Kristina Yondt LEDARSKAP.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mitt liv som elev Att skriva uppsats, att ordna sin text, den röda tråden, hur ska jag börja, att använda datorn som hjälp i skrivande m.m.
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
UTVECKLINGSARBETE I FÖRSKOLAN - måste vi göra det så svårt?
Att förstå anonymiteten (översättning från
- en positiv och realistisk självbild
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala begrepp.
RINKEBYSKOLAN
Lösningsinriktad Pedagogik.
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Aktör / Struktur.
LEDARSKAP Kristina Yondt
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Djur i natur och litteratur
Mål och betygskriterier
Kristina Yondt LEDARSKAP.
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Ett utbildningsmaterial från Fairtrade Sverige
Om Jordklotets historia
Om Jordklotets historia
SET Social Emotionell Träning
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Femtonde söndagen efter trefaldighet. ETT ÄR NÖDVÄNDIGT
Konsten att leda sig själv
Kortseminarium Radical Collaboration, 30 min Presentation av Mixed Minds Presentation av värden Presentation av deltagarna (om de inte är.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Historien om Grekland.
Idrottsfysiologi, tränings och tävlingslära 2
Hur arbetar vi och vad har vi gjort hittills?
Vad är du för typ av person?
Ta ställning och handla!
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Etik och moral.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Ekvationer Det är inte så svårt?.
Mount Everest 8 850m 2003.
Anne-Charlotte Kjerulf FM, auktoriserad arbetshandledare
Etik Moral Filosofi.
Coaching.
Norge.
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Nätmobbing/Cyberbullying
Praktisk arbetslivsorientering
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Kristina Yondt
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Idrottsfysiologi, tränings- och tävlingslära 2 och träningslära 2
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Kristina Yondt
Kristina Yondt
Filosofi 1.
företag, din ledarposition och ledartyp
Planering Tydliggöra Strukturera Kommunicera Utvärdera Bedömning Kartlägga Värdera Synliggöra Återkoppla Utvärdera.
Kristina Yondt
Kristina Yondt
Kristina Yondt LEDARSKAP.
Kristina Yondt
Hur kan jag öka arbetsglädjen
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Språkutvecklande arbetssätt
Kristina Yondt
Måndag den 22 januari 2018.
Presentationens avskrift:

Kristina Yondt LEDARSKAP

Fråga din lärare: ”Har du bra självkännedom? ”

måndag 20/9 läxa Uppgift: - vad är ett ledarskapsyrke? - är man född till ledare? - vilken typ av ledare är du: aktoritär, demokratisk, låt-gå? -berätta om en situation då du blev/agerade ledare.

Pedagogiskt ledarskap = Ett ledarskap som stödjer individer, som skapar förutsättningar för gemensamt lärande (markus amanto)

Vad ä r ett ledarskap? Ledarskap är en beteckning på det inflytande som en ledare utövar på en grupp människor. (Wikipedia.org)

Att gå 1000 mil i någons mockasiner. Gå sitt prat (walk the talk) Leva som man lär - handlar om att göra (aktivt) - vara en förebild i handling Ledarskap (markus amanto)

= vetenskapen om fostran/uppfostran och undervisning Pedagogik Begreppet pedagogik: benämningen på de grekiska slavarna. Under 600- talet f.Kr. hjälpte slavarna de rika i undervisningen Slavarna kallades pedagoger. Pedagog = leda någon (wikipedia och national encyklopedin)

- antyder att det ska vara lätt för andra att ta till sig - något som de på en enkelt sätt kan se nyttan av och tillämpa i sitt eget liv Pedagogisk (markus amanto)

Pedagogiskt ledarskap Bör vara begripligt för dem som skall ledas av det tydlighet skapar trygghet grundat i en meningsfullhet så att människor kan se nyttan av det Viktigt att personen som blir ledd själv kan tillämpa aspekter av det i sitt eget ledande av sig själv och andra. (markus amanto)

Pedagogiskt ledarskap = Ett ledarskap som stödjer individer, som skapar förutsättningar för gemensamt lärande (markus amanto)

Uppgift 1: - Välj två känd ledare - ta reda på fakta - jämför ledarna - reflektera över deras likheter/olikheter - vilken typ av ledare är de? Är de olika? - skriv inte vad personen åstadkommit. (inget klipp och klistrande) PM på 1-2 sidor. Enkelt radavstånd. Times New Roman. Stl 12. Inlämning senast 4/10 kl till T.ex: - Ghandi versus Che Gevara - Queen Elisabeth versus Putin - Reinfeldt versus Sahlin

Uppgift Du ska hålla ett 1min tal inför halva klassen. - Utgå från en av dina ledare, som du skrev om i din PM - prata om vad som helst, under 1min. Men använd dig av den ledartyp som din ledare är. T.ex. Om du valt att skriva om Ghandi, som var t.ex. en demokratisk ledare, ska du agera som honom. Det typiska för just en sån ledare. När 1min har gått, ska övriga i klassen gissa vilken ledartyp. Vad som helst: kaffe, mat, ledarskap, rast, skolan, träning, Väder, färger… Redovisning måndag 4/10