VUXENVUXEN DIDAKTIK STUDERANDE Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Den vuxne studerande... har livserfarenhet (kompenserar t.ex. sämre.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Livsåskådning och religion
(Utvidgad) inlärning i arbete Modeller, möjligheter, utvecklingspunkter.
Inom Al-Anon är vi alla lekmän...
P ERSONLIG S TUDIE P LAN NÄR ? HUR ? VAD ? Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen 2000 Utgångspunkt I) Individens tidigare studier II ) Arbetserfarenhet.
Samarbejde mellem plejefamilier og kommune
Samhället är mer än summan av sina delar
En av de främsta samhällsteoretikerna.
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Policy för miljö och hållbar utveckling
Vuxna barn som vårdar och hjälper sjuka föräldrar
Nationalitet, etnicitet, klass & kön
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Lärande på arbetsplats =inlärning i arbetet i Finland.
Arbetsterapi och aktivt åldrande
Tolken – en kulturell mellanhand Riksbankens jubileumsfond.
SET Social Emotionell Träning
Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi Petri Salo Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Finger, M
HINDUISM - En världsreligion.
Självförvaltningsfärdigheter
Vad bör en hälsopedagog kunna?
Etik- Modet att välja!.
Ta ställning och handla!
INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Petri.
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
VUXENVUXEN DIDAKTIK INLÄRNING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Inlärning ? en förutsättning en utgångspunkt en process ett resultat.
Anne-Charlotte Kjerulf FM, auktoriserad arbetshandledare
VUXENVUXEN DIDAKTIK UNDERVISNING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Undervisningssituation = en (mikro)organisation ? “Begreppet organisation.
Krav på förändringar Utifrån –samhället –näringslivet Inifrån –egna krav på förändringar –nya läroplaner –nya avtal Skola 2000 Mattsson konsulter AB.
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Nöjda brukare? Ingalill Stefansson Mikael Vallström.
Måste vi lära oss genom hela livet ?
KEPS att lära sig ur flera perspektiv
LÄRARSITUATIONEN VID DE FINLANDSSVENSKA YRKESLÄROANSTALTERNA PETRI SALO ÅBO AKADEMI/ÖSTERBOTTENS HÖGSKOLA/PEDAGOGISKA INSTITUTIONEN.
Värdemigrationsprocesser i teorin – en resa i tid och rum Av Lise-Lotte Gustafsson & Olof Franck 1 december 2008 Sverige i Europa, Europa i världen Interkulturell.
VUXENVUXEN DIDAKTIK DEFINITIONER Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Undervisning ”De åtgärder och arrangemang med vilkas hjälp man skapar.
Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi Petri Salo Åbo Akademi i Vasa/Vuxenpedagogik2006 Kursdeltagarnas lärarinriktning.
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Kognitivt perspektiv.
VUXENVUXEN DIDAKTIK LÄRAREN Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Bra vuxenlärare “Den gode lærar er fagligt dygtig, stiller krav, tager.
Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter FÖRELÄSNING
Att studera psykologi Benny Salo, amanuens
VUXENVUXEN DIDAKTIK METODER Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 StyrningStyrning Styrd Icke- styrd Deltagarinflytande – och aktivitet.
V U X E N DIDAKTIK Självstyrt lärande PLANERING
Ideologier.
Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi BILDER FRÅN ELLEN KEYS ”STRAND”
Identitet Vad formar oss till oss?.
VUXENVUXEN DIDAKTIK UTVÄRDERING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Fem viktiga frågor i samband med utvärdering 1. När skall utvärderingen.
Genus Manligt & kvinnligt.
IT-pedagogik Inlärning och utbildning med stöd av IT och Internet
Moralfilosofins historia (MORIA) John Eriksson Department of Philosophy, Linguistics and Theory of Science.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Identitet & livsfrågor Etik och moral. Identitet & livsfrågor Begreppen etik (fr. grekiskans ethos = sed) och moral (av latinets moralis = det som rör.
Folk i rörelse Medborgerligt engagemang i Sverige
Korta vägen – en arbetsmarknadsutbildning på uppdrag av Arbetsförmedlingen Välkomna till Korta vägen!
Livsåskådningar - hur människor beskriver och tolkar livet
Vilka åtgärder för att stärka arbetslivsrelevansen i utbildningarna ger rapporten ”ett år efter examen” anledning till för fakulteterna? Fakulteternas.
Självkänsla.
Coaching.
HINDUISM.
Politisk filosofi Politik är precis som etik och estetik en fråga om värderingar. Ofta bottnar en politisk uppfattning i en rad etiska ståndpunkter och.
Religion och vetenskap
Sociologi Introduktion.
En kort introduktion Göran Brante
Branschbyte Uppgifter.
Fortbildningscentralens verksamhetsidé
Välkomna till Öppna universitetet vid Åbo Akademi och Öppna yrkeshögskolan vid Yrkeshögskolan Novia
4. IDEOLOGI Idéer och tankar om hur samhället
Kognitivt perspektiv.
Presentationens avskrift:

VUXENVUXEN DIDAKTIK STUDERANDE Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Den vuxne studerande... har livserfarenhet (kompenserar t.ex. sämre minne, uthållighet)... är bekant med de olika sociala rollerna... utgår från den praktiska vardagsverkligheten... strävar efter självförverkligande och personlig- hetsutveckling De olika aspekterna på att vara människa/individ/medborgare utgör en helhet tanke - känsla - vilja - handling

VUXENVUXEN DIDAKTIK STUDERANDE Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Den mest typiska vuxenstuderande en kvinna år studerar i anknytning till arbetet vill utveckla sig själv och sin yrkesskicklighet ingår i gruppen lägre/högre tjänsteman/kvinna tjänar mellan mk har högskole-examen eller examen på institutnivå studerar regelbundet (2-3 studieprojekt per år)

VUXENVUXEN DIDAKTIK STUDERANDE Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 De vuxna studerande som grupp Gruppen är ofta (mycket) heterogen olika åldrar - generationer olika utbildningsbakgrund olika erfarenheter av studier i vuxenålder olika synsätt på världen och verkligheten människan, samhället, kunskapen, inlärningen, etik och moral, ideologi, religion olika personliga målsättningar olika färdigheter och kompetenser yrkesteknisk, strategisk, funktionell, personlig, social olika lärstilar praktisk, reflekterande, logisk, aktiv Gruppen kan också vara mycket (för) homogen ! med tanke på att inlärning förutsätter alltid någon form av förändring eller utveckling UPPGIFT 6A