VÄLKOMNA! till fyra dagars utbildning i Motiverande Samtal

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mål med samverksanssystemet
Advertisements

Läkaren och det rådgivande samtalet
Coachande ledarskap som mentor
A survey with a focus on periodontology.
Grundkurs MI Åhörarkopior
Motivation och förändring
MOTIVERANDE SAMTAL EN INTRODUKTION
Lösningsinriktad Pedagogik.
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
GRUPPBEHANDLING AV SPELBEROENDE
Handledare in progress
Motiverande samtal - MI
SSQ12-B Instruktioner Namn Datum Ålder
Maria Bergström Socionom och sakkunnig RFSU
Motivation, bemötande, förändring Tove Antonisen och Ann-Charlott Lidfors Vuxenpsykiatrin, NLL, MI-trainers, MINT medlemmar.
Samtalet På Arbetsplatsen.
Så når du fram till lantbrukaren – “säljkurs”
Kontakt: Steve Wicks
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Konsten att leda sig själv
Repetition och tillbakablick
En föreläsning utgående från Elisabeth Arborelius´ bok
Att samtala med ungdomar om tobak
JME Johan Möller Education
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Att införa nya arbetssätt……. …… och att upprättahålla det nya!
Implementering Det slutliga resultatet av ett implementeringsarbete bestäms av interaktionen mellan - de som vill introducera metoden - tänkta användare.
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Dag 2 Ge mig inte din styrka Fri översättning av Björn Eidsvåg
Nonviolent Communication NVC”Giraffspråk”. Marshall Rosenberg Vad är det som gör att vi tappar kontakten med vår medkänsla? Varför beter sig människor.
AGENDA dag Repetition dag 1+2 Motstånd Selfefficacy
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
VÄLKOMNA! till fyra dagars utbildning i Motiverande Samtal
VÄLKOMNA! till fyra dagars utbildning i Motiverande Samtal
VISION - PASSION - ACTION
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Coaching –vad är det? Positiv Livskraft ©.
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Anställningsintervjun
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Idrottspsykologi.
Motiverande samtal om tobaksvanor torsdag 8 nov
Förändring – hot eller möjlighet?
Socialpsykologi.
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
AGENDA dag Repetition dag 1+2 Motstånd Selfefficacy Förändringsprat Värderingar Övningar Filmer Fm fika Lunch –
VÄLKOMNA! till fyra dagars utbildning i Motiverande Samtal Ann-Charlott & Tove.
Motiverande samtal - MI en samtalsmetodik för beteendeförändring
AGENDA dag – Repetition dag 3 Fas Forskning och MITI Att lära sig MI Förändringsplan Kollegial handledning Nätverk Norrbotten Övningar.
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Motiverande samtal MI Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion i Äldres behov i centrum! 4 november 2015.
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
Motiverande samtal (MI). Vad är MI? Samtalsmetod Väcka och stärka motivation till förändring eller utveckling.
AGENDA dag Repetition dag 1+2 Motstånd Selfefficacy Förändringsprat Värderingar Övningar Filmer Fm fika – Lunch –
PERSONCENTRERAD VÅRD DE KRONISKA SJUKDOMARNAS UTMANING
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM
Tips för bättre kommunikation
Presentationens avskrift:

VÄLKOMNA! till fyra dagars utbildning i Motiverande Samtal Ann-Charlott & Tove

Motiverande Samtal MI Motivational Interviewing Miller & Rollnick Kursledare Tove Antonisen & Ann-Charlott Lidfors Vuxenpsykiatrin Sunderbyn

AGENDA dag 1 09.00 – 16.30 Presentation En kort orientering (Historik, definition & litteratur). Definition av motivation enligt MI MI-anda Agenda Kommunikation Förändring 4 principer Vilja – Kunna – Redo Ambivalens Informationsgivning Övningar Fm fika 09.00 – 09.30 Lunch 12.00 – 13.00 Em fika 14.30 – 15.00 Fm fika och em fika är avgiftsfritt. Lunch betalar var och en själva.

Kursens mål och arbetssätt En grundkurs i Motiverande samtal Korta teoretiska introduktioner Demonstrationer Övningar Syfte är att lära oss grunderna och att locka fram motivation till implementering och fortsatt lärande.

vill prova på jobbet på måndag. Vårt mål Vårt mål för de här dagarna är att alla ska känna att de hittat något de tror på och vill prova på jobbet på måndag.

