Lunds universitet / Lärarutbildningsprojektet / Projektledning LU / 101004 Gemensam ämneslärarutbildning Högskolan Kristianstad Lunds universitet Lägesrapport.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nordmarks skola Tage Nordkvist Rektor
Advertisements

Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Myndighetsutredningen
Gemensam ämneslärarutbildning Högskolan Kristianstad Lunds universitet
Gemensam ämneslärarutbildning Högskolan Kristianstad Lunds universitet
/LMRHH-seminarium SAMARBETE PÅ SVENSKA MELLAN HÖGSKOLOR I HELSINGFORS Rapport utförd på uppdrag av RHH (Rektorsdelegationen för högskoleutbildningen.
Utvecklingsplan – Korta lärarprogrammet AUO 60 p Göteborgs universitet
FRONESIS-projektet, univ. ledningens prefektmöte den 16 november 2010 LUNDS UNIVERSITE T.
Gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T
Lunds universitet / Planering och utvärdering/ 4 december 2009 Pågående arbete, Planering & utvärdering Kartläggning Klart: 31 januari Ansvarig: Planering.
Samordning och effektivisering av administrativa stödfunktioner
Definition av ledare vid LU
Q2 Q3 Okt Nov Dec Jan Feb Mar Maj Jun Göteborgs universitet förnyas Apr Styrelsemöte 7 apr Styrelsemöte 12 okt Start ny organisation.
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Ämneslärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
Malmö högskola Fakulteten för Lärande och samhälle.
Bättre inköp! Att forma en organisation, och skapa verktyg och rutiner, som möjliggör för universitetet att följa lagar och regler inom inköpsområdet.
En hållbar lärarutbildning 3 december 2008 Sigbrit Franke.
Forskning och utveckling/innovation i Norrbottens kommuner
Sveriges lantbruksuniversitet GUR ska föreslå förändringar av anslagsfördelning och dimensionering av utbildningen på grundläggande och avancerad.
Universitetsgemensamma organ Britt Marie Apelgren Morgonsamling UFN presentation Britt-Marie Apelgren.
Fasta ämneskombinationer
Ny lärarutbildning vid Karlstads universitet Fyra nya program fr o m H11.
Sammanhållen Hemvård i Gävleborg – arbetsläge och tidplan för beslutsprocess och genomförande December 2011.
Studieavgifter Fortsatt arbete: Idéer om strategisk handlingsplan.
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
Ämneslärarutbildningen LU / HKr
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Gemensam ämneslärarutbildning Högskolan Kristianstad Lunds universitet
Arbetsordning, LTH.
Hur styrs SLU och särskilt utbildningen?
LTH – Forskningsnämnder och forskningsberedning Anders Axelsson, Rektor LTH Utbildningsdag 11 april 2012.
Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1 PU vid LiU.
Göteborgs universitet förnyas – implementering av organisationsarbetet
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Rektorsbeslut för stipendiehantering Rektor beslutar årligen om vilka program som ska tilldelas stipendier USSR utser en universitetsgemensam beredningsgrupp:
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Linnéuniversitetets alumnverksamhet. Utredning gjord En utredningsgrupp tillsattes våren Gruppen bestod av representanter från - Samtliga institutioner.
LTH 2013 – intäkter Anslag från staten ca 845 msek varav Forskning 360 msek Utbildning 485 msek Bidrag och uppdrag från stiftelser, fonder, ftg Forskning700.
Konventsmöte 22 september 2009 Redovisning av utfall av enkät om planering inför ny lärarutbildning Inledning till diskussion om kompetensområden som kvalitetsaspekter.
NETINFO Samordnat IT-stöd Lunds universitet Birgitta Lastow Anders Sjöö.
Inst för neurovetenskap och fysiologi 20 oktober 2010 Karin Henning Göteborgs universitetsbibliotek Bibliometriska fördelningsmodeller nationellt.
Lunds universitet / Lärarutbildningsprojektet / Projektledning LU / Gemensam ämneslärarutbildning Högskolan Kristianstad Lunds universitet.
Uppdragsutbildning modersmålslärare i samiska
Kvalitetsarbetet vid BTH
Kvalitetsutveckling för kvalitetssäkring!. Internationella utvecklingstrender Utökat kvalitetsansvar för lärosätena Från kvalitetssäkring till kvalitetsutveckling.
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Krishanteringssystemet & grundläggande lagar
Organisation Styrelse Dekanat DM Nämnd kansli * DM Nämnd kansli * EF Nämnd kansli * EF Nämnd kansli * IL Nämnd kansli* IL Nämnd kansli* KB Nämnd kansli*
Utbildas lärare inom rätt ämnen? Välkommen till UKÄ:s frukostseminarium.
Nytt kvalitetssäkringssystem höjer ribban – studenternas bästa i sikte Universitetskansler Harriet Wallberg.
Utgångspunkt HL, HF o RB – viktigaste styrdokument Intern styrning från konsistoriet till inst Interna styrdokument Rutiner att ta hand om regelförändringar.
Ny statistik om behörighetsläget ur LL II-perspektiv.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
HUR KVALITETSSÄKRAS LÄRARUTBILDNINGARNA I EN NY ORGANISATION OCH HUR LÄNKAS DE IN I UNIVERSITETETS NYA KVALITETSSÄKRINGSSYSTEM? HEARING 18/5 OCH 19/5 BRITT-MARIE.
Hur blir man behörig till högskola och yrkeshögskola genom folkhögskolans Allmänna kurs? Folkhögskolornas informationstjänst 2016.
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK ELLER EDGYMNASIET.SE
De administrativa stödfunktionerna i den nya organisationen
Planering- och budgetprocess – Ny organisation för lärarutbildningen
Välkommen till studentdagen 2016
Verksamhetsplan FSV 2016.
Undervisning i förskolan 12 oktober mars 2017
NY ORGANISATION FÖR LÄRARUTBILDNINGEN
Undervisning i förskolan 12 oktober mars 2017
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
Styr- och resursutredningen - STRUTEN
Hur blir man behörig till högskola och yrkeshögskola genom folkhögskolans Allmänna kurs? Folkhögskolornas informationstjänst 2016.
Handbok för studentambassadörer
Universitetsgemensam IT
Allmän kurs på folkhögskola – en väg till högre studier
Ny arbetsordning för universitetet
Presentationens avskrift:

