Snabbgenomgång för glömska eller nya kontaktpersoner.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Kvalitet i förskolan Regeringens förskoleproposition
Björkö-Arholma förskola
Konkurrerar vi om förskollärare på Södertörn?
Stat – Huvudman - Profession
Den svenska förskolan.
Lärarlegitimation.
Läroplan för förskolan (Reviderad 2010)
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Sv Universitets- och högskolerådets arbete mot diskriminering och för lika rättigheter Motstånd och möjligheter - En nationell konferens om jämställdhet.
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
MKL, Mälardalens Kompetenscentrum för Lärande
Förskolelyftet – kurser 2012
Vardaglig observationer
Björkö-Arholma förskola
En reviderad läroplan för förskolan
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Välkomna!.
Pedagogiskt ledarskap
På gång 2010 ….
Systematiskt kvalitetsarbete
Implementering av nya läroplaner
Förskolelyftet Förskolans potential har inte utnyttjats fullt ut. Ett lekfullt lärande i förskolan kan bidra till att fler lyckas i skolan. Fortbildningen.
Nationell ledarskapsutbildning för chefer i äldreomsorgen Fyrbodals kommunalförbund 3 april 2013 Pär Lönegård.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Lärarlyftet II Haparanda Lärarlyftet Lärarlyftet LärarfortbildningenVALForskarskolor.
Utbildningar till förskollärare
Några godsaker á lá Nacka. Forsknings- och utvecklingssatsning Didaktisk forskarskola i samverkan med universitet och högskolor, för förskollärare och.
Anders Lundholm Hanna Hallberg UHR Produktions-samordning
Förändringarna av förskolans läroplan och den nya skollagen
Nationell ledarskapsutbildning för chefer i äldreomsorgen
Välkomna till information och samtal kring Introduktionsperioden
Vanningsåkers förskola
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Välkomna till samordnarmöte 18 mars 2014 Välkommen Rundan - Hur är VFU-läget hos er? Övningsskole/övningsförskoleprojektet Utvärderingar av VFU Avhopp.
Riksdagen Skollagen Kommunfullmäktige Inriktningsmål Barn- och utbildningsnämnd Förväntade resultat Skolverket Läroplaner Barn- och utbildningssförvaltning.
RUC En mötesplats för förskolan/skolan i norrbotten och lärarutbildningen vid LTU.
Läroplansnätverk förskolan
1 Inledande förordningstext Förordning (2008:793) om försöksverksamhet med riksrekryterande gymnasial spetsutbildning Utfärdad: Träder i kraft.
Bättre skola Södra Berget Sundsvall Lars Thorin
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
BARNSKÖTARUTBILDNING
Vuxenutbildning – lite siffror
Förskolans pedagogiska uppdrag. Förskolorna klarar inte sitt pedagogiska uppdrag fullt ut  Alla pedagoger har inte tagit till sig målen som handlar om.
Lärare nationella minoritetsspråk
Inductionsprogrammet Introduktion Mentorskap Kompetensutveckling Auktorisation ?
Ger bästa möjliga förutsättningar för barns livslånga lärande. ALLA BARN i Sundvalls kommun har rätt att få tillgång till en välplanerad pedagogisk verksamhet.
Eva Lindgren och Annette Wisén Myndigheten för yrkeshögskolan
Nämndplan 2015.
Valda – ett stöd för lärosätet. Bakgrund - Uppdraget: Legitimerade lärare ska kunna få sina kunskaper och färdigheter kartlagda och likvärdigt bedömda.
Umeå universitet och flyktingfrågan pågående aktiviteter Internationellt Scholars at Risk (SAR) Är ett internationellt nätverk av universitet och högskolor.
Möte om betygsrätt mm. Program Utgångspunkt -Krav i auktorisationsvillkor att alla anordnare har betygsrätt -Anordnarna utfärdar betyg (utdrag.
Norrtälje Östra förskoleområde  Förskolechef. Strategiskt ansvar. Personal, ekonomi, arbetsmiljö och pedagogiskt ansvar. Arbetsuppgifter.
Uppdraget är framtiden, barnen och eleverna. Information om ny organisation av förskolorna i Tyresö kommun.
Förslag till kompetensutvecklingsprogram för anställda inom funktionshinderområdet i Halland, för åren Augusti 2015.
H UR RÄKNAR NYA L ADOK I ÅRSREDOVISNINGEN ? Johanna Belzacq, , Konstfack.
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
Konferens dag – Lunch – Aktuell information – Lärarlyftet i siffror Kristin Linell, Daniel Lundström Kaffe
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Referensgruppsmöte Dagordning Förskolesummit 2015 Förskoleundersökningen Informationsmöte i mars Information till huvudmän Besök av skolborgarrådet.
CSN:s informationsutbyte med Ladok
Presentation fristående förskolor
Branschråd Förskola Dagordning Godkännande av dagordning Minnesanteckningar Reviderade regler för intagning och plats Kompetensutveckling - förskolesummit.
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Snabbgenomgång för glömska eller nya kontaktpersoner

