BÖRSRÄTT VT 2012, LIU Investerarskydd. Kategorisering av olika kundtyper Icke-professionella kunder Högsta skyddsnivån om inte egen begäran Minst 2 av.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Upphandling av välfärdstjänster – valet av modell
Advertisements

Europeiska kommissionens förslag till:
Översikt över reglering & aktörer på värdepappersmarknaden
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Välkommen till Vikenskolan
European Commission Internal Market & Services DG 1 Förändrad revision i Europa: Perspektiv från EU’s kommission Stockholm,10 januari 2012 Paulina Dejmek.
PSI Vad är det? Vad är på gång?
OTC-derivat, centrala motparter och transaktionsregister, Emir
MiFID 2 _______________
Var ligger vi i regelprocessen -MiFID
Viktigaste nya kraven enligt förordningen om kosmetiska produkter
Transaktionsrapportering
Penningtvätt & Försäkring – Ny lagstiftning
Tillsynare på FI Tillsynsforum Helena Pettersson
Rådgivningen, kunden och lagen Möte med branschen fredag den 4 maj 2007 Helena Pettersson Ann-Christine Ihrfelt
SAMHÄLLSEKONOMI.
Patient vistades ensam i sjukhusets
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Transaktionsrapportering (TRS) och systematisk internhandel
LOV -möjlighet att välja Myndighetsutövarens informationsroll  Objektiv informatör  Informera om vad LOV innebär  Genomgång av valbara företag –  kundvalskatalog.
Om Lotteriinepektionen - ramen 40 anställda i Strängnäs Cirka 60 externa inspektörer, bland dem 30 anonyma. Total budget 2014– 48,2 miljoner kronor Max.
Ren förmögenhetsskada (och annan förmögenhetsskada)
Förmedlarnas utmaningar med de nya reglerna 27 augusti Charlotta Carlberg.
Nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevården
Grundbult 1 Offentlig upphandling syftar till att förse statliga myndigheter, kommuner och landsting med varor och tjänster så att de kan fullgöra sina.
Externt referensgruppsmöte reglerat tillträde 30 Oktober 2012.
ESMA Task Forces MiFID II
1 Rättshjälp i Sverige Konferens om rättshjälp i Norden, Reykjavik den 5 september 2014.
Börsrätt-sammanfattning
Tillståndsöverföring - vad bör man tänka på?
Kundkännedom - penningtvätt och terrorismfinansiering
© 2012 Om bildspelet Detta bildspel är tänkt som ett bibliotek att plocka bilder ur. Det är viktigt att du målgruppsanpassar bilderna och talarmanus innan.
Betalningar 2013 För Samfällighetsföreningen Humlen Styrelsen
Intyg  Man skall i intyg och utlåtanden endast efter noggrant övervägande bestyrka vad som har saklig och professionell grund och åtskilja det från annan.
Strukturfonderna i Finland – förenkling genom flate rates och indirekta kostnader Jan Holmberg.
Mellanmansrätten – en introduktion Om fullmäktige och andra mellanmän.
En börsnotering Börsrätt VT 2012 LiU. Grundläggande frågor Är bolaget ett publikt bolag? 26:1–5 ABL, ändring av bolagsordningen 7:13 ABL extra bolagsstämma,
Arne Sundquist/Orsalheden Användningen av taxeringsvärden Skatteändamål – –Fastighetsskatt – –Realisationsvinstskatt – –Förmögenhetsskatt – –Arvsskatt.
Detta ska vi prata om… En tillbakablick – vad har hänt? Finansiering Beställning TV Barn- och ungdomstandvård Uppsökande tandvård Tredje steget.
Presentation vid Internrevisionsdagarna
Kapitel 15 Budgeten.
Välkomna till : Grundkurs för informatörer Pensioner och försäkringar.
Grundkurs för informatörer Pensioner och försäkringar.
MARKNADSMISSBRUK.
Myndigheternas ansvar - marknadskontroll
1 Marknadskontrollrådets seminarium ”Din produkt, ditt ansvar ” Nalen 21/ Olika roller, olika ansvar: Tillverkare, importör, distributör Göran Lundmark,
Tryggare ekonomi på äldre dar. Konsumenternas Bank- och finansbyrå Verksamhet Lämnar gratis och oberoende information och vägledning till konsumenter.
© Swedsec AB 3. Rådgivningslagen. © Swedsec AB Ny lag 1 juli 2004 Lagen om finansiell rådgivning till konsumenter Näringsrättsliga regler och civilrättsliga.
© Swedsec AB 9. Huvuddragen om MiFID. © Swedsec AB Huvuddragen om MiFID Direktivet ska vara infört i medlemsstaternas nationella lagstiftning den 1 februari.
Reglering av värdepappersmarknaden - nu och i framtiden Specialrådgivare Marianna Uotinen, Finansministeriet Codex seminarium
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv Presentation av två pågående projekt Praxis från UKÄ, Högskoleverket och ÖNH Gruppdiskussioner.
Granskningsanteckningar av årsuppföljning 2015 Region Halland Rebecca Lindström Mars Driftnämnden Regionservice.
Sid 1 Pia Heyman Nya regler.
Finansinspektionen Vi övervakar finansmarknaden. Historia.
Konsumenternas Bank- och finasbyrå. Konsumenternas Bank- och finansbyrå Verksamhet: Gratis och oberoende information och vägledning Kontakt via telefon,
1 Orderläggning och kurspåverkande händelser, vem gör vad?
Ett kontrakt har sitt pris
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Förvaring Du kommer att få skapa en egen produkt med hjälp av de tekniker och material du provat på de senaste veckorna!
Non Equity – några viktiga nyheter
Equity – några viktiga nyheter
Allmänt om MiFID II och påverkan för kund
Investerarskydd – några (fler) viktiga nyheter
Dataskyddsförordn ing GDPR- ny lag som gäller
Patientsäker vårddokumentation
Att sluta avtal.
Presentation av affärsplan
Stickprov inom investering
Presentation av affärsplan
Företagets namn Affärsplan.
Presentationens avskrift:

BÖRSRÄTT VT 2012, LIU Investerarskydd

Kategorisering av olika kundtyper Icke-professionella kunder Högsta skyddsnivån om inte egen begäran Minst 2 av 3 krav måste i så fall vara uppfyllda 1) 10 transaktioner per kvartal under fyra kvartal 2) euro 3) kunden arbetar/har arbetat inom finanssektorn Dessutom ett allmänt lämplighetskrav

Kategorisering av olika kundtyper Professionella kunder Automatiskt professionella kunder (VP, kredit, bank, myndigheter) Kunder som kan begära att de behandlas som professionella kunder Jämbördiga motparter Uttryckligt godkännande

Krav på VP-instituten Allmänna sundhetskrav Hederligt, rättvist, professionellt Marknadsföringsmaterial Informationsgivning Rättvisande, tydlig, icke vilseledande Risker, priser, avgifter, innebörden av beslut Inhämtande av uppgifter-investeringsrådgivning Kunskaper & erfarenheter av tjänsten Ekonomisk situation & mål med investeringen Professionella kunder: endast mål med investeringen

Krav på VP-instituten Inhämtande av uppgifter-andra tjänster Kundens kunskap om en specifik produkt Undantag: 1) Okomplicerade finansiella instrument 2) Tjänsten tillhandahålls på kundens initiativ (ej personligt initiativ) 3) Information om att ingen bedömning görs Dokumentation Rättigheter & skyldigheter Identifiera intressekonflikter Spitzer-rules FFFS 2005:9–10 Förhindra att dessa påverkar kunden negativt

Best Execution System & riktlinjer: vilka handelsplatser? Vad påverkar vilken handelsplats väljs i individuella fall? Pris, kostnad, skyndsamhet, sannolikhet för clearing & settlement, andra för kunder väsentliga omständigheter Uttryckligt godkännande om ordern inte utförs på en MTF /reglerad marknad Jämförbara order skall utföras i tidsföljd Specifika instruktioner skall följas Kunden kan begära att VP-institutet visar om riktlinjerna följts Sanktioner: Lagen om finansiell rådgivning