ITT - InformationsTeknikTjänster Förvaltningsledning 2007-04-16 1 Region Skånes förändring av IT-verksamheten - ”En resebeskrivning” Evalotta Elnertz.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
Advertisements

IT-sourcing på Apotek Hjärtat Petter Sundberg, CIO
Alla här vet kanske inte vilka Locum är
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Janne Dicander Koncern IS-IT strateg
En ny struktur för scoutrörelsen – ett förslag. Scouterna – allmänt Scouterna är Sveriges nationella scout- organisation och organiserar all scout- verksamhet.
Informationsmöte Klientadministration Presentation av projektets olika delar , 13:00 – 14:30 Brian Berg, projektledare OBS! Mötet spelas in.
Att söka och förvalta kunskap
G I S Strate Kan GIS löna sig? 3.
Konceptet V Ledning I T Process Mål KM Startegi Styrning Metod Begrepp
Affärsutvecklare 112/Krisberedskap
IT Arbetsplatsen Hur kan det fungera i vår verksamhet
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Workshop för GIS samordnare
Gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Det blommar i Botkyrka Hans Lindgren.
Ny gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T.
MIIS 2003 – User Identity Lifecycle Management
Förvaltningens nya organisation från 1/7-11
Geografisk IT utvecklingssamarbete Malmö, Helsingborg, Lund
Att få rätt saker att hända
R7e-arkiv Birgitta Torgén Katalin Sztojka.
Från analog till digital skola. Bakgrund Från Småskaligt verksamhetsnära IT Via Teknikstyrd stordrifts IT med administrativa industriella förtecken På.
Behov av habilitering och rehabilitering
Lära Använda Testa 1 september 2013 – 31 augusti 2014 Offentliga tjänster - Lokalt - Regionalt - Nationellt Internetfonden – Regionförbundet Kalmar län.
HelGe-biblioteken NIO KOMMUNER – ETT BIBLIOTEK
Modell för Utveckling av ledningssystem
En effektiv IT-struktur med en gemensam standardarbetsplats
VIS Verksamhetens InformationsSystem. Vad är VIS?
Standardisering ger dig mer tid Peter Frodin. EFFECT-Direct / BDD Systems Management Server (SMS) Infrastucture Optimization Model (IOM) Vista Nästa steg.
Värdegrund, Vision och Verklighet.
IT-funktionen, Inge Hansson 1
Tillsammans räddar vi liv
Börje Carlsson Produktansvarig ZENForce LAN Assistans AB Specialister på datanätverk, etablerat 1988 Utvecklat lösningar.
Workshop Fyrbodal. 2 Agenda Presentationsrunda Genomgång frågeställningar Enas om slutsats per frågeställning Avslutning, reflektioner.
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
Viktigt när du upphandlar molntjänster
Resultat Vi har tillskapat en gemensam plattform, ett strategiskt forum för att gemensamt hantera övergripande ledningsfrågor. En länk mellan micro- och.
Ledardagen 22 september 2010 Förändrat ledarskap i Landstinget ? E Wahlberg Sept 2010 Hjärt- och medicincentrum ….en centrumchefs reflektioner.
Information om omstrukturering av Region Skånes IT-verksamhet, NyIT
November 2005, bild 1 LDC på språng Johnny Nilsson Stora IT-dagen 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Presentation Socialstyrelsen är statens nationella expert- och tillsynsmyndighet inom hälso- och sjukvård. socialtjänst, hälsoskydd och smittskydd och.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
E-ARKIV Johan Kjernald eSamordnare.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Samma musik men olika teknik Tekniken byts ungefär vart femte år. Informationsinnehållet har oftast en livslängd som är 25–30 år, ibland ännu längre. Besluten.
Nationellt samarbete eHälsa HSU Generell titel 2 remisser från SKL Den första presenterades 14 mars. Regionstyrelsen beslutade 27 mars. Remissen.
Om HSA och HSA-ansvarigs roll
Region Skåne Dialogmöte privata vårdgivare
Varför e-förvaltning och e-strategier? Skapa NYTTA För samhället, medborgarna, företagen och för verksamheterna.
Kommunalförbundet Sydarkivera
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Kostnadshantering Ansvarar för att de IT-tjänster som levereras har kostnadstäckning och att pris är i relation med kvalitén. Det finns indirekta och direkta.
På väg mot Linnéuniversitetet
Introduktion till The Rational IT Model
Timeline – eHälsa i Jämtlands län
MOBIL DOKUMENTATION I ARVIKA KOMMUN
Heby kommuns kvalitetspolicy
Uppdrag E-hälsa och digitalisering
Strategi för Bästa Heby
Förskrivarutbildning hjälpmedel vid hörselnedsättning och dövhet
Ett ”lyckat” projekt som misslyckades
I offentlighetens tjänst
Division Länsteknik Vårt uppdrag är att utveckla och förvalta Region Norrbottens tekniska infrastruktur och säkerställa patientsäkra IT och MT-system/utrustningar.
Förskrivarutbildning hjälpmedel vid synnedsättning
Länsteknik Utgångspunkten är att skapa största möjliga värde för patienterna och att systematiskt efterfråga vad kunden vill ha.
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Presentationens avskrift:

ITT - InformationsTeknikTjänster Förvaltningsledning Region Skånes förändring av IT-verksamheten - ”En resebeskrivning” Evalotta Elnertz

ITT - InformationsTeknikTjänster Förvaltningsledning Strategisk Styrning IT-utvecklingsfunktion Verksamhet Extern leverantör telefonITjänster Intern leverantör infrastrukturtjänster Extern leverantör IT-tjänster, verksamhet Etapp 1- Bakgrund 2004 Att minska kostnaderna för förvaltning, drift och support av it-system med minst 10% från och med år 2006 Att öka nyttan av varje investerad it-krona

ITT - InformationsTeknikTjänster Förvaltningsledning Regiondirektörens ledningsgrupp, strategisk styrning ansvarar för den långsiktiga färdriktningen för IT-utvecklingen i Region Skåne och beslutar om prioriteringar på en strategisk nivå. Det är på denna högsta nivå som ansvaret för styr- och affärsmodellen finns.

ITT - InformationsTeknikTjänster Förvaltningsledning IT-utvecklingsfunktionen samordnar utvecklingen samverkar med verksamhet och leverantör ansvarar för kvalitetssäkring, arbetsmetoder och uppföljning av servicenivåer är rådgivande bereder ärende rörande IT-tjänster för beslut i RDL samordnar beställningar av Region Skånes IT-tjänster

ITT - InformationsTeknikTjänster Förvaltningsledning ITTs uppdrag ITT, Informationsteknik och tjänster, är Region Skånes leverantör av IT- infrastrukturtjänster. ITT:s uppdrag är att ansvara för att leverera IT-infrastrukturtjänster, så som arbetsplatser, kommunikation/nät, lagring, arkivering, dokumenthantering, utskrifter, katalogtjänst, behörighetssystem, säkerhet, portalplattform och meddelandehantering till hela Region Skåne. ITT skall vara Region Skånes spjutspetskompetens inom området IT- infrastruktur. Vårt jobb! IT-utv 230 pers 275 mkr

ITT - InformationsTeknikTjänster Förvaltningsledning Förvaltningschef Evalotta Elnertz VO Drift Patrik Gertsson VO Strategi och utveckling Peter Bergström KO ansvar Projektledning Peter Kromnow KO ansvar Adm stab Ekonomi Personal Information Kansli Säkerhet VO Kund & Processer Ewamay Cederholm Process- ledning Process- ledning Kundansvar Process- ledning Kundansvar Servicedesk Michael Bergström Driftenhet SV Therese Theander Driftenhet NO Per Danebjer Driftenhet NVS Anders Berndtsson Driftenhet Mellersta Catarina Lydahl Driftenhet Syd Joakim Sjövall Regional drift Joakim Sjövall tf Applikation Katarina Arvdalen Programutveckling Robert Sandell

ITT - InformationsTeknikTjänster Förvaltningsledning Etapp 2 – Start genomförande Målbild ITT Ett IT-stöd som är organisations och geografiskt oberoende Enkelhet och trygghet Effektivisera och samordna Kvalitet och säkerhet Professionellt bemötande och tydlighet

