Malmö Börshus, 1 april 2008 Carl-Magnus Carlsson
Hållbar tillväxt Hållbart, effektivt transportsystem Attraktionskraft Konkurrens- kraft Marknads- integration Kompetensintegration Utbildningsintegration MILJÖ
Transporter och tillväxt
Sambandet Transporter Specialisering Handel Tillväxt TEKNIK MILJÖ KUNSKAP
Konflikten mellan inre och yttre attraktionskraft Transport - tillväxt - miljö Konkurrenskraft - attraktionskraft – miljö Inre - yttre attraktionskraft För oss i regionen och externa besökare – för att locka till sig företagsinvesteringar Persontransportinfrastruktur - logistikinfrastruktur Arbetskraftsförsörjning….i gränslandet
Konkurrenskraft genom attraktionskraft? InreYttre Hårda värden Mjuka värden ”Ta sig till jobbet” Infrastruktur God miljö boende/ rekreation God miljö sevärdhet/ shopping ”Få in/ut varorna” Logistik, Investeringar Öresundsregionen
Öresundsperspektivet Svenska traditionen av att transport- och tillväxtpolitiskt hantera detta är allt på en gång……”Hållbar och samhällsekonomiskt effektiv tillgänglighet” Danska är att optimera varje område för sig…..transportslag, gods, person infrastruktur Borde korsbefrukta dessa politiska planeringstraditioner eftersom………
ÅNGAELOLJA MIKROEL ATOM BIO ? VATTEN ? VIND ? Järnväg BIO VATTEN VIND Lastbilen Datorn ?? (järnväg?) Lösningen runt hörnet…………… Energi, transport och kommunikation drivande i utvecklingen
?
Omvandlingsfas -skapar det nya Rationaliseringsfas -använder det nya Ny om- vandling Innovationer –helt nytt Investeringar Komplementariteter Utvecklingsblock Flaskhalsar - Inflation Hemmamarknad Förbättringar – av det gamla Löner Prisfall Internationalisering Ökad konkurrens Kris Samma mönster – olika lösningar KRIS
För Öresundsregionen Viktigt att Sverige och Danmark drar åt samma håll i den kommande omvandlingsfasen för att kunna utnyttja alla potentialer och förena inre och yttre attraktionskraft! -Transportpolitiskt -Tekniskt -(Infra-)Strukturellt -Ekonomiskt Strategic Transport Management
Gemensam verktygslåda för Öresundsregionen MÖJLIGHET: Ekonomisk omvandling i både Sverige och Danmark - med ny teknik och - nya strukturer samt - ”löser sig själv effekter” som t ex nya bränslen, förändrade produktmixer, konkurrenskraft mellan transportslagen eller förändrat konsumentbeteende HOT: Olika politiska fokus; -holistiskt mot atomistiskt; -val av olika ekonomiska styrmedel
Gemensam verktygslåda KRÄVER: Gemensam analys Medelväg mellan transportpolitisk holism och atomism Flexibilitet från nationella regeringarna Gemensam utbildning!