Litteraturlista Motiverande samtal William R Miller & Stephen Rollnick Andra utgåvan kriminalvården www.kvv.se Beställningsnr 4771 ISBN 91-85187-02-X Motiverande samtal MI (2008) Att hjälpa människor till förändring på hennes egna villkor. Tom Barth & Christina Näsholm www.studentlitteratur.se Riskbruk och missbruk (2005) Katarina Johansson & Peter Wirbin Natur och Kultur ISBN: 9789127098657 ISBN-10: 9127098656 Motivational Interviewing in the Treatment of Psychological Problems (Applications of Motivational I (2007) Hal Arkowitz, Henry A Westra,William R Miller, & Stephen Rollnick. Hardcover. The Guilford Press ISBN: 9781593855857 ISBN-10: 1593855850 Motivational Interviewing in Health Care: Helping Patients Change Behavior (2007) William R. Miller, Christoffer C. Butler, Stephen Rollnick. Guilford Publications ISBN: 9781593856120 ISBN-10: 1593856121 Förändra ditt liv med KBT och Motiverande samtal (2008)Ortiz Liria ISBN: 9789127100176 ISBN-10: 9127100170

Litteraturlista Motiverande samtal MI - Motiverande samtal : praktisk handbok för hälso- och sjukvården (2009) Barbro Holm Ivarsson Gothia Förlag ISBN: 9789172056176 ISBN-10: 9172056177 Sluta röka och snusa på 4 veckor (2008) Barbro Holm Ivarsson, Helene Ågren Månpocket ISBN: 9789172321458 ISBN-10: 9172321458 ARTIKLAR Lars Forsberg ”Motiverande samtal vid behandling av alkoholproblem” Forskning & Fakta nr 18/02 utgiven av CAN Lars Forsberg ”Motiverande samtal bättre än råd” Läkartidningen nr 42 2006 volym 103 www.lakartidningen.se INTERNET www.motivationalinterview.org – internationell hemsida www.fhi.se – folkhälsoinstitutets hemsida www.somt.se – interaktiv MI-träning www.mi.riskbruk.se – interaktiv MI-träning www.somra.se – Statens folkhälsoinstitut. Lärobok i MI med övnings uppgifter.

Tio nödvändiga men inte (för MI) unika punkter. MI är en kommunikationsstil som bygger på samarbete. En guidande stil. 2. MI har fokus på förändring. 3. MI har till syfte att locka fram och att stärka personlig motivation för förändring. 4. MI är personcentrerat. MI sätter en ära i att betona autonomi och självbestämmande. 5. MI använder särskilda hjälpsamma tekniker på föreskrivet sätt. Att betrakta snarare som en stil och särskilda färdigheter snarare än en metod. MI har fokus på målet. Samtalet rör sig i riktning mot en specifik förändring. 7. MI anpassas till vad som sägs. Det anpassas till och guidas av specifikt tal från klienten. 8. MI passar för korta kontakter och terapier. MI är följsamt. Inte formulärt utan svarar på personens omedelbara upplevelse. MI är möjligt att lära. Källa: William Miller & Stephen Rollnick Föreläsning Barcelona juni 2009 Översättning Antonisen & Lidfors

Andan i motiverande samtal MI spirit Samarbete Rådgivaren skapar en atmosfär som befrämjar snarare än tvingar på förändring Framkallande Rådgivaren söker efter och lockar fram inre motivation till förändring genom att stödja sig på klientens egna uppfattningar, mål och värderingar Autonomi Rådgivaren bekräftar klientens rätt och kapacitet för själv- bestämmande och underlättar val på välgrundad kunskap © A-C. Lidfors & T. Antonisen 2007

Metoden är Personcentrerad Målinriktad En metod för kommunikation

Personcentrerad Betonar autonomi och självbestämmande. Svarar på personens omedelbara upplevelse och anpassas till vad som sägs.

Målet Målet skall vara positivt för klienten. Det lockar fram inre motivation.

Metod för kommunikation Att leva sig in i andras situation Att lyssna Att ge beröm Att locka fram andras tankar och engagemang Att undvika förhastade slutsatser Att ha förmåga att uppfatta det som sägs

Förlopp och fokus i MI-samtalet Etablera en relation Bedöm beredskap till förändring Fokusera på saken Förstärk motivation Förstärk beslutet

Agenda Vilken agenda har klienten ? Vilken agenda har du ? Har ni samma agenda ?

Exempel på agenda Klienten: Orolig för ekonomin Bekymmer med Lägenheten Problem i äktenskapet Rådgivare: Resultat av provtagning Mediciner Missbruk

Inbjudan till samarbete När man behöver sätta en gräns och markera oenighet När man har dubbla roller: t ex behandlare och myndighetsperson

Inbjudan till samarbete Bild: Caisa Lyly Klient Behandlare Gemensamt problem

Inbjudan till samarbete Exempel: Du säger att Du inte drack/drogade samtidigt som provtagningen visar något annat och jag måste utgå från Dina prover. Vi har ett gemensamt problem. Hur går vi vidare?

