KUNSKAPSÖVERSIKT = en sammanställning av vetenskaplig och/eller erfarenhetsbaserad kunskap inom ett område.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Uppföljning som verktyg Magnus Lagercrantz För ett samhälle där alla kan delta på lika villkor oavsett funktionsförmåga.
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
SLÖINGESKOLAN 19 oktober 2010.
FREDA – bedömningsmetoder i arbetet mot våld i nära relationer
Barn och bibliotek Britta Olsson Samordnare/bibliotekarie
Välkommen till föräldramöte åk 4-6
OM professioner (exempelvis följeforskare)
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Läsfrämjande inom studieförbunden Kultur i Väst
Pedagogisk dokumentation
Cay Corneliuson handläggare för läsfrämjandebidrag, inköpsstöd och Alla tiders klassiker
Hälsopedagogik- Vad är det ?
E-bläcket. E-bläcket är ett läs- och teknikprojekt för ungdomar i åldern år i Kungälvs kommun som pågick från februari 2010 fram till våren 2012.
Teman VEGA Verksamhetsutveckling genom eget arbete.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Stöd för inkludering.
Open access Lisbeth Söderqvist Avdelningen för forskningspolitisk analys.
Några godsaker á lá Nacka. Forsknings- och utvecklingssatsning Didaktisk forskarskola i samverkan med universitet och högskolor, för förskollärare och.
”Om vi bara hade fler svenskar” - Om skolpolitik, etnicitet och segregation bland ungdomar med migrationsbakgrund i svenska storstäder Sociologiska institutionen.
Utmaningar i en digital tid
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Open Access. bakgrund olika typer av OA hur mycket publiceras OA på MDH idag, och hur stor "OA-potential" finns det? vad gör vi på MDH:s bibliotek idag?
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Vidgade vyer och nya uppdrag Roland Esaiasson Svenska Daisykonsortiets konferens november 2014.
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Vägen mot handlingsprogrammet… Spela samman – en ny modell för statens stöd till regional kulturverksamhet, SOU 2010:11 Litteraturutredningen, SOU 2012:65.
Läroplansträff fritidshem
Nöjda brukare? Ingalill Stefansson Mikael Vallström.
En heldag om hälsa, lärande och prevention i skolan. Katrineholm 10 nov Aktuell forskning visar att elever som trivs och fungerar väl i skolan löper.
Hur gör man en debattartikel?
Hälsopedagogik- Vad är det ?
Kommunikationspsykologiska påverkansfaktorer
Huvudämnesstudier KME
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Större flexibilitet i utbildningssystemet Ansökan om försöksverksamhet : Ge möjlighet att börja förskoleklass, grundskola vid andra tidpunkter än vid höstterminens.
pedagogisk dokumentation
Kap 1 Hej, Hur mår du sid Målet med kapitel 1 är att du ska göra följande Uppgift 1 a: Berätta om din livsstil med hjälp av ditt test på sid 16.
Massmedia.
Läroplansträff Välkomna.
Kultur i förskola och skola Kulturnyckeln – kommunal satsning som utgör en bas Skapande skola – statliga medel från Kulturrådet som man söker varje år.
MIK och digital delaktighet Göteborg 9 september 2015 Örjan Hellström, Kerstin Wockatz,
10/3/2015 Föräldraenkäten 2015 Förskola Änglagård-tigrarna.
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
1EB003: Individen och företaget Medarbetarskap Anna Alexandersson, Jonas Stjernquist,
VETENSKAPLIGT SKRIVANDE SSA 220/230 MAGISTER/MASTERUPPSATS I SVENSKA SOM ANDRASPRÅK JULIA PRENTICE.
Sidnummer 1 En biblioteksstrategi för hela Sverige om KB:s uppdrag och arbete Christina Jönsson Adrial 2015 Foto: Jens Gustavsson/KB.
HuFF – visionen som blev verklighet. 1) Att verkligen bli hela kommunens gemensamma elit- /representationslag och 2) Att vara en plattform för att samordna,
Film ….
Vad gör Kulturrådet inom läsfrämjande och vad har det här med biblioteken att göra?
Rökfria miljöer - skolan
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Tillgänglighet i praktiken Våga Visa
Spontana boksamtal Om att arbeta läsfrämjande under bemannad tid på ett meröppet bibliotek.
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Sociologi Introduktion.
Föräldramöte Tomtebogård
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Läsning Hälsa ? Genus Demokrati
Mål och styrning Läroplansmålen
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Ökad tillgänglighet i BHV Ett utökat hembesöksprogram
Föräldrapolicy Skåre HK
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Läsfrämjande – en kunskapsöversikt Om metoder och forskning på det läsfrämjande området

