Miniföreläsning om studieteknik

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Plugga bättre och effektivare
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Att förstå anonymiteten (översättning från
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Studieteknik Språkhandledningen Anna Winlund Sören Andersson
1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
En Dag i Ramadan Ramadan
Plugga på bästa sätt!.
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Del 4 Anteckna och planera
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
Skriva för att lära – så gör du
Att söka till högskolan
Att läsa och studera.
Att skriva en artikel.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att hålla en presentation
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
1 Studieteknik Språkhandledningen. 2 Överblick över arbetet Kursplanen/målen Kursplanen/målen Litteraturlistan Litteraturlistan Terminen Terminen Delkurserna.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics www
Konsten att lyckas med sina studier
Bra att tänka på i ämnet svenska och när man har mig som lärare…
Vad tycker du om att läsa?
Hur gör du för att förstå en text?
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Karolina Källoff Ola Olefeldt
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Studieteknik och inlärning
Studieteknik Språkhandledningen
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
SEO Manager för EPiServer LÅT REDAKTÖRERNA VARA REDAKTÖRER.
Uppdaterad januari 2015 Webbanmälan till högskolestudier ht 2015 Material för studie- och yrkesvägledare.
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Lässtrategier Att läsa på olika sätt.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
En guide för arbeten i SO
Kartminne En serie bilder som ger övning av ”rutinen” Tänk på: –Vart är jag på väg? –Varifrån är kontrollen lättast att ta? –Vilken är sista säkra? –Förenkla.
Att vara professionell
Del 4 Anteckna och planera
om företaget där du gör din praktik!
Styckeindelning.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Hur du tar hand om din kunskap
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
När infaller Julafton och hur ofta?
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Kommunikationspass Jag heter
STUDIETEKNIK.
Britt Klintenbergsvenska Lisa Loenheimsvenska Anna Elgemark engelska David Sandbogeengelska Språkhandledning på Handels.
Studieteknik – Konsten att plugga mindre Fredrik Stenmark Plugga hårdare.
Hur du kan lära bättre!. Följande gäller Just det, organisera dina studier! Lär dig att planera dina studier hur, var och när du pluggar bäst lästeknik.
Hur du kan lära bättre!.
4 processer att behärska:
STUDIETEKNIK.
Studieverkstaden Akademiskt skrivande Presentationsteknik Studieteknik
Presentationens avskrift:

Miniföreläsning om studieteknik Britt Klintenberg språkhandledare Humanisten

Vad är språkhandledning? Akademiskt skrivande Muntliga presentationer Studieteknik engelska eller svenska

För vem? Alla studenter på fakulteten är välkomna Grund- till doktorandnivå Enskilt eller i små grupper Helt frivilligt, anonymt, gratis En gång eller kontinuerligt under studietiden

Hur? Individuell språkhandledning Öppna föreläsningar Språklab

Öppna föreläsningar Tid: Torsdagar 16.15 – 17.45 Lokal: C363 4 okt. Oral Presentation 11 okt. Academic Writing 18 okt. Studieteknik 25 okt. Akademiskt skrivande I 1 nov. Akademiskt skrivande II

Information och kontakt www.utbildning.gu.se /student /sprakhandledning /humanistiska_fakulteten britt.klintenberg@gu.se joakim.jahlmar@eng.gu.se

Om skillnaden mellan att gå på högskolan och gymnasiet Mer text att läsa och färre lektioner Mer planering och eget ansvar Lätt att känna sig anonym Särskilda krav på hur man ska lösa uppgiften Du ska vara kritisk och självständig Kom ihåg: - Du är inte ensam – försök hitta en studiegrupp! - Du har ett bagage med dig från gymnasiet som du kan använda ( Wilhelmsson Studiepraktikan, 2007)

studieteknik Studiemiljö planering inlärningsstil lässtrategier anteckningar minnet repetition

Hitta din egen stil! Skapa nya vanor! Studieteknik Hitta din egen stil! Skapa nya vanor!

Många 1000 sidor text

Översiktsläsning Sökläsning Intensivläsning/närläsning Snabbläsning Lästekniker Översiktsläsning Sökläsning Intensivläsning/närläsning Snabbläsning 11

Olika sorters böcker Olika sätt att läsa Skönlitteratur – deckare/romaner - Läser från början till slut. Facklitteratur - Läser kanske slutet först, kollar innehållsförteckningens rubriker, letar efter sammanfattningar, kollar bilder och tabeller.

