FL3: Foundations Daniel Nylén. Kognitiv psykologi & IxD Centrala teorier om kognitiv psykologi utgör grunden för HCI- forskningen Att vara människocentrerad.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Advertisements

KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Perspektiv på IT-system!
Brukarnas medverkan i kunskapsprocessen – Från egen erfarenhet till inflytande – Delaktighet och kunskapsutveckling David Rosenberg.
En av de främsta samhällsteoretikerna.
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
Vuxna barn som vårdar och hjälper sjuka föräldrar
Datavetenskapens roll. Datavetenskap •Vad är datavetenskapens roll i kognitionsvetenskapen?
Sammanfattning Vi gjorde ett studiebesök i Kista Service Hus. Två pensionärer pratade om problem i deras vardagsliv. Utifrån det tänker vi skapa en digital.
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Stereotyper, fördomar & diskriminering
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Arbetsstudier inom MDI - kap 13
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Ta ställning och handla!
Systemförståelse, systemiskt tänkande och grupprocesser
Elevrelationer – sociala interaktioner mellan individer i en skolkontext Kontextuell nivå: Interpersonell nivå: Individnivå:
Helena Lindgren 1 Etnografi Källor: Blomberg (kursboken kap 8) Nardi (antropolog); ”The Use of Ethnographic Methods in Design and Evaluation”,
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
FL3: Techniques Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Psykologins historiska framväxt
Psykodynamiskt perspektiv
Kognitivt perspektiv.
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
MDI och användbarhet Måndagen den 27/3 Design och utvärdering, 5 poäng.
Minne.
MINNESTEST Memorera en talserie Du har 30 sekunder att memorera
Design & Utvärdering, 5 poäng Designern Torsdagen den 23/3 Informatik A.3.
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
System arbetssystem informationssystem
Institutioner och aktörer
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
Mentala modeller Vad syftar vi på mer specifikt? 6 idéer kring mentala modeller Fruktbara ansatser för framtiden Att läsa: Kapitel 6 i kursboken.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Design & Utvärdering, 5 poäng Metoder & Tekniker ”Character of Things” Fredag den 24/3 Informatik A.3.
Distribuerad Kognition DCOG. Bakgrund  Mitten-slutet av 80-talet  UC San Diego  Edwin Hutchins, (James Hollan, David Kirsh)  !Lokaliserad individuell.
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
Appjakten 2015 Jakob Tholander
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Skolutveckling genom aktionsforskning
Feedback Detta kommer du att utöva i olika former i framtida utbildning och yrkesliv.
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Kognitiva processer och representationer n Propositionella representationer lagrar information i LTM n Aktivationsspridning möjliggör åtkomst n Men sen.
Hälsofrämjande bemötande En logopeds arbete med personer som har utvecklingsstörning och autism Helene Ahnlund, AKO 2015.
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Design 1.
Det kategoriska imperativ-testet: (i) Formulera din maxim. I situation S utför jag H i syfte att uppnå Ä.
Digitaliseringens möjligheter och problem
Psykologi Introduktion.
Grafisk visualisering
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Psykologins historiska framväxt
Sociologi Introduktion.
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
Design & Utvärdering, 5 poäng
Psykiskt funktionsnedsättning
Situated action ”Plans and Situated Actions – The Problem of Human -Machine Communication” - Lucy A. Suchman etnometodolog ”Varje utförande av aktivitet.
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Patrik Sundström, programansvarig för ehälsa
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Förhållningssätten.
Kognitivt perspektiv.
Presentationens avskrift:

FL3: Foundations Daniel Nylén

Kognitiv psykologi & IxD Centrala teorier om kognitiv psykologi utgör grunden för HCI- forskningen Att vara människocentrerad innebär att vi vill försöka förstå hur de vi ska designa för fungerar

Kognitiv psykologi “Kognitiv psykologi, den del av psykologin som studerar hur människor behandlar information. Studiet inbegriper tre huvudkategorier av kognitiva processer: hur informationen inhämtas, hur den bearbetas och hur den används eller utnyttjas”

Syn Viktigt att ha förståelse för djupperception vid design av interaktiva system som ska ge en känsla av tredimensionalitet. Vi kan uttnyttja djupperceptionen för att förmeda idéer i designprocessen, t ex genom att använda wireframes

Hörsel Hörseln är oftast understimulerad Ett sätt att skapa en mer inkluderande design (synnedsättnigar) Syn och hörsel jobbar tillsammans Ljud kan användas för att avlasta det visuella systemet Minska mängden innehåll på skärmen

Känsel (haptics) Haptic input = t ex Keyboard, mus, touchscreen Haptic output = te x vibration i telefon, force feedback

Minne Korttidsminnet (arbetsminnet) Kan behålla innehåll upp till 30 sekunder Begränsat utrymme Innehållet knuffas ofta ut av ny information Långtidsminnet Obegränsad kapacitet Svårt att veta vad som lagras och inte

Recall and recognition Recall: när vi söker i minnet efter en viss bit information Recognition: när vi söker i minnet och avgör om en viss information stämmer överens med vad vi har i minnet.

Varför behöver vi känna till hur vår förmåga till uