Eva Lindgren och Annette Wisén Myndigheten för yrkeshögskolan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Advertisements

Skola och arbetsliv i samverkan
Nya bibliotekslagens betydelse för personer med funktionsnedsättning Niclas Lindberg, generalsekreterare SDK:s jubileumskonferens 2013 Stockholm 29 november.
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Betyg gymnasiet Denna bild skall användas som 1:a bild/välkomstbild vid varje seminarie-start. I rubriken anges namnet på seminariet I underrubriken anges.
Folkhälsa och funktionshinderspolitiken - hälsa på lika villkor
Stat – Huvudman - Profession
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Arbetsförmedlingens uppdrag för personer med funktionsnedsättning
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Mänskliga rättigheter i Västra Götaland
Arbetslokaler och arbetsrum
Vardaglig observationer
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Reviderad förordning stöd till kommersiell service Gäller från 1 januari 2012.
Energikartläggning i stora företag
Aktualiteter SPSM; döv-hörselområdet
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Johan Sundqvist, Miljöchef
Tillgänglighets- uppdraget
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Aktuellt från gymnasiefronten Eva-Lena Arefäll Augusti 2008.
Tillgänglighet och den nya bibliotekslagen Göteborg 1 september 2014 Örjan Hellström,
Verksamhetsstöd gymnasiet
Lagar och överenskommelser
Yhmyndigheten.se Vad är Yh-utbildning? Utbildningar på eftergymnasial nivå (6 mån – 3 år långa) Skräddarsydda utifrån näringslivets behov Avgiftsfria och.
Elevassistenter och det lärande uppdraget
Mål Vad skall åstadkommas? Resultat Blev det som vi ville?
Bibliotekslagen En ny roll för biblioteken
Disposition och utgångspunkter
Yhmyndigheten.se Lanseringskonferens valideringsinfo.se.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Regional.
Riktlinjer för tillgänglig information och kommunikation Rådet för funktionshinderfrågor 27 september 2012 Jan Terneby.
Verksamhetsstöd Fristående gymnasieskolor 24 april SIDAN 1.
Några reflektioner kring LSS/LASS-verksamheten
Försöksverksamhet med gymnasial lärlingsutbildning Information och idéutbyte.
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
1 Inledande förordningstext Förordning (2008:793) om försöksverksamhet med riksrekryterande gymnasial spetsutbildning Utfärdad: Träder i kraft.
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 2 september 2013.
Individuellt stöd till studenter med funktionshinder
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 18 november 2013.
Erfarenheter av särskilt pedagogiskt stöd till studerande Jan Hallén, rektor Annette Gottfridsson, specialpedagog.
Skolbibliotek för alla Skolbibliotek för alla2 Ingrid Källström.
Särskilt pedagogiskt stöd
Tillgänglighet som diskrimineringsgrund Regionjurist: Sanna Othman
Konst- och kulturutbildningar
Nämndplan 2015.
Tillgänglighet på Skolverket Förordning (2001:526) om de statliga myndigheternas ansvar för genomförande av funktionshinderspolitiken 1 § Myndigheter.
Yrkeshögskolan. Vad är Yrkeshögskolan? Yrkeshögskolan är ingen institution utan är en utbildningsform. Den är till för de som vill utbilda sig till ett.
Tillsyn och insyn i fristående verksamhet Omfattning i Kristianstad december fristående förskolor,777 barn 2fristående fritidshem407 barn 2fristående.
Myh.se Kvalitetsarbete konst-och kulturutbildningar Utvecklingsarbete Steg 1 utarbeta en strategi för kvalitetsarbetet Arbetsmetod: diskussion med konstnärliga.
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
Så arbetar du på Mina sidor - välkommen
Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Välkommen till oss! Introduktion om staten och hur det är att jobba och ha praktik här.
Arbetsmiljölagen och det systematiska arbetsmiljöarbetet.
Delaktighetsdagen 2015 Myndigheten för delaktighet.
Västra Götalandsregionen ska bidra till att personer med funktionsnedsättning kan delta i samhällslivet, få möjlighet att påverka sin livssituation och.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
Annika Davidsson Avdelningen för Redovisning och Intern revision 1 Intern styrning och kontroll i den svenska statsförvaltningen Annika Davidsson.
Länsstyrelsens nya uppdrag insatser för asylsökande m.fl.
Utbildningsdepartementets arbete med den nya förvaltningslagen (2017:900) Anita Stawarz, kansliråd Utbildningsdepartementet.
Studeranderätt och diskriminering
IBIC/ICF Digital delaktighet Öppna jämförelser
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Tillgängliga lärmiljöer
Upplägg Utredningens uppdrag Våra arbetshypoteser kring vägledning
Presentationens avskrift:

Eva Lindgren och Annette Wisén Myndigheten för yrkeshögskolan Välkommen! Eva Lindgren och Annette Wisén Myndigheten för yrkeshögskolan