Lunds universitet / Lärarutbildningsprojektet / Projektledning LU / Gemensam ämneslärarutbildning Högskolan Kristianstad Lunds universitet Lägesrapport oktober 2010

Lunds universitet / Lärarutbildningsprojektet / Projektledning LU / Tidplan, beräkning Examensrättsansökan HSV Komplettering HSV Intervjuer HSV Beslut HSVDec Start ny lärarutbildningHT 2011

Lunds universitet / Lärarutbildningsprojektet / Projektledning LU / Status Examensrättsansökan inskickad för 23 ämnen LU och HKr ansöker om att utfärda sk joint degree för ämneslärarexamen Ny projektledning LU efter Lars Haikola (t o m ) –Lars Andersson, Musikhögskolan, LU –Jonas Granfeldt, SOL, LU Projektledning HKr –Henrik Svensson & Anna Flyman Mattsson

Projektled. Ordinarie ledning / Utbildning startar Söka Antas Studenter Ledning Lärare Informeras / Rekryteras Kursplaner, etc, förberedelser Under- visning Tid LUT: Tidsplan & brytpunkter

Lunds universitet / Lärarutbildningsprojektet / Projektledning LU / Arbetsuppgifter - Ledning Vad?StatusNär? LedningsorganisationRemisser LU/HKr Slutförslag pågår > juristgranskning Univ./Högskole- styrelserna LU/HKr beslutar dec ResursfördelningAG under tillsättningOkt. – nov. Rekryteringar: Ordf. Nämnden, Utb.Chef + Utb ledare Utb.chef + Utb.ledare: Arbetsbeskr.HKr / LU Jan Geografisk organisationRemisser LU/HKr Slutförslag pågår Rektorsbeslut dec. 2010? IKT & InfrastrukturAG under tillsättningStart nov.

