Medlemsundersökning: 29 intervjuer med företag och aktörer Presentation vid SMILs årsmöte 2015 Carola Holmér, RCH Sweden AB
Stor nytta. Viktigt nätverk. Djup i verksamheten. Fin kultur. Skapat förtroende. Kvalificerade utbildningsaktiviteter Nätverksträffar viktiga. Kontakter och hjälp genom nätverket. Men …….
Positionering Strategisk samverkan Nytt utvecklingsprogram Profilering/marknadsföring
SMILs plats i innovationssystemet För vem och för vad? Koncentration på SMILs egentliga målgrupp ”Rätt” medlemmar. Man ska känna gemenskap SMIL behöver en nystart
InnovationskontorEtt (och LiU) Mjärdevi Science Park East Sweden Business Region Handelskammaren, Almi fl
Formulera SMILs budskap kort och koncist Alltid informera kort om SMIL Modernisera hemsidan. Utnyttja modern teknik att kommunicera.
Hög tid och viktigt. En/flera personer utvecklar helt nytt koncept. Men en ansvarig! Utnyttja framgångsrika SMIL-medlemmar Även resurspersoner utanför regionen Många förslag till andra utbildningsaktiviteter
Brainstorming grupp om SMILs framtid Intressanta föredragshållare Saknar företagsbesök Bättre kanaler till VINNOVA, Tillväxtverket m fl Årets SMIL företag el liknande bör återkomma Lokala ”affärsänglar” får träffa intressanta företag