2015-08-011 BEGRÄNSNINGSVÄRDE i villkor enligt 9 kap MB Maria Bouvin Miljöprövningsdelegationen I Skåne 2010-02-18.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Anmälan om samråd enligt 12 kap. 6 § miljöbalken
Advertisements

Prövning av vindkraft och kommande regelförändringar
Miljökonsulter. Som förstår uppdraget.
Genomförande av IED m.m. Presentation
Patientsäkerhetslagen
Sammanställning länsstyrelserna
Elektroniskt expert-stöd, EES Handledarmaterial
Nya miljöprövningsdelegationer
Energimyndighetens kurs för tillsynsmyndigheter
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
Domar om MKN MÖD M Sävenäs avfallsvärme Renova
Vad är en miljökvalitetsnorm?
Miljöjurist Dr Margaretha Svenning. Recipientfokus snarare än MKN fokus.
Olika slags regler Direkt bindande regler: Straff- eller avgiftssanktionerade (t.ex. EG-förordningar, bindande före­skrifter, information), straffregler…
Industriutsläppsdirektivet (IED)
MILJÖSAMVERKAN VÄRMLAND
Tidigare lagstiftning baserades på; EU direktiv 1999/13/EU, från 11 mars Solvent Emission Directive eller “SED”. I detta direktiv finns regler som.
Kulturmiljöfrågor i PBL
Vattenbruk i Västerbottens län ”Kassodling i kraftverksmagasin”
Kammarkollegiet Kammarkollegiets uppgift är att bevaka allmänna miljö- och naturvårdintressen enligt miljöbalken från juridiska utgångspunkter.
Mark- och miljööverdomstolen dom den 24 januari 2012 i Mål M
Ofta förekommande frågor
ENERGITILLSYN V-Dala - 8 års erfarenheter Leif Markfjärd
Fritidsanläggning i Figeholm Några tankar kring The Circle Resort Jag kommer i kväll att kort och översiktligt diskutera kring: Anläggningens miljökonsekvenser.
Om Vattenverksamhetsutredningen
Bygg- och miljökontoret Ånge Kommun
Om energieffektivisering och miljöbalkstillsyn Miljöjurist Dr. Margaretha Svenning.
”Patientdatalagen, journaler på nätet, sociala medier – lagar och regler” Jens Larsson, Jens Larsson, Chefsjurist.
MKB-processen i infrastrukturprojekt
Förvaltningslagen. Förvaltningslagen Offentlighet och sekretess Tillstånd – Anmälan enligt miljöbalken Tillsyn.
Juridikgenomgång Miljö- och hälsoskyddsnämndens överläggning den februari 2015.
En samlande kraft! Seminarium om nedlagda deponier Identifiering, inventering och riskklassning av nedlagda deponier 11 september 2013.
Nedlagda kommunala deponier
Patientsäkerhetsutredningens betänkande (SOU 2008:117)
Provtagningens betydelse! 20 § Provtagning av avfallet ska ske enligt en provtagningsplan som ska utarbetas i enlighet med SS-EN 14899:2005 (NFS 2010:4)
BEGRÄNSNINGSVÄRDE i villkor enligt 9 kap MB
Förbifarten.
Egenkontroll enligt Miljöbalken
Risk- och sårbarhet för dricksvattenförsörjning Boden den 9-10 mars 2010 Länsstyrelsen om vattenskyddsområden Malin Andersson Länsstyrelsen i Norrbotten.
Överklagade tillståndsbeslut V&S Vin & Sprit The Absolut Company.
Exempel från MKB 2012 Sökande: ”Emil Svenssons trä och skrot”.
Miljöhänsyn i jordbruket – nya gödselregler
Vad gör polisen i miljöbrottsutredningen?
Förvaringsfallet igen, hur angriper vi problemet?
Tillsyn – Vattenskyddsområde
Agenda för eftermiddagens övningar
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
Anstånd och studieuppehåll
Energitillsyn Martina Berg. Privat och offentlig samverkan Lokal, regional, nationell och internationell samverkan AnalysTeknikEnergieffekt ivisering.
Sid 1 Pia Heyman Nya regler.
Rapport OM MISSFÖRHÅLLANDE ELLER RISK FÖR MISSFÖRHÅLLANDE ENLIGT LEX SARAH 14 kap.3 § SoL 24b § LSS Gäller hela socialtjänsten samt all verksamhet vid.
Gäller miljöbalken alltid?. De nationella miljökvalitetsmålen.
NFS 2002:26 – 2010:2 Denna föreskrift genomför större delen av direktivet 2001/80/EG om stora förbränningsanläggningar i svensk rätt. EUROPAPARLAMENTETS.
REGERINGENS BESLUT I PRÖVNINGEN AV VATTENFÖRVALTNINGENS FÖRSLAG TILL ÅTGÄRDSPROGRAM.
Miljoner kronor löpande kostnader och investeringar 28:1
Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden
Länsstyrelsernas Informationsförsörjning IED
Lex Maria.
Anstånd och studieuppehåll
Vad är tillräcklig tillsyn?
Miljökvalitetsnormer vatten
NFS 2002:28 och 2002:26 NFS 2002:26 stora förbränningsanläggningar på 50 MW tillförd effekt eller mer Avser NOx, SO2 och stoft Kontinuerlig mätning 100.
Vad är medlemsstaterna skyldiga att tillse när det gäller användning av maskiner? De ska ansvar inom det egna landets gränser att befolkningens, husdjurs.
På gång hos Vattenmyndigheterna
Aktuellt om industriutsläppsbestämmelser
EGENKONTROLL ENLIGT MILJÖBALKEN ENLIGT ABP-FÖRORDNINGEN
Naturvårdsverkets roll - åtgärdsprogram
Konsumententreprenader
Ledningar i kommunal mark & ”Utbyggnadslagen” Nätverket SAK 4 maj 2017
Presentationens avskrift:

