Medlemsundersökning: 29 intervjuer med företag och aktörer Presentation vid SMILs årsmöte 2015 Carola Holmér, RCH Sweden AB.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Främja Kvinnors Företagande i Blekinge Första utlysningen – beviljade projekt Catharina Rosenquist.
Advertisements

Strategiska nätverk/Partnerskap
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Dagens agenda 8.30 Inledning och överblick över projektet/satsningen 9.00 Genomgång av byggstenarna/verktygen och pågående projekt/piloter (fika )
KUB-projektet och koppling till informationsverige.se
Regionalt kompetensforum Utmaningen. Regionalt Kompetensforum Syfte Regionalt kompetensforum ska verka för att säkerställa kompetensförsörjningen i regionen.
Nationell besökshantering
FJÄLLVÄRLDEN! KOMPETENS! RESPEKT!. Snöskoterns roll för turismen och regional utveckling utifrån den Nationella Strategin 2020.
Handbok för Civilförsvarsförbundet
PLR.SE EN MARKNADSPLATS SOM NÅR 830 PLÅTSLAGERIFÖRETAG.
Vision Göteborgsregionen skall uppfattas som en av Europas mest innovativa och expansiva regioner när det gäller industriell utveckling och utvärderad.
Biblioteket som lokal resurs för nystartade och mindre företag.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Mapping. Vad, vem och varför KLUSTER av KONKURRENTER inom affärsrådgivning ASTER (Bologna, Emilia-Romagna, ITALY) 5 universitet, 2 offentliga forskningsorgaisationer,
FoU-strategi för Mittsverige Forskningen skall vara av hög internationell kvalitet till nytta för regionen I FoU-strategin prioriteras vissa forskningsområden.
Grupparbete dag 1 Tema: Rekrytering, organisation och förmåga
Nätverk i Sveriges HR Förening. Vad är ett nätverk? ” Ett nätverk är en grupp som har en gemensam bas och ett gemensamt mål eller en gemensam idé, med.
En förnyare av forskning och utbildning Linköpings universitet Tilläggsbilder samverkan.
Region Värmland. Region Värmland är värmlänningarnas organisation för tillväxtfrågor, regional utveckling,
Strategisk kompetensförsörjning
Kommunikationsplanens delar
LUCAS Mål, strategi och organisation LUCAS - Center for Applied Software Research2 LUCAS mål Att i samverkan med näringslivet identifiera.
Näringslivsarbetet Region Gävleborg. Kompetensområden Informations och kommunikationsteknologi (IKT) Upplevelsenäring (Besöksnäring och Kulturella.
Näsets SK´s Partnerpaket 2012.
NULÄGESPRESENTATION SEPTEMBER 2014.
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Styrning Mina meddelanden
Idéer från arbetsgrupperna - mycket är genomfört och omhändertaget men det finns en del ”guldkorn” kvar…
Kommunikationskoncept för den Internationella studentrekryteringen DEL [Detta är en ppt- med inspelad berättarröst. Du kan när du vill använda.
EU-gruppen RIKTLINJER. Riktlinjer EU engagemang Allmänna riktlinjer för medverkan i planering och genomförande av.
& Läget på vägarna Mobila tjänster -en ny kanal. Mobila tjänster -Området växer – många aktörer -Förhållningssätt – egen regi eller inte -Endast ny kanal,
Att tillsammans påverka!
nationellT kommunikationskoncept presumtiva studenter 2015
Regionalt utvecklingsprogram
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
Tankens Trädgård - från idé till PrAkademi! Ordförande Ingrid Thuresson –29 VÄLKOMMEN!
Rådgivning och stöd från Brysselkontoret Regionförbundet Örebro Maria Lunander, EU-handläggare Central Sweden Bryssel.
En förnyare av forskning och utbildning Linköpings universitet Tilläggsbilder samverkan.
Handlingsplan, ännu bättre service Vi vill bli ännu bättre! Vi ska bli ännu bättre!
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
SMAK  Projekt SMAK ( )  Kompetensutveckling för aktörer som möter personer NPF i sin yrkesutövning  Regionförbundet och Europeiska socialfonden.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Bilden av Botkyrka Hur vi arbetar med kommunikation i en kommun som Botkyrka?
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
1 Valutskott. 2 Syfte Syftet med utbildningen är att få lokala valutskott som arbetar året runt på ett sätt som leder mot Visions mål. Mål Efter utbildningen.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Idéstuga – samla en grupp med både nya och gamla medlemmar och ta tillsammans fram förslag på nya aktiviteter.
Välkommen till Baskurs för dig som är ny kommunikationsansvarig på folkhögskola! Folkhögskolornas informationstjänst 2015.
Mitel User Group Sweden What we are and what we do Mitel User Group 2015.
Om Barbro Renkel ….
Utländska akademiker och företag verklig investering för.
Företagsgrupperna Stockholms vision och mål ”Vi medverkar till en hållbar stadsutveckling”
LINKÖPING Där idéer blir verklighet. Kort om Linköping invånare - landets femte största stad Låg snittålder – 39 år 34 procent har högskoleutbildning.
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Förbättringsområde: Patientförening för.
Kim Johansson Schultz Affärsutvecklare & Vänföretagsansvarig.
Verksamhetsplan 2016 EID samordningsgrupp, EID styrgruppsmöte 16 februari 2016.
Presentation av projektet Halland har tidigare varit en stark förebild för övriga Sverige när det gäller utvecklandet av kvinnors företagande I dagsläget.
Hur vi arbetar med kommunikation i en kommun som Botkyrka?
Extra stämma i DF Östra kretsen
Workshop om det nationella RUC-nätverkets framtida roll
Kompetenscentrum för primärvård i Skåne Allmänläkarkonsult Skåne
Internationella frågor
Marknad, målgrupp och mål
”Valberednings- seminarium”
Utvärdering Mötesplats Goda exempel
Tips & trix.
Kap 1 Vi får behålla vår fina park. källa: datum
Ledarna inom Processindustrin
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
Mer LHU-information + dokumentation från träffarna hittar du här:
Presentationens avskrift:

Medlemsundersökning: 29 intervjuer med företag och aktörer Presentation vid SMILs årsmöte 2015 Carola Holmér, RCH Sweden AB

 Stor nytta. Viktigt nätverk. Djup i verksamheten. Fin kultur. Skapat förtroende.  Kvalificerade utbildningsaktiviteter  Nätverksträffar viktiga. Kontakter och hjälp genom nätverket.  Men …….

 Positionering  Strategisk samverkan  Nytt utvecklingsprogram  Profilering/marknadsföring

 SMILs plats i innovationssystemet  För vem och för vad?  Koncentration på SMILs egentliga målgrupp  ”Rätt” medlemmar. Man ska känna gemenskap  SMIL behöver en nystart

 InnovationskontorEtt (och LiU)  Mjärdevi Science Park  East Sweden Business Region  Handelskammaren, Almi fl

 Formulera SMILs budskap kort och koncist  Alltid informera kort om SMIL  Modernisera hemsidan.  Utnyttja modern teknik att kommunicera.

 Hög tid och viktigt.  En/flera personer utvecklar helt nytt koncept. Men en ansvarig!  Utnyttja framgångsrika SMIL-medlemmar  Även resurspersoner utanför regionen  Många förslag till andra utbildningsaktiviteter

 Brainstorming grupp om SMILs framtid  Intressanta föredragshållare  Saknar företagsbesök  Bättre kanaler till VINNOVA, Tillväxtverket m fl  Årets SMIL företag el liknande bör återkomma  Lokala ”affärsänglar” får träffa intressanta företag