Lunds universitet / Lärarutbildningsprojektet / Projektledning LU / Arbetsuppgifter - Lärare Vad?StatusNär? Bemanning HT11 Förberedelser Underlag under utarbetande Kontakter Fak / inst. Oktober-nov Kursplanerevidering Prioritet: ingångsämnen Ej påbörjatStart februari 2011?

Lunds universitet / Lärarutbildningsprojektet / Projektledning LU / Arbetsuppgifter - Studenter Vad?StatusNär? MarknadsföringArbetsgrupp?oktober Administrativa system Ej påbörjatnovember

Lunds universitet / Lärarutbildningsprojektet / Projektledning LU / Projektledning Lars Andersson (LU) Jonas Granfeldt (LU) Henrik Svensson (HKr) Anna Flyman Mattson (HKr) Referensgrupp Rektor HKr och LU AG Resurs- fördelning AG? Marknads- föring AG IKT /Infra- struktur Uppdrag Projektfasen – ledning & organisation

Lunds universitet / Lärarutbildningsprojektet / Projektledning LU / Nämnden för ämneslärarutbildning (LU- nämnd och HKr-nämnd) LUT: Ledningsorganisation (förslag) Planerar Utvecklar Utvärderar Beställer Administrativt stöd Rektor LU / HKr Fakulteter /Områden LU Sektionen för Lärarutbildning HKr Utskott N S HT EHL LTH K

Lunds universitet / Lärarutbildningsprojektet / Projektledning LU / Nämnden för ämneslärarutbildning LU 1 repr område HT 1 repr område S 1 repr område N 2 stud 1 extern ledamotd. Hkr 3 repr 2 stud 1 extern ledamot Samt ordförande och ordförandeskapet föreslås alternera mellan lärosätena. Nämnden för ämneslärarutbildning skapas genom en agglutination av en lundanämnd och en kristianstadnämnd Remissförslag: 1 repr Område K

Lunds universitet / Lärarutbildningsprojektet / Projektledning LU / Geografisk fördelning av utbildningens delar

Lunds universitet / Lärarutbildningsprojektet / Projektledning LU / Utbildningsvetenskap Samhällskunskap Historia Religionsvetenskap Geografi So-ämnenas didaktik Svenska som andraspråk Svenska Matematik Engelska Hem- och konsumentkunskap Psykologi Biologi Kemi 7-9 Naturkunskap No-ämnenas didaktik? Spanska Franska Tyska Italienska Teknologi Data Media Filosofi Fysik Kemi (Gy) Språkämnenas didaktik Musik Utbildningsvetenskap

Lunds universitet / Lärarutbildningsprojektet / Projektledning LU / Arbetsgrupp Resursfördelning Uppdrag och tillsättning under utarbetande –Fördelning Hur fördelas resurser mellan och inom lärosätena? Hur hanterar vi bäst ett system med ”köp och sälj” av kurser? –Administrativ omfattning Vad är en lagom administrativ överbyggnad för utbildningen?

Lunds universitet / Lärarutbildningsprojektet / Projektledning LU / Arbetsgrupp IKT / Infrastruktur Uppdrag och tillsättning under utarbetande Lärarutbildningen sker på 4 campi –Kommunikation mellan campi –Kursgivning på distans Nyttjande av IKT i Lärarutbildning

Lunds universitet / Lärarutbildningsprojektet / Projektledning LU / Utbildningschef (förslag) Utbildningschef för lärarutbildningen ansvarar för planering, genomförande och utveckling av lärarutbildning. Utbildningschefen har personalansvar för administrativ personal som är knuten till utbildningen och ansvarar för budget och ekonomisk uppföljning av lärarutbildningen. UC gör underlag för beslut och är föredragande i nämnden för ämneslärarutbildningen. Underlag för budget, attesterar räkningar, planerar för studentvolym m.m. UC ansvarar för planering och samordning med Hkr av lärarresurser och studieplanering för studenterna. UC leder arbetsgrupper för utveckling av utbildningen och deltar i olika grupper inom universitetet och samarbete med Hkr. UC deltar i nationella och internationella nätverk och deltar årligen i ett antal konferenser inom lärarutbildning. UC ansvarar för sin egen kompetensutveckling och att hålla sig ajour med utvecklingen av chefs- och ledarskapsfrågor.

Lunds universitet / Lärarutbildningsprojektet / Projektledning LU / Utbildningsledare (förslag) Utbildningsledaren för Lärarutbildningen ansvarar för: Kontakter, samarbete och samordning mellan deltagande ämnen / institutioner eller motsvarande på LU /HKr Samordning, tillänglighet och uppdatering av litteraturlistor, kursplaner, ev. studiebeskrivingar inför terminsttart. Utarbetande av schema tillsammans med deltagande ämnen/institutioner Bokning av lokaler för terminens samlade undervisning och/eller tillse att lokaler bokas på respektive ort där utbildningen ges. Förslag till lärarbemanning för terminens samlade undervisning tillsammans med UC och deltagande ämnen/institutioner. Genomförande av kursutvärderingar genomförs och hantering i enlighet med riktlinjer

Lunds universitet / Lärarutbildningsprojektet / Projektledning LU / Utveckling Campus Helsingborg Ny institution för Utbildningsvetenskap HT ansvarar Två professurer under tillsättning Meriteringstjänster

Lunds universitet / Lärarutbildningsprojektet / Projektledning LU / Beställarnämnd Nämnden för ämneslärarutbildning Ges det samlade ansvaret: Att organisera, leda, utveckla och kvalitetssäkra ämneslärarutbildning vid LU och HKr. Att samverka med det omgivande nationella och internationella samhället inom ämneslärarutbildning. Uppdragen ska genomföras genom samordning och utnyttjande av resurser inom alla LUs fakulteter och inom HKr.

Lunds universitet / Lärarutbildningsprojektet / Projektledning LU / Nämndens uppgifter är att Besluta om utbildningsplaner på grund- och avancerad nivå avseende ämneslärarutbildning Fastställa uppdrag för de institutioner (motsv) som ska genomföra utbildningsuppdrag inom ämneslärarutbildningen. Uppdraget innebär bl a –Kravspecifikation och beställning av kurser –Tilldelning av medel för genomförande av utbildning –Dimensionering

Lunds universitet / Lärarutbildningsprojektet / Projektledning LU / Forts Nämndens uppgifter är att Ansvara för kvalitet, utvärdering och uppföljning av ämneslärarutbildningen Ansvara för att utveckla en god samverkan med det omgivande samhället, fr a inom skola och utbildning i regionen, men även nationellt och internationellt Ansvara för omvärldsanalyser. Nämnden bör inrättas av universitetsstyrelse och högskolestyrelse. (december?)

Lunds universitet / Lärarutbildningsprojektet / Projektledning LU / Antal ledningsorgan Grundlärarutbildningen vid HKr ska leds av en egen nämnd Nämnden för ämneslärarutbildning ansvarar för ämneslärarexamen. Med den särskilda ställning som musik slutligen fått i HF föreslås att en särskild nämnd för musiklärarutbildning

Lunds universitet / Lärarutbildningsprojektet / Projektledning LU / Ämnen 1.Musik 2.Svenska 3.Svenska som andraspråk 4.Engelska 5.Tyska 6.Franska 7.Spanska 8.Italienska 9.Filosofi 10.Historia 11.Religionskunskap 12.Psykologi 13.Media 14.Geografi 15.Samhällskunskap 16.Biologi 17.Matematik 18.Fysik 19.Kemi 20.Teknologi 21.Data 22.Naturkunskap 23.Hem- och konsumentkunskap