BEGRÄNSNINGSVÄRDE i villkor enligt 9 kap MB Maria Bouvin Miljöprövningsdelegationen I Skåne

Begränsningsvärde av MÖD jan 2009 M Växjö Energi; Me i avloppsvatten - prövotid M , Kalmar Industries AB; bullervillkor

gräns- och riktvärde bör från bland annat rättssäkerhetssynpunkt inte användas som begränsningsvärden i villkor villkor bör preciseras genom att kontrollen av dem fastställs i villkoret så att minst kraven i 22 kap 25 § miljöbalken uppfylls. ett tillstånd ska i förekommande fall innehålla bestämmelser om tillsyn, besiktning och kontroll såsom utsläppskontroll med angivande av mätmetod, mätfrekvens och utvärderingsmetod. tillsynsmyndigheten kan vid behov besluta om ytterligare kontroll.

MÖD:s argument  varken rikt- eller gränsvärde får överskridas  praxis lett till att straffsanktioner av rv kommit att avse underlåtelse att vidta åtgärder  dålig rättssäkerhet med rv då ingen tid finns preciserad när åtgärderna senast ska vara vidtagna  villkor är förenade med stränga sanktioner (HD; T 2303, NJA 2006, sid 310) exv återkallelse av tillståndet och straffansvar för otillåten miljöverksamhet

 i EG-rätten förutsätts att begränsningsvärden preciseras genom föreskrifter om kontroll.  i IPPC- direktivet (artikel 9) anges att tillståndet ska innehålla lämpliga krav på utsläppskontroll med angivande av mätmetod, mätfrekvens och utvärderingsmetod  implementerats i MB 22 kap. 25 § första stycket

Naturvårdsverket: delar MÖD:s uppfattning att rv är tveksamt ur rättssäkerhetssynpunkt. Svagheten med rv är att det inte med säkerhet går att förutse vilka åtgärder VU måste vidta. förekommer sällan utsläpp under kortare tid som kan få akuta hälso- eller miljöeffekter långgående detaljreglering medger inte flexibilitet av kontrollbehov efter resultat rv ger tidigt signal om det finns risk för överskridande av gv. Optimal drift.

Utformning av villkor: det går att formulera rättssäkra villkor med samma syfte som dagens rv: VU ska meddela TM om utsläppet överstiger en viss nivå och underrätta om skyddsåtgärder och andra försiktighetsmått som vidtagits och kommer att vidtas för att undvika ett upprepande. + delegera till TM besluta om åtgärder. Villkoren samma status, blir en del av beslutet och därmed straffsanktionerade. Kontroll: Kontrollprogram + hänvisar till NV föreskrifter (NFS 2000:15) där det finns regler om mätning och provtagning som ska utföras vid kontroll av efterlevnaden av bl. a villkor.

Vatten – Knauf Danogips MÖD , M ”Utsläppen till Göta älv av organisk substans, mätt som COD, från verksamheten får inte överstiga 1600 kg/d som månadsmedelvärde. Utsläppet ska kontrolleras efter kontinuerlig tids- eller flödesstyrd provtagning”.

Vattenvillkor MÖD upphävt villkor meddelat prövotid exv M Växjö Energi avseende Me och Eka Chemicals M MD och MPD bgv i form av medelvärden och inom bestämd tid underrätta TM vid överskridande

Buller - Cementa MÖD , M ”gränsvärde” togs bort de angivna ekvivalentnivåerna ska f.o.m 2011 minst en gång per år kontrolleras genom immissions- eller närfältsmätningar och beräkningar ekvivalentvärdena ska baseras på den tidsperiod som anges i villkoret. Cementa har besvärat sig till HD

Bullervillkor: Inte överstiga ekvivalent ljudnivå 50/45/40 Kontroll genom immissionsmätningar eller närfältsmätningar och beräkningar Kontroll ska ske så snart det skett förändringar i verksamheten som kan medföra ökade bullernivåer/befogade klagomål, dock minst en gång vart tredje år Ekvivalentvärden bestäms över de tidsperioder som anges; dag-, kvälls- och övrig

Luft -MÖD , M Iggesund Rening istället för bgv Mäta minst 1 ggr/år- S till luft Om utsläppen överstiger 0,1 kg S/ton massa ska bolaget inom en månad från mätningen rapportera detta till TM. Vid mätning t.o.m 2013 ska rapportering göras till TM om utsläppen från angivna källor överstiger 0,25 kg S/ton massa.

Luft: MÖD hänvisar i domarna till NV:s föreskrifter om VOC, NFS 2001:11 och om avfallsförbränning, NFS 2002:28 om förbränningsanl > 50 MW, NFS 2002:26

Luft MÖD för Västerbergslagens Energi, M meddelar k-värden för vissa parametrar vid bestämning av utsläppsgränsvärden enligt NFS 2002:28