Det -3 delade föräldraskapet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Kanske är vi goda vänner i ett år...
Samtala om böcker.
Hur kan jag vara viss om min tro?
Men det här är väl ingenting nytt?
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
FÖRA BARN PÅ TAL En metod att stärka föräldraskapet när
Vad kan jag göra som förälder - om alkohol, unga och föräldraskap Ett föräldrastödsprogram utvecklat av Örebro Universitet Copyright © Nikolaus Koutakis.
Gun Frödemo - kurator Studenthälsan.
Hur vet vi att detta är ett bra familjehem för just detta barnet?
Föräldrautbildning Schysst på nätet
Frågor som underlättar för ungdomar att testa sitt cannabisberoende/missbruk och sitt missbruksmönster.
Barnanpassad utredning
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Att leva med multipel skleros
BILD
Patientenkät sommaren -13
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Pronomen.
som underlag för skolutveckling och eget lärande
Familjehem och föräldraskap
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
Problemsnack eller bygga lösningar.
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
Från KARMA till NÅD “När man bestämmer sig för att åstadkomma det som är av ett kreativt inflytande – då är inte längre det väsendet under lagen av orsak.
God Kharma! Detta är en kort men trevlig läsning. Njut! Det här är vad Dalai Lama har att säga inför Allt tar bara några få sekunder att läsa och.
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
Syftet med en personlig handlingsplan
Konsten att leda sig själv
Att samtala med ungdomar om tobak
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Känner du igen denna logotyp? 1.Ja 2.Nej 3.Kanske?
När ska man använda de och när ska man använda dem.
Grunderna - Från ett logiskt perspektiv André Bodin, Anders Edholm – 2011.
Vad är du för typ av person?
Familjehemsenheten Angered
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
HaschAvvänjningsProgram
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Eva de Fine Licht Konsultationsinternat Ulricehamn april
Lag om stöd och skydd för barn och unga (LBU)
Att skriva efter en litteraturdiskussion
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Av egen kraft Marte Meo i Demensvård
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Effektivisera med ökad kvalitet
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Lönesamtalet.
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
”Picknick i sängen” och andra erfarenheter Annette Leger Barndiabetessjuksköterska Lund 6 mars 2012.
Musslan … för dig som har en närstående som dricker för mycket alkohol, tar droger eller mår psykiskt dåligt.
1 Barn har rätt att höras Åsa Landberg
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Socialpsykologi.
Nonviolent Communication
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Barnperspektiv Introduktionsprogram Göteborgs Stad 13 oktober 2015
Förvaltning/avdelning/enhet Socialförvaltningen/ Barn och familjeverksamheten.
Presentationens avskrift:

Det -3 delade föräldraskapet Det -3 delade föräldraskapet. Att ge förutsättning för livslånga relationer Södertälje 150323 Hans Bäckström, Malmö h.backstrom@telia.com

Från kamp till samarbete, vad kan socialtjänsten göra? Att samarbeta med barnens föräldrar utifrån barnens bästa och med livslångt relationsbyggande i fokus.

Erbjuder alla föräldrar Hur gör vi i Höör? stöd vid en placering Utgår från att det är en livskris att ens barn blir placerat Inget bistånd, ”ingår i placeringen” Kanske inte nu, men sen…… Kanske inget intensivt förändringsarbete…….

Tillit ”Vi kan inte kräva att de vi möter har tillit till oss. Tillit kan man bara göra sig förtjänt av.”

Vad är målsättningen? Stärka föräldraskapet för att barnet skall kunna komma hem? Då är det oftast rätt brått att börja jobba på förändring. Göra föräldrarna till bättre fungerande umgängesföräldrar eftersom barnen antagligen inte kan komma hem?

Att motivera till att ta emot stöd! Att hitta föräldrarnas motivation till ett annat synsätt med ett livslångt perspektiv. ”Vill du vara med i ditt barns liv som mor/farförälder?” Att synliggöra och ta vara på de kompetenser föräldrarna har

Vad vi behöver tänka på Tror vi att föräldern har något klokt att komma med, trots att man inte fungerat i sitt föräldraskap? Är jag beredd att lyssna och kanske tänka i andra banor? Att använda kristeorier för att förstå beteende

Vad föräldrar uppskattar hos socialsekreterare de möter Tydliga förklaringar Öppenhet Ärlighet Bli behandlad med respekt S. 23 BBIC grundbok (2006)

Vad gör jag? Samtal kring föräldrarollen Ibland medverka vid umgänge Ibland filma umgänge ,återföra och överlämna filmen till föräldrarna ”Översätta” – t. ex. utredningar Ibland hjälpa till med praktiska saker Lyssna och bekräfta Få igång brutna relationer med släkt/nätverk

Varför filma ett umgänge ”Storebror som inte fanns”

Att bli utan familj! Forskning visar att det är stor risk att placerade barn är utan vuxenstöd när de själva skall ut i vuxenlivet. Många har avlidna föräldrar ”Tappat” sin familj/släkt under placeringen Många spruckna relationer med familjehemmen vid utflytt

Begriplighet? ”Jag kan förstå att barnen inte kunde bo kvar hemma längre men kan inte acceptera att ej få vara delaktig i var och hur de skulle placeras.” Mamma till 2 LVU-plac. flickor

Utbildningsprogram 2009 för föräldrar som har sina barn placerade i familjehem Ge möjlighet att bli bättre fungerande umgängesförälder Att föräldrarna lär sig utgå från barnets behov och bygga relationen utifrån detta Att föräldrarna ser sin egen roll i skapandet av en livslång relation Ökad KASAM

Tankar bakom föräldraprogrammet Möta andra i liknande situation Få perspektiv till vad som hänt Från skuld till insikt för att gå vidare Få konkreta redskap i att bygga/underhålla relationen till sitt barn

Innehåll föräldraprogram Vad är en förälder? Varför har man umgänge med sitt barn? Skuld Hur bygger man/underhåller man en relation? Löften och tillit ”Föräldraknep”, ”Bankbok” Kommunikationsövning ”Förklaring” - ”Brevet”

Att bygga en relation till sitt barn - tips till föräldrarna! Lyhörd för barnet Förutsägbar Intresserad Höra av sig Utgå från barnet Kravlös kontakt Skapa positiva gemensamma minnen Kontinuitet över tid

Hur är det att förlora sina barn? Hur hade det varit för mig? Vad tänker/säger grannar, släkt vänner? Vad säger/tänker de i lokala ICA-butiken? Vad säger man när någon frågar? Kan jag bo kvar i gamla lägenheten?

Vad blir viktigt för att få till ett samarbete med föräldrarna! Bli bekräftad som människa, att man är någon även om man inte längre har sina barn hemma. Stöd i att begripa vad som hänt/ läsa utredningar Hitta sin roll i förhållande till sitt barn som nu bor hos någon annan Prata skuld, föräldraskap, svikna löften och förhoppningar.

Att vara trovärdiga Om vi inte bryr oss om föräldrarna men säger till familjehem och barnet att föräldern är viktig och de skall ha tät kontakt, då blir vi inte trovärdiga. Tycker vi att föräldrarna är viktiga så kommer vi att förmedla detta på ett trovärdigt sätt till familjehem och barn

Tänk om det var jag!!

Att få en ny bild av en person. Har ni exempel på hur ni ändrat uppfattning om någon när ni sett dem i ett helt annat sammanhang eller över lång tid?

Att få se stillbilder i livet kontra att få se ”livets film”

I Förvaltningsrättens beslut. ”E.M och J.M är två kärleksfulla föräldrar som vill sina barn väl. De har viljan att uppfylla sina barns behov, men saknar förmågan därtill.” E.M och J.M är föräldrar till två tvångsomhändertagna barn

Exempel: Att dela med sig Erik 7 år, Kalle 3 år Ömsesidig värme, omtanke. Foto, sms ”En stor familj med 4 föräldrar vid umgänge” Tar vara på föräldrarnas kompetenser Hur har det blivit så?

”Man har den förälder man har” Hjälpa barnet få en realistisk bild av sin förälder – ta hjälp Träna barnet att säga nej och ja till föräldrarna utifrån sina egna känslor Hjälpa barnet att vara raka mot sina föräldrar Hitta umgängesformer som stärker relationen på lång sikt

Umgänge barn-föräldrar - familjehem Varför har man umgänge? Var skall man träffas? Innehåll i umgänget? Trygghet och begriplighet för barnet.

Syftet med umgänge Kvalitet och innehåll framför kvantitet Ha som mål att barnen skall se fram emot nästa umgänge Ge stöd och titta på nya former för umgänge som stärker relationen

Förälderns godkännande Förälderns godkännande av att barnet är i familjehemmet kan vara avgörande för hur barnet mår och om barnet vågar tycka om familjehemmet. Mer benägen att låta barnet stanna om familjehemmet är ”OK”.

En ”bra” hemflytt med livstidperspektiv! En mamma som lyckats behålla relationen efter 5 år Ett familjehem som fortsätter vara en ”familj för livet”. Hur gick det till?

Relationsbankboken

Några exempel: 4 barn placerade –ständigt i konflikt med socialtjänsten sedan 6 år Mamman med missbruk – sonen som agerade ut Att jobba med föräldraskap inför hemflytt

Bröllopet, att summera sitt liv! En livslång relation med sitt familjehem och sitt ursprung!

Ett annat sätt att se på den omöjliga och jobbiga föräldern med ett omhändertaget barn, som aldrig vill samarbeta så som som socialtjänsten vill! Det är en intensiv och kreativ kvinna med stark integritet och som är engagerad i sitt barns framtid. Hon är ståndaktig och självständig och har en egen åsikt.