Nationellt prov Sv1 2015 – I andras ögon.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Muntliga nationella prov i svenska
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Närvaro!!.
MUNTLIG PRESENTATION Ni ska nu träna er i att förbereda och genomföra en muntlig framställning. Ert arbete kan egentligen handla om vad som helst men.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
”DU KAN ENDAST BLI BÄTTRE PÅ ATT SKRIVA GENOM ATT FAKTISKT SKRIVA” Doris Lessing – Nobelpristagare 2008.
Mål och betygskriterier
Formellt, skarpt och snyggt
Nationellt prov Sv1.
DÖDSBRAND OFFRENS HÄMND
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att hålla en presentation
Svenska p Svenska p.
Lokal Pedagogisk Planering
Ett arbetsområde om poesi
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
Föredragsteknik.
1. Uppgiften presenteras
Att övertyga ! Disposition och mall.
Vetenskapligt PM Svenska 3 Svenska som andraspråk 3.
Presentation 5 p (kräver närvaro hela lektionen) Fundera under presentationen på hur de olika bakgrunderna fungerar ! SRH.
Mall för alignmentmatris
Muntlig presentation.
Textgenrer Vad är en textgenre?.
Den retoriska arbetsprocessen
TEMA Hugget i sten.
Nationella proven i kursen Svenska B.
Skriva.
En guide för arbeten i SO
Den retoriska arbetsprocessen Från tanke till tal
Genrer Ett specifikt syfte – avgör vilken genre det handlar om
Litteratur.
Tips - vad ska du tänka på när du svarar på läsfrågorna?
Retoriska arbetsprocessen
Referat Vad är det?.
Att referera och ange källa!
Essäprov = uppsats.
Formellt, skarpt och snyggt
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Den viktiga konsten att tala
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Att återge och sammanfatta vad någon sagt eller skrivit
Att referera och ange källa!
Torsdagen den 3 december. Dagens lektion Fortsatt jobb med den muntliga presentationen (utformning, bilder, kanske lite träning om vi hinner) Boksamtal.
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Informerande tal Syftet med ett.
7 april. Temat i årets NP: Att göra gott? Hur kan vi göra livet gott för oss själva och för andra? Ge exempel! Resonera två och två – finns det något.
Välkommen till svenska 1
Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
Svenska som andraspråk 3
Att skriva en resonerande text
Texttyper inför NP Vi färskar upp minnet och går igenom de vanligaste texttyperna. Anteckna och följ med i din handout!
Videokonferens 4 Läsa upp dikt Hålla föredrag
Att skriva essä.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Argumenterande tal i en np-version
Utbildningspresentationens rubrik
Bli säker på utredande PM
Att skriva en utredande text
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Utbildningspresentationens rubrik
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

Nationellt prov Sv1 2015 – I andras ögon

Översikt delarna Delprov A – muntlig framställning genomförs onsdag 22/4 (förmiddag eller eftermiddag) två lärare lyssnar och sambedömer! Delprov B, läsförståelse och delprov C Skriftlig framställning genomförs torsdag 23/4 vecka 17. (schema kommer)

SVA 1 Delprov A (tal) – med klassen, egen bedömningsmatris Delprov B (läsf.)– eget uppgiftshäfte och bedömning, egen sal, 1 h extra Delprov C (skriva)– eget uppgiftshäfte och bedömning, egen sal, 1 h extra

Delprov A - Muntlig framställning Muntligt (individuellt) anförande – informerande/undervisande tal Inför klassen (ca 15 pers) Begränsad taltid – 3-6 minuter Åhörare – respons! (ca 10 min med respons) Varje tal – bidrag gemensam förberedelse inför prov B, C (nya perspektiv, tankeställare)

Lämna in ifyllt elevformulär innan framförandet (senast fredag v. 16) Välj själv ämne inom temat (se förslag) Presentera (ge information) och kommentera ämnet - Information: beskriva, berätta, förklara, argumentera, instruera.. - Kommentar: egna, andras synpunkter, värderingar, förklaringar eller spekulationer Använd något presentationstekniskt hjälpmedel – syfte: levandegöra/tydliggöra Källanvändning inget krav – men kan göra det mer intressant och fylligt!

Hjälp? Läraren får hjälpa till med att hitta ämne att prata om Obs! Disposition, formulering, manus, hjälpmedel ingår i uppgiften – ingen hjälp!

Att tänka på vid muntlig framställning! Tydligt ämne/syfte Disposition – struktur Inledning!! Avslutning!! Sammanhang/röd tråd Hur göra intressant och fylligt? Ge exempel, utveckla tankar, resonemang, fördjupning, egna erfarenheter, problematisera…

Tänk också på… Språket! (jämnt, varierat, välvårdat…) Textbindning (länka ihop talet) Manus, hjälpmedel Läs instruktionen noga! Förbered dig, var påläst!!! Anförande, ej högläsning!!

Tips Tips: håll ditt anförande inför någon (kompis, förälder, syster, brevbäraren, grannen, morfar, busschauffören, en kusin, hen som sitter i kassan på Ica…) - Träna och få feedback! Träna igen! Kolla tiden! Ca 4 minuter!

Vad bedöms? Innehåll Disposition och sammanhang Språk och stil Framförande Helhetsbedömning – anförandets funktion i kommunikationssituationen Elevexempel

Förberedelser – delprov A Reflektera kring bilderna Uppgiftsinstruktionen – diskutera Elevformulärets syfte (stöd, struktur) Bedömningsmatrisen – diskutera Diskutera ämnesförslagen Individuell tankeskrivning

Delprov B Läsförståelse (både skönlitteratur och sakprosa) Material: texthäfte och uppgiftshäfte (delas ut på plats), penna och sudd Tid: förmiddag 23/4 (120 min) Plats: Aulan och ev. någon mer sal

Tänk på Läs en text i taget Läs uppgiften som hör till noga Kontrollera att du verkligen svarat på frågan Tänk på att provtiden är begränsad. Lägg inte för mycket tid på varje uppgift – gå hellre tillbaka

Delprov C Skriftlig framställning Prövar förmåga att skriva utredande och argumenterande texter anpassade till situation och mottagare samt förmågan att infoga information från andras källor i den egna texten.

Vad och Hur? Ni väljer en skrivuppgift. Läs instruktionen noga. Skriv också rätt rubrik på din text.  Du ska använda dig av någon källa från texthäftet – vilken framgår av instruktionen. Kom ihåg att ange författare och titel på källan och att sammanfatta med egna ord och eller citera genom att återge något ordagrant och sätta det inom ”…”. Kom också ihåg att använda referatmarkörer: enligt kalle, i artikeln står det också…   Viktigt att skilja på egna och andras tankar!

Hur och när? Skrivs på dator (lämnas in dagen före för riggning) Material: texthäfte (samma som vid läsf.) och uppgiftshäfte – delas ut då Tid: torsdag eftermiddag (180 min) Plats: Aulan och ev. någon mer sal

Delprov B och C Vi går igenom det kopierade materialet