Södertörns högskola, 6 sep 2006 Jonas Söderström

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Provsvar om hudcancer blev liggande i fyra månader
Advertisements

Jävla skitsystem! Om varför datasystem stressar oss i jobbet
easyresearch. se/s. asp Varför?
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Källkritik.
Elektroniskt expert-stöd, EES Kundfall
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Vi får alltid höra "the rules" från kvinnornas sett o se på saker o ting. Här kommer äntligen männens regler!!!.
IPad grundkurs.
Varför är det viktigt att mäta?
~ Den första mobiltelefonen ~
Barnanpassad utredning
Patientenkät sommaren -13
Försvunnet kommatecken – patient fick för hög dos
Effektivitet Patientsäkerhet
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Personligt brev – din egen form av marknadsföring!
Jävla skitsystem! Om hjärnans ergonomi och din digitala arbetsmiljö
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Miljarder möjligheter på en plats!
6 december 2007 Jonas Söderström
Mjukvara och nätverk Vad är det?.
Publicera användbar information Erik Geijer tydligare.se Internetdagarna
Jävla skitsystem! Om din digitala arbetsmiljö Jonas Söderström 4 april 2006 Cross Consulting.
Ergonomi.
Bra och dålig design Vad utmärker en lösning med hög användbarhet?
Vi får alltid höra "the rules" från kvinnornas sett o se på saker o ting. Här kommer äntligen männens regler!!!.
ERGONOMI Vad är det?.
Detta är en presentation tänkt att användas som information till vårdpersonal där enheten planerat att starta med Mina vårdkontakter. Gör så här: 1. Skriv.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Samma fast olika eller olika fast samma?
Next previous Refactoring och lite mönster kodade i Java Innehåll Vad är refactoring? Ett större refactoringexempel Några mönster kodade i Java OOMPA 2000.
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Interna system utan kognitivt kaos Stefan Johansson, Funka.
Arbetslös.
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
En PowerPoint om PowerPoint
Sektorn för Socialtjänst
Vad är du för typ av person?
1. Uppgiften presenteras
Bakgrund! Piteå kommun skall lägga om strukturen i det befintliga nätverket. Det kommer att gå från tre system som löper paralellt med varandra till ett.
Jävla skitsystem! Om varför datasystem stressar oss i jobbet (Del 1)
Att navigera efter stjärnhimlen… En chefs betraktelser över vägen från patient till effektiv styrning Anna Pohjanen Länschef Kvinnosjukvården.
Flickors psykiska ohälsa
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Studieteknik och inlärning
Arbetsförmedlingens insatser för dem som deltagit i programmet arbetslivsintroduktion Siri Persson Avdelningen Rehabilitering till arbete, Strategienheten.
SKOP Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning 2011 SKOP:s arkivnummer: S21DEC11 Psykiatri PPH - Läkare, tillsvidareanställd, spec.komp.
Hur gör man en debattartikel?
Elisabeth Ingesson, Kalmar Läns Landstingsavdelning 097
STs arbetsmiljörapport i samarbete med SCB Seminarium Torbjörn Carlsson.
Så tycker småföretagarna om Kassaregisterlagen …eller historien om riktigt kassa register Undersökning FöretagarFörbundets webbpanel oktober 2009.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Klicka här för att logga in på ditt konto Fyll i dina kontouppgifter och tryck på logga in knappen. Är det inte din dator glöm inte att se till så ”Kom.
Att Skapa Serier.
De tolv sämsta personliga breven enligt Jessica Liebman,
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Formellt, skarpt och snyggt
Pulpetenbladet Juni 2015 Uppfräschning av lokalen Tvärtom om vad vi skrev under aktuellt fliken i förra pulpetenbladet så kommer vi inte att ta in någon.
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Hur gör vi nu när löpande redovisning inte längre är hippt? Ludwig Stendahl Affärsutvecklare / Marknadsansvarig Norrland på EY.
Vad är landstinget? I Värmland finns tre sjukhus. De finns i Arvika, Karlstad och Torsby. Det finns cirka 30 vårdcentraler. Några är landstingets och några.
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Presentationens avskrift:

Södertörns högskola, 6 sep 2006 Jonas Söderström Jävla skitsystem! Om hjärnans ergonomi och din digitala arbetsmiljö (del 1) Södertörns högskola, 6 sep 2006 Jonas Söderström

Jonas Söderström Informationsarkitekt Digitala system sedan sedan 1994 Gränssnittsdesign och användbarhet i vid bemärkelse If, Industrimatematik, ICA, Axfood, KF Lärarförbundet, SIF, Vårdförbundet Konsumentverket, Räddningsverket Regeringen, kommuner Journalist, grafisk formgivare Lingvist

Jag är bekymrad

Besvär av att arbeta vid datorn har elvadubblats på 7 år 1995 arbetade 285.000 tjänstemän vid en dator (15 %). 2002 var det 1.9 miljoner (89 %) (=sjudubbling) Från 60.000 personer 1995, är det nu 672.000 personer som uppger att de besväras av för mycket datorarbete (= elvadubbling) (SCBs levnadsundersökningar) Trots alla ambitioner att förbättra arbetsmiljön har läget alltså blivit sämre.

