Dialekter i Sverige Så här säger läroplanen: ” Eleven ska kunna föra enkla resonemang om språkliga varianter inom svenskan”

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
Muntliga nationella prov i svenska
Etik Hur ska vi vara mot varandra?
Närvaro!!.
Att skriva sig till läsning
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Mål och betygskriterier
Muntligt Jag kan….
SET Social Emotionell Träning
Dialekter.
Sociolekter och dialekter
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Svenska p Svenska p.
Kunskapskrav betyg E Geografi åk 6
Ett arbetsområde om poesi
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Hovstaskolans styrdokument
Bemötande. Varför denna lärfråga? Hypotes: Vi trodde att vårt bemötande påverkar elevers ansvarstagande för sin skolsituation.
Läroplansträff fritidshem
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Minoritetsspråk i Sverige
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Diskussionstillfälle 4
Våra grannspråk HUNDE I SNOR
Svenska språket.
En text på sju bilder om källor och olika sökverktyg
Exempel på skriftligt omdöme
Välkomna till kvällens föräldramöte i klass 2a.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Naturkunskap i förskoleklass
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
SPRÅKET.
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Ola Henricsson Muntligt berättande i undervisningen.
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Orebro.se Välkommen till Lärardagen 10 augusti 2016 Skolverkets bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling i svenska åk 1-3.
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
 Förstå fördelarna med att tala improviserat  Förutse situationer för att tala improviserat  Använd taktiker för att tänka snabbt  Förbered ett tal.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Lära för livet!.
Svenska som andraspråk 1
Skolan elever yngre 2016.
Svenska som andraspråk 3
Om språkliga varianter
Workshop 5 - Kamratstöd 7/12.
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Eleverna i klass 1-6 har svarat på enkäten
Spelarmöte F-11 Välkomna!
Argumenterande tal i en np-version
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Etik & moral.
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Verksamhetsbeskrivning
Argumenterande text.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Mål v 10 Tala: Du kan delta i samtal och diskussioner och fråga efter kompisarnas tankar och kunskaper. Du kan ge råd och instruktioner. Höra: Du visar.
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling
Mål v 9 Tala: Du kan delta i samtal och diskussioner och fråga efter kompisarnas tankar och kunskaper. Du kan ge råd och instruktioner. Höra: Du visar.
Dialekter.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Dialekter i Sverige Så här säger läroplanen: ” Eleven ska kunna föra enkla resonemang om språkliga varianter inom svenskan”

Vad är en dialekt? Dialekt är en form av ett språk som talas i ett mindre, geografiskt område, till exempel i ett landskap eller i ett ännu mindre område.

Ofta betyder dialekt bara ett lite annorlunda sätt att tala, beroende på var i landet man bor. Exempel på dialekter är: Skånska, gotländska, göteborgska, värmländska, dalmål, norrbottniska, finlandssvenska och så vidare, alla låter de på sitt speciella sätt.

Traditionella dialekter Traditionella dialekter , t.ex. gutniskan på Gotland, är det inte många som talar längre i Sverige. De som gör det talar dialekt främst med varandra. Sådana dialekter kan vara mycket svåra att förstå för utomstående. Överkalixmålet (kallas även bondska)är ett exempel på en traditionell dialekt.

Här kan du lyssna på olika traditionella dialekter och jämföra med svenskan: Lyssna på dialekter Lyssna och jämför dialekter

Uppgift: Välj en av webbsidorna med dialekter. Välj 2 dialekter som talas i olika delar av Sverige. Skriv: Vilka 2 dialekter har du valt? På vilket sätt liknar de varandra? På vilket sätt liknar de INTE varandra? Först gör vi det tillsammans i klassen, sedan gör du det med en kompis. Vecka 18 kommer du att få göra det på egen hand i skolan. Bedömningen kommer att vara på det enskilda arbetet, men också på hur du fungerar i gruppen (muntlig förmåga och förmågan att delta i ett samtal och föra diskussionen framåt)