Verksamhetsteorin Källor:

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
De eviga frågorna behöver ett svar
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
En av de främsta samhällsteoretikerna.
LinCS – The Linnaeus Centre for Research on Learning, Interaction and Mediated Communication in Contemporary Society Att studera lärande, tänkande och.
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Varför Verksamhetsteori i MDI?
Task Analysis (”uppgiftsanalys”) inom MDI
The big 5 1.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Helena Lindgren 1 Cognitive Work Analysis CWA Ursprung: Normans ”Cognitive engineering” Gibsons ”Ecological psychology” Jens Rasmussen mfl i.
Design rationale för MDI
IT och kommunikationsvetenskap Teresa Cerratto Pargman, DSV
Kvalitet i grundutbildningen1
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Arbetsstudier inom MDI - kap 13
Ledning och förståelse
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Modellering med UML
När och var blir något ett behov? Annelie Ekelin
Att få rätt saker att hända
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Sid 1 CD5250 OOP med C++ Daniel Flemström MDH/IDT Lite OOA/OOD.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Barn i stan Kritiska punkter för barns delaktighet i planeringen
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Fakta om undersökningen
Elevrelationer – sociala interaktioner mellan individer i en skolkontext Kontextuell nivå: Interpersonell nivå: Individnivå:
Helena Lindgren 1 De 5 principerna om igen... Verksamhet riktar sig mot ett objekt som ska förändras Verktyg som medierar aktivitet Dynamisk.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Helena Lindgren 1 Etnografi Källor: Blomberg (kursboken kap 8) Nardi (antropolog); ”The Use of Ethnographic Methods in Design and Evaluation”,
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Föreläsning Sandvika
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Design rationale för MDI Vad är Design rationale? Varför behövs det? Hur arbetar man konkret? Bidrag till MDI-forskning Att läsa: Kapitel 15 i Carroll.
Förebygga Tersen 1. Förebygga är bättre än ”ta hand om”! Sociologen Aaron Antonovsky flyttade fokus från externa faktorer som orsak till ohälsa till individens.
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Vardagsliv och boendestöd
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
Helena Lindgren 1 Projektspecifikation LÄS DEN NOGA FLER ÄN EN GÅNG.
FL3: Foundations Daniel Nylén. Kognitiv psykologi & IxD Centrala teorier om kognitiv psykologi utgör grunden för HCI- forskningen Att vara människocentrerad.
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
Mentala modeller Vad syftar vi på mer specifikt? 6 idéer kring mentala modeller Fruktbara ansatser för framtiden Att läsa: Kapitel 6 i kursboken.
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål (enligt kursplanen) Kursdeltagarna ska förvärva teoretisk fördjupning i ämnet.
1 Mjukvaru-utveckling av interaktiva system God utveckling av interaktiva system kräver abstrakt funktionell beskrivning noggrann utvecklingsmetod Slutanvändare.
Design & Utvärdering, 5 poäng Metoder & Tekniker ”Character of Things” Fredag den 24/3 Informatik A.3.
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs Kursens mål Kursdeltagarna ska förvärva teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, kursdeltagarna.
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
Formella metoder i MDI Behovet Vad menas med formell? Verktyg Exempel Att läsa: Kapitel 14 i kursboken.
Distribuerad Kognition DCOG. Bakgrund  Mitten-slutet av 80-talet  UC San Diego  Edwin Hutchins, (James Hollan, David Kirsh)  !Lokaliserad individuell.
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Hälsofrämjande bemötande En logopeds arbete med personer som har utvecklingsstörning och autism Helene Ahnlund, AKO 2015.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Psykologi Introduktion.
Grafisk visualisering
Artefakter och scenarios
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
Teorier och Principer bakom ”good practice” vid livsstilsförändring
Situated action ”Plans and Situated Actions – The Problem of Human -Machine Communication” - Lucy A. Suchman etnometodolog ”Varje utförande av aktivitet.
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
Presentationens avskrift:

Verksamhetsteorin Källor: Frank Blackler (kursboken kap 10) Victor Kaptelinin Susanne Bödker Yrjö Engeström Ursprung: Kulturhistoriska skolan i forna Sovjet 1920-30-talen Lev Vygotsky A. N. Leontjev A. R. Luria 2004-02-03 Helena Lindgren