Ett exempel: Kbok ”Svenska kyrkans nya datoriserade medlemsregister har så stora brister att personalen blir sjuk av att jobba med det … nu har stift och församlingar skrivit till kyrkokansliet och begärt ersättning för merkostnaderna.” (DN, 8 aug 2004)

Passmyndigheten ”Stress, kaos och arga kunder som skäller. Miljön för de anställda på Stockholms passexpeditioner är usel. Flera har svimmat på arbetsplatsen och dagligen finns det de som drar sig undan till det speciella ”bryta-ihop-rum” som ordnats och brister ut i gråt (...) Arbetsgivarna och facket är överens om att det är det nya datasystemet, som ska hantera passen, som inte fungerar.” (DN, 8 aug 2004)

Digitala patientjournaler, Uppsala Ett tungrott datasystem har blivit en arbetsmiljökatastrof på vårdcentraler i Uppsala län. Personal har blivit sjuk av systemet … Patienterna fick vänta allt längre. Telefoner stod och ringde utan att någon hann svara. – Folk var sönderstressade och nedstämda, säger huvudskyddsombudet och docenten Anna Rask-Andersen. Flera hade sömnproblem. En anställd fick bröstsmärtor och sjukskrevs.” (LO-tidningen, maj 2005)

Trygg-Hansa 2004: Nytt försäkringssystem (GRUS) ”Systemet inte var helt färdigt när det lanserades … Mycket ’blod svett och tårar’ har lagts ner av medarbetare för att komma tillrätta med bristerna i systemet. Kunder har drabbats av felaktiga fakturor. Kundservice har inte kunnat svara på kundernas frågor eftersom man inte har kunnat lita på de uppgifter som funnits i systemet … … när dessa kunder ringer till Kundservice för tredje gången om sin felaktiga faktura blir varken kunden eller kundservicemedarbetaren speciellt glad.”

Trygg-Hansa: Nytt försäkringssystem (forts.) ”Vi gör en omfattande insats och använder flera angreppssätt samtidigt för att komma tillrätta med bristerna … det är flera som jobbat mycket hårt med att lösa problemen, och att vi nu jobbar ännu hårdare. Om man jämför problemen idag med hur det såg ut för några månader sedan, så är situationen betydligt bättre. Men mycket återstår att göra… Ett försäkringssystem tar cirka två år att bygga, sedan tar det ofta ytterligare cirka ett år innan användarna tycker att systemet fungerar tillfredställande.” Trygg-Hansas personaltidning, maj 2004

I England, också: Workers spent 10 per cent of their time battling against computer programmes or getting to grips with phones, handheld devices and other gadgets. Thirty-seven per cent say they are frustrated by not being able to handle the technology. About a third (32 per cent) of workers say they have failed to receive training from their company to teach them to use the technology in the office. (City & Guild, 2006)

Vad är det som händer? Sju samverkande skäl till varför användarna är frustrerade och stressade

1: Allt fler system Antalet applikationer (system, sajter, program) som vi tvingas använda har exploderat Livsmedelsbutiken: 20-25 olika system för att driva butiken

Hur ser det ut på kontoret? Elektronisk telefonkatalog Tidsredovisnings-system PA-system Lägg in om semester Rapportera fel Boka konferensrum Reseräkningar Beställa biljetter Hitta information (intranät) Hämta blanketter Beställa visitkort Rapportera sälj-aktiviteter Mata in kompetens

Systemen är olika Livsmedelsbutiken: I vissa system skrivs priser ”54.50” I vissa skrivs de ”54:50” Tjänsteföretag med två system som används parallellt i samma datakassa: I system A ger Ctrl-O resultatet man vill ha I system B stänger Ctrl-O programmet

Systemen används glest Hur ofta lägger man in om semester? Försvårar inlärning ”Hur fungerade det här programmet nu då?” Även om varje program används sällan… …används något program varje vecka eller månad.

