LUB vetenskapliga bas Stefan Lund Prodekan, Nämnden för lärarutbildning Linnéuniversitetet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Vår vision för Segevångsskolan bygger på att vi tror att alla kan lyckas. Segevångsskolan ska vara en skola där alla är trygga, delaktiga, ansvarskännande.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Malmö högskola Lärande och samhälle.
OM professioner (exempelvis följeforskare)
Före, under och efter utbildningen på Högskolan i Halmstad, 2007 – (2012) Utvärdering och utveckling Högskoleövergripande projekt i samverkan.
Barn och ungdomsfrågor
Välkomna till LNK MED ELEVEN I CENTRUM. Skolstarten MED ELEVEN I CENTRUM Skolstarten varit bra – mer om hur det varit i klasserna kommer tas upp av lärarna.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
En reviderad läroplan för förskolan
Curt Nicolin Gymnasiet
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet – en potential för skolan – men vad är det och hur kan man göra?
Utvecklingsplan – Korta lärarprogrammet AUO 60 p Göteborgs universitet
Ny lärarutbildning start ht-11
Utbildningsvetenskap med lärarutbildning En komplett miljö för lärarutbildning. Dessutom påbyggnadsutbildningar, forskarutbildning och forskning.
Utgångspunkter Skollagen Karriärförslag 2013 Forskningsprop 2013
Utbildningsvetenskap
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Grundlärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Ämneslärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
Malmö högskola Fakulteten för Lärande och samhälle.
En hållbar lärarutbildning 3 december 2008 Sigbrit Franke.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Informationsträff för lärare i praktiska och estetiska ämnen :00 – 15:30 Om utvecklingsarbeten på skolor, i syfte att förbättra ämnesundervisningen.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Fasta ämneskombinationer
Ny lärarutbildning vid Karlstads universitet Fyra nya program fr o m H11.
Grästorps kommun Skolutveckling = Systematisk Kvalitetsarbete  Att se HELA verksamheten ur ett STRUKTURELLT, SYSTEMATISKT och KULTURELLT perspektiv med.
Läroplansträff fritidshem
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
Ämneslärarutbildningen LU / HKr
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Förskoleklassen Torpshammar
Förslag till rambeskrivning för institution 1 Namnförslag: Institutionen för pedagogik och specialpedagogik – Department of Education 1. Teman.
Tyresö förskola och skola
Forskningsöversikt Lärarutbildningen  Peter Bengtsson
För utveckling av verksamhet, produkter och livskvalitet RUC - Regionalt utvecklingscentrum Samverkan vid Sektionen för lärarutbildning Högskolan i Halmstad.
I det nationella materialet kan vi urskilja tre olika nivåer på arbetet att förbättra högskoleutbildningarna.
Huvudämnesstudier KME
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Nationella forskarskolan i Naturvetenskapernas och Teknikens didaktik (FontD )  Forskarskolan riktar sig till verksamma lärare från förskola till och.
Ung kommunikation Högskolan i Kalmar –––– Växjö universitet –––– Blekinge Tekniska Högskola i samarbete.
”I en alltmer mångkulturell skola måste alla lärare ha kompetens att undervisa två- och flerspråkiga elever och veta vad det innebär att lära på ett andraspråk.”
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
1 Dialogkonferens På väg mot en ny lärarutbildning Anders Olsson.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Lärarutbildningen Linnéuniversitetet. Valbara kurser ht-13 1GN019 Bildpedagogik - för grundlärare med inr mot arbete i åk 4-6 och grundlärare med inr.
Uppdragsutbildning modersmålslärare i samiska
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Förordningstext Speciallärarexamen
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Utfasning av LP01. Utfasning av LP – uppdrag från nämnden att se hur LP01 kan fasas ut skapa strukturer för utfasning.
Nämndplan 2015.
Studiegångar 2011 års lärarutbildning Förskollärarexamen, 210 hp, 3,5 år 2 Utbildningsvetenskaplig kärna 60 hp Förskolepedagogik 105 hp –Teknik,
Barn- och ungdomsvetenskap Masterprogram 120 hp Göteborgs universitet Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Gy 2011 Anders Johansson.  Preparandutbildning 2834  Programinriktat individuellt val3141  Yrkesintroduktion3405  Individuellt alternativ5524  Språkintroduktion7586.
Ny statistik om behörighetsläget ur LL II-perspektiv.
Begreppet undervisning Utbildning: Den verksamhet inom vilken undervisning sker utifrån bestämda mål Undervisning: Sådana målstyrda processer som under.
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Verksamhetsplan FSV 2016.
LULEÅ GYMNASIEBY Fyra kvarter samt bibliotek och Hälsans hus.
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE ELLER FACEBOOK
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
Sara Berglund & Sven persson Partnerskoledagen 5 april 2016
Begreppet undervisning
Karriär för lärare Nuläge Anställningsvillkor Roll o Ansvar
Grundlärarutbildningarna
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Tillgängliga lärmiljöer
Presentationens avskrift:

LUB vetenskapliga bas Stefan Lund Prodekan, Nämnden för lärarutbildning Linnéuniversitetet

Vad är egentligen en forskningsbaserad LUB?  Se till att forskarutbildade ska undervisa på utbildningen så att studenterna får ta till sig vetenskapligt beprövad kunskap?  Att forskarutbildade har en högre mer kvalificerad kunskap än andra lärarutbildare = bättre undervisning!  Vår utgångspunkt är att lektorer, docenter och professorer som forskar om frågor som är relaterade till lärarutbildningsprogrammens utbildningsplaner och övergripande målsättningar, kan som ingen annan förmedla betydelsefulla och väsentliga kunskaper och kompetenser till studenterna för att de ska kunna nå vissa utbildningsmål.