Dagens innehåll 9.40 – 10.30 Hur är det att studera med en funktionsnedsättning på yrkeshögskolan? Erfarenheter och tips från undervisande personal. Föreläsare Camilla Lucchesi och Jens Öst, lärare i Bollnäs kommun och Jan Hallén, rektor och Annette Gottfridsson, speciallärare på Yrkeshögskolan i Mölnlycke. 10.30 – 10.50 FIKA 10.50 - 12.05 Alternativa verktyg skapar möjligheter för tillgänglighet. Föreläsare Dan Alberyd, rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten. 12.10 – 12.30 Diskrimineringslagen. Anna Berg och Annette Wisén , MYH

Dagens innehåll 13.40 – 14.30 Hur är det att studera med en funktionsnedsättning på yrkeshögskolan? Erfarenheter och tips från undervisande personal. Föreläsare Camilla Lucchesi och Jens Öst, lärare i Bollnäs kommun och Jan Hallén, rektor och Annette Gottfridsson, speciallärare på Yrkeshögskolan i Mölnlycke. 14.30 – 14.50 FIKA 14.50 – 16.05 Alternativa verktyg skapar möjligheter för tillgänglighet. Föreläsare Dan Alberyd, rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten. 16.10 – 16.30 Diskrimineringslagen. Anna Berg och Annette Wisén , MYH

Särskilt pedagogiskt stöd och tillgänglighet inom yrkeshögskolan Anna Berg och Annette Wisén

Särskilt pedagogiskt stöd Regleras i förordningen (2009:130) om yrkeshögskolan. 2 kap. 3 § Ansvarig utbildningsanordnare 3 § För varje utbildning ska det finnas en ansvarig utbildningsanordnare som ansvarar för att utbildningen genomförs enligt lagen (2009:128) om yrkeshögskolan och enligt denna förordning. Den ansvariga utbildningsanordnaren ska se till att det finns vägledning om studiealternativ, antagning och tillträde samt yrkesvägledning. Utbildningsanordnaren ska också se till att de studerande som behöver särskilt pedagogiskt stöd i utbildningen får sådant stöd.

Särskilt pedagogiskt stöd 5 kap. Statlig finansiering Inledande bestämmelser 1 § Statlig finansiering i form av statsbidrag eller särskilda medel får lämnas för utbildningar inom yrkeshögskolan enligt bestämmelserna i lagen (2009:128) om yrkeshögskolan och i denna förordning. 2 § För utbildningar inom yrkeshögskolan får statsbidrag lämnas till kommuner, landsting eller enskilda fysiska eller juridiska personer och särskilda medel får lämnas till universitet eller högskolor som har staten som huvudman och som omfattas av högskolelagen (1992:1434). Statsbidrag respektive särskilda medel får även lämnas till dem som anges i första stycket för kostnader för särskilt pedagogiskt stöd till studerande med funktionsnedsättning i utbildningarna. Förordning (2014:1098). 3 § Statsbidrag och särskilda medel enligt denna förordning får lämnas i mån av tillgång på medel. Statsbidrag eller särskilda medel får inte lämnas för en sådan del av en utbildning för vilken statsbidrag eller särskilda medel lämnas på annat sätt.

Det innebär: Utbildningsanordnaren är skyldig att ge studerande som har behov av stöd i sina studier sådant stöd Den studerande ska kunna styrka behovet av stöd Utbildningsanordnaren ska ha rutiner för hur man kartlägger stödbehovet Myndigheten kan bevilja utökat statsbidrag/särskilda medel i form av särskilt pedagogiskt stöd för studerande med funktionsnedsättning

Fysisk tillgänglighet Enligt plan-och bygglagen (2010:900) räknas skolor som arbetslokaler och de studerande räknas som arbetstagare. Av 6 § Arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFS 2009:2) om arbetsplatsens utformning framgår; ”Arbetsplatser, arbetslokaler och personalutrymmen ska, om det behövs, vara tillgängliga och kunna användas av arbetstagare med funktionsnedsättning”.

Bristande tillgänglighet – ny diskrimineringsgrund Från och med 1 januari 2015 infördes bristande tillgänglighet som en ny form av diskriminering i diskrimineringslagen. Det nya förbudet mot diskriminering ska bidra till att öka tillgängligheten i samhället så att personer med funktionsnedsättning kan delta på likvärdiga villkor. Bestämmelsen gäller alla utbildningsformer. Åtgärderna kan räknas in under; - Stöd eller personlig service - Information och kommunikation - Fysisk miljö och transporter

Bra att veta! Inläsning av litteratur: www.legimus.se Informationsmaterial: Specialpedagogiska skolmyndigheten, www.spsm.se Särskilt pedagogiskt stöd: www.myh.se Diskrimineringslagen: www.do.se Myndigheten för delaktighet www.mfd.se

Kontaktuppgifter Annette Wisén Telefon: 010-2090196 E-post: annette.wisen@myh.se Eva Lindgren Telefon: 010-2090195 E-post: eva.lindgren@myh.se

Tack för uppmärksamheten! Olle och Annette