Introduktion NTH 001 Teoretiska och historiska perspektiv på naturvetenskap Christopher Kullenberg christopher.kullenberg@theorysc.gu.se 1.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Gymnasiearbetet p..
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
Närvaro!!.
Välkommen till Forskarhjälpen 2013! Medicinjakten Guldjakten Soljakten.
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Vetenskaplig Metod.
Mål och betygskriterier
Att läsa humaniora vid Uppsala universitet
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Det svenska politiska systemet: Introduktion
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Introduktion till examinationsuppgift Intro-TYK A Skriftlig grupprapport 30 min Introduktion Frågor 2 tim 20 min Arbetet i din TYK-grupp startar Gruppindelning:
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Ulf Jakobsson, universitetslektor Ewa Olson, 1:e bibliotekarie
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Nya utvecklingssamtal
Introduktion fallstudie ATHF01 Ht Gatradhus i Landskrona, Elding och Oscarson.
Kursintroduktion – Religionsdidaktik ht Här idag: Presentation kursen, deltagare, lärare Introduktion av kursen: Kursplan, litteraturlista, momentschema.
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Introduktion till matematik studierna på LTH
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Programmering B PHP Lektion 3
Bedömningskriterier för studentrapporter
Språk och interkulturell kommunikation
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Workshop vägledning Välkomna. Dagens upplägg 9:00-9:30 Kaffe 9:30:-10:15 Introduktion 10:15-10:55 Ramverkets delar 10:55-11:15 E-delegationens vägledning.
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
7 1 Individual Project No.1: Paper Sus Lundgren. 7 2 Mål Att fördjupa dig i en aspekt av kursen du tyckte var intressant Att reflektera kring, analysera.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Lärandemål Program Dialogerna 1& Presentation av dialog Lunch dialog dialog.
Argumenterande text.
Att arbeta vetenskapligt
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Att följa lärande Kap 3 Dylan Williams
Förskoleklassen Torpshammar
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Grupparbete Nr 4 Grupp 1 Grupp 2 Grupp 3 Grupp 4 Grupp 5 Grupp 6
Kandidatuppsats Redovisning HT 2014
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Välkomna till Medie- och kommunikationsvetenskap 2013! a) Vad är MKV? Varför intressant? Vad använda till? b) MKV organisationsmässigt, personal c) Kursinnehåll.
Projektarbetet 2012 En 100-poängskurs som är gemensam för alla gymnasieelever - men som ändå skiljer sig åt…
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Årskurs 9 Entréskolan vt 2013
Frekvenstabell Frekvenstabell Skriv ett program som slumpar ett tärningskast n gånger. Programmet skall därefter skriva ut en frekvenstabell över observationerna.
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Kurs: Lärarskap I för Gymnasielärare Seminarium Nr 1 V Presentation och samtal i grupp. Utbildningsplanen är klart formulerad med tydliga.
Vetenskaplig kommunikation och forskningsmetodik Från Henrik Boström Momentets mål Examination Föreläsningar Litteratur Kontaktinformation.
ASTRONOMI.
Forskningsetik CODEX - samlingen av regler och riktlinjer för forskning
Skolutveckling genom aktionsforskning
Exempel på skriftligt omdöme
Läkarprogrammet, Uppsala universitet Ht-2015 Självständigt Arbete (SSA) - en översikt.
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Svenska som andraspråk 3
I uppgiften examineras följande mål:
Att skriva en resonerande text
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Etik- planering.
Utredande text Labbrapport.
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Seminarium 4: Att redovisa sina resultat och kommentera andras LT200X Examensarbete inom teknik och lärande, avancerad nivå 30,0 hp Helena Lennholm
Presentationens avskrift:

Introduktion NTH 001 Teoretiska och historiska perspektiv på naturvetenskap Christopher Kullenberg christopher.kullenberg@theorysc.gu.se 1

Plan Måndag 10.15 – 11.00 Upprop + Introduktion 11.00 – 11.20 Rast + Sem. Grupper. 11.20 – 12.00 Introduktion 2 12.00 – 13.15 Lunch 13.15-15.00 Vetenskapshistoria +rast

Tre utmaningar i att nå kursplanens mål Fakta (litteratur, seminarier, föreläsningar). Analysera (det ni har läst och diskuterat). Applicera (på din egen disciplin, andra exempel).

Sju veckor – en snabb översikt

Hur många vetenskaper finns det i naturvetenskaperna? Första veckan Hur många vetenskaper finns det i naturvetenskaperna? Vetenskapshistoria Finns det en Vetenskap, eller flera vetenskaper?

Hur skapas vetenskapliga fakta? Andra veckan Hur skapas vetenskapliga fakta? Vetenskapsfilosofi Från observationer till världsbilder Norma/preskriptiva vetenskapsteorier

Naturvetenskapernas osäkerheter Tredje veckan Naturvetenskapernas osäkerheter Vetenskapssociologi Experiment Tekno-vetenskap

Framväxten av molekylärbiologin Fjärde veckan Framväxten av molekylärbiologin Vetenskapshistoria Vetenskapernas relation till politiska agendor (sociala faktorer)

Genus och vetenskap Femte veckan Nepotism Feminism och vetenskap Stereotyper

Forskning och etik Sjätte veckan Vad är okej/inte okej att göra i vetenskapens namn? Vilket ansvar har forskare för sina forskningsresultat/innovationer?

Vetenskap & politik – en syntes. Sjunde veckan Vetenskap & politik – en syntes. Sammanfattning och reflektion.

Metod 1. Diskussionsseminarier 2. Skrivseminarier 3. Peer-review 4. Feedback från seminarieledare 5. Examination

Diskussionsseminarium Humanvetenskapernas “laboratorium” Öka förståelse Analysera gemensamt Kritiskt utvärdera/diskutera

Skrivseminarium Liknar diskussionsseminarium Går steget längre: Ni formulerar tankar skriftligen. Skrivna vs. talade ordet: Ökad eftertanke, lägre hastighet Ökar förmågan till att uttrycka sig precist

Peer review Kompletterar skrivseminariet Varje kursdeltagare får sin text granskad av två “peers”, dvs. andra kursdeltagare. Därefter “roterar” rollerna. Eliminerar språk/formaliafel. Konstruktiv kritik ökar korrekthet/precision Diskussion tar argumenten framåt

Feedback från seminarieledare En färdigskriven och peer reviewad inlämningsuppgift blir sedan granskad av seminarieledare. Korrigerar ev. missförstånd. Kommenterar styrkor/brister i skrivandet. Ger förslag till förbättringar.

Examination Testar och bedömer era kunskaper i enlighet med kursplanen. Består av att ni besvarar öppna frågor i kort “essäform”. Liknar en skrivseminarieuppgift, men är mera avancerad. Ger U/G/VG. Exakta bedömningskriterier presenteras senare.

Praktiska detaljer All kommunikation till deltagare sker via GUL-sidan Kommunikationsflöde: Vid frågor, maila genast christopher.kullenberg@theorysc.gu.se Om frågan är av generell art, kommer svaret upp på GUL så att alla kan se. 18 18