Nya ST 2015 Mars 2015 Version 2015-03-19.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En bra ST-utbildning.
Advertisements

Samordnad vårdplanering - SVPL Gemensam rutin för Västra Götaland
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
ARBETSGIVAREN                                        Som arbetsgivare har du ett lagstadgat ansvar för att ta tillvara dina medarbetares arbetsförmåga.
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Nya specialiseringstjänstgöringen för läkare
Den nya specialiseringstjänstgöringen för läkare
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Landstinget i Östergötland
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Pressträff 26/ Framtidens hälso- och sjukvård och en ekonomi i balans.
Övergripande studierektorsfunktionen Sörmland GRUNDUPPDRAG Huvuduppgifter för Övergripande studierektorerna är att på sjukvårdsledningens uppdrag skapa.
Sven Karlander Övergripande studierektor UMAS Nya ST i Region Skåne.
STUDIEREKTORER AT/ST Sörmland
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Förslag till ny specialistutbildning
Behov av habilitering och rehabilitering
Tillsammans för världens säkraste vård
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Nya specialiseringstjänstgöringen för läkare
Bakgrund Nationell Nivå Projekt Carpe var ett nationellt projekt som startade 2009 och ligger som grund för förändringarna av titlarna och de nya kompetenskraven.
Övergripande ST-studierektor
– överenskommelse mellan de halländska kommunerna och
Nya föreskrifter och allmänna råd
Katarina Hanseus, Barnhjärtcentrum, Lund
Trondheim 2-4 maj 2011 Annika Malm. Formidling kräver rätt förutsättningar Historiskt i Sverige Målstyrda resultat Väletablerade och evidensbaserade metoder.
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Nya ST 2015 Mars 2015 Version
Ledning och styrning av sjukskrivningsprocessen
Regionalt förbättringsarbete inom cancervårdkedjor Fredensborgs Herrgård
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
SIKTA Skånes implementering av Socialstyrelsens nationella riktlinjer för missbruks- och beroendevård- ett samverkansprojekt mellan Region Skåne och Kommunförbundet.
Vårdval Kronoberg /1 Vårdval Kronoberg - fakta om modellen.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Beredningsprocessen vid förslag till nya Nationella riktlinjer och Nationell utvärdering.
Nya specialiseringstjänstgöringen för läkare Anna Sundberg och Frida Nobel.
Studierektorsinformation
Palliativ vård och samordning
Tillsyn och insyn i fristående verksamhet Omfattning i Kristianstad december fristående förskolor,777 barn 2fristående fritidshem407 barn 2fristående.
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Nya ST SOSFS 2015:8 Gäller alla med legitimation efter 1 maj 2015
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Region Östergötland Studierektorsdag 24 sept 2015 Övergripande ST-studierektorer Maria Randjelovic och Lovisa Farnebo.
Region Östergötland Om ST Vt-2016 Lovisa Farnebo, MD, PhD Övergripande ST-studierektor Överläkare ÖNH-kliniken.
Nya föreskrifter för ST - ännu nyare ST SOSFS 2015:18.
Ett steg vidare för evidensbaserad praktik till nytta för brukare och patienter Fjärde steget i reformen av myndigheter Samlad, effektiv och behovsanpassad.
ST-Studierektorsträff
Övergripande ST-studierektor
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
Välkommen till studentdagen 2016
Bedömningsmetoder.
Lag samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård (2017:612) Träder i kraft 1 januari 2018 enligt beslut 15 juni 2017 och har bestämmelser.
Ulrika Henriksson Studierektor BUP Stockholm
Omställningen av hälso- och sjukvården
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Utvidgad uppföljning i Primärvården Förstärkt vårdgaranti
Vägen till svensk legitimation och specialistkompetensbevis - EU/EES
SPF, PRO, Apoteket Farmaci
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Kunskapsguiden Ny webbutbildning om läkemedelsbehandling av äldre
Samordnad utveckling för god och nära vård
Behandlingsbegränsningar i vården
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Nya ST 2015 Mars 2015 Version 2015-03-19

