Större flexibilitet i utbildningssystemet Ansökan om försöksverksamhet : Ge möjlighet att börja förskoleklass, grundskola vid andra tidpunkter än vid höstterminens början, Som en följd starta gymnasieskola vid andra tidpunkter än vid höstterminens början.
Varför? Ytterligare fokusering på enskilds elevs lärande. Ta bort hindrande tidsstrukturer. Öka möjligheterna att främja vars och ens lärande, enskilt och tillsammans med andra.
Förväntade effekter: Fler når målen. Förre studieavbrott. Högre grad av eget ansvar och eget inflytande. Mer positiv attityd till skolan.
Sammanfattning Ett led i det livslånga lärandet och ett nästa steg i den förändrings-och förbättrings- benägna skolan bör vara att ta ännu mer hänsyn till barns individuella förutsättningar och göra övergångar mellan skolformer mer flexibla.
Stöd i olika dokument Läroplan för förskolan. Lpo 94. Regeringens utvecklingsplan. Skollagskommitténs betänkande.
Viktigt Fokusering på enskilt barn får aldrig innebära att barnets lämnas ensamt i sitt lärande. Samlärandet är en viktig förutsättning. Skärningspunkten mellan det individuella och kollektiva är förskolans och skolans utmaning.
Hur? Individuella studieplaner/utvecklingsplaner som följs upp genom tex. portfoliometoden, säkerställer elevens fortsatta utveckling.