ITT - InformationsTeknikTjänster Förvaltningsledning ”Vår utmaning” Vi har en stor utmaning framför oss! Vi måste få vår komplicerade IT-värld att framstå som enkel och tydlig för både oss själva och våra användare. Tänka tjänster och funktioner – Inte Mb och MHz! Koll på komponenter och dess kostnader – Och dess beroenden

ITT - InformationsTeknikTjänster Förvaltningsledning Tre typer av standarddator Funktionssäkrad gemensam dator För användning i vårdmiljö, många olika användare Ingen möjlighet att ändra inställningar och funktioner Högsta möjliga tillgänglighet Har samma utseende oavsett geografisk placering Funktionssäkrad personlig dator För användning av ett fåtal användare Kontrollerad men ger viss frihet för personlig anpassning Hög tillgänglighet Egenansvars dator För användare med speciella behov Specialanpassad behörighet Kan installera applikationer och utrustning Endast garantier på grundinstallation

ITT - InformationsTeknikTjänster Förvaltningsledning Gemensam infrastruktur – en förutsättning AD Struktur Identity Manager Lagring av användardata Antivirus och patchhantering Gemensamt inloggningsskript Applikations- hantering / Paketering Skrivar- hantering Standard dator Målbild Nuläge

ITT - InformationsTeknikTjänster Förvaltningsledning Berörda områden TGP Etapp 2 AD Struktur OU Grupper Organisation av Policies Namnstandard Rättigheter Identity Manager Ett gemensamt gränssnitt för administration av användare och utrustning Ett gemensamt gränssnitt för administration av användare och utrustning ServiceDeskens viktigaste verktyg ServiceDeskens viktigaste verktyg Möjlighet till decentraliserad administration Möjlighet till decentraliserad administration Ger möjlighet till automatiserade beställningsflöden ink skapande av användare och tilldelning av rättigheter samt applikationer Ger möjlighet till automatiserade beställningsflöden ink skapande av användare och tilldelning av rättigheter samt applikationer

ITT - InformationsTeknikTjänster Förvaltningsledning Berörda områden TGP Etapp 2 Lagring av användardata Hemkataloger Gemensamma kataloger Kataloger med specialbehörigheter Fysisk lagring ink Backup/Recovery Printservrar Antivirus och patchhantering En gemensam tekniks miljö En gemensam tekniks miljö WSUS för gemensam patchhantering WSUS för gemensam patchhantering Centraliserad administration Centraliserad administration Enhetliga installationer och versioner Enhetliga installationer och versioner

ITT - InformationsTeknikTjänster Förvaltningsledning Berörda områden TGP Etapp 2 Gemensamt inloggningsskript Enhetliga funktioner för: Enhetliga funktioner för: - Anslutning av skrivare - Tilldelning av nätverksenheter - Visning av driftmeddelanden Standardisering av enhetsbokstäver Standardisering av enhetsbokstäver Enhetligt oavsett tunn eller fet miljö Enhetligt oavsett tunn eller fet miljö Applikationshantering / Paketering Enhetlig paketeringsstandard Enhetliga regler för test och verifiering Regional paketerarverkstad Enhetliga rutiner för uppföljning av distribution Få lokala anpassningar

ITT - InformationsTeknikTjänster Förvaltningsledning Berörda områden TGP Etapp 2 Skrivarhantering Enhetlighet gällande: Enhetlighet gällande: - Tilldelning - Drivrutiner - Dokumentation - Namnstandard - Standardmodeller Standard dator Enhetlig image som omfattar: - Automatisk import i AD och eDirectory - Automatisk installation av ZEN agent - Optimerad installation av Windows XP SP2 Enhetliga utseende som omfattar: - Skrivbord, startmeny, bakgrund, ikoner mm.

ITT - InformationsTeknikTjänster Förvaltningsledning Strategisk Styrning IT-utvecklingsfunktion Verksamhet Extern leverantör telefonITjänster Intern leverantör infrastrukturtjänster Extern leverantör IT-tjänster, verksamhet Samarbete UsiLUMAS