Inbjudan till samarbete Tillägg i form av information ”Skulle det vara OK att jag berättade om …” ”Vad tänker du om det?” Tillägg av regler, inbjudan till samarbete ”..samtidigt som reglerna är…” ”Vad gör vi åt detta?” ”Hur går vi vidare här?”

Övning I grupper om 3-4 deltagare. Utgå ifrån situationer i den dagliga verksamheten där Ni kan invitera till samarbete. Var och en funderar ut en inviterande och en ”svart-vit, antingen-eller formulering” att pröva på de övriga i gruppen. Efteråt föreslås en diskussion kring vad som fungerat bra.

Proschaska & DiClemente 1983,1986 Förändringshjulet Ursprungligen en statisk modell med slutna stadier Nu en flexibel modell Vidmakthållande Före övervägande Genomförande Övervägande Beslut Hur vi bemöter och arbetar med klienten Beror på vilket stadium han eller hon befinner sig i Förberedande Proschaska & DiClemente 1983,1986 © Tove Antonisen -06

Förändringsberedskap Inte beredd – Väcka intresset. Varför sluta? Ambivalent – Väga för och emot. Hinder? Förberedelse – Beslut och planering. Hur gör man? Handling – Hur gör man för att må bra? Vidmakthållande – Hur undviker man att återfalla?

Beredskap till förändring Ta upp frågan Bedöm beredskap till förändring! Ej beredd Osäker Beredd Väck intresse för information om skäl till förändring Stöd handling Utveckla ambivalens Stöd självtilliten Följ upp!

Ligger vi före eller efter de olika förändringsstadierna? Anpassa samtalet till klientens beredskap till förändring

MI:s fyra principer Uttryck empati Utveckla diskrepans Visa acceptans och respekt. Du behöver inte dela åsikt Utveckla diskrepans Öka medvetenheten om konsekvenserna Följ med i motstånd Motstånd är en signal till behandlaren att ändra strategi Motstånd är energi och kan vara en drivkraft Stöd tilltron till den egna förmågan Selfefficacy

Empati Den viktigaste komponenten i ett behandlings samtal. Visa empati med reflektivt lyssnande och en icke dömande attityd.

Diskrepans Att se skillnaden mellan hur det är och hur jag skulle önska att det var (mina värderingar).

Motstånd Brottning eller dans? Bild: Caisa Lyly

Stöd klientens tro på att kunna klara av förändringen Stöd självtillit Stöd klientens tro på att kunna klara av förändringen

Ambivalens Ambivalens är en naturlig fas i alla förändringsprocesser. Det finns oftast vinster och förluster på båda sidor i vågskålen. Att känna sig hundraprocentigt säker inför ett beslut är mer undantag än regel.

Ambivalens Är att befinna sig i en känslomässig och kognitiv konflikt. Man tvekar och känner sig kluven. Möten med en ambivalent person kan väcka starka känslor. Ofta känner vi behovet av att ge råd, men det möts oftast med ”JA, MEN” yttranden.

Ambivalensutforskning skapa ett tankerum konkretisera utforska både den ena och den andra sidan

Ambivalensutforskning kan leda till: Ett beslut att förändra Ett beslut att inte förändra Ett beslut att fundera vidare, ta reda på mer. Att utforska alternativen vidare

AMBIVALENS KORSET Fördel med aktuell situation Fördel med förändring Nackdel med aktuell situation Nackdel med förändring © Tove Antonisen -06

Vad behövs för att förändras? Vill Du? Kan Du? Är du redo? © A-C. Lidfors & T. Antonisen 2007

© A-C. Lidfors & T. Antonisen 2007 Vad behövs för att förändras ? Skatta från 0 – 10 0 = inte alls 10 = absolut VILL JAG? – vad vinner jag, vad förlorar jag? 0 _______________________________10 KAN JAG? - Kommer jag att klara av situation x, y, z ? - Vad behöver jag lära mig? 0________________________________10 ÄR JAG REDO? – Är jag beredd att prioritera detta nu? - Är det rätt skede i livet för mig? © A-C. Lidfors & T. Antonisen 2007

© A-C. Lidfors & T. Antonisen 2007 MOTIVATION Angelägenhetsgrad A Vill men tror sig ej kunna B Vill och kan C Vill inte och tror sig ej kunna D Vill inte men tror sig kunna. Self efficacy © A-C. Lidfors & T. Antonisen 2007

Tack för i dag!