Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

UTVECKLINGSARBETE I FÖRSKOLAN - måste vi göra det så svårt?
Samtala om böcker.
Nulägesanalys genom frågor
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Barnanpassad utredning
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå.
BILD
Metodstöd.
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Källbystugans kvalitetsarbete
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Vardagsutveckling - vad är det?
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
En reviderad läroplan för förskolan
Intervju inför ViV-projektet.
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Samma fast olika eller olika fast samma?
SkolPlus Skol- Positivt Lärande Utifrån Samarbete.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
POLICY OCH RIKTLINJER Dokumentet Policy och riktlinjer för Gislaveds kommuns hantering av klagomål och synpunkter beskriver : Varför det är viktigt att.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna.
Läroplansträff Välkomna.
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Familjehemsenheten Angered
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Ramverk för patientmedverkan
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Av egen kraft Marte Meo i Demensvård
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Effektivisera med ökad kvalitet
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Elizabeth Englundh Socionom, Fil. Dr I PEDAGOGIK
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Samordnad Individuell Plan
Stärkt stöd och skydd för b o u Stärka stödet och skyddet för barn och ungdomar som far eller riskerar att fara illa Barnrättsperspektivet stärks Barn.
Anställningsintervjun
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Ledamot i en beredning - vad innebär det? Anders Öberg.
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Hur kan vi förstå begreppet?
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Jobbansökan När du ska söka ett jobb är det viktigt att fundera över på vilket sätt du matchar de kvalifikationer som efterfrågas i platsannonsen. Skriv.
Ge och ta konstruktiv, förstärkande och utvecklande feedback
Socialpsykologi.
Arbetsmiljöarbete Service- och bemötande
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Hållbart engagemang. Vad ska vi prata om? Ideellt engagemang Hållbart engagemang (övning) KASAM UNFs policy för ett hållbart engagemang.
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Delaktighet i utvecklingen av tjänster för barn, unga och familjer
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Väster(norrlands)modellen att öka barns delaktighet i den sociala barnavården EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Delat beslutsfattande och SIP
Presentationens avskrift:

Västernorrlandsmodellen – ett sätt att tillvarata barns röster om mötet med socialtjänsten

Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare Mat Barnens erfarenheter och kunskap lyfts till en generell nivå och leder till konkreta förslag till utveckling av verksamheten. Socialnämndens politiker får del av barnens röster och socialsekreterarnas systematiserade kunskap. Politikerna kan använda kunskapen för att sätta mål och ge förutsättningar för verksamheterna. Analys av intervjuerna och förslag till verksamhetsutveckling utifrån det barnen sagt. Socialsekreterarnas erfarenheter av att lyssna på barn sammanställs och den professionella kunskapen systematiseras. Ger det enskilda barnet möjlighet att förmedla sin erfarenhet och kunskap om mötet med socialtjänsten. 1. Intervjuer med barn 2.Seminarium i arbetslaget 3. Årsrapport 4.Rapportering till nämnd

Några röster från barn Om att ha kontakt med socialtjänsten Om delaktighet Om relationen till socialsekreterare Om att bli intervjuad

Intervjun Socialsekreterare intervjuar barn, i åldern 5-18 år, som har/har haft kontakt med en kollega. Barn och vårdnadshavare får informationsbrev och samtycker till deltagande. Barnet väljer plats för intervjun. Intervjuaren och barnet fikar tillsammans och en intervjuguide används som stöd. Intervjun handlar om -vilken kunskap barnen har och vill ha om socialtjänstens arbete, -barnens kontakt med socialtjänsten och hur de önskar att kontakten ska se ut samt -barnens möjlighet till delaktighet och på vilket sätt de vill vara delaktiga. Intervjun spelas in och transkriberas. Barnet får diplom och biobiljett.

Seminarium: Alla ska ha läst varandras intervjuer. Fikar och reflekterar tillsammans. Barnens röster om mötet med socialtjänsten samt socialsekreterarnas erfarenheter av intervjuerna sammanställs i en årsrapport där åtgärder och vem som ansvarar för dessa framgår.

Socialnämnden informeras: Socialnämnden informeras årligen vid ett nämndsmöte utifrån årsrapporten. Ger socialnämnden kunskap både om vad barn som brukare tycker om mötet med socialtjänsten och om socialsekreterares erfarenheter.

Fallgopar Jag hinner inte. Oj är det redan dags för seminarium. Har jag inte gjort det här nu, jag kan det redan. Glömmer att kollegor som inte kommit igång inte vet hur roligt det är!

Västernorrlandsmodellen har förbättrat möten med barnen! Några exempel på hur: Barn erbjuds fika vid möten med socialtjänsten. Placerade barn får sommar- och julhälsning. Barn väljer i större utsträckning vart de vill träffa socialtjänsten och på vilket sätt de vill hålla kontakt. Rummen för barnsamtal har utvecklas. Barn får återkoppling även när socialtjänsten avslutar utredningar utan insats. Socialsekreterare har utrustats med mobiltelefoner för ökad tillgänglighet. Socialsekreterarna möter och ser det unika barnet i större utsträckning.

Västernorrlandsmodellen har förbättrat socialarbetarnas vardag! Några exempel på hur: Socialsekreterare inser att de är viktiga! Ger möten med barnen ”utanför den ordinarie socialsekreterarerollen”, skapar nyfikenhet att prata med barn och ger erfarenheter som tas tillvara i det vardagliga arbetet. Det ökar förståelse för barns känslor och kompetens. Det är en form av kontinuerlig fortbildning och leder till utveckling. Barnen synliggörs tydligare i socialtjänstens arbete t.ex. efterfrågas barns röst i högre utsträckning. Systematiserar professionellas kunskap – tyst kunskap blir synlig. Bidrar till en ökad medvetenhet om barn som brukare på alla nivåer dvs för socialsekreterare, chefer och politiker. Ger energi och glädje!

Det är en enkel och rolig modell! Socialsekreterare- Är det nånting mer du vill fråga om eller berätta för mig innan vi slutar? Barn- Njaa, det vet jag nog inte… Jag tror faktiskt inte jag har nånting mer att säga… Socialsekreterare- Näe. Barn- Jag vill nog spela lite fotboll nu ja, med dig. Socialsekreterare- Jaså! Hörru, jag är jättedålig på det… Barn- Vi gör det ändå.

Tack!