Marknadsföring av turism Kapitel 10
Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt kom vi?
Marknadsplan sid 172 1. Nulägesanalys: Vart står vi nu? Pest (sid 173) Swot (sid 176) Marknadsanalys av kunder 8 punkter och livsstilar (S174) och konkurrenter (175) koll på 5 områden Marknadsundersökning (177) 1. Gör en pest och swot och skriv in i bloggen och redovisa nulägesanalysen
2. Marknadsmål (sid 178) Vart vill vi komma? Marknad - affärsidé Produkt – målbeskrivning, målgrupper, säljvolym Pris Volym – marknadssegment (en del) Lönsamhet Genomgång och uppgift 2. Skriv in i bloggen din affäridé och diskutera
Handlingsplan sid 180 De 5 P:na Produkt, Plats, Påverkan, Pris, Personal. Produkt: Turisttjänst - service, kvalitet, prestige, namn, varumärke Plats: Geografisk plats, där produkten blir tillgänglig för kunden Påverkan: Fem konkurrensmedel s 184 + Annonser, reklam, personlig förs, Mässor Pris: Företagets kostnader, kunden vilja och förmåga att betala, konkurrens på marknaden Personal: Kunnande, kompetens och service Marketing mix= kombination av ovanstående 3. Analysera de 5 P:na och skriv in i bloggen
Utvärdering sid 194 Uppföljning och kontroll Mätbart Realistiskt Se sid 195 Exempel på utvärdering av en enkät (tvärgruppsredovisningen) 4. Ge förslag på hur du ska utvärderaoch skriv in i bloggen och redovisa
Tips till inlämningsuppgiften : Läs kapitel 10. Repetera power-point . Reflektion i wordpress/blogg Instuderingsområden: 1. Gör en pest och swot och skriv in i bloggen och redovisa nulägesanalysen 2. Skriv in i bloggen din affäridé och diskutera 3. Analysera de 5 P:na och skriv in i bloggen 4. Ge förslag på hur du ska utvärderaoch skriv in i bloggen och redovisa