Nya ST 2015 Börjar gälla 1 maj 2015 Nya SOSFS 2008:17 upphävs därmed, men den läkare legitimationsdatum före 1 maj 2015 (från Sverige/ EES-länder) som så önskar, har möjlighet att ansöka enligt det systemet t o m 30 april 2022

Vad är annorlunda jfr med SOSFS 2008:17? Minskade dokumentationskrav för ST-läkaren Delvis förtydligad studierektorsroll Förtydliganden och skärpningar kring handledarrollen Dokumentation av bedömningar Ny struktur på målbeskrivningen och fler delmål Lättare att tillgodoräkna sig tidigare tjänstgöring Möjlighet att tillgodoräkna sig större vetenskapligt arbete från tid före ST Större ansvar på vårdgivarnivå för kvalitetssäkring av ST

Ny specialitetsindelning Fler specialiteter totalt Fler basspecialiteter och tilläggsspecialiteter Färre grenspecialiteter

Ny struktur på målbeskrivningen A, B och C A: Gemensamt för alla B: Gemensamt för många specialiteter C: Specialitetsspecifika delmål (inkl gemensam kunskapsbas för vissa specialiteter) Uppföljningsrutan Intyg om utförda utbildningsaktiviteter och uppfyllda kompetenskrav utfärdat av aktuell handledare eller kursgivare (konsekvenser för kurs)

Kurscurriculum Östergötland Obligatoriska kurser för alla specialiteter   Delmål a1 Medarbetarskap, ledarskap och pedagogik Ingår i "ST-LIV" Delmål a2 Etik, mångfald och jämlikhet Ingår i vår kurs "Etik för ST-läkare" Delmål a5 Medicinsk vetenskap Ingår i vår kurs ”Forskningsmetodik för ST-läkare” Delmål a6 Hälso- och sjukvårdens organisation Ingår i ST-LIV Lagar och andra föreskrifter Ingår i vår kurs ”Juridik för ST-läkare” Obligatoriska kurser för många specialiteter    Delmål b1 Kommunikation med patienter och närstående Ingår i vår kurs ”Patientkommunikation för ST-läkare” Delmål b2 Sjukdomsförebyggande arbete Ingår i vår kurs "Patientkommunikation om levnadsvanor -motiverande samtal" Delmål b3 Läkemedelsbehandling Ingår i Socialstyrelsens webb-kurs "Specialitetsövergripande klinisk farmakologi för ST-läkare" Delmål b4 Försäkringsmedicin Ingår i vår kurs ”Försäkringsmedicin för ST-läkare” Delmål b5 Palliativ vård i livets slutskede En sådan kurs kommer att arrangeras via Studierektorskansliet fr o m hösten 2015. För mer info se ST-hemsidan

Dokumentation Krav på dokumentation av bedömningar av ST-läkarens kompetens Ex på sådan dokumentation är de blanketter som finns tillgängliga på vår ST-hemsida som ”Verktyg för bedömning och återkoppling” Verksamhetschef ansvarar för att bedömningarna dokumenteras. I praktiken dock handledarens uppgift. Inte längre krav från SoS att ST-läkaren ska dokumentera handledarsamtal och ”uppnådd kompetens och förvärvade kunskaper”. Det betyder dock inte att man ska sluta dokumentera relevanta uppgifter.

Studierektorsrollen Informationen om studierektorsrollen är uppdelad på flera paragrafer Ska: Samordna den interna och externa utbildningen för ST-läkarna Ha specialistkompetens och genomgått handledarutbildning Samråda med verksamhetschefen om det individuella utbildningsprogrammet och vid intyg om uppnådd specialistkompetens (intyg 2) Bör: Utgöra en organisatorisk stödfunktion till verksamhetschef, handledare och ST-läkare Utarbeta introduktionsprogram för ST-läkarna Ta del av bedömningarna Bör ha relevant specialistkompetens

