Linnéuniversitetet
Om Länsbibliotek Sydost Två län: Blekinge och Kronoberg 13 kommuner Finansieras av Region Blekinge och Landstinget Kronoberg samt av Kulturrådet 2
Vad gör vi? Främjar och stödjer biblioteksutveckling – Projekt – Fortbildning – Omvärldsbevakning – Information – Rådgivning – Nätverk – Kompletterande medieförsörjning 3
FUTURUM.KOM 4
Alla 25 folkbibliotek i Kalmar, Blekinge och Kronobergs län Länsbibliotek Sydost och Regionbiblioteket i Kalmar län 5
MÅL Skapa ett gemensamt varumärke för samtliga bibliotek i Kalmar, Kronobergs och Blekinge län. Öka intresset för bibliotekens tjänster och service hos allmänheten. Öka beredskapen och kompetensen för extern marknadskommunikation hos all bibliotekspersonal i tre län. Skapa ett pilotsamarbete mellan biblioteken i tre län som är av nationellt intresse. Projektet ska tjäna som förebild för andra regionsamarbeten. 6
PROJEKTGENOMFÖRANDE Samarbete med kommunikationsbyrå Dialogseminarier Bibliotekens kärnvärden Målgruppsanalyser Marknadsföringskampanjer 7
KÄRNVÄRDEN OCH LÖFTE 8
ÖVERGRIPANDE KAMPANJER Intern kampanj Hösten 2010 Externa kampanjer Januari 2011 Februari
10
11
12
13
14
15
16
17 Målgruppskampanjer Bokälskaren Carina Digitalt nyfikne Magnus Ljudbokslyssnaren Lasse Småbarnsföräldern till Sigrid Vuxenstuderande Fatima Tonåringarna Felix och Maja
18
19
HUR GICK DET?
Skapa ett gemensamt varumärke för samtliga bibliotek i Kalmar, Kronobergs och Blekinge län. Samarbete med Kreation Dialogseminarier Förankringsprocess
Öka intresset för bibliotekens tjänster och service hos allmänheten. Marknadsföringskampanjer Effekter Statistikinsamling Utvärderingar Pressklipp
Öka beredskapen och kompetensen för extern marknadskommunikation hos all bibliotekspersonal i tre län. Dialogseminarier Värdegrunden Målgruppsanalyser Kampanjarbetet Lärprocess
Skapa ett pilotsamarbete mellan biblioteken i tre län som är av nationellt intresse. Projektet ska tjäna som förebild för andra regionsamarbeten. Medverkan på konferenser och studiedagar Artiklar och blogginlägg Utvärderingsprojekt på Linnéuniversitetet
FRAMGÅNGSFAKTORER Engagera och involvera all bibliotekspersonal Sätt upp mål – gör en marknadsplan Lär känna målgruppens behov och förväntningar Samarbeta med reklambyrå 25
FRAMGÅNGSFAKTORER Paketera budskapet – rätt budskap till rätt målgrupp via rätt kanal Ta hjälp av informatör Bli synlig utanför biblioteket med ditt budskap Kontakta media Utvärdera 26
UTVÄRDERING LINNÉUNIVERSITETET Intervjuer Enkäter Rapporter Artiklar Uppsatser 27
2013 OCH FRAMTIDEN Dialogseminarier och kampanj Ordinarie verksamhet 28
futurumbibl.wordpress.com 29
Kontakt Maria Lundqvist – –