Begripsam – ett projekt om kognitiv tillgänglighet Runö folkhögskola

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Material för projektarbetet
Att förstå anonymiteten (översättning från
Motivation och förändring
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Tyck till på Lnu.se Feedback/förslagslådor – vad ger det?
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Skapa ett video-CV på YouTube
Barnanpassad utredning
Metodstöd.
Solanderskolan presenterar
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Härnöstudier.
Källbystugans kvalitetsarbete
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Rapportskrivning – rep.
Att bygga en fungerande webbplats
Intervju inför ViV-projektet.
Omsorg Projektet: Bättre introduktion genom kommunal samverkan
Lokalgrupper och temagruppers organisering
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Att vägleda på Mässan Lite om:  förutsättningar  möjligheter  krav  begränsningar  lärdomar.
Projektet IT-coacher 2013 Enkäter angående intresset av IT-utbildning för seniorer gjordes i kommunerna Lidköping, Götene och Munkedal. De som svarade.
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
En PowerPoint om PowerPoint
Vad är du för typ av person?
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
Att övertyga ! Disposition och mall.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Mening eller fråga TRYCK F5.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Personligt Brev ”Berätta om dig själv!”.
Att tillsammans påverka!
Stöd och Omsorg Psykosocialt stöd BedömningGenomförandeUtvärderingBedömningGenomförandeUtvärdering Tydligt Förutsägbart Begripligt Tydligt Förutsägbart.
Dokumentation av PRAO med hjälp av digitalt berättande
Delaktighet.
Att besöka skolor Camilla Bergvall, ordförande Djurens Rätt Helsingborg & Hanna Eriksson, vice ordförande Djurens Rätt Helsingborg
Elisabeth Ingesson, Kalmar Läns Landstingsavdelning 097
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Undvik intervjumissarna
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Att Skapa Serier.
pedagogisk dokumentation
Lektionsmaterial Inför ert deltagande i Energikicken 2015.
Lektionsmaterial Inför ert deltagande i Energikicken 2015.
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Samarbetet Försäkringskassan – Huddinge psykiatriska öppenvårdsmottagning Tvåpartsfinsam 2014 och 2015.
1. Genomför enkäten och redovisa resultatet 4. Vid vilka tillfällen fungerar bra eller hyfsat bra redan idag? Vad är det som gör att det funkar vid dessa.
STUDENTREKRYTERING.
 SYFTE: Utveckla kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet.  Utveckla kunskaper om konsumtionens villkor, om sparande, krediter.
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
Kommunikationspass Jag heter
Egen styrka-projektet
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Tidsord När du skriver tidsord ska du tänka på om det du berättar är i dåtid, nutid eller framtid. Tänk på vilket tempus du ska använda. Du använder tidsord.
UD2014 The web and cognitive disabilities 18th of June 2014 Begripsam – ett projekt om kognitiv tillgänglighet.
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Dyslexiförbundet är ett funktionshinderförbund som samlar personer med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi, räknesvårigheter/ dyskalkyli, deras anhöriga,
Presentationens avskrift:

Begripsam – ett projekt om kognitiv tillgänglighet Runö folkhögskola 8-10 maj 2015 UD2014 The web and cognitive disabilities 18th of June 2014

Fredag: Utvärdering åt Intaktus Vi träffade Magnus Sjögren, Jesper Hedin, David Leander och Marcus Norstedt

Fredag: Utvärdering åt Intaktus Vi utvärderade tjänsten Liveshop åt Intaktus.

Fredag: Utvärdering åt Intaktus Vi tyckte så här om Liveshop: Tjänsten har potential att bli något mycket bra. Många myndigheter skulle vinna på att ha denna tjänst. Tjänsten kan inte heta Liveshop utan den måste namnsättas utifrån var tjänsten används, används den på Försäkringskassans webbplats så måste den ha ett namn kopplat till det. Otydligt hur man kommer igång med tjänsten, ”ställa sig i kö”? När man väljer kamera får man kamera+mick, otydligt Man måste kunna välja chat+video utan ljud Funktioner och gränssnitt var bra. Jättebra att man kan få stöd av en agent. All text måste ursprungligen vara på svenska. Men man ska kunna välja olika språk. Man måste kunna öka kontrasten i formuläret. Man måste kunna bifoga bilagor.

Fredag: Utvärdering åt FK Vi träffade Ulrika Wahlberg och Susanne Bengtsson

Fredag: Utvärdering åt FK Vi fick återkoppling och utvärderade ny informationstext.