Uppdrag och bakgrund  Skolverket har regeringens uppdrag att svara för fortbildning av förskollärare och förskolechefer  Regeringens motivering: För att kunna leva upp till skollagens och läroplanens krav behöver förskolans personal utveckla sin kompetens  Utökat uppdrag 2013: nya kurser för all pedagogisk personal  Projektperiod 2012 – 2015

Kurserna  Högskolekurser på 7,5 högskolepoäng anordnas av lärosäten som har tillstånd att utfärda förskollärarexamen  Ramkurser  20 Universitet/ högskolor deltar  Kurser på campus/distans (ca 4 träffar)  För anställda i förskolan  De flesta kurserna är på kvartsfart  Anmälan via UHR till sökbara C/D-kurser

Kostnader  Budget på 40 miljoner per år (35 milj för -15)  Skolverket ersätter högskolorna med 1500:-/ poäng och deltagare  Skolverket ersätter litteraturkostnaden  Arbetsgivaren och kursdeltagaren gör upp om övriga villkor för deltagandet (arbetstid, reskostnader mm)  Inget statsbidrag lämnas till huvudmännen

Förskolelyftet Kursernas inriktning:  Dokumentera, följa upp och utvärdera förskolans verksamhet (målgrupp förskollärare och förskolechefer /bitr förskolechefer)  Leda och organisera kvalitetsarbetet (förskolechefer/ bitr förskolechefer)  Utmana och stödja varje barns utveckling och lärande i förskolan. Särskilt stöd (förskollärare)

Förskolelyftet Kurser från och med hösten 2013  Naturvetenskap och teknik (förskollärare, barnskötare, annan pedagogisk personal)  Flerspråkighet och interkulturalitet (förskollärare, barnskötare, annan pedagogisk personal)

Kommunförlagda kurser Från våren 2014  Kursträffar på hemmaplan istället för på campus.  kommunförlagda kursstarter 2014/15  Kölista hos Skolverket  Anmälan direkt till Lärosätet  Kurser på initiativ av högskolan/ huvudman

Terminen med Förskolelyftet  Offertomgång eller förfrågan  Överenskommelser  Reviderade överenskommelser  Uppdatera hemsidor enligt checklistan  Redovisa avvikelser/ändringar  Fakturor 30 april respektive 30 november  Litteraturkostnader redovisas enligt mall  Redovisa antal sena anmälningar utanför NyA

Statistikinsamling För alla kurser. Först:  Antal registrerade deltagare  E-postadresser till deltagarna Sedan:  Antal som slutfört kursen  Antal som tar 7,5 hp (Ladok UT 34)  Antal avhopp

Statistik för kommunförlagda kurser Dessutom:  Om huvudmannen är enskild eller kommunal  Deltagarnas befattning Eller:  Skicka in kopior på HM-intygen