Förordningstext Speciallärarexamen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Advertisements

Tidplan Akademiska kurser Science center-besök Laborationer Företagsbesök 16 aug 29 okt 23 maj 27 jun Sem 1 Sem 2 Sem 3 Sem 5 Sem 4 14 sep.
Malmö högskola Lärande och samhälle.
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Hur tänker vi på Ludde när det gäller barn som behöver extra stöd.
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Validering av yrkeskunskaper inför antagning till Yrkeslärarprogrammet
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Exempel utifrån ett antal målområden
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Policy för miljö och hållbar utveckling
speciallärare specialpedagog pedagogisk kartläggning
Pedagogisk dokumentation
Borlänge 13 maj 2014.
UR LTU:S strategi LTU ska utveckla sin förmåga att arbeta med högkvalitativt flexibelt lärande.
1 Bäst i klassen – proposition om ny lärarutbildning Anders Olsson.
Ny lärarutbildning start ht-11
Utbildningsvetenskap med lärarutbildning En komplett miljö för lärarutbildning. Dessutom påbyggnadsutbildningar, forskarutbildning och forskning.
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Några godsaker á lá Nacka. Forsknings- och utvecklingssatsning Didaktisk forskarskola i samverkan med universitet och högskolor, för förskollärare och.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Examensarbeten och skolutveckling
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Specialpedagogik och skol- utveckling - två sidor av samma mynt
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Elevassistenter och det lärande uppdraget
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Läroplansträff fritidshem
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Den största Högskolereformen sedan 1977
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Elevdemokrati i praktiken
Allmänna Utbildningsområdet Termin 1: Lärarrollen i samhället 10 p ( vfu 3 ) och Lärande och Utveckling 10 p Termin 4: Kulturmöten 5 p, Globala miljö.
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
1 Dialogkonferens På väg mot en ny lärarutbildning Anders Olsson.
Möte med Nackas jobb- och utbildningsexperter
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Uppdragsutbildning modersmålslärare i samiska
Barnets rättigheter i nya patientlagen
Nämndplan 2015.
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
Studiegångar 2011 års lärarutbildning Förskollärarexamen, 210 hp, 3,5 år 2 Utbildningsvetenskaplig kärna 60 hp Förskolepedagogik 105 hp –Teknik,
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Barn och elever i behov av stöd Barn- och utbildningsnämnden
Barn- och ungdomsvetenskap Masterprogram 120 hp Göteborgs universitet Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Barns behov eller Vem tolkar barns behov?. I behov av särskilt stöd I skollagen: I utbildningen ska hänsyn tas till barns och elevers olika behov. Barn.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Något att tänka på när man söker pengar
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
I uppgiften examineras följande mål:
Grundläggande och särskild behörighet
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Socialpedagogiska programmet, 180 hp
Nyheter i skollagen från och med
Grundlärarutbildningarna
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Förordningstext Speciallärarexamen SFS 2007:638 Omfattning Speciallärarexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 90 hp. Därtill ställs krav på annan lärarexamen och uppnådd fördjupning om minst 60 hp i ämnena svenska eller matematik inom ramen för lärarexamen eller på annat sätt uppnått sådan fördjupning. SFS (förslag till förändring) Speciallärarexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 90 hp. Därtill ställs krav på annan avlagd lärarexamen med inriktning mot språk-, skriv, läs- eller matematikutveckling, annan avlagd lärarexamen med svenska eller matematik eller annan lärarexamen kompletterad med motsvarande kunskaper.

Förordningstext Specialpedagogexamen SFS 2007:638 Omfattning Specialpedagogexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 90 hp. Därtill ställs krav på annan avlagd lärarexamen.

Mål Speciallärarexamen SFS 2007:638 För speciallärarexamen skall studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som speciallärare för barn och elever inom förskoleklass, skola eller vuxenutbildning, som har behov av särskilt stöd i språk-, skriv-, läs- eller matematikutveckling. Specialpedagogexamen SFS2007:638 För specialpedagogexamen skall studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som specialpedagog för barn och elever i behov av särskilt stöd inom förskola, förskoleklass, fritidshem, skola eller vuxenutbildning.

Specialpedagogiska programmet, 90 högskolepoäng Det specialpedagogiska programmet är en påbyggnadsutbildning för verksamma lärare/pedagoger med minst tre års yrkeserfarenhet efter examen. Utbildningen är en yrkesutbildning som leder till specialpedagogexamen. Det specialpedagogiska programmet bygger på tidigare lärar-/pedagog- utbildning och yrkeserfarenhet från förskola, förskoleklass, fritidshem, skola, vuxenutbildning eller andra relevanta pedagogiska verksamhetsområden. Utbildningen syftar till att ge kvalificerade kunskaper om olika förhållanden och faktorer i såväl samhälle och skola som faktorer på individnivå, vilka riskerar att leda till svårigheter i lärandet. Specialpedagogen ska utveckla sådant pedagogiskt, analytiskt och praktiskt kunnande som krävs för att tillsammans med skolans/verksamhetens personal ge stöd och hjälp för individer i svårigheter inom en pedagogisk verksamhet. Efter genomgången utbildning förväntas specialpedagogen ha sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt kunna arbeta som specialpedagog för barn och elever i behov av särskilt stöd inom förskola, förskoleklass, fritidshem, skola eller vuxenutbildning. Delmål i utbildningen är bl.a. att ●kritiskt och självständigt kunna identifiera, analysera och medverka i förebyggande arbete i arbetet med att undanröja hinder och svårigheter i olika lärmiljöer. ●kritiskt och självständigt kunna genomföra pedagogiska utredningar och analysera svårigheter på organisations-, grupp- och individnivå ●kunna utforma och delta i arbetet med att genomföra åtgärdsprogram i samverkan med berörda aktörer samt kan stödja barn och elever och utveckla verksamhetens lärmiljöer ●kunna visa fördjupad förmåga att vara en kvalificerad samtalspartner och rådgivare i pedagogiska frågor för kollegor, föräldrar och andra berörda ●kunna leda utveckling av det pedagogiska arbetet med målet att kunna möta behoven hos alla barn och elever i verksamheten. Grundutbildningen bildar bas för lämpligheten i det kommande pedagogiska arbetet men hur specialpedagogens kompetens tillvaratas är beroende av den kompetens och de behov som finns i verksamheten.

Speciallärarprogrammet, 90 högskolepoäng Speciallärarprogrammet är en påbyggnadsutbildning för verksamma lärare med minst tre års yrkeserfarenhet efter examen. Utbildningen är en yrkesutbildning som leder till speciallärarexamen. Utbildningen syftar till att ge fördjupade kunskaper om olika förhållanden i såväl samhälle och skola som faktorer på individnivå, vilka riskerar att leda till svårigheter i lärandet inom läs-, skriv- eller matematikutveckling. Specialläraren skall utveckla ett sådant pedagogiskt, didaktiskt och analytiskt kunnande som krävs för att enskilt och tillsammans med skolans personal ge stöd och hjälp för elever i svårigheter inom läs-, skriv eller matematikutvecklingen. Efter genomgången utbildning förväntas specialläraren arbeta med att ge stöd för individer i behov av särskilda utbildningsinsatser inom läsning, skrivning eller matematik samt ge stöd för lärare i utvecklandet av rådande lärmiljöer inom ämnesområdena. Detta innebär att du efter genomgången utbildning bl. a. har ● fördjupad kunskap om barns och elevers språk- och begreppsutveckling och stimulans av denna ● fördjupad kunskap om elevers lärande och skriv-, läs- eller matematikutveckling samt goda kunskaper om bedömningsfrågor och betygssättning ● förmåga att kritiskt och självständigt identifiera, analysera och medverka i förebyggande arbete och i arbetet att undanröja hinder och svårigheter i olika lärmiljöer inom läsning, skrivning eller matematik ● förmåga att vara en kvalificerad samtalspartner och rådgivare i frågor som rör språk-, skriv-, läs- och matematikutveckling ● fördjupad förmåga till ett individanpassat arbetssätt för elever i behov av särskilt stöd inom skriv-, läs-, eller matematikutveckling. Grundutbildningen bildar bas för lämpligheten i det kommande pedagogiska arbetet men hur speciallärarens kompetens tillvaratas är beroende av den kompetens och de behov som finns i verksamheten.

Kurser i Specialpedagogiska programmet se utbildningsplan <www. ufl Kurser i Specialpedagogiska programmet se utbildningsplan <www.ufl.gu.se/utbildning/vidareutb> SPP100 Specialpedagogik – lärande i ett samhällsperspektiv, 15 hp SPP200 Specialpedagogik – samverkan och individers utveckling, 15 hp SPP300 Specialpedagogik som social praktik, 15 hp SPP400 Specialpedagogik – lärares och organisationers lärande, 15 hp SPP500 Specialpedagogik – vetenskapliga teorier och metoder, 15 hp SPP600 Specialpedagogiskt examensarbete, 15 hp

Kurser i Speciallärarprogrammet se utbildningsplan <www. ufl. gu Kurser i Speciallärarprogrammet se utbildningsplan <www.ufl.gu.se/utbildning/vidareutb> SPP100 Specialpedagogik – lärande i ett samhällsperspektiv, 15 hp SPP200 Specialpedagogik – samverkan och individers utveckling, 15 hp SLP300 Specialpedagogik – teoretiska perspektiv på språk och kommunikation, 15 hp SLP400, Specialpedagogik – läs- och skrivutveckling för elever i behov av särskilda utbildningsinsatser, 15 hp, alternativt SLP450 Specialpedagogik – matematikutveckling för elever i behov av särskilda utbildningsinsatser, 15 hp SPP500 Specialpedagogik – vetenskapliga teorier och metoder, 15 hp SLP600 Examensarbete inom speciallärarprogrammet, 15 hp

Kursstruktur i Specialpedagogiska programmet (enbart SPP-kurser) och Speciallärarprogrammet (SPP- och SLP-kurser) SLP600 SPP600 SPP500 SPP400 SLP400 el. SLP450 SPP300 SLP300 SPP200 SPP100