”Alla barn har rätt till lek, vila och fritid.”

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Järva förskoleenhet Ljus på kvalitet Järva förskoleenhet
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Läroplan för förskolan (Reviderad 2010)
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Flexibla Lärmiljöer! ”Förskolan ska erbjuda en trygg, miljö som samtidigt utmanar och lockar till lek och aktivitet. Den ska inspirera barnen att utforska.
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
Lokal pedagogisk planering i förskolan
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
VÄLKOMMEN TILL FÖRSKOLAN
Pedagogisk dokumentation
Konsten att leda sig själv
Våga vara chef - en trestegsutbildning för chefer och ledare
Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor
D = delaktighet I = inflytande A = ansvar
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Kärnvärden.
VerksamhetsutvecklingVerksamhetsutveckling I arbete med funktionshinder.
Hälsopedagogiskt arbete kap 4
Förändringarna av förskolans läroplan och den nya skollagen
En plats för UTMANING UPPTÄCKSFÄRD ÄVENTYR
Föreläsning i fortbildningsserien ”Tidiga insatser” i Nacka maj 2014
Utveckla din organisation - ska du anställa? -. Fundera kring Vad vill du ha hjälp med? Hur kan du beskriva det du behöver så att det lockar rätt kompetens?
Föräldramöte Ht
Sammanfattning föreläsning
Språklig medvetenhet.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
OnlineSkolan Tillbaka till Lärandet 2008 Bergsjön - Gunnared, Göteborgs Stad.
Läroplansträff fritidshem
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Välkomna till Edboskolan
- Ett samarbetsprojekt mellan KLARA i Varberg och Coompanion Halland
Vilken betydelse har miljön för barns lärande och utveckling?
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Kan man lära gamla hundar sitta och varför?
”I en alltmer mångkulturell skola måste alla lärare ha kompetens att undervisa två- och flerspråkiga elever och veta vad det innebär att lära på ett andraspråk.”
Ledarmöte Innehållsförteckning 1.Övergripande – Vår policy i stort 2.Att vara ledare inom SGoIF 3.Barnfotboll, upp till 12 år 4.Ungdomsfotboll,
 Sedan 1956  200 st aktiva spelare i 14 lag  en förening för både pojkar och flickor Ludvika Handbollsförening.
Datorn som skrivredskap på förskolan
Förskolans pedagogiska uppdrag. Förskolorna klarar inte sitt pedagogiska uppdrag fullt ut  Alla pedagoger har inte tagit till sig målen som handlar om.
Hur kan vi förstå begreppet?
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Bra planering skapar trygghet
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Peter Brusvik Fotbollsavdelningen Barn & ungdomsfotboll - filosofi - förhållningssätt - spelarutbildning - tränarutbildning Futsal Beach soccer Tel
VÄLKOMNA TILL NALLENS FÖRÄLDRAMÖTE Information Presentation av personal. Stängningsdag under hösten 26 oktober.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Ungdomarnas medieanvändning
Integritet läroplansanalys.
Introduktionsförskola i Rinkeby
P02svart2017.
Obbola IK.
Organisation & Arbetsgivaransvar
Värderingar Lekebergs IF
Heby kommuns kvalitetspolicy
Våra relationer och folkbibliotek
Barnkonventionen.
KRUT ATT GE PLATS.
Utveckling och lärande
Framtidens fritid och civilsamhälle
Presentationens avskrift:

”Alla barn har rätt till lek, vila och fritid.” § 33 i FN:s barnkonvention

Leken - Vad säger Läroplanen? ”Leken är viktig för barns utveckling och lärande. Ett medvetet bruk av leken för att främja varje barns utveckling och lärande skall prägla verksamheten i förskolan.”

Leken har ett egenvärde. Barn leker för att det är roligt Leken har ett egenvärde! Barn leker för att det är roligt. När man har roligt lär man sig…

Leken som ett redskap för lärande Leken skall utgöra ett arbetssätt, den skall ingå i de metoder vi använder oss av, vi skall planera för leken.

” Vi har bara lekt idag…” Hur kan vi få en mer professionell inställning till leken?

Hinder för lek Trafik och bostadsbyggande TV, video, Tv-spel och datorn Inrutad tid Vuxnas värderingar Barnens egna erfarenheter och upplevelser

Hur skapar vi förutsättningar för lek? Tid för lek Utrymme Lugn och ro Stimulans, idéer, upplevelser, lekmaterial Vuxnas närhet ger trygghet Vuxna som förebild Hjälp att komma in i lek Hjälp vid konfliktlösning Vuxna som respekterar leken

I leken finns inget krav på prestation, men leken ger kompetens I leken finns inget krav på prestation, men leken ger kompetens. Barn leker för att leka inte för att vinna.

Vad vuxnas engagemang i leken kan ge Tillfälle till observation Fördjupad relationer till barnen Att leken varar längre Att leken fördjupas och utvecklas Möjligheter att förändra maktstrukturer och könsrollsmönster i gruppen Möjligheter att hitta roller för barn som står utanför

”Vi slutar inte leka för att vi blir gamla, vi blir gamla för att vi slutar leka.” George Bernhard Shaw