Studenters kompetens  Vetenskapligt och professionsbaserade mål  Självständigt arbete  VFU-ramverk

Hur kan vi veta att LUB har tillräcklig vetenskaplig bas?  Förutsättningar – tillräcklig andel vetenskapligt meriterade med relevant kompetens? Ex yrkeslärarutbildning  Forskarnas faktiska engagemang i LUB?  Forskningsmedel som en morot för att styra intresse, ansvar och engagemang.

Fördelning av forskningsmedel, Forskningsstrategi  Mål Fo-medel 2016:  i samverkan med fakulteter bidra till strategisk kompetensförsörjning som förstärker lärarutbildningens vetenskapliga bas  via tydliga krav på forskningsmiljöernas medverkan i undervisning och kvalitetsarbete tydliggöra relationen mellan forskning och utbildning.

Vad vill vi att fo-miljöerna ska göra?  Bedriva seminarieverksamhet  Medverka i undervisning och/eller kvalitetsarbete  Kvalitetssäkra lärarutbildningens kurser och utbildningsinnehåll

Forskningsmiljöer -knutna till utbildningsområden i programmen  Barndomskollegiet (BBK)  Kollegiet för lärares arbete (KOLA)  Studies in Curriculum, Teaching and Evaluation (SITE)  Centrum för specialpedagogisk forskning (CSF)  Centrum för ämnesdidaktik inom humaniora vid Linnéuniversitetet (CÄHL)  Centrum för kultursociologi (CCS)  Språk- läs- och skrivutveckling  Idrottsvetenskap  Matematikdidaktik  Naturvetenskapernas didaktik

BBK – förskola, förskoleklass, frididshem  …kunskapsutveckling rörande barn och barndom i, och i anknytning till, samhällets institutionella praktiker. Uppmärksamheten riktas mot förskola, förskoleklass och fritidshem.  Tre kunskapsområden: lärarprofession, lek-lärande och barns meningsskapande samt värdepedagogiska frågor om normkritik, makt och kommunikation.

KOLA – VFU ramverk  Vilka är villkoren och betingelserna för lärararbetet? Vilka anspråk görs mot arbetet? Vilka normer finns för arbetet? Vilka är lärarna? Vad kan lärare? Hur lär man till lärare?  Väg-skäl: följer en grupp lärare genom brevväxling mellan beskriva, förstå och förklara de särskilda förhållanden, attityder och strategier som leder till att vissa av lärarna väljer att stanna kvar i, lämna – eller återvända till - yrket efter närmare 20 år.  Låt den rätte komma ut! Grindvakter, bedömningspraktiker och efterfrågad lärarkompetens i lärarutbildning och skola.

SITE – UVK: läroplansteori, betyg och bedömning, skolutveckling  Vad räknas som kunskap i skola och undervisning? Hur förändras svaren på denna fråga över tid? Hur sker styrning av utbildning? Hur organiseras undervisningen och hur bedöms skolans resultat?  Ett centralt område är följaktligen hur utbildnings- och skolreformer samspelar med undervisning och lärande i skolsammanhang och pedagogiska praktiker (det dubbla perspektivet).

CFS – speciallärar och specialpedagog samt UVK  Läsutveckling, läs- och skrivsvårigheter, elever i behov av särskilt stöd, träning och tekniskt stöd, utvecklingsstörning, makt och styrning inom utbildningssystemet, skolmisslyckande och skolframgång

CÄHL – förskollärar-, grundlärar- och ämneslärarprogrammet  Ämnesdidaktik inom: bild, engelska, franska, geografi, historia, musik, religionskunskap, samhällsorienterande ämnen, spanska, svenska, svenska som andraspråk, och tyska.

CCS – interkulturell strimma och fördjupning  Barn och ungdomars livsvillkor och skapande av mening i skola och på fritiden  forskningsfokus är barn och ungdomskultur med inriktning mot etnicitet, mångkulturell inkorporering och skolprestationer, utbildningsval, skolkultur, skolledarskap, estetiska läroprocesser, genus och lärande, och informella lärandeprocesser  Projekt: Ett utbildningspolitiskt dilemma: skolprestationer och mångkulturell inkorporering, De gamla läroverken och mångkulturell inkorporering, Auktoritet.

Språk-läs och skrivutveckling – förskollärar-, grundlärar-, speciallärar-, och specialpedagogik programmet  Språk, läs och skrivundervisning för de yngre åldrarna - litteraturvetenskap, pedagogik, specialpedagogik, svenska språket och svenska som andraspråk.  Samverkansprojekt vid en mångkulturell och socioekonomiskt segregerad skola.

Idrottsvetenskap – förskollärar-, grundlärar- och ämneslärarutbildning  Ämnesdidaktisk forskning i ämnet Idrott & hälsa  Samhällsvetenskapligt perspektiv: aspekter av ledarskap, ämnesdidaktik och lärande i relation till skilda sammanhang i skolan och idrotten/fritid samt hälsa, etik, genus och hur normer, värderingar och traditioner produceras och reproduceras inom ämnet idrott & hälsa samt inom föreningsidrotten.  Naturvetenskapligt perspektiv: fysisk aktivitet, rörelse, hälsa/ohälsa.

Matematikdidaktik – förskolärar-, grundlärar-, och ämneslärarprogrammet  Forskningens inriktning mot: Skapandet av en matematiklärare, Förbättrad kommunikation i matematikundervisningen genom iterativa processer samt ”Gifted education”.

Naturvetenskapens didaktik  Ämnesdidaktik inom fysik, kemi och biologi.  Projekt: -Lärares utveckling av sin praktik, -Representationer och lärande, -Förändrad kemiundervisning från den visuella och erfarenhetsbeprövade nivån till abstrakt tänkande -Utveckling av naturvetenskaplig allmänbildning genom arbete med dilemman.