Naturens Bästa sex grundprinciper !

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vision – Värdegrund – Mål
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
ÄLVKARLEBY IDROTTSKLUBB Policy och verksamhetsbeskrivning
Tillväxtpotential bland aktivitetsföretag i Bohuslän Enkätundersökning genomfört under mars –juni 2011.
Vision MISSION VÄRDEGRUND
Resmål och resvägar Önskan och behov.
Reseproduktion och försäljning
Åsa Lindqvist Miljösamordnare, GF Varuflöde
Vision Östra Göteborg Med sikte på år 2021
Kommunal konsument-vägledning
Solgårdens verksamhetsmål MILJÖ  Solgårdens anställda ska prioritera ett miljömål för året; Solgårdens miljöplan 2013  Samtliga anställda kan och ska.
- En presentation av resan dit... Varumärkes- och turismstrategi Öland Per Ekman, Tendensor Borgholm, 24 januari 2012.
Kort Leaderpresentation * Landsbygdsprogrammets mål
MARKNADSFÖRING OCH SERVICE
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Affärsutvecklingscheckar •För utveckling av varor och tjänster •För internationalisering 1.
GolfensNybörjarutbildning2007 På uppdrag av SGF:s Styrgrupp för nybörjarutbildningen & dess auktorisation Patrik Nilsson Utbildningsansvarig Hallands GDF.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
– en dialog och strategi för en stark ekonomi och minskad klimatpåverkan.
Resmål och resvägar Val av transport.
Kärnvärden.
Grundläggande arbetsmiljöutbildning
Naturens Bästa - svensk ekoturism när den är som bäst Text: Per Jiborn Svenska Ekoturismföreningen Bild: Staffan Widstrand.
SKAPANDE SKOLA - på agendan idag: Skapande skola 2011 Erfarenheter hittills, generellt Så ser det ut i Östra Götalands län Gynnsamma förutsättningar Kvalitet.
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
Kvällens program: Kort information om Eksjö Gymnasium och programmen. Fördjupad information av programmen i respektive sal: kl kl kl
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Personligt 2012 En undersökning bland eleverna i skolår 7, 9
Mare Boreale - för samverkan i Bottenvikens kust- och skärgårdsområde
Kommunstyrelsens styrkort 2009 Antagen i KS DNR
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
Ekoturism ett mer miljöanpassat resande eller.. ? Per Jiborn Svenska Ekoturimsföreningen.
Val av transport till resmålet.
BEANS NÖJD KUND INDEX 2014 (e-survey undersökning)
Scoutlage n En scout… 1.…söker sin tro och respekterar andras. 2.…är ärlig och pålitlig. 3.…är vänlig och hjälpsam. 4.…visar hänsyn och är en god kamrat.
Diversifierad ekonomi på landsbygden Stöd till: - annan näringsverksamhet än jordbruk (riktat till jordbrukare) - etablering och utveckling av mikroföretag.
1 Innehåll Branschen  Vision  Förhållningssätt  Fjärrvärmens idé Föreningen  Verksamhetsidé  Rollfördelning  Strategiska prioriteringar Mål  Kommunikation.
SPELA MED MIG, SÅ SPELAR JAG MED DIG spelteorins väg till fred & samarbete Christian Munthe Filosofiska institutionen
DEN GODA MILJÖN DET GODA LIVET I STORSTADENS NÄRHET.
Swedish Welcome Christian Åberg Umeå
ST och arbetsmiljö Policy och inriktning för
Ditt kompletta kontorsvaruhus. Grundat 1978 som Sveriges första kompletta kontorsvaruhus. Vår affärsidé är att till ortens företag, industri och institutioner.
Fair Race – en schysstare bilsport Bilsport ska vara fri från droger, mobbning, våld, hot och fusk.
Svensk Bilsport Fair Race – en schysstare bilsport Bilsport ska vara fri från droger, mobbning, våld, hot och fusk.
Lärenergi När jag känner :
Månadsbokslut mars 2012 Sociala Stödresurser. Månadsbokslut mars 2012 VERKSAMHETSRESULTAT Läget i verksamheterna är bra. VSS är i ständig förändring,
Årets landsbygdsprojekt 2010 ”Arrangörerna har skapat ett utbildningskoncept ”ekoturism i praktiken” som utgår från de deltagande företagarnas förutsättningar.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Sundsvall - Trondheim.
Skaraborgs turismstrategi Strategisk inriktning för utveckling av besöksnäringen i Skaraborg
Värdighetsgarantier. Uppföljning 2014 BrukareNärståendePersonal Antal besvarade enkäter Känner till att det finns värdighetsga- rantier 14%27%69%
Inom hästnäringens organisationer har vi gemensamt beslutat att sträva efter tillväxt. Vi ser att det finns potential för vår sektor att växa och.
Medborgarundersökning 2011 Bilaga till tjänsteskrivelse KFKS 2011/ resultat Nacka kommuns tilläggsfrågor - jämförelser med de Stockholmskommuner.
Pest Control Self Storage Association Conference.
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Välkommen som nyanställd till oss!. Våra kärnvärden Varför kärnvärden Historik.
1 Det kommunala uppdraget! 2 Verksamhetsidé för SKL En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning 2011 November 2011 Spånga-Tensta.
Klimatväxling i Västra Götalandsregionen Internt system för kompensation av klimatbelastande tjänsteresor inom VGR.
travel margie’s margie’s travel
Ett treårigt utvecklingsprojekt
Miljöpolicy för.
Samrådsförslag.
Inköp i Region Norrbotten
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Trygg i Åre – Arbetsgivare mot droger
Klimatpolicy Laxå kommun
Verksamhetsplan Vision 2023
En Relationsbaserad Äldreomsorg
SMART HUDIKGYMPANS VÄRDEGRUNDER
Win-win när sociala företag gör affärer med andra företag Mona hallström hjorth 21 februari
Presentationens avskrift:

Naturens Bästa sex grundprinciper ! Per Jiborn Ekoturismföreningen Bild: Staffan Widstrand

1. Respektera resmålets begränsningar - minsta möjliga slitage på natur och kultur. - Resmålsanalys – kunskap om resmålet. - Gruppstorlek och färdväg. - Avtal med markägare. - Kontakter med naturvårdsmyndigheter.

2. Gynna den lokala ekonomin. - Policy för lokal förankring. - Andel lokala tjänster & varor.

3. Miljöanpassa hela verksamheten. - Skriftlig miljöplan. - Gynna tåg och buss. - Miljöanpassat boende & transporter. - Inköp av miljömärkta varor. - Fyrtaktare i stället för tvåtaktare.

4. Bidra aktivt till natur- och kulturskydd. - Stöd till natur- eller kulturskydd. - Medlem i naturskyddsorganisation. - Praktisk natur- eller kulturvård. - Informera om hot.

5. Satsa på upptäckarglädje, kunskap och respekt. - Kvalitetsguider. - Information vid marknadsföring. - Alltid ett personligt möte. - Uppförandekoder: gäster på egen hand.

6. Kvalitet och trygghet på resan. - Två års erfarenhet. - Näringsverksamhet: viss omsättning. - Gott värdskap & kvalitet. - Bokningsbara arrangemang. - Egen webbsida.