Varumärket yrkeshögskolan – vårt gemensamma åtagande

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att förstå anonymiteten (översättning från
Advertisements

A survey with a focus on periodontology.
Nulägesanalys genom frågor
FTFs motionsskola.
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del B)
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Här skriver ni in ett namn på ert förbättringsarbete
Svenska som andraspråk
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del A) November Peter Blid Helena Björck Ida af Robson 2064.
Att kläcka och vaska idéer
Andragradsfunktioner & Andragradsekvationer
Förhandling MBL Och Samverkan.
Sammanhållen hemsjukvård i Gävleborg Stöd för förändringskommunikation
Västra Götalandsregionen äger och driver…
Biblioteken i Norrbotten.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Formellt, skarpt och snyggt
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
AU Digital samverkan LO Process
Att skriva en artikel.
Att analysera samhällsfrågor
Konsten att leda sig själv
Luncha & lär! Indirekt tal ii.
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Reportagets delar Rubrik Underrubrik Ingress Brödtext Mellanrubrik
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Turismens historia kapitel 2.
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Att övertyga ! Disposition och mall.
Music: Nightengale Serenade
Debattera.
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Myh.se. Fyra förändringsområden 1) En mer sammanhållen myndighet med en gemensam kultur 2) En stärkt myndighets- ledning 3) Utveckling av YH som system.
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Kvalificerad redovisningsekonom 400 yh-poäng
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Bilden av Östersund Östersunds befolkning oktober 2008.
Ingrid Lindberg, Elin Carlson och Stefan Frisk Medicinkliniken Eksjö
Hur du säljer in dig själv och dina kunskaper!
Disposition till presentation Tredje kraften på besök hos niorna
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Sammanfattning av varumärkesundersökning
Medlemskapets värde Ett förbundsgemensamt initiativ av medlemsförbunden och TCO Bakgrundsinformation använd vid TCO-rådsmöten hösten 2007.
Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet Besöks- och leveransadress: Fiskartorpsvägen 15A, Stockholm Telefon växel: E-post:
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Intervjumetod: Fältperiod: Målgrupp: Antal respondenter:
Formellt, skarpt och snyggt
Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
fokusgrupper En Kvalitativ datainsamlingsmetod Karina Kight
Socialpsykologi.
Bättre kundupplevelse med relevant och effektfull kommunikation.
Så arbetar du på Mina sidor - välkommen
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Vetlanda Kommun Vård och omsorgsförvaltning Funktionshinderomsorgen
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Allhelgonaundersökning
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Målsättning/Huvudsyfte
Handledarutbildning Steg 2.
Presentationens avskrift:

Varumärket yrkeshögskolan – vårt gemensamma åtagande Håkan Düring Kommunikatör

Mål med seminariet Känna till varumärkesplattformen för yrkeshögskolan. Förstå nyttan med ett tydligt varumärke. Undersöka hur vi marknadsför yrkeshögskolan i dag. Få underlag till utveckling av kommunikationen. Utgångsläge Nuläge Nyläge

Workshop del 1

Workshop – frågeställningar Fråga 1: Vilka budskap sänder ni själva ut om yrkeshögskolan? (10 min) Vilka fakta och vilka fördelar brukar ni framhålla? Tänk olika målgrupper: studerande och arbetslivet. Skriv ner citat eller innebörden i olika budskap. Exempel: ”Bli lokförare” eller ”Utbildning som ger jobb”. Fråga 2: Vilka budskap sänder MYH ut? (10 min) Redovisa, 3-4 min per grupp.

Bilden av yrkeshögskolan

Allmänhetens kännedom, yrkeshögskolan Okt–nov 2013, bas 513 pers. En majoritet, 3 av 4, har hört talas om KY/YH-utbildning Kännedomen är högst i målgrupperna 20-29 år (84%) och 30-39 år (87%) Kännedomen är lägst bland 15- åringarna (61%) Förändring från 2011 2011 ställdes två separata frågor om kännedomen om YH respektive KY- utbildning. Det var då 60% som hade hört talas om YH-utbildning och 41% som hade hört talas om KY- utbildning.

Leder till jobb, men låg status Okt–nov 2013, bas 513 pers Leder till jobb, men låg status Okt–nov 2013, bas 513 pers. I vilken grad instämmer du… Nästan hälften (45%) instämmer (4 eller 5) med att en utbildning inom YH är en självklar väg att gå för dem som utbildar sig inom ett specifikt yrke. Bara 30% instämmer (4 eller 5) i att en YH-utbildning har hög status. Förändring från 2011 Det var ungefär dubbelt så många som svarade ”vet ej” 2011 jämfört med årets undersökning.

Allmänheten, spontana associationer Okt–nov 2013, bas 333 pers Allmänheten, spontana associationer Okt–nov 2013, bas 333 pers. (enbart de som känner till yrkeshögskolan)

Anordnare, spontana associationer

Sammanfattande insikt Allmänhetens associationer till yrkeshögskolan är primärt att det är en utbildning som leder till jobb och att den är yrkesförberedande. Mycket få har dock hört talas om LIA. Anordnarnas bild är att yrkeshögskolan är bra utbildningar som leder till jobb. LIA nämns av många.

Yrkeshögskolans varumärkesplattform

Ladda hem en ”handbok” Varumärkesplattformen finns samlad och förklarad att ladda hem på Mina sidor. Syftet är att skapa en gemensam förståelse för vad som utmärker yrkeshögskolan. Hur ni ska marknadsföra yrkeshögskolan är individuellt.

Yrkeshögskolan – när studerande och arbetsliv vet vad de vill! Kärnvärden: Arbetslivsdriven Skräddarsydd Målinriktad Före Under Efter

Kommunikativt mål – attraktivt val för studerande och arbetsliv Kunskap, om vad YH är och kan göra för dig Attraktiv stjärna där YH väljs, eller väljs bort, på rätt grunder. X X X Motivation ”Vet vad jag vill”

Tydlig bild ger effektivare yrkeshögskola Varumärken/organisationer kommunicerar hela tiden direkt och indirekt genom ord och handling. Alla som känner till ett varumärke har en viss uppfattning eller bild. Detta skapar förväntningar – som vi ska leva upp till. En tydlig och enhetlig kommunikation av yrkeshögskolan ökar möjligheten att uppfattas ”rätt”. Målet är att studerande, arbetsliv och andra ska söka sig till yrkeshögskolan på rätt grunder. Förväntningar och resultat ska stämma överens.

Workshop del 2

Workshop – analys Finns det gemensamma budskap? Antingen anordnare emellan eller mellan er och MYH. Finns det budskap som skiljer sig åt? Vilka budskap vill vi behålla och förstärka? Varför? Finns det budskap vi bör sluta med? Varför? Saknar vi något budskap? Varför? Vad brukar våra målgrupper undra? Har vi tydliga budskap som svarar mot det?

Summering och förslag till utveckling

Avslut och summering Lämna det skriftliga materialet. Detta kommer att analyseras i samverkan och återkopplas. En gemensam lägesbild av praxis, som komplement till varumärkesplattformen. Finns det något MYH kan göra för att underlätta i kommunikationen? Vad har vi tagit med oss från i dag?

Tack!