Entreprenörsregionen AB Divisioner: Värdegrund? Vad står vi för? FlowPower Vårt erbjudande? Vad är varumärket laddat med? Service- och tjänsteavdelning.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vägen till det goda livet Kommunvis förberedelse inför skapandet av delregional genomförandeplan.
Advertisements

Uppdrag om myndighetssamverkan inom kompetensförsörjningsområdet
Kommunalrådskansliet KAPITEL Stöd till och stärkt samverkan med det civila samhällets aktörer •Vision ” I Örebro finns ett levande vitalt civilt samhälle.
Grannsamverkan i flerbostadshus
Hushållningssällskapet Rådgivning Nord AB Vår kompetens ger näring till din verksamhet! Vi erbjuder företagsrådgivning och driver utvecklings- projekt.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Välkomna!. Vård- och omsorgscollege 17 Regionala college 70 Lokala college 145 Kommuner 19 regionala college representerade idag.
Hushållningssällskapet Rådgivning Nord AB Vår kompetens ger näring till din verksamhet! Vi erbjuder företagsrådgivning och driver utvecklings- projekt.
Regional mineralstrategi för Norrbotten och Västerbotten Skellefteå 23 oktober 2012.
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Region Värmland. Region Värmland är värmlänningarnas organisation för tillväxtfrågor, regional utveckling,
Tillväxtfrågor på SKL Entreprenörsregionen 1 december 2011
Hur vänder vi trenden? Carsten Rose Moderator. Paneldeltagare Birgitta Södertun, Regionråd (KD) Ordf. folkhälsoberedningen Region Skåne Eva Pettersson-Lindberg,
ESS MAX IV i regionen - TITA Syftet är att stärka Tillväxten, Innovationsstrukturen, Tillgängligheten och Attraktiviteten i regionen som ett led i etableringen.
Göteborg Distriktlagsverksamhet. Varför är vi här? INSPIRERA!! VINNA TV-PUCKEN!!
Upphandling med social hänsyn Processamordning – strategisk destinationsutveckling Utveckling Nordost.
Slutanalys inför den regionala utvecklingsstrategin
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
VISIONEN – så här vi vill att Grums ska vara år 2020.
Värdegrund, Vision och Verklighet.
RTS Konjunkturbarometer RTS konjunkturbarometer Presenteras årligen av RTS i samarbete med regionala turistorganisationer Syftar till: att följa.
Det öppna Skåne 2030 Skånes regionala utvecklingsstrategi
Agenda myndighetsmötet 21 mars
Ortsutveckling Bettna Stormöte den 9 oktober 2013 Välkommen!
Matchning Södertörn. Regionalt utvecklingsprogram för Södertörn Vision: Kommunerna på Södertörn är en attraktiv del av Stockholm- Mälarregionen, med en.
Regional utvecklingsstrategi för Skåne
Studieresa - BRO nov 2009 Representanter från Näringslivskontor REKO-Lärcentra Destinationsgruppen Länsstyrelsen Regionaltresurscentra ALMI ALMI/IFS.
Från Järnkraft till Hjärnkraft – en slingrande kreativ resa i träfiberland Om framgångar och motgångar i arbetet med att utveckla kreativa näringar i Västernorrland.
Hur arbetar Västra Götaland med uppföljning och utvärdering Presentation inom lärprojektet uppföljning av regional tillväxt (Reglab) Göteborg 12 april.
Västervik Företagandet i Västervik skall vara Enkelt-Roligt-Lönsamt Roger Psajd 2010.
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Kommunerna och Kontaktcenter Framtida utmaningar Kommer offentlig sektor i framtiden att växa i samma takt som nu ? Vad tyder på motsatsen ? Befolkningens.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Strategisk inriktning för Trafikverket
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 2 september 2013.
Nya Landsbygdsprogrammet
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 18 november 2013.
Life Science betydelse för Västsverige. Life Science – en framtidsbransch Viktig bransch för den nationella och regionala tillväxten.  20 % av Sveriges.
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
”Målet med den regionala tillväxtpolitiken är utvecklingskraft i alla delar av landet med stärkt lokal och regional konkurrenskraft”. PROP. 2013/14:1 UTGIFTSOMRÅDE.
SÅ GÖR VI EN VERKSAMHETPLAN- UTIFRÅN SPF SENIORERNAS MÅL OCH RIKTLINJER 2.
Page 1 Lapplands Bästa Gymnasium En Vild och Vacker vision Nästa Steg- Malgomajskolan 2,0.
K O S T N A D S E F F E K T I V A L Ö S N I N G A R I N O M A V A N C E R A D E E L E K T R I S K A S Y S T E M Delaktighet Vi trivs på jobbet och det.
Kraftsamling/nätverk – regionalt och nationellt Konkreta förslag och behovsanalyser Internationella jämförelser Innovation för tillväxt
Susanna Heldt Cassel Docent i kulturgeografi, Tourism Studies, Högskolan Dalarna. Attraktiva platser och regioner – vad säger forskningen och hur kan vi.
Kommissionen för jämlik hälsa Att sluta hälsoklyftorna i Sverige Magdalena Brasch.
Vision 2030 Resultat från medborgardialog. En vision i sitt sammanhang (schematisk) Vision 2030 Prioriterat område 1 Prioriterat område 3 Prioriterat.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Varför behövs KOBRA? Framtidens kompetensförsörjning är en gemensam stor utmaning för Sverige, Norge och Danmark. Arbetsmarknaden förändras allt snabbare.
Aktivitetslista för utveckling av näringslivsklimatet
Kompetensförsörjning i Skåne
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Kreativa verktyg och metoder
I Västmanland löser vi globala utmaningar Affärsplan Västmanland
Maria Ahlsved, Näringsdepartementet
Aktuella utlysningar “En jämställd och inkluderande arbetsmarknad”
2016: Ökade intäkter, men också ökade kostnader Kommunsektorn +22 mdr Landsting och regioner +3 mdr
Strategi för Bästa Heby
Så bemöter vi varandra - och alla andra
Världens första regionala drönarstrategi
Competence Academy – Public Sector
En workshopmall från Länsstyrelsen Jämtlands län
Vad innebär regionbildningen?
Tillväxtverkets handlingsplan för klimatanpassning i svenska SME
Där idéer blir verklighet
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
Resurser och genomförare!
Presentationens avskrift:

Entreprenörsregionen AB

Divisioner: Värdegrund? Vad står vi för? FlowPower Vårt erbjudande? Vad är varumärket laddat med? Service- och tjänsteavdelning Produktionsenheter Kommunikationsavdelning Utvecklingsavdelning Entreprenörsregionen AB

Divisioner: Service- och tjänsteavdelning Produktionsenheter Kommunikationsavdelning Utvecklingsavdelning Värdegrund: Tolerans & Mångfald Vad står vi för: Innovationskraft FlowPower Vårt erbjudande!

Beskrivning och mål från verksamhetsplanen Entreprenörsregionen ska bidra till goda förutsättningar för flera arbetstillfällen och boende i regionen. Entreprenörsregionen är en attraktiv region där företag vill etablera sig och där invånarna trivs. Vi vill lyfta fram kraften som finns inom Entreprenörsregionen inom regional, nationella och internationella sammanhang. Vi arbetar också med matcha näringslivets behov av arbetskraft och marknadsför Entreprenörsregionen positiva framtidsutsikter, dess näringar och livsplatser. Mål Entreprenörsregionen känner till näringslivets behov och bidrar till nytta för näringslivet. Öka differentieringen på arbetsmarknaden Kompetensförsörjning som motsvarar näringslivets framtida behov Uppdrag En kartläggning för näringslivet i regionen skall göras. Analysen ska ta hänsyn till likheter, olikheter, möjliga framgångsvägar för samarbeten. Slutsatserna ska ge förslag till strategier och aktiviteter som bidrar till att uppfylla målen och som kan genomföras inom Entreprenörsregionen. Aktiviteterna ska delas upp för tidsrymden under andra halvåret 2015 samt aktiviteter resterande del av perioden,

Arbetstänk Symbolvärde- betyder mycket -media Vi samarbetar Vi har kontakterna Känslan i det vi vill göra… Det är enkelt Det är roligt Det bidrar Våga ställ frågan: Vad leder detta till?

Fokus Fokusera på näringslivet - inte det offentliga (närmsta 2 åren) Första åren lära känna varandra Prioritera mål ett Entreprenörsregionen känner till näringslivets behov och bidrar till nytta för näringslivet. -Öka differentieringen på arbetsmarknaden -Kompetensförsörjning som motsvarar näringslivets framtida behov

Lära känna Framtidsspaning Aktiviteter Politik/tjänstemannanivå Strategier Företagsnivå Operativa aktiviteter

Frågor till alla kommunerna 1. Vilka spetsområden inom näringslivet vill Du lyfta fram i din kommun/? Välj 3-5 st 2.Vilka starka Varumärken inom näringslivet finns i din kommun? 3-5 st. Gärna kända utanför kommunen. 3.Vilka utvecklingsprojekt är startade eller är på gång? (ex EU projekt, industriprojekt, besöksnäringsprojekt, andra initiativ, kluster) 4.Vilka är näringslivets tre viktigaste utmaningar framöver? Vilka är de tre viktigaste åtgärderna till lösning på utmaningarna tror ni?

Analys Bisnode UC (Webselect) Budget? Vad vill vi få fram genom analysen?

Sammanfattning 1.Kartläggning Grundanalysen, faktakartläggning, framtidsbilder, Vad är kommunernas egna visionsbilder? Intervjuer. Företagarorganisationer & näringslivskontoren 2.Analys & Slutsatser Vilka är våra styrkeområden? (Bästa avdelningar) Vilka områden bör stärkas eller startas upp? 3.Arbetssätt Jobba i två spår; Politik/tjänstemannanivå Strategier Företagsnivå Operativa aktiviteter