BÖRSRÄTT VT 2012, LIU Investerarskydd
Kategorisering av olika kundtyper Icke-professionella kunder Högsta skyddsnivån om inte egen begäran Minst 2 av 3 krav måste i så fall vara uppfyllda 1) 10 transaktioner per kvartal under fyra kvartal 2) euro 3) kunden arbetar/har arbetat inom finanssektorn Dessutom ett allmänt lämplighetskrav
Kategorisering av olika kundtyper Professionella kunder Automatiskt professionella kunder (VP, kredit, bank, myndigheter) Kunder som kan begära att de behandlas som professionella kunder Jämbördiga motparter Uttryckligt godkännande
Krav på VP-instituten Allmänna sundhetskrav Hederligt, rättvist, professionellt Marknadsföringsmaterial Informationsgivning Rättvisande, tydlig, icke vilseledande Risker, priser, avgifter, innebörden av beslut Inhämtande av uppgifter-investeringsrådgivning Kunskaper & erfarenheter av tjänsten Ekonomisk situation & mål med investeringen Professionella kunder: endast mål med investeringen
Krav på VP-instituten Inhämtande av uppgifter-andra tjänster Kundens kunskap om en specifik produkt Undantag: 1) Okomplicerade finansiella instrument 2) Tjänsten tillhandahålls på kundens initiativ (ej personligt initiativ) 3) Information om att ingen bedömning görs Dokumentation Rättigheter & skyldigheter Identifiera intressekonflikter Spitzer-rules FFFS 2005:9–10 Förhindra att dessa påverkar kunden negativt
Best Execution System & riktlinjer: vilka handelsplatser? Vad påverkar vilken handelsplats väljs i individuella fall? Pris, kostnad, skyndsamhet, sannolikhet för clearing & settlement, andra för kunder väsentliga omständigheter Uttryckligt godkännande om ordern inte utförs på en MTF /reglerad marknad Jämförbara order skall utföras i tidsföljd Specifika instruktioner skall följas Kunden kan begära att VP-institutet visar om riktlinjerna följts Sanktioner: Lagen om finansiell rådgivning