Facklitteratur 1. Översiktsläsning först Skapar förförståelse genväg till förståelse 2. Intensivläsning

Föreläsning - Seminarium Var alltid förberedd genom att ha läst innan.

Intensivläsning med repetition 15 min, läs baksida, innehållsförteckning, rubriker, bilder Snabb översikt Fördjupad översikt Föreläsning Intensivläsning med repetition 30 min, Läs sammanfattningar, Läs första och sista meningen i varje stycke, instuderingsfrågor anteckna/ fråga/ prata med kompisar anteckna/ återberätta/ svara på frågor 15

Lästekniker: intensivläsning Syfte: läsning som ger djupförståelse och detaljkännedom om texten Förbered läsningen: - Sammanfatta det du läste tidigare innan du börjar läsa • Bestäm hur lång tid du ska arbeta. Läs 15-45 min och ta sedan en kort paus. Om du tappar fokus: pausa!

Var aktiv under läsningen Ställ frågor till texten. Sammanfatta: Vad vet jag, vad vill jag veta? Diskutera det du läst med andra. Anteckna -både vad som är viktigt i texten men också vad du kommer att tänka på. Omformulera

Koncentration 30-50 minuter lämpligt pass Byt miljö mellan passen Låt hjärnan vila

Praktisk planering Antal sidor text – antal dagar ” Jag kan inte då, jag jobbar ” Antal sidor text – antal dagar Skriv i kalendern vilka tider du ska plugga/ vad du ska plugga på Planera in repetition Bestäm tid med kompisar för repetition Planera in ledig tid/ belöningar Se dina studier som ett jobb 19

Arbetsplats ? Läsesalar på bibliotek Hemma i lugn och ro Störande moment? 20

Litteraturen Låna Köpa nytt Köpa begagnat Köpa nytt – sälja nästa år Skaffa böckerna i tid! 21

Hur mycket minns man? Hör 20% Hör och ser 50% Hör, ser och gör 70% Undervisar andra om 90% Om andra kurskamrater ber dig om att hjälpa dem med förklaringar så är det du som tjänar mest på det! Därför hitta några att studera ihop med!

Repetera - arbeta mindre Repetera innan du glömt 70-90% av förmågan att återge information har gått förlorad efter 24 timmar Inom en timme Inom ett dygn Inom en vecka Inom en månad En snabb genomläsning av anteckningarna räcker, eller en kolla på rubrikerna och sen ett kort återberättande av vad det handlade om.

Hur repetera? Efter föreläsning. - Prata med nån direkt efter / Kolla på anteckningarna Innan du lägger ifrån dig boken. - Kolla rubriker och berätta vad det handlade om/ Sammanfatta för en tänkt lyssnare - Summera: Vad vet jag, Vad är jag osäker på, vad vill jag fråga om

Ytinriktning djupinriktning Memorerar Upprepar som det stod i texten Håller sig inom ämnet, kursen, lärare

Djupinriktning ytinriktning Försöker förstå Bearbetar stoffet för att passa in det i redan existerande kunskap Ser kopplingar till andra områden/Jämför Värderar

Varför anteckna? Får syn på dina och andras tankar Lär dig när du strukturerar/sorterar/väljer ut Omformulering egen kunskap Hjälper minnet Något att repetera utifrån Underlag för hemtentor

Mind-map Använder fler sinnen (färg, form, bild) Bilder ger starkare signal in (minns bättre) Överblick direkt Ser strukturen

Anteckningar – praktiska tips Datera anteckningarna Numrera sidorna Sätt rubrik Skriv nyckelord Lämna utrymme mellan anteckningarna för kompletteringar Om bok: Skriv kapitel- och sidnummer Jämför anteckningarna med en kamrat.

Planera gärna in Välkomna! Torsdagar 16.15-17.45 i C363 4 okt. Oral Presentation 11 okt. Academic Writing 18 okt. Studieteknik 25 okt. Akademiskt skrivande I 1 nov. Akademiskt skrivande II Välkomna!

Källor/ Bra litteratur Lyckas lära (Högskolor och universitet) av John M Steinberg Skriva för att lära av Olga Dysthe/ Torlaug Lokensgard Hoel Studieteknik av Sandra Torres/Jan Trost Studieteknik för universitet och högskola av Mattias Kellqvist/Mats Eneroth Studiepraktikan: Om att läsa och skriva i högre utbildningar av Elisabet Wilhelmsson Youtube- föreläsning av Ingmar Andersson Sök på ”studieteknik för universitetet”