Dagar om lagar Sofie Zetterström, vice vd och marknadschef

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Nils Schönström Din Journal på nätet Nils Schönström Dagar om Lagar Nils Schönström.
Barnanpassad utredning
HAKIR (handkirurgiskt kvalitetsregister) Ett samarbete mellan Södersjukhuset AB Linköpings Universitetssjukhus Skånes universitetssjukhus i Malmö Uppsala.
Patientenkät sommaren -13
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del A) November Peter Blid Helena Björck Ida af Robson 2064.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Ljungby grupp 1 - Jenny Granrot – sjuksköterska Ljungby kommun
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Bakgrund och syfte Krav i patientsäkerhetslagen:
VÅRDFÖRBUNDET 2007.
Vad innebär val av vårdenhet?
E-hälsa och invånartjänster
AU Digital samverkan LO Process
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Nyttobeskrivning för pågående gemensamma IT-insatser i VG
Vård i rimlig tid Region Skåne Lund
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Välkommen till Ledardagen!
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Kan patienter ta ansvar för e-tjänster som erbjuds?
Distriktssköterska Annelie Bobeck-Axling
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Uppsala dagar efter uppsalabornas tillgång till sin journal Leif Lyttkens.
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten – Nivå två Nivå tre – Nivå fyra » Nivå fem 1 Frågor för god vård i samband.
Debattera.
Öppen diskussion angående stöd för PDL Av: Thomas Engdahl.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Behovsanalys och brukardialog 2011
Diagnos och delaktighet
Omkring personer i Sverige kommer få cancer i år. Runt sig har de många nära som också blir berörda. Varje dag med misstanke eller insikt om att.
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Blodsmitta Anette Forsberg Sjuksköterska
BjH 8 mars BjH 8 mars
Presentation februari 2015
En säker e-tjänst till vården
Patientens läkemedelsinformation Projektet Stockholms läns landsting samarbetar med Region Skåne och Västra Götalands regionen för att ta fram ett stöd.
Vi arbetar aktivt med patientsäkerhet i hälso- och sjukvården inom Landstinget i Jönköpings län Bland annat genom satsningen Säker vård – alla gånger.
Socialdepartementet Fokus för dagen Vårdvalsreformens innebörd Kriterier för användning av stimulansmedel – 360 miljoner kronor 2012 – 2014 Vårdvalsinformation.
Passion för livet utvecklas och stödjs av Region Jönköpings län
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Mina Vårdkontakter och HälsaFörMig - hur kompletterar de varandra?
Maria Hamlin, Monica Jemsson, Ann-Sofie Rahm
Sophie Eklund Automatiserade röstsamtal till Telias fiberkunder /Relation/Identifier 0.1 Draft.
Om HSA och HSA-ansvarigs roll
Nationella och regionala tjänsteplattformar och tjänstekontrakt Arvid Thunholm – Integrationskoordinator Inera Picsara Användardagar
Ämne: diskussion om e-hälsoprioriteringar på chefsnätverket 21 augusti.
Resultat grundkrav och prestationer 2015 PRIO-nätverket
Journal via nätet Västra Götalandsregionen. Anslutningsplan JOURNAL VIA NÄTET | Koncernstab Hälso- och sjukvård / Framtidens vårdprocesser / e-Hälsa 1.Melior,
Tre alternativa patientöversikter för ökad valfrihet. Inera berättar tillsammans med Tieto och Cambio. Andreas Mårtensson - Inera Jon Durefelt - Tieto.
Fortsatt utveckling av tjänster för patientmedverkan Dokumentering Liselotte Windahl Webbredaktör Inera Processledare Mia Pettersson Projektledare och.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Regelverk och tillämpningar – konsekvenser och vidareutvecklingsbehov Dokumentering Sofie Zetterström Vice vd Inera Processledare Andreas Mårtensson Kundansvarig.
Ny e-hälsovision, vad händer nu? Patrik Sundström, programansvarig e-hälsa SKL Jean-Luc af Geijerstam, utredare eHälsomyndigheten Sofie Zetterström, vice.
Journal via nätet Västra Götalandsregionen. Anslutningsplan JOURNAL VIA NÄTET | Koncernstab Hälso- och sjukvård / Framtidens vårdprocesser / e-Hälsa 1.Melior,
Vård i förändring med digitalisering som drivkraft
Tempen på införandet av e-hälsa
Inspektioner vid akutmottagningar i Värmland och Gävleborgs län
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Sofie Zetterström, vice vd
Delat beslutsfattande och SIP
Bildspel från informationstillfällen maj 2018.
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Nationell patientöversikt
E-tjänsten Journalen Att tänka på för att skydda utsatta personer
Journalen via nätet- Regelverket på 5 minuter
Nationell patientöversikt
Presentationens avskrift:

Dagar om lagar Sofie Zetterström, vice vd och marknadschef Journalen via nätet Dagar om lagar Sofie Zetterström, vice vd och marknadschef 4 november 2014 Sofie Zetterström Sofie.zetterstrom@inera.se