Dynamisk systemteori subjekt verktyg objekt Verksamhet: minsta meningsbärande kontext för analys av mänsklig aktivitet Kännetecknas av ständig förändring = utveckling Människan interagerar med (och förändrar) sin omgivning genom att använda sej av verktyg (språk, andra artefakter, symboler) Undviker diktomier 2004-02-03 Helena Lindgren

Två grundläggande idéer 1) människans medvetande utvecklas, existerar och kan bara förstås i sammanhanget människans interaktion med världen 2) denna interaktion – *verksamhet* – är socialt och kulturellt betingad “Man’s activity is the substance of his consciousness.” Leontjev 1977 2004-02-03 Helena Lindgren

Verksamhetsteoretiska principer – 5 nycklar för förståelse av mänsklig aktivitet Objektorientering Mediering Hierarkisk aktivitetsstruktur Internalisation – externalisation Utveckling 2004-02-03 Helena Lindgren

Objekt Människans verksamhet är riktad mot ett objekt subjekt verktyg objekt Objekt Människans verksamhet är riktad mot ett objekt Något som objektivt finns i världen och som kan studeras med objektiva metoder Kan vara ting eller människor Teorier, modeller Sociala eller kulturella företeelser 2004-02-03 Helena Lindgren

Medierande verktyg verktyg subjekt objekt Verktyg formar sättet vi interagerar med verkligheten Formas externa verksamheter formas också interna Verktyg reflekterar tidigare användares erfarenheter Verktygets fysiska egenskaper Kunskapen om hur verktyget ska användas Verktyg kan vara fysiska eller psykologiska Situationen bestämmer om en artefakt fungerar som ett verktyg som medierar verksamhet (ej fokus för verksamheten) eller är objekt för verksamheten. Här kan en transformation ske.... Verktyg objekt 2004-02-03 Helena Lindgren

Aktivitetshierarkin Verksamhet (activity) Aktiviteter (actions) Uppfyller ett motiv, bakom vilket ett behov finns som verksamheten svarar mot Särskiljs av vilket objekt det är verksamheten riktas mot Består av: Aktiviteter (actions) Utförs medvetet, måldrivet Operationer (operations) Utförs omedvetet, har inget eget mål transformation 2004-02-03 Helena Lindgren

Internalisation Externalisation transformation Internalisation Externalisation Interna verksamheter – kognition Externa verksamheter (utförs utanför kroppen) kan internaliseras (ex räkning) Verksamheten som helhet är viktig i denna process; tex motorisk aktivitet, användandet av artefakter Liksom verksamheter som sker internt kan externaliseras för att tex involvera andra i verksamheten Denna ständiga transformation ses som basen för mänsklig kognition och verksamhet 2004-02-03 Helena Lindgren

Utveckling Vad triggar dessa transformationer? Konflikter inbyggda i verksamhetssystem Förändringar i miljön Förändringar i en individs förmågor eller förutsättningar Orsakar ”breakdowns” -> transformationer -> utveckling, som ses som något positivt! Utveckling ses som en generell forskningsmetodik – ”formativt experiment” ZPD – ”Zone of proximal development” 2004-02-03 Helena Lindgren

Utvecklingsnivåer hos en individ (Endast intressant i förhållande till en verksamhet) Närmaste utvecklingszon - ZPD Självständig Bortom ZPD 2004-02-03 Helena Lindgren

De 5 principerna om igen... Verksamhet riktar sig mot ett objekt som ska förändras Verktyg som medierar aktivitet Dynamisk och hierarkisk aktivitetsstruktur Internalisation – externalisation av verksamheter Utveckling Konflikter – ”breakdowns” ZPD 2004-02-03 Helena Lindgren

“design of a computer application is design of conditions for the whole use activity.” Bödker 1999 Alla nycklar behövs för att förstå sambanden: Vad är verksamheten? Vad är objektet? Vilket är motivet? Vilka är verktygen? (interna-externa) Hur förändras dessa? (identifiera breakdowns) ...även om fokus ligger på någon av företeelserna, tex systemet som ett medierande verktyg i sammanhanget... Eller var systemet objektet..? 2004-02-03 Helena Lindgren

Engeströms ”verksamhetsystem” verktyg subjekt objekt regler / rutiner arbetsfördelning samhälle / arbetsplats resultat 2004-02-03 Helena Lindgren