…det skulle väl gå att hantera om det inte också vore för att…

2: Pålagor – inte arbete Många nya arbetsuppgifter utöver ens kärnkompetens, utöver det man uppfattar som sitt ”riktiga” arbete Nya system möjliggör nedskärningar av administration

Arbetsterapeuter, läkare … ”Den ökade administrativa arbetsmängden har medfört att patientbesöken blivit kortare.... nu är det hon som tar betalt och utfärdar frikort”. (suntliv.nu, 18 mars 2005) ”Fler läkare tar hand om färre patienter … läkarna får allt mer komplicerad datoradministration på sitt bord.” (Metro, 5 juni 2005)

…det skulle väl också gå att hantera om det inte vore för att…

Stela system, utan flexibilitet: Polisen ”Jag måste ha en exakt adress..."

Möjlighet att påverka? Exemplet Jeeves ”Vad kännetecknar en perfekt installation? (…) Användaren reagerar olika beroende på vilken karaktär denne har. Den frustrerade mår dåligt, klagar och struntar till sist i det. Den flexibla letar efter lösningar och en ’work around’. Faktum är att ’den flexibla’ är den farligaste av de två… ” reklam för affärssystemet Jeeves, 2003

…det skulle väl också gå att hantera om det inte vore för att…

Många system är sämre än ni kan ana Utvecklare har mycket låg förmåga att skapa pedagogiska gränssnitt Standarder passar inte alltid Webbgränssnitt har få standarder

Digitala system har dåliga ”affordances” … det vill säga att det är svårt att se vad man ska göra – och hur På jobbet: måste logga in på telefonen med kod ”Lur–*–061–lur” och logga ut med kod ”Lur–*–060–lur” Måste tänka efter, måste tolka

Att tolka informationen … är hårt arbete

Att tolka en biobiljett: förr

Att tolka en biobiljett: nu (1) Liten skillnad mellan viktig och mindre viktig info Mycket info som bara är intressant för maskiner Obegriplig info

Att tolka en biobiljett: nu Mer info, men… Dålig placering: Saker som står tillsammans hör inte ihop Saker som hör ihop står inte tillsammans

Hjärnan söker mönster och konsekvens … och programmen lurar oss ofta.

Tre sorters design Ett gränssnitt består av tre distinkta komponenter

grafisk design att se och gilla

grafisk design informations- design att se och gilla att hitta och förstå

Gränssnitt interaktions- design att göra och handla grafisk design informations- design att se och gilla att hitta och förstå

Formulär, knappar, varukorg, listor, radioknappar Skärmtitlar, rubriker, etiketter disposition, länkar, sökning Färg, form, typografi, känsla, snabbhet

Informationsarkitektur interaktions- design att göra och handla grafisk design informations- design att se och gilla att hitta och förstå

Myndigheter, organisationer E-handel, ”webblications” interaktions- design grafisk design informations- design Reklamwebbar Myndigheter, organisationer

Lätt att ändra? Grafisk design kan i många system ändras snabbt: mallar, style sheets Informationsdesign – kan ändras men tar tid och måste ofta göras manuellt Interaktionsdesign – stora kostnader, om det över huvud taget kan ändras

Kan inte utföra – ger upp Låt mig göra vad jag ska Hur verkar det? Var finns det jag behöver? Börjar använda Kan inte hitta – ger upp Fult, svårläst – ger upp

Kan inte göra det jag ska hitta det jag söker Fult, svår-läst Börjar använda

Vad läggs tid, pengar och ansträngningar på? Grafisk design – tja, kanske Informationsdesign och interaktionsdesign – vet någon vad det är? Blir ofta till ad hoc utan riktlinjer eller styrning Görs av tekniker, inte designers

Program och it-system brister ofta i informationsdesign Sådant som används ”naturligt” i t.ex. tidningar Rubriker som ger förståelse Framhäva viktigaste delarna Struktur som skiljer delar från varandra Sammanhang för informationen Tydlig läsföljd och -riktning (för användaren) …

Svårt med överblick och läs-ordning

Otydliga eller alltför likartade benämningar

Liten ruta – många artiklar som trängs – stor vit yta intill. Dålig överblick – minnet belastas.

Mycket är fult – fult är svårare att förstå

För mycket information, utan urskiljning Trots att datum finns i rubriken upprepas det på varje rad i tabellen - vilket gör den mycket svårläst.

…det skulle väl också gå att hantera om det inte vore för att…

5: Allt snabbare! Omorganisationer, nya affärsmål … Uppdateringar, nya versioner … ”Innan jag hunnit lära mig tidbokningen är redan nästa system på gång. Nya rutiner införs i en så snabb takt att jag inte vet hur jag ska bete mig och tänka för att orka med…” (suntliv.nu, 18 mars 2005)

…det skulle väl också gå att hantera om det inte vore för att… (forts i del 2)