Större flexibilitet i utbildningssystemet Ansökan om försöksverksamhet : Ge möjlighet att börja förskoleklass, grundskola vid andra tidpunkter än vid höstterminens.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Advertisements

Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Betyg gymnasiet Denna bild skall användas som 1:a bild/välkomstbild vid varje seminarie-start. I rubriken anges namnet på seminariet I underrubriken anges.
Hög kvalitet?? Hög kvalitet – förutsättning för barns lärande och utveckling – vad är hög kvalitet i förskolan? Barns bästa – en god start i livet! Internationellt.
Den svenska förskolan.
Kommuners insynsrätt i fristående skolor
Välkommen till Ängaboskolan
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Ulla Forsberg Marco Suares Fårdala skola, Tyresö kommun
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
En reviderad läroplan för förskolan
Välkommen till informationsmöte
Inlärningsmiljö för att öka motivation
En schweizerkniv i Järfälla kommun
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Hej och välkomna!.
Om utbildning och utvecklingsstörning
Strömslundsskolans Värdegrund.
Vad händer på LSS-området 1 Lagrådsremiss (propp) utifrån LSS-kommitténs betänkande Ändrade föreskrifter för arbete i enskilt hem (AMV) Ändrad biståndsbedömning.
Fakta om undersökningen
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Novus Opinion Föräldrar om skolan Första diagramrapport Arne Modig Viktor Wemminger.
Fakta om undersökningen
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Kyrkskolans fritidshem
Systematiskt kvalitetsarbete
Elevaktiva utvecklingssamtal
Krav på förändringar Utifrån –samhället –näringslivet Inifrån –egna krav på förändringar –nya läroplaner –nya avtal Skola 2000 Mattsson konsulter AB.
Läroplansträff Välkomna!.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Välkomna till Edboskolan
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Uppföljning och utvärdering
1 Att vara gymnasielärare. Min skiss om ”egna förväntningar på läraryrket”.
Skriftliga omdömen och kommentarbanker
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
”I en alltmer mångkulturell skola måste alla lärare ha kompetens att undervisa två- och flerspråkiga elever och veta vad det innebär att lära på ett andraspråk.”
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Herman & Brita Uppföljningsmöte Utskrivningsprocessen
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Nämndplan 2015.
Vuxenutbildningen i Kristianstads kommun
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Förskoleklass, grundskoleutbildning och skolbarnsomsorg Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Lillsjöskolan Bildspel visat 26 januari 2016 Vid öppet hus inför valet till förskoleklass.
Välkomna till förskoleklassen på Idalaskolan och Svaleboskolan.
Brukarenkät Tillfrågade grupper och svarsfrekvens Föräldrar i familjedaghem (35% svar) Föräldrar i förskola (74% svar) Föräldrar i förskoleklass.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Ulf Blossings 32 levnadsregler för pedagogen, som är viktiga för ett pedagogiskt förhållningssätt. 1.Barns och ungdomars sociala liv i förskola, fritidshem.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Lillsjöskolan 19 januari 2017 Kl
Samverkan – att komplettera skolan Hur dokumenterar vi?
Brukarenkät 2010 Till redovisningen:
Skolinspektionen i Almedalen 2017
Komvuxutredningen (U 2017:01)
Välfärdens finansiering
Träff 13 Välkomna!.
Välkommen på föräldraråd
Branschråd Förskola Dagordning Godkännande av dagordning Minnesanteckningar - Gemensam förskolekö Information - BER Budget 2018 Månadsutbetalning.
Enkät i gymnasieskolan
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Större flexibilitet i utbildningssystemet Ansökan om försöksverksamhet : Ge möjlighet att börja förskoleklass, grundskola vid andra tidpunkter än vid höstterminens början, Som en följd starta gymnasieskola vid andra tidpunkter än vid höstterminens början.

Varför? Ytterligare fokusering på enskilds elevs lärande. Ta bort hindrande tidsstrukturer. Öka möjligheterna att främja vars och ens lärande, enskilt och tillsammans med andra.

Förväntade effekter: Fler når målen. Förre studieavbrott. Högre grad av eget ansvar och eget inflytande. Mer positiv attityd till skolan.

Sammanfattning Ett led i det livslånga lärandet och ett nästa steg i den förändrings-och förbättrings- benägna skolan bör vara att ta ännu mer hänsyn till barns individuella förutsättningar och göra övergångar mellan skolformer mer flexibla.

Stöd i olika dokument Läroplan för förskolan. Lpo 94. Regeringens utvecklingsplan. Skollagskommitténs betänkande.

Viktigt Fokusering på enskilt barn får aldrig innebära att barnets lämnas ensamt i sitt lärande. Samlärandet är en viktig förutsättning. Skärningspunkten mellan det individuella och kollektiva är förskolans och skolans utmaning.

Hur? Individuella studieplaner/utvecklingsplaner som följs upp genom tex. portfoliometoden, säkerställer elevens fortsatta utveckling.