Verksamhetsteorin (från förra lekt) Man studerar... Verksamhetens historia Det större sammanhang vari verksamheten ingår De föränderliga mål och syften enskilda har med aktiviteterna Vilka uppfattningar och kunskap de enskilda deltagarna i studien har Hur artefakter används för att distribuera och reglera kunskap och aktivitet 2004-02-03 Helena Lindgren

MDI och verksamhetsteorin MDI behöver flytta fokus från enbart ”human factors” mot det bredare fältet ”human actors” Kollektivt lärande Kunskapsgeneration Skift från byråkratiska till dynamiska organisationer 2004-02-03 Helena Lindgren

Litteraturtips Bödker, Susanne (1989), "A human activity apporach to user interfaces", Human-Computer Interaction, Ch. 4, pp 171-195. Hasu Mervi, Engeström Yrjö (1999), "Measurement in Action: An Activity-Theoretical Perspective on Producer-User Interaction". http://www.edu.helsinki.fi/activity/people/mervi.htm Kaptelinin Victor, Nardi Bonnie, Macaulay C. The Activity Checklist: A Tool for Representing the “Space” of Context. Interactions, july, august 1999. 2004-02-03 Helena Lindgren

Artefakter och scenarios John M. Caroll, kap 6 ”Action science” producerar kunskap under implementation Samtidigt förstå världen som man förbättrar den designarbete som ”inquiry” Reaktion mot glappet mellan traditionell vetenskap och teknikutvecklingen 2004-02-03 Helena Lindgren

Evolutionär design Task – artifact cykeln System kan utvecklas i en miljö av mänsklig aktivitet – eller begränsas Viktigt att känna till i designfasen Verktyg behövs för att kunna diskutera detta Ex. Scenarios – används för att dokumentera / visualisera typiska och signifikanta aktiviteter tidigt och kontinuerligt 2004-02-03 Helena Lindgren

Task – artifact framework Designern skapar möjligheter för mänsklig aktivitet och interaktion Fokus på aktiviteten Utgår från det användaren kan uttrycka: Vad vill man göra Vad behöver man kunna göra På en nivå där aktiviteten är meningsfull för personen (jmfr Task analysis) 2004-02-03 Helena Lindgren

Scenarios Beskriver VAD det är som händer i en användarsituation Minsta möjliga kontext för att utveckla användar-orienterade ”design rationale” Kan elaboreras som prototyper Möjlighet att diskutera design med användarna Stödjer konceptuell förståelse av användandet Utvecklas / omtolkas kontinuerligt under arbetet 2004-02-03 Helena Lindgren

Scenarios – Hur? Utgå ifrån tidigare liknande system och erfarenheter från dessa (empirisk observation) Utgå ifrån teorier om mänsklig aktivitet där man kategoriserar typer av aktivitet Upp till ett dussin scenarios är tillräckligt för att få en användbar och hanterbar representation för design. Hantera konflikter mellan olika scenarios Syntes Prioritera 2004-02-03 Helena Lindgren

”Claims” Uttrycker psykologiska ”design rationale” En uppräkning av vad en artefakts egenskaper kan ge för kognitiva och psykologiska konsekvenser för användaren (önskade, oönskade) – ett slags scenario av konsekvenserna av ett scenario.... Beskriver VARFÖR det som händer sker i en användarsituation Ett set för varje scenario 2004-02-03 Helena Lindgren

Sammanfattning av kap 6 Scenarios + claims + teorier om mänsklig aktivitet utvecklar kunskapen och en ny artefakt. En ny artefakt implementerad i verklig användarmiljö utvecklar aktiviteten (task) och nya behov av artefakter. Besläktad med ”kontextualismen”, participatorisk design, situated action, Activity theory.... MEN Skiljer sig från Activity theory i det att man tycker sig kunna skapa en design av en ny artefakt enbart utifrån teorier och kunskaper om tidigare inte helt lika artefakter. 2004-02-03 Helena Lindgren

Contextual Design Amerikansk paketlösning av etnografi, participatorisk design mm, utformad för att passa industrin. (Holzbladh) Består av: Contextual inquiry Affinity diagrams Work modelling Context model, physical models, flow models, sequence models, abstract flow models Work redesign 2004-02-03 Helena Lindgren