Www.gu.se Institutionskonferens Lökeberg 25-26 okt 2011 dag 2.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Gymnasiearbetet p..
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Här skriver ni in namnet på ert förändringsarbete Här skriver ni in er enhet Här skriver ni in vilka som deltagitKontaktperson: adress: tel: e-post:
Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Utlandsstudier för I:are
1 Processer kring kurs UD-projektet 2004 Version 4.
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Syftet med en personlig handlingsplan
Mötesstruktur.
Undervisning utifrån studenters lärande: Är det möjligt?
Syfte: skapa och stärka relationen med tidigare studenter för ömsesidigt utbyte För att bl a kunna: få reda på.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Lokal Pedagogisk Planering
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
En PowerPoint om PowerPoint
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Enkät “Teknikmedierad student- lärarinteraktion i högskolekurser” Survey “IT in higher education” Ja, jag är verksam inom kurser vid GU och kan tänka mig.
Målseminarium för stöd för utbildning på forskarnivå Användarscenarier Annette Larsson
Förhandstitt på klubbens excellensprocess Följande bilder används under en CEP- kurs.
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Kursutvärdering Studiebyrån Alla kurser utvärderas Du ska utvärdera alla kurser som du deltar i Genom kursutvärderingen ger du läraren respons på.
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Skolutveckling via digitala medier
Att besöka skolor Camilla Bergvall, ordförande Djurens Rätt Helsingborg & Hanna Eriksson, vice ordförande Djurens Rätt Helsingborg
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Introduktionsfilm till Intensiv sommarkurs i spanska (SP1106)
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Läroplansträff Välkomna!.
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Ledamot i en beredning - vad innebär det? Anders Öberg.
Beredd att undervisa? Elisabeth Nilsson, GU fysik LTH
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Välkomna till Medie- och kommunikationsvetenskap 2013! a) Vad är MKV? Varför intressant? Vad använda till? b) MKV organisationsmässigt, personal c) Kursinnehåll.
Individuellt stöd till studenter med funktionshinder
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
SLUGs Medlemsundersökning Resultat och kommentarer från studenterna
pedagogisk dokumentation
1 Lärcentret i Åbo Introduktion i användningen av nätet i undervisningen Moodle/Blackboard Maria Söderbacka och Tove Forslund
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Sid 1/steg 3 Hej och välkommen! BeST-metoden – vad handlar den om? Berätta för din granne. Praktiska detaljer: Tider. Kaffe/lunch? Mobiler avstängda.
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Skolutveckling genom aktionsforskning
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
1. Genomför enkäten och redovisa resultatet 4. Vid vilka tillfällen fungerar bra eller hyfsat bra redan idag? Vad är det som gör att det funkar vid dessa.
"Att tydliggöra kunskapskrav - arbete med källor och källkritik”
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
1. Uppmärksamma/Aktualiseringsorsak I första hand ska nya elevärenden tas upp i samband med elevvårdstiden. Här tar man ställning till om man ska göra.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Avdelningen för kompetensutveckling
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Svenska som andraspråk 3
Hur kan ett Trackitperspektiv bidra till kvalitetsarbetet?
Undervisning i förskolan 12 oktober mars 2017
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Nytt system för kursutvärdering vid Åbo Akademi
Undervisning i förskolan 12 okt juni 2018
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Institutionskonferens Lökeberg okt 2011 dag 2

e-lärande

e-lärande Information Kommunikation Teknologi

e-lärande Vilket mervärde kan det tillföra? Skillnad mellan campus- och nätkurser?

e-lärande Hårdvara – maskin Mjukvara – program ”Humanvara” – idé

e-pedagogik idé prova utvärdera berätta

e-pedagogik distribuera bearbeta kontrollera

tidsdilemmat lärarens tid räcker inte till studentens tid utnyttjas inte till fullo

tidsdilemmat rationalisera distribution och kontroll överföra resurser till bearbetningen

tidsdilemmat läraren släpper delvis kontrollen studenter involveras i att driva kursen studenter arbetar självständigt i grupp lärare i rollen som erfaren handledare

tidsdilemmat kartlägga och utnyttja öppna resurser dra nytta av informellt lärande

bearbetning tydligt formulerade anvisningar kräver inte lärarens deltagande dock är lärarens närvaro viktig

SP1301 Spanska Fördjupningskurs i litteratur Latinamerikansk kortprosa 15 hp, nät

SIP

SIP-verksamhet under vårterminen /2 Introduktion, presentation och planering (Maria Sunnerstam och Erik Jonasson, PIL) 11/2Framtidens undervisningslokaler (Bengt Petersson, PIL) 25/2Digitala resurser i undervisningen (Mattias von Feilitzen, PIL) 11/3Personalised and self-regulated learning in the Web 2.0 era (Frank Rennie, Lews Castle College) 1/4Upphovsrätt på nätet (SIP-deltagare) 15/4IKT-coacher och SIP-nätverk i Umeå (Per Andersson, Umeå universitet) 13/5Form, smak och lukt i den digitala världen (SIP-deltagare) 10/6Planering av GU Online hösten 2011 (SIP-deltagare)

SIP-verksamhet under höstterminen /9IT-säkerhet och sociala medier (Mattias Lindgren, GU) 14/10IKT i juridiskt perspektiv (Kristina Ullgren, GU) 27/10GU Online: sociala medier, etiska frågor och framtidens lärare (SIP-nätverket arrangerar) 4/11… 18/11… 2/12… 16/12… 2012???

GU Online den 27 oktober

GU on-line

Hur kan vi pedagogiskt förbättra och utveckla såväl campus- som nätkurser genom inslag av e-lärande? Vad bör institutionen göra för att stötta lärarna i det utvecklingsarbetet?

Arbete som syftar till att få studenter att fullfölja sina påbörjade utbildningar Retention

Retention - Lökeberg Det mesta av forskning kring frågan handlar om programutbildningar (Något mer än 10% försvinner till den andra terminen)

Retention - Lökeberg Varför slutar programstudenterna? ”Växelspel mellan dem och deras upplevelse av universitetsmiljön”

Retention - Lökeberg Varför slutar programstudenterna? 1.- Inte valt rätt utbildning

Retention - Lökeberg Varför slutar programstudenterna? 2.- Inte klarar av utbildningen

Retention - Lökeberg Varför slutar programstudenterna? 3.- Inte passar in på utbildningen

Retention - Lökeberg Varför slutar programstudenterna? 4.- Måste lämna utbildningen på grund av yttre faktorer

Retention - Lökeberg Varför slutar programstudenterna? Vi kan påverka: 1.- Inte valt rätt utbildning 2.- Inte klarar av utbildningen 3.- Inte passar in på utbildningen

Retention - Lökeberg Varför slutar programstudenterna? Vad kan vi göra nu innan de börjar läsa program hos oss H12?

Retention - Lökeberg Hur är det på fristående? Det finns inte så mycket forskning Ska vi lägga tid och pengar för att undersöka situationen närmare?

Retention - Lökeberg Hur är det på fristående? 1.- Inte valt rätt utbildning ”Jag vill lära mig ett språk så att jag kan klara mig i Spanien, men ni har för mycket litteraturstudier, allmän grammatik, fonetik, osv”

Retention - Lökeberg Hur är det på fristående? 2.- Inte klarar av utbildningen: ”Jag har steg 3 men jag klarar inte kursen”

Retention - Lökeberg Hur är det på fristående? 3.- Inte passar in på utbildningen ” jag har det svårare att lära mig ett språk än jag hade tänkt mig”

Retention - Lökeberg Hur är det på fristående? Vilka kan vi påverka? Betyder inte minskningen av de förberedande kurserna en begränsning av våra möjligheter till retention?

Retention - Lökeberg Hur är det på fristående? Vad förstår vi under retention på fristående? Inom ämnet? Inom institutionen? Kan vi samarbeta?

Retention - Lökeberg Varför slutar (program)studenterna? ”Växelspel mellan dem och deras upplevelse av universitetsmiljön” Mentorprogrammet

Retention - Lökeberg Från och med höstterminen 2011 sprids mentorsverksamheten, som under de senast fyra terminerna bedrivits på Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori, till övriga institutioner på Humanistiska fakulteten.

Retention - Lökeberg Studenter som läst minst 60 högskolepoäng i sitt ämne agerar mentorer för dem som läser på grundnivå i samma ämne.

Retention - Lökeberg Man arbetar i grupper med två mentorer och mellan fyra och sex adepter, träffas gör man i regel en gång i veckan

Retention - Lökeberg under mötena får man möjlighet att ställa frågor och ytterligare diskutera sådant som man gått igenom på föreläsningar och seminarier

Retention - Lökeberg Hur blir jag mentor eller adept? Är du intresserad av att få delta antingen som mentor eller adept? Kontakta David Solberger (e-post), ansvarig projektkoordinatorDavid Solberger

Monas frågor: Har ni förslag till åtgärder som vi kan vidta på olika nivåer för att öka retentionen? Anser ni att mentorverksamheten är värd att satsa på? Varför? Varför inte?

Examensarbeten

Omorganisation på HumFak Gemensamma rutiner Kartläggning av rutiner för kursvärdering GU:s benchmarkingprojekt lå 2009/2010 Benchmarkinggruppen studerar goda förebilder Handlingsplan för institutionen

HÖGSKOLEFÖRORDNINGEN OM KURSVÄRDERING: Studenter ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kurser som man deltar i eller har avslutat. Kursvärderingarna ska sammanställas. Studenterna ska informeras om resultaten och eventuella beslut om åtgärder. Resultaten ska vara tillgängliga för studenterna.

Kursvärderingar kan används som underlag för förändringar och åtgärder, men även som kvitto på att en kurs fungerar bra. Fokus på lärandet – inte på läraren! Strukturering och förtydligande av processen kan effektivisera kursvärderingarnas användbarhet i förbättringsarbetet. Kursvärderingen ger studenten tillfälle att reflektera över kursens mål och framtida användbarhet, samt över den egna insatsen och lärandeprocessen.

1)Digital kursvärdering och svarsfrekvens: Revidering av handlingsplan: Kursvärdering vid schemalagt tillfälle i datasal som infaller tillsammans med genomgång av tentamen sista lektionstillfället Förkortad version av utvärderingen

2) Lärarens roll i processen: Lärare ges möjlighet att kommentera kurs: Beskrivning av hur kursens undervisningsformer, examinationsformer samt litteratur bidrar till att möjliggöra att studenten uppnår målen Studierektor i samråd med läraren: Sammanfattande kommentar till utfall av kursvärdering, förslag till åtgärd