Agenda Landstingens och regionernas målbild Vad tycker patienterna? Vad säger forskningen? Det nationella regelverket Två alternativa e-tjänster Frågor och diskussion

Landstingens och regionernas målbild

Målbild för situationen år 2018 Varje individ kan nå alla uppgifter om sig själv och aktivt medverka i sin vård och omsorg. Som medarbetare i vården har man tillgång till samtliga uppgifter som krävs för att kunna ge högkvalitativ vård och omsorg. Som beslutsfattare på olika nivåer har man tillgång till bra underlag för faktabaserade beslut. Källa: Landsting, regioner och kommuners handlingsplan, 2013-2018

Målbild 2018 för invånare/patienter Varje individ kan nå alla uppgifter om sig själv och aktivt medverka i sin vård och omsorg. Individen når sina uppgifter på ett flertal olika sätt beroende på vad som passar personen bäst själv. Vårdgivaren tar ansvar för de uppgifter som avser respektive vårdgivares verksamhet, men individen som berörs har full tillgång till dem – var som helst, hur som helst och när som helst. 2014 ska alla invånare kunna ta del av delar av sin journal via Mina vårdkontakter 2017 ska alla invånare kunna ta del av all journalinformation från vård och omsorg via Mina vårdkontakter

En perspektivförskjutning….. Patientens behov Patienten i centrum Patienten i teamet

Åtgärder utförs, följs upp Etablera kontakt Avslut Hälsointresserad Vårdgivar- bedömning Akut sjuk Kroniskt sjuk Närstående Blivande förälder Vårdplan Åtgärder utförs, följs upp

Invånartjänster - en världsunik framgång 2013 2008 2006 2002 1999

Negativ debatt i media

Mer positiva tongångar

Seminarium i Västerbotten: Vinster för vården? Stora Måttliga Nackdelarna överväger

Seminarium i Västerbotten: Finns det verksamheter som bör undantas? Ja Nej

Nackdelarna överväger Seminarium i Västerbotten: Finns det fördelar med att visa osignerade anteckningar och provsvar? Stora Måttliga Nackdelarna överväger

Hur ligger vi till? November 2012: Landstinget i Uppsala län, 55 000 användare hittills (90 % återkommande) December 2013: Norrbottens läns landsting, piloter Januari 2014: Stockholms läns landsting, piloter Mars 2014: Region Skåne, 25 000 användare hittills Förberedelser: Örebro, Jönköping, Västmanland, Sörmland, Halland, Värmland m fl

Vad vill patienterna?

Vårdbarometern Hur bedömer du värdet av att via Internet kunna läsa din egen journal? Omkring 50 % svarar ganska stort eller mycket stort Konstant värde sedan 2010

Skulle du läsa din journal via Internet?

Hur länge vill du vänta?

Vill du läsa information som kan vara oroande?

Vilken information har du nytta av? Följa remiss Läkemedel Vaccinationer Provtagningar ”Allt”

Respons från användare i Uppsala HELT FANTASTISKT BRA!!! ..har uppmärksammat felaktigheter i mina personuppgifter hos vårdgivaren, som jag nu kan rätta till… …till stor hjälp för oss i vår förståelse och dialog med vården….. …varför syns inte psykjournalerna vid mina vårdkontakter? …bra att kunna komma ihåg tidigare besök och ta del av information som man tidigare fått muntligt men nu har glömt bort… …vissa journalanteckningar är inte signerade och då kan man inte läsa dem. Jag kommer inte åt informationen fastän det är 7 månader sen. Jag förmodar att journalen aldrig kommer att bli signerad. Måste inte journalanteckningar signeras? …det är intressant att i lugn och ro kunna sätta sig in i vad som sagts och gjorts och eventuella provsvar… …jag borde väl ha rätt till hela min journal om det ska finnas någon vits med att den finns där. Vad mer döljs?

Vad säger forskningen?

DOME-projektet Uppsala universitet, Högskolan i Skövde och Lunds universitet Enkät till läkare i Uppsala (2013) Enkät till patienter i Uppsala (2013) Djupintervjuer med cancerpatienter i Uppsala (2014)

Enkät till läkare 399 svar (av 1600), majoriteten var sjukhusläkare Anser inte att det finns något värde för patienter Bidrar inte till vård på lika villkor Ger inte ökad vårdkvalitet Leder i viss utsträckning till ökad arbetsbelastning, påverkan på hur journalerna skrivs samt dubbel journalföring Är oroade över att patienter ska komma till skada Tycker inte att det är någon bra reform

Enkät till patienter 997 svar (av 2418) Positiva till att kunna läsa sin journal Anser sig ha haft stor nytta av tjänsten Vill ha reda på provsvar, allmän överblick över sin hälsosituation, följa upp vad som sades vid senaste besöket Känner sig bättre förberedda inför läkarbesök och mer informerade om sin egen hälsa Känner sig trygga med tjänsten och oroar sig inte för säkerheten De flesta vill ha ännu mer information Stor irritation när information inte är snabbt tillgänglig, som exempelvis ovidimerade provsvar

Resultat av analyser Kvaliteten på läkarbesök upplevs ha blivit bättre Ger mer kontroll över hälsosituationen, kan delta i diskussion kring behandling Upptäcker fel i journalen Ej tillgång till osignerad information försämrar förtroendet Patienter tycker att de förstår det mesta i journalen, och förstår man inte så googlar man

Djupintervjuer med 30 cancerpatienter Upplever sig bättre förberedd Får stöd för minnet Ger kortare väntetider på exempelvis provsvar Skapar trygghet Övervägande majoritet vill ta del av informationen även om den är oroande Upplever informationen som relevant och riktig

Djupintervjuer med cancerpatienter Sex personer har upptäckt felaktigheter (men har inte begärt rättelse, vill inte vara till besvär) Positiva till möjligheten att dela informationen med närstående Majoriteten har inte blivit upprörda av att läsa om sin sjukdom ”Klarar vi att ha de här cancersjukdomarna så klarar vi nog att läsa om det ….”

Nationellt regelverk

Nationellt regelverk för direktåtkomst Från 18 år har man tillgång till sin egen journal Vårdnadshavare har tillgång till barns journal till 12 år Ingen tillgång 13 – 17 år Möjlighet att utse ombud (över 18 år) Möjlighet att försegla journalen Möjlighet att läsa åtkomstlogg

Valbara regler Visning av osignerad/ovidimerad information Fördröjning av tillgång (så kallat rådrum) Undantag för vissa verksamheter eller yrkeskategorier Undantag för information som kategoriserats med Tidiga hypoteser eller Våldsutsatthet Tidpunkt för tillgängliggörande

Ingen enighet i landsting och regioner Oenigheter kring - signerat / osignerat - omedelbar tillgång / rådrum - system för menprövning - lämpligheten med sökordet Tidiga hypoteser - historisk information Många framhåller vikten av enhetlighet, men förutsättningarna finns inte Regelverket är fastställt i Ineras styrelse Kommande lagändring kan ge vägledning

Två alternativa e-tjänster ”Journalen” och ”Vårdhändelser”

Flera tjänster med gemensam infrastruktur ? !

Två alternativa e-tjänster

Likheter mellan Journalen och Vårdhändelser Båda tjänsterna är anslutna till samma infrastruktur och kan visa samma informationsmängder Båda tjänsterna visar journalinformation genom direktåtkomst till personer från 18 år Båda tjänsterna ger vårdnadshavare tillgång till barnens journaler upp till 12 år Båda tjänsterna kan undanta information från vårdenheter eller yrkesgrupper där manuell menprövning bedöms som lämpligast

Skillnader mellan Journalen och Vårdhändelser Journalen (Inera) Patienten styr om osignerat/ovidimerat visas eller ej Patienten styr om informationen ska visas med fördröjning Huvudsyftet är öppenhet dvs ”all” information ska visas Tekniskt sett enklare, mer av en ”produkt” – ”uthoppstjänst” från Mina vårdkontakter Vårdhändelser (Stockholm) Osignerad/ovidimerad information visas aldrig Vårdgivaren styr om informationen ska visas med fördröjning Huvudsyftet är att visualisera vårdprocessen dvs ”rätt” information ska visas. Utvecklades för att vida processerna för stroke, lungcancer, höftoperation och hjärtsjukdom Tekniskt sett avancerat, uppbyggd av moduler med hög flexibilitet, sociala medier osv. Fullt integrerad i Mina vårdkontakter.

Varför finns det två e-tjänster Delvis olika förhållningssätt ligger till grund för hur e-tjänsterna fungerar Tydliga styrkor och nyttoeffekter i båda projekten Ett utvecklingsområde där vi ännu inte har ”facit” Tjänsterna skulle kunna komplettera varandra (öppenhet + stöd i vårdprocess) På sikt bör de kunna konsolideras Man kan välja den ena eller båda, det viktiga är att ansluta till infrastrukturen

Summering

Varför är det så viktigt? Nationella e-hälsostrategin: - Stödja, engagera och motivera invånare - Individen ska kunna utöva delaktighet och självbestämmande utifrån sina egna förutsättningar Tidigare erfarenheter: - Bättre överblick, bättre förståelse - Större möjligheter till delaktighet för närstående - Föreberedelser inför vårdbesök och repetition efteråt Möjligheter: - Bättre efterlevnad till behandlingar - Högre förtroende för vården när den blir transparent

Värde för patienten Möjlighet att förbereda sig, fördjupa sig och därmed bli mer motiverad att vara delaktig i sin vård Möjlighet att i efterhand förstå vad som hänt under ett vårdtillfälle Kompletterar den muntliga information patienten fick vid besök eller på telefon Att kunna följa sina provsvar Att kunna visa och diskutera med närstående

Värde för vården Samarbetet mellan patient och vårdpersonalen kan stärkas Kan ge en mer engagerad patient Patienter kommer bättre förberedda vilket kan ge ett effektivare och bättre möte Patienten kan bidra med kvalitetsgranskning av journalen

Tack