/uploads/kallkritik_gymn.pdf En lektion i källkritik – att granska Youtube Visar hur YouTube fungerar och använder källkritiska perspektiv på YouTube som webbplats. http://kurs.webbstjarnan.se/kurs/youtube/ Nio lektioner i källkritik Gymnasiesk ola Webbkursen tar ungefär 2 timmar att genomföra. Undervisningen i kursen sker i både film och texter. Det finns fyra prov. http://kurs.webbstjarnan.se/alla-webbkurser/ En grundkurs i källkritiskt tänkande Webbkursen tar ungefär 1-2 timmar att genomföra. Undervisningen i kursen sker i både film och texter. http://kurs.webbstjarnan .se/kurs/kallkritik/ En lektion i källkritik – att granska bilder I kursen En lektion i källkritik - att granska bilder ingår filmmaterial på ca 6 minuter, samt exempel på kända bildmanipulationer, som spridits på nätet. http://kurs.webbstjarnan.se/kurs/bilder/

@KÄLLKRITIK Upphovsrätt Namn Rek ålder Kort om Länk Kolla källans idélåda (2014) Åk 7-9 Inspiration Lektionsresurser för källkritisk granskning Lärare bloggar om källkritik http://kollakallan.blogg.skolverket.se/category/kallkritik/ Veckans tips – ”Ung och uppkopplad https://mik.statensmedierad.se/ Ipod-sändning http://www.iktpedagogerna.se/veckans-tips-ung-och-uppkopplad/ Är det sant? (2012) Åk 4-6 Avsnitt 1(6) Källkritik (Film) Vad betyder det att vara källkritisk? http://www.ur.se/Produkter/177414-Ar-det-sant-Kallkritik

KÄLLKRITIK Vad står om IT och källkritik i läroplanerna och i olika ämne? It och källkritik - Lpfö98 http://kollakallans.wikispaces.com/It+och+k%C3%A4llkritik+-+Lpf%C3%B698 It och källkritik - Lgr11 http://kollakallans.wikispaces.com/It+och+k%C3%A4llkritik+-+Lgr1 It och källkritik - Gy2011 http://kollakallans.wikispaces.com/It+och+k%C3%A4llkritik+-+Gy2011 It och källkritik – Vux http://kollakallans.wikispaces.com/It+och+k%C3%A4llkritik+-+Vux

@DATORVANA/DATORKUNSKAP INFORMATIONS- OCH KOMMUNIKATIONSTEKNIK Våra barn och elever använder den digitala teknik som finns för att inhämta relevanta kunskaper, bedöma, lagra, producera, redovisa och utbyta information samt för att samarbeta, kommunicera och arbeta kreativt via olika digitala kommunikationsvertyg. Upphovsrätt Titel Rek ålder Beskrivning Länk Webbstjärnan Ger elever och lärare stöd i bloggande. Bra support https://www.webbstjarnan.se/hur-gor-man-webb/steg-for-steg-kurser/fa-en-startklar-webbplats-pa-50-min-eller-mindre/mandag/ Vilja veta! – en lektion om vår medievarda g (2015) 10-16 år Webbutbildning i informationssäkerhet som ger lärare stöd i arbetet med att uppfylla målen om säker informations-hantering enligt Lgr11. Lärarhandledning. http://www.statensmedierad.se/Publikationer/Produkter/Vilja-veta--en-lektion-om-var-medievardag/ Unga och Internet Ett diskussionsm aterial för vuxna om ung, digital kommunikati on (2011) 12-16 år Fallbeskrivningar om ung, digital kommunikation med reflektion kring olika fall.   https://www.iis.se/docs/Unga-och-Internet_WEBB1.pdf Internetmus eum (2014) Lektionsövningar i nätetikett årskurs 6 – 9 Digital utveckling i filmklipp och bilder. https://www.webbstjarnan.se/wordpress/wp-content/uploads/Schyssta-stjarnor.pdf

@DATORVANA/DATORKUNSKAP INFORMATIONS- OCH KOMMUNIKATIONSTEKNIK Upphovsrätt Namn Rek ålder Kort om Länk ISA - säkerhetsskolan 9-13 år Webbutbildning i informationssäkerhet som ger lärare stöd i arbetet med att uppfylla målen om säker informations-hantering enligt Lgr11. Syftet är att höja elevernas medvetenhet om säker informationshantering och det egna beteendet. Lärarhandledning. Schysstastjä rnor! 12-16 år Lektionsövningar i nätetikett årskurs 6 – 9 med lärarhandledning.   (2014) https://www.webbstjarnan.se/wordpress/wp-content/uploads/Schyssta-stjarnor.pdf MV-Nordic 10fingrar Åk 1-9 Gy Träna fingersättning Program under Sart-menyn Tangentbord sträning http://www.elevspel.se/amnen/dator-media/tangentbordstraning.html Tangentbordsträning Fingersättning tuch typing-lektioner eller genom att skriva egen text http://www.sense- lang.org/typing/tutor/ke yboardingSV.php

@DATORVANA/DATORKUNSKAP INFORMATIONS- OCH KOMMUNIKATIONSTEKNIK Upphovsrätt Namn Rek ålder Kort om Länk Internet – så funkar det! Av Hasse Nilsson ÅK 1-3 Illustrerad berättelse för lågstadiebarn som förklarar hur internet och dess adressystem fungerar. Ett samarbete med Tekniska museets pedagoger. Länk till texten läst in guiden. Film https://www.iis.se/guide/internet-sa-funkar-det/ https://www.iis.se/guide/internet-sa-funkar-det-2/ https://www.youtube.com/watch?v=s-RGkHpC3hM Barnhack: Kom igång med Scratch Så hackar vi - barnet Vill du lära dig att programmera egna spel? Med vår kurs "Kom igång med Scratch" får du i sju delar lära dig grunderna i Scratch och göra ett eget spel. Kom igång med Scratch, del 1 och 2 Av Måns Jonasson Internetguiden ”Barnhack!” även en bra start om vill anordna ett Barnhack. PDF https://www.youtube.com/watch?v=kf0iuhwb4bw&list=PLtDs7N_g_eibjbJczlVswZ6Dc2tpN7qbm https://www.iis.se/guide/kom-igang-med-scratch-del-1/ https://www.iis.se/guide/barnhack-kom-igang-med-scratch-del-2/ https://www.iis.se/docs/Barnhack.pdf