”Alla barn har rätt till lek, vila och fritid.” § 33 i FN:s barnkonvention
Leken - Vad säger Läroplanen? ”Leken är viktig för barns utveckling och lärande. Ett medvetet bruk av leken för att främja varje barns utveckling och lärande skall prägla verksamheten i förskolan.”
Leken har ett egenvärde. Barn leker för att det är roligt Leken har ett egenvärde! Barn leker för att det är roligt. När man har roligt lär man sig…
Leken som ett redskap för lärande Leken skall utgöra ett arbetssätt, den skall ingå i de metoder vi använder oss av, vi skall planera för leken.
” Vi har bara lekt idag…” Hur kan vi få en mer professionell inställning till leken?
Hinder för lek Trafik och bostadsbyggande TV, video, Tv-spel och datorn Inrutad tid Vuxnas värderingar Barnens egna erfarenheter och upplevelser
Hur skapar vi förutsättningar för lek? Tid för lek Utrymme Lugn och ro Stimulans, idéer, upplevelser, lekmaterial Vuxnas närhet ger trygghet Vuxna som förebild Hjälp att komma in i lek Hjälp vid konfliktlösning Vuxna som respekterar leken
I leken finns inget krav på prestation, men leken ger kompetens I leken finns inget krav på prestation, men leken ger kompetens. Barn leker för att leka inte för att vinna.
Vad vuxnas engagemang i leken kan ge Tillfälle till observation Fördjupad relationer till barnen Att leken varar längre Att leken fördjupas och utvecklas Möjligheter att förändra maktstrukturer och könsrollsmönster i gruppen Möjligheter att hitta roller för barn som står utanför
”Vi slutar inte leka för att vi blir gamla, vi blir gamla för att vi slutar leka.” George Bernhard Shaw