2014-10-20 SKAPAD AV. Trygghemma med digital teknik - går det att samordna? - Svar: Kort sikt, nej- Lång sikt, ja.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Förstudie - Samverkan eHälsa
Advertisements

Bakgrund Två typer av utvecklingsområden 1. Förskrivningsprocessen;
Nationella screeningprogram
Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Välfärdsteknologi inom äldreomsorgen – erfarenheter från Sverige
Checklista för jurister
Kulturdepartementet Arbetet med att ta fram en nationell strategi för digitalisering, digitalt bevarande och digital förmedling(/tillgängliggörande)
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Vår vision ETT GOTT LIV UTIFRÅN EGNA VAL Vår verksamhetsidé Med professionella insatser gör vi livet mera möjligt för barn, ungdomar och vuxna med varaktig.
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
Post- och telestyrelsen Nn a Alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster. Trygghetslarm Anna Lindgren Konsumentmarknadsavdelningen.
TJÄNSTEN PULSEN COMBINE Nacka, Upplands Väsby, Täby
Ett arbete med att etablera
TRYGG LARMMOTTAGNING.
LOV -möjlighet att välja Myndighetsutövarens informationsroll  Objektiv informatör  Informera om vad LOV innebär  Genomgång av valbara företag –  kundvalskatalog.
LOKALRESURSPLANERING
Hur stort är steget att gå från analog till digital skola och hur tar du steget? Bitte Henriksson 20 mars 2012 Vi har pratat ett bra tag om den digitala.
Skapa förutsättningar för e-arkiv och ett digitalt informationsflöde
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Utredning om hjälpmedelsförsörjningen i Västra Götaland.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Ett processinriktat arbetssätt
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Från analog till digital skola. Bakgrund Från Småskaligt verksamhetsnära IT Via Teknikstyrd stordrifts IT med administrativa industriella förtecken På.
BILDA + SENSUS SENSUS + BILDA. Beslut och vision Utgångspunkter för en vision -att möta en omvärld i förändring -tillsammans är vi så mycket mer -utgångspunkter.
Rätt information till rätt person i rätt tid
Behov av habilitering och rehabilitering
Välkomna till en dag om eArkiv
Erfarenheter Partnering Ny Vårdbyggnad, Västerås
”Vägen mot e-samhället”
Rätt förvärv i rätt tid på rätt sätt – omorganisation av medieresursförvärvet vid SUB Sabina Anderberg, Avdelningschef Avdelningen för media, Stockholms.
Behovet av nationell satsning på IT-stöd Barns behov i centrum (BBIC)
Dagens problematik Trygghetslarm.
Kommunstyrelsens styrkort 2009 Antagen i KS DNR
Bygg strukturen Skapa en kunddatabas på företagsnivå
Önskemål om omplacering Ärendet föredras för Au/Au:s delegater Ärendet bereds inom förvaltningen Ärendet återförs till Au/ Au:s delegater Beslut Omplaceringsprocess.
Förslag till Arbetsrutiner inför ”Nulägeskartläggning” MÅL 1
Anslutning till Mina meddelanden
Välfärdsteknologi.
Regeringsuppdraget 1999 beslutade regeringen om en 3-årig satsning på en breddutbildning inom området GIS Ett samarbete mellan kommunförbund, kommuner,
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Områdesmöte Vårterminen Agenda Del 1: Status upphandling och tidsplan Områdesmöte Grundidé Diskussion Del 2: Arbete i resp. grupp.
Styrel Ett modernt system för prioritering av elanvändare vid elbrist som införs
Strategiska perspektiv på verksamheten
Rätt förvärv i rätt tid på rätt sätt – omorganisation av medieresursförvärvet vid SUB Sabina Anderberg, Avdelningschef Avdelningen för media, Stockholms.
Äldreomsorg på distans. Tekniken Målgruppen80+ Pekskärmsdator ”- När jag fick veta att jag skulle få skärmen hade jag stor förväntan, men visste samtidigt.
Inspirationsdag eHälsa
En avfallshantering i världsklass Avfall Sveriges satsning på export av produkter och tjänster inom avfallssektorn.
E-ARKIV Johan Kjernald eSamordnare.
Stimulansbidrag för regional utveckling i samverkan inom eHälsa 2013.
Samma musik men olika teknik Tekniken byts ungefär vart femte år. Informationsinnehållet har oftast en livslängd som är 25–30 år, ibland ännu längre. Besluten.
Organisationsförändring -hur påverkas arbetet med intern kontroll
Pilotlänens rundabordssamtal Sammanfattning av rundabordssamtal om energi- och klimatarbetet.
1No. 1 e-förvaltning – se verksamheten ur kundens perspektiv.
Lägesrapport Trygghetstjänster Trygghetslarm  Planering/beslut i kommunerna  SKL - Vägledning - Stöd till kommunerna (två regioner avböjt, fem kvarstår)
Kompetensutveckling inom Lunds Universitets Bibliotek - LUB Karin Ohrt Biblioteksdirektionen.
Gemensamt kartstöd för Blåljus Det kan bli verklighet ! Hitta rätt!
Digitala trygghetslarm i Lidingö
Myndigheten för delaktighet Välfärdsteknik – för bättre vård och omsorg Luleå
Introduktion i arbetsmodell för trygghetslarm För att underlätta införandet av trygghetslarm har ett ledningssystem tagits fram. Ledningssystemet ger.
Vitalis 2016 Rådet för statlig styrning med kunskap.
Agenda E-hälsostrategi Testbäddar
Wordcloud –Digitalisering 18 oktober
Timeline – eHälsa i Jämtlands län
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Gnosjö kommuns styrmodell
Ny Nära Vård Södra Dalarna
VärNa modellen – att mäta och styra samverkan
PoPS: Processkartläggning av, och pilotutredning inom, utveckling av stödtjänster Driftrådet 28 maj 2019.
Presentationens avskrift:

SKAPAD AV

Trygghemma med digital teknik - går det att samordna? - Svar: Kort sikt, nej- Lång sikt, ja

Syfte Arbeta fram ett underlag för beslut. Underlaget ska innehålla rekommendationer om hur samordning av drift skulle kunna ske mellan olika kommuner för att de ska kunna erbjuda eHemtjänst till funktionshindrade och äldre i deras hem.

Arbetsmål Presentation av vilka eTjänster inom ramen för eHemtjänst som finns i Sverige idag. Olika förslag på samordning av drift av eTjänsten nattillsyn med kamera. Fördelar och nackdelar ur olika perspektiv. Vilka andra eTjänster som kan driftas på samma sätt. Förslag på hur de framtagna modellerna ska förvaltas. I förvaltningen ingår att driva arbetet efter framtagen modell, följa upp arbete och vidareutveckla modellen. Hur påverkar, vad innebär tjänsterna för till exempel, etik, juridik, kompetens, ekonomi, informationssäkerhet, verksamhet, arbetssätt och organisation. Vilka förändringar behöver göras när det ska samordnas? Vilka andra områden behöver utredas mer. 3

Resultatet av förstudien är att: Det går inte att samordna drift av nattillsyn med kamera under 2015 Det går att samordna drift av nattillsyn med kamera på längre sikt under förutsättning att det sker tillsammans med larmcentral/mottagning

Vårt förslag är att under 2015 så kan kommuner som vill samordna sig kring: upphandling/inköp/leasing arbeta fram mål, rutiner arbeta fram informationsmaterial utforma kommunikationsplan utbilda personal

Motivering till vår rekommendation Det är inte kostnadseffektivt att bygga upp en driftsform för varje eTjänst inom eHemtjänst Kommunerna behöver samordna driften för nattillsyn med kamera med mottagning av trygghetslarmen för att: Processen för att larma på personal är likadan för båda tjänsterna Processerna kräver samma information (larmplaner, information om brukare mm)