Fredag: Utvärdering åt FK Vi tyckte bland annat så här om det uppdaterade informationsmaterialet: Rubriken borde vara ”Din väg till arbete” Bra bild på startsidan. Viktigt att det framgår vem som är avsändare av informationen. På startsidan framgår det inte att informationen riktar sig till de med funktionsnedsättning. Lite väl mycket information i broschyren. Tydligare avdelningar för de olika aktörerna som nämns i broschyren. Finns det inte symbolen för skola, vård och kommun? SIS har kanske standardiserade symboler för detta. Vem ska fylla i kontaktuppgifterna – vi klarar oftast inte att göra detta själva. Förklara förkortningar Digital information måste finnas för som använder talsyntes

Lördag: Utvärdering av Hallå Konsument

Lördag: Utvärdering av Hallå Konsument En separat rapport har tagits fram.

Lördag: Utvärdering åt TV-talk Vi träffade Eva Hedberg, Malki Afram och Daniel Ehrt.

Lördag: Utvärdering åt TV-talk Utvärdering av appen

Lördag: Utvärdering åt TV-talk Vi tyckte bland annat så här: Mycket bättre utseende än förra gången! När man startar ska inställningarna man använde senast användas Första gången ska både uppläsning av text och syntolkning vara påslaget Vi tolkade strecket över syntolkningssymbolen som att funktionen var avslagen Bra att knapparna är standard Vi vill själva aktivt starta uppspelningen Start ska vara grönt Bättre feedback i början när synkning pågår Samla uppläst text och syntolkning för Bio, tv, VOD etc i en och samma app, många appar tar mer plats i mobilen. Ljudet från filmen är störande för vissa, men behövs tydligen för synkningen

Lördag: Svenskarna med funktionsnedsättning och Internet

Lördag: Innehåll i en ny utbildning Vi satt i grupper och diskuterade bland annat hur vi sprida resultatet av vårt arbete i Begripsam i form av en utbildning/kurs? Vad utbildar man sig till? Vem riktar sig utbildningen/kursen till? Vilket utbildningsmaterial kommer att behövas?

Söndag: Film med Malin Nelson Malin Nelson visade ett filmreportage hon och hennes mamma var med i. Reportaget handlar om hur de besöker ett UNICEF-stött center i Kirgizistan där funktionsnedsatta barn och deras föräldrar får stöd och hjälp. En mycket gripande film. https://www.youtube.com/watch?v=tqgec_Dvbj8

Söndag: Innehåll i en ny utbildning Några resultat från våra diskussioner: Vad vill jag lära mig under år 3? Att bli informatör Hur söker man hjälpmedel? Hur man utformar tillgängliga tester och utvärderingar Hur man utformar, genomför och analyserar eyetrackingtest Mer om hur jag kan delta och påverka i standardiseringsarbetet Hur förstärker man text med bilder? Jag vill filma, fota dokumentera Fler personliga berättelser Vilka utbildningar ska vi planera som andra kan gå i framtiden? Fördjupningar om kognitiva funktionsnedsättningar Vad som krävs för kognitiv tillgänglighet på webben Processen kring standardisering

Söndag: Innehåll i en ny utbildning Några fler resultat från våra diskussioner: Vem behöver utbildas: Studenter på högskolor och universitet Personer som jobbar på viktiga myndigheter, i landsting och i kommuner Medlemmar våra organisationer som vill informera om kognitiv tillgänglighet Medlemmar i våra organisationer som vill arbeta med samhällsförändring Webbutvecklare Testutförare Politiker Jurister/domstolar/lagstiftare Logopeder Lärare

Söndag: Innehåll i en ny utbildning Några fler resultat från våra diskussioner: Vilka rådgivande material bör vi ta fram? Dokumentera ”goda exempel” Ny form av manual för kognitiv tillgänglighet på hemsida Informationsblad Enkla checklistor Filmer Handledning i pedagogik, arbetsmetod mm Vad ska vi som deltar i projektet idag göra när projektet tar slut? Kan ett bolag bildas som hyr ut oss som rådgivare, informatörer, testare mm? Bilda socialt kooperativ? Starta nya projekt om t ex språkbruk, test av hjälpmedel, ???

Söndag: Hur långt har vi kommit i standardiseringsarbetet? Joakim berättade om ett standardiseringsmöte han var med på via telefon.

Söndag: Utvärdering Detta behöver vi förbättra: Sist på lördagen kom en uppgift där vi skulle tänka och vara kreativa – fungerar inte så sent på dagen när vi är trötta Vi behöver en time-timer som är tyst Vi vi ha så mycket som möjligt av allt material i förväg så att vi kan förbereda oss Det måste vara en timme mellan sista passet och middagen så att vi kan vila Fortfarande problem med störande ljud från den tekniska utrustningen, testa i god tid innan deltagarna kommer in! Detta var bra: Vi höll tiderna denna gång Att vi hade tillgång till 4 grupprum Att vi i schemat varit tydliga med tider för introduktion, dikussion/tester och samling för återkoppling Tekniktester i god tid innan passen började (förutom ljudet då…)