Handledning Nytt: Handledningen bör planeras in i det ordinarie tjänstgöringsschemat HL-utbildningen ska också innehålla metoder för bedömning Markering att det under alla utbildningsperioder ska finnas tillgång till handledare med relevant specialistkompetens och som genomgått HL-utbildning HL bör tjänstgöra där ST-läkaren huvudsakligen tjänstgör

Skriftligt arbete enligt vetenskapliga principer Socialstyrelsen skriver på Frågor och svar om ST: ”Du kan redovisa arbeten som du har skrivit före din ST om verksamhetschefen och handledaren godkänner arbetet. Det är i första hand deras ansvar att bedöma att du uppnår målet.” Det visar sig att förändringen gäller alla ST-läkare, även de som gör sin ST enligt SOSFS 2008:17 Socialstyrelsen ger ingen tilläggsinformation om grunderna för bedömningen. Definitionen är ”arbete som genomförs i vilket ST-läkaren självständigt behandlar en medicinskt vetenskaplig frågeställning” I utgångspunkten ska detta inte tolkas som att det skriftliga arbetet ska bort hos flertalet ST-läkare. Som mer senior läkare ställs man inför andra frågor än som junior läkare eller student och det finns hos många ett behov av att få en anledning att en tid fokusera extra på det vetenskapliga förhållningssättet och bli påmind om förutsättningarna för att ta fram och värdera ny kunskap. Hos många ST-läkare har arbetet dessutom inneburit en andra chans att hitta en väg in i forskning.

Intygsändringar Bilaga 2: Intyg om uppnådd specialistkompetens Samråd med SR ska ske Årtal för genomgången HL-utbildning ska fyllas i Bilaga 5: Kurs Handledaren eller kursgivaren skriver under Krav på kunskapskontroll i någon form Ny blankett: Intyg om uppfyllda kompetenskrav för läkare från tredje land

Tredjelandsregler och tillgodoräknande av tidigare specialitet Tidigare specialiseringstjänstgöring: Möjlighet att tillgodoräkna sig delmål i en gren, eller tilläggsspecialitet även om utbildningsaktiviteterna i målbeskrivningen inte har genomförts (exakt innebörd?) Läkare från tredje land med specialistbevis efter minst 5 års tjänstgöring inom specialiteten, varav minst 3 som ST Minst ett år ST och kan ansöka när de uppfyller kompetensmålen Inte krav på att alla utbildningsaktiviteter i målbeskrivningen har genomförts

Kvalitetssäkring Vårdgivaren ska ansvara för att det /…/ finns förutsättningar som behövs för att genomföra specialiseringstjänstgöring av hög och jämn kvalitet (lokaler, kompetens, mm specificeras inte) Ny formulering i kompletterande förslag: Vårdgivaren ansvarar för att kvaliteten i ST säkerställs genom att systematiskt granska och utvärdera verksamheten Granskningen och utvärderingen ska även genomföras av en extern aktör som inte får ha ekonomiska, administrativa eller organisatoriska kopplingar till vårdgivaren Om granskningen och utvärderingen visar att det finns brister, ska vårdgivaren vidta de åtgärder som behövs för att åtgärda dessa Vårdgivaren bör se till att extern granskning och utvärdering genomförs vart femte år

Vad innebär detta för Region Östergötland? Systematiskt kvalitetsarbete behöver fortfarande bedrivas på lokal nivå, men med stöd från central nivå Extern granskning: SPUR vart 5:e år med central finansiering fr o m 2016 Åtgärder vid brister: I första hand hantering på lägsta organisatoriska nivå, men med ansvar från högre organisatorisk nivå att agera vid behov

Övrig anpassning Region Östergötland Lyfta kompetensvärdering och metoder för detta Vissa justeringar i kursutbudet och -innehållet Anpassning till att vissa ST-läkare kommer att välja att inte göra ett nytt vetenskapligt arbete. I första hand möjliggörande skrivning i de regionala riktlinjerna och fortsatt samarbete med HU i handledarfrågor Alla specialister ska ha handledarutbildning! Signalen är att planera in handledning i ordinarie schema Diskussion om balans mellan bredd och djup –dubbelspec? Inte bara en fråga för individen och verksamhetschefen