Case Aneby Kommun 20-22/4-2015 Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Välkomna till Förskolan Lodet
Nulägesanalys genom frågor
En förskola att förundras i!
Pedagogisk verksamhetsidé
Intresset uppstod… (Barns inflytande)
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Patientenkät sommaren -13
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Kommunikationsplan för Förskolechef
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Lokal pedagogisk planering i förskolan
Pedagogisk dokumentation
En reviderad läroplan för förskolan
Välkommen till Förskolan Ekorren
Case Aneby Vilka är vi?.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
Nolltoleransgruppen S:t Olofsskolan Läråret 12/13
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Föräldrainflytande. 1. Anser du att det finns ett fungerande samarbete mellan förskola och hem på ditt/dina barns avdelning?
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Strömslundsskolans Värdegrund.
Föräldramöte Ht
Välkommen till ESF:s seminarium
Nöjd Skol- & Förskoleindex med delfrågor
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Läroplansträff fritidshem
Ledarutveckling över gränserna
Medarbetarundersökning 2012
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Läroplansnätverk förskolan
Läroplansträff Välkomna!.
SKOP Tullinge skolor - Trädgårdsstadsskolan - Trädgårdsstadsskolan åk 7 1 Nöjd Skol- & Förskole-index SKOLA: Hur nöjd eller missnöjd är Du på det hela.
Dokumentation från höstkonferensen på Clarion Sign, Stockholm, den oktober 2012 Tema Kommunen som motor i samhällsutvecklingen med medverkan av Roland.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Nämndplan 2015.
Åsa Heimer, projektledare, vårdutvecklare BHV-Nord, Stockholm
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
SÅ GÖR VI EN VERKSAMHETPLAN- UTIFRÅN SPF SENIORERNAS MÅL OCH RIKTLINJER 2.
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
10/3/2015 Föräldraenkäten 2015 Förskola Änglagård-tigrarna.
K O S T N A D S E F F E K T I V A L Ö S N I N G A R I N O M A V A N C E R A D E E L E K T R I S K A S Y S T E M Delaktighet Vi trivs på jobbet och det.
10/11/2015 Föräldraenkäten 2015 Förskola Änglagård- krokodilen.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Vilken avdelning går ditt barn på?. Trygghet, trivsel och glädje Avg: 3.67.
Brukarenkät Tillfrågade grupper och svarsfrekvens Föräldrar i familjedaghem (35% svar) Föräldrar i förskola (74% svar) Föräldrar i förskoleklass.
Brukarenkät 2010 Till redovisningen:
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
Föräldraenkäten 2015 Förskola Ekebo
Tips för det praktiska ledarskapet
Föräldraenkäten 2015 Förskola Trollhassel
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Vad betyder förhållningssätten för mig (oss) som chef?
SMART HUDIKGYMPANS VÄRDEGRUNDER
Presentationens avskrift:

Case Aneby Kommun 20-22/4-2015 Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?

Deltagare: Hetem Begu, Vimmerby kommun och Malin Brage, Tranås Kommun Uppgiftslämnare: Erik Havemose, Niclas Jacobsson Vårt uppdrag: Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan? Underlag: Intervjuer på Vittaryds Förskola, avdelning Duvan

Inledning: Utifrån den information vi fått genom ansvarig personal står Aneby kommun för: Visionen: Aneby kommuns vision är att år 2025 ha 7 000 invånare. För att nå detta tal så har Aneby prioriterat skolan som ett område, vilket ska locka barnfamiljer att flytta till Aneby kommun. Ansvarig personal säger ”att Aneby kommun är en av de 20 bästa skolkommunerna i landet. Kommunen satsar på de lägre åldrarna”.

Ledord för att uppnå målen utifrån visionen Tillit – Talang - Förtroende

”Vi gör vanliga saker ovanligt bra” Aneby kommuns motto: ”Vi gör vanliga saker ovanligt bra” I denna utgör värdeord som öppenhet, utveckling och ansvar samt hur anställda ska förhålla sig och arbeta i kommunen

Frågeställningar som vi använt oss vid de fyra intervjuerna Vad är ditt uppdrag? Beskriv en lyckad dag på jobbet? Du går hem och känner att du gjort ett helt tillfredsställande jobb Hur tar ni tillvara på de ledord kommunen har? Tillit – Talang – Förtroende Finns det möjligheter/resurser att utveckla det dagliga arbetet? Hur blir vi duktigare i det i det dagliga arbetet? Vilket stöd får ni från era chefer i dessa frågor/aktiviteter? Är ni nöjda med de hjälpmedel ni får och hur använder ni dem? Hur ofta är cheferna på plats och vad gör de? Uppskattas dina insatser i verksamheten och hur får du feedback från chef/medarbetare/föräldrar/barn? Hur ofta utvärderar ni ert arbete och ser utvecklingsmöjligheter? Hur ser samarbetet ut med grundskolan? Vad gör den kommunala verksamheten så bra? Hur ser du förskolan om 10 år? Mångkulturism, religion, äktenskapsformer, utveckling, osv Hur firar ni framgångar?  

Tillit – Talang – Förtroende (Kommunens ledord) ”Lyckad dag på jobbet” Tid med barnen Alla har blivit sedda Ej ”stört” barnen i leken Att barnen känner sig nöjda med lärarna Utforska genom olika äventyr och tema Lärande i vardagen Engagerad personal ger trygga barn Kompromissa och prata Visa uppskattning Inflytande Positiv inställning ”JA-dagar” Massor av skratt Inga missförstånd Uppdrag -Ledaverksamheten framåt utifrån läroplanen Ge barnen kunskaper och utveckling, ett livslångt lärande - Ge barnen trygghet - Hålla god kontakt med föräldrarna - Pedagogiska planeringar - Språkutveckling - Ansvar - Se barns olika behov -Utveckla barnens inflytande Tillit – Talang – Förtroende (Kommunens ledord) Tillit: Tillit och förtroende ska spegla förskolan. Kamrater och medarbetare, bra bemötande, viktiga personer för barnen, delaktighet och att våga -våga. Talang: Stärka intressen och ta till vara på deras styrkor, delge varandra. Förtroende: Lyssna aktivt, kommunicera och genomföra Rätt person på rätt plats!!!

Möjligheter/resurser att utveckla Ansvar och förtroende Tid att planera och utvärdera Planeringsdagar APT Fortbildningsdagar Lärgrupper Förskoleutvecklingsgrupp Samarbete Avdelningar inom förskolan Mellan förskolor Lärgrupper Grundskolan Utvärdering Veckovis Planeringsdagar 3 ggr per år

Chefens stöd/delaktighet Delegerat ansvar Administrativt arbete Möten – föräldrar, personal och ledning Verksamhetsförankring Feedback Barn, föräldrar och medarbetare Personalen får positiv feedback från chefen som grupp Personkännedom Negativ feedback finns den?

”Vi gör vanliga saker ovanligt bra” Det går göra lite, lite bättre…

Framtid Kunskaper om religion, nationalitet, kön och föräldraformer Fortbildning inför förändringar Större förskolor? Nyttjande av ny teknik Mer pedagogisk dokumentation

Chefernas framtida utmaningar Avsätta tid i verksamheten Vikarieanskaffning Grupputveckling stöttning och bekräftelse Tydligt ledarskap Tydlig kommunikation Konflikthantering Planering, utvärdering och reflektion