KUNSKAPSÖVERSIKT = en sammanställning av vetenskaplig och/eller erfarenhetsbaserad kunskap inom ett område

Vetenskapligar publikationer (avhandlingar, artiklar, konferenspaper etc.) Sammanställningar av vetenskapliga publikationer; meta-analyser Rapporter och utvärderingar Uppsatser

Kulturrådets definition av Läsfrämjande: göra läsare av läskunniga öppna vägar till litteraturen för den som inte läser öka tillgången till en mångfald av litteratur på olika språk och i olika format för läsare i alla åldrar ge fler möjlighet till en konstnärlig upplevelse genom litteratur ta bort hinder för läsning, bredda en repertoar och stärka läsarens självtillit och läsaridentitet

LÄSFRÄMJANDE PÅ BIBLIOTEK ”ett medel vilket som helst genom vilket bibliotekarier uppmuntrar människor att läsa eller vidga sina läshorisonter” (Kinnell & Shepherd)

Läsattityd hänvisar till känslor och föreställningar en individ har gentemot läsning Läsintresse avser preferenser vad gäller genrer, ämnen etc. Läsmotivation hänvisar till de inre tillstånd som får människor att vilja läsa

LÄSFRÄMJANDE öka läsmotivation bredda läsintresse förbättra attityder till läsning - Motsättning mellan de två första?

LUSTLÄSNING läsning som sker av egen vilja, för det egna nöjets eller den egna tillfredsställelsens skull Etablerat begrepp: ”Reading for pleasure” Problem: Reducerar syftet med läsningen till njutning? Ger ett svagt argument för läsning i konkurrens med andra fritidsaktiviteter?

FRI LÄSNING läsning som sker av egen vilja och av eget intresse Effekter av fri läsning (utökad vokabulär, förbättrad skrivförmåga, bättre resultat på lästester, mer positiva attityder till läsning överlag m.m.) Värdet av läsning. Egenvärde och instrumentellt värde. Läsning och social mobilitet Uppåtgående spiral vad gäller läsning: barn som läser mycket förbättrar sin läsförmåga, och barn med god läsförmåga läser mer, vilket ytterligare förbättrar läsförmågan.

VAD MOTIVERAR TILL LÄSNING?* litteraturens upplevda relevans för det egna livet tillgång till ett större läsmaterial generöst med tid till läsning valfrihet i urvalet möjlighet till social interaktion kring det lästa *Kan ställas mot hur det faktiskt ser ut i skolans läsundervisning och arbetet med litteratur på förskolan.

TIDIG LÄSSTIMULANS Family literacy-program Bokgåvor till familjer Bookstart Hembesök Bibliotek och förskola (ex. förskolor med litteraturprofil) Högläsning

LÄSANDE FÖREBILDER Vilka är förebilderna? Läsning och genus Behovet av manliga förebilder

LÄSTIPS OCH BOKPRESENTATIONER Reader’s Advisory Bokprat Filmade bokprat, boktrailers, bokbloggar och andra digitala boktips

SOCIAL LÄSNING = kommunikation läsare emellan om litteratur och läsupplevelser Bokcirklar (IRL och digitala) OBOC (One Book, One Community) Författarbesök

SOMMARLÄSNINGSPROGRAM Summer Learning Loss Läs-och-rapportera Belöningar? Effekten på läsmotivation Effekten på läsförmåga Kravlösa varianter

TILLGÄNGLIGGÖRANDE Biblioteksrummet Bokbestånd på andra platser (ex. arbetsplatsbibliotek, kapprumsbibliotek, mobila bibliotek) Digitala medier

Några slutsatser Börja tidigt (och fortsätt) Identifiera grupper med större behov än andra och arbeta gentemot dessa Öka tillgången till litteratur oavsett medium Främja social läsning Använd förebilder (i synnerhet manliga) Satsa på sommarläsningsprogram med tydliga mål, i samarbete med skola och bibliotek Betona valfrihet, men uteslut inte nödvändigtvis prestation Arbeta utifrån olika målgruppers identifierade (läs)intressen Uppställ tydliga, genomförbara mål och utvärdera