Miniföreläsning om studieteknik Britt Klintenberg språkhandledare Humanisten
Vad är språkhandledning? Akademiskt skrivande Muntliga presentationer Studieteknik engelska eller svenska
För vem? Alla studenter på fakulteten är välkomna Grund- till doktorandnivå Enskilt eller i små grupper Helt frivilligt, anonymt, gratis En gång eller kontinuerligt under studietiden
Hur? Individuell språkhandledning Öppna föreläsningar Språklab
Öppna föreläsningar Tid: Torsdagar 16.15 – 17.45 Lokal: C363 4 okt. Oral Presentation 11 okt. Academic Writing 18 okt. Studieteknik 25 okt. Akademiskt skrivande I 1 nov. Akademiskt skrivande II
Information och kontakt www.utbildning.gu.se /student /sprakhandledning /humanistiska_fakulteten britt.klintenberg@gu.se joakim.jahlmar@eng.gu.se
Om skillnaden mellan att gå på högskolan och gymnasiet Mer text att läsa och färre lektioner Mer planering och eget ansvar Lätt att känna sig anonym Särskilda krav på hur man ska lösa uppgiften Du ska vara kritisk och självständig Kom ihåg: - Du är inte ensam – försök hitta en studiegrupp! - Du har ett bagage med dig från gymnasiet som du kan använda ( Wilhelmsson Studiepraktikan, 2007)
studieteknik Studiemiljö planering inlärningsstil lässtrategier anteckningar minnet repetition
Hitta din egen stil! Skapa nya vanor! Studieteknik Hitta din egen stil! Skapa nya vanor!
Många 1000 sidor text
Översiktsläsning Sökläsning Intensivläsning/närläsning Snabbläsning Lästekniker Översiktsläsning Sökläsning Intensivläsning/närläsning Snabbläsning 11
Olika sorters böcker Olika sätt att läsa Skönlitteratur – deckare/romaner - Läser från början till slut. Facklitteratur - Läser kanske slutet först, kollar innehållsförteckningens rubriker, letar efter sammanfattningar, kollar bilder och tabeller.
Facklitteratur 1. Översiktsläsning först Skapar förförståelse genväg till förståelse 2. Intensivläsning
Föreläsning - Seminarium Var alltid förberedd genom att ha läst innan.
Intensivläsning med repetition 15 min, läs baksida, innehållsförteckning, rubriker, bilder Snabb översikt Fördjupad översikt Föreläsning Intensivläsning med repetition 30 min, Läs sammanfattningar, Läs första och sista meningen i varje stycke, instuderingsfrågor anteckna/ fråga/ prata med kompisar anteckna/ återberätta/ svara på frågor 15
Lästekniker: intensivläsning Syfte: läsning som ger djupförståelse och detaljkännedom om texten Förbered läsningen: - Sammanfatta det du läste tidigare innan du börjar läsa • Bestäm hur lång tid du ska arbeta. Läs 15-45 min och ta sedan en kort paus. Om du tappar fokus: pausa!
Var aktiv under läsningen Ställ frågor till texten. Sammanfatta: Vad vet jag, vad vill jag veta? Diskutera det du läst med andra. Anteckna -både vad som är viktigt i texten men också vad du kommer att tänka på. Omformulera
Koncentration 30-50 minuter lämpligt pass Byt miljö mellan passen Låt hjärnan vila
Praktisk planering Antal sidor text – antal dagar ” Jag kan inte då, jag jobbar ” Antal sidor text – antal dagar Skriv i kalendern vilka tider du ska plugga/ vad du ska plugga på Planera in repetition Bestäm tid med kompisar för repetition Planera in ledig tid/ belöningar Se dina studier som ett jobb 19
Arbetsplats ? Läsesalar på bibliotek Hemma i lugn och ro Störande moment? 20
Litteraturen Låna Köpa nytt Köpa begagnat Köpa nytt – sälja nästa år Skaffa böckerna i tid! 21
Hur mycket minns man? Hör 20% Hör och ser 50% Hör, ser och gör 70% Undervisar andra om 90% Om andra kurskamrater ber dig om att hjälpa dem med förklaringar så är det du som tjänar mest på det! Därför hitta några att studera ihop med!
Repetera - arbeta mindre Repetera innan du glömt 70-90% av förmågan att återge information har gått förlorad efter 24 timmar Inom en timme Inom ett dygn Inom en vecka Inom en månad En snabb genomläsning av anteckningarna räcker, eller en kolla på rubrikerna och sen ett kort återberättande av vad det handlade om.
Hur repetera? Efter föreläsning. - Prata med nån direkt efter / Kolla på anteckningarna Innan du lägger ifrån dig boken. - Kolla rubriker och berätta vad det handlade om/ Sammanfatta för en tänkt lyssnare - Summera: Vad vet jag, Vad är jag osäker på, vad vill jag fråga om
Ytinriktning djupinriktning Memorerar Upprepar som det stod i texten Håller sig inom ämnet, kursen, lärare
Djupinriktning ytinriktning Försöker förstå Bearbetar stoffet för att passa in det i redan existerande kunskap Ser kopplingar till andra områden/Jämför Värderar
Varför anteckna? Får syn på dina och andras tankar Lär dig när du strukturerar/sorterar/väljer ut Omformulering egen kunskap Hjälper minnet Något att repetera utifrån Underlag för hemtentor
Mind-map Använder fler sinnen (färg, form, bild) Bilder ger starkare signal in (minns bättre) Överblick direkt Ser strukturen
Anteckningar – praktiska tips Datera anteckningarna Numrera sidorna Sätt rubrik Skriv nyckelord Lämna utrymme mellan anteckningarna för kompletteringar Om bok: Skriv kapitel- och sidnummer Jämför anteckningarna med en kamrat.
Planera gärna in Välkomna! Torsdagar 16.15-17.45 i C363 4 okt. Oral Presentation 11 okt. Academic Writing 18 okt. Studieteknik 25 okt. Akademiskt skrivande I 1 nov. Akademiskt skrivande II Välkomna!
Källor/ Bra litteratur Lyckas lära (Högskolor och universitet) av John M Steinberg Skriva för att lära av Olga Dysthe/ Torlaug Lokensgard Hoel Studieteknik av Sandra Torres/Jan Trost Studieteknik för universitet och högskola av Mattias Kellqvist/Mats Eneroth Studiepraktikan: Om att läsa och skriva i högre utbildningar av Elisabet Wilhelmsson Youtube- föreläsning av Ingmar Andersson Sök på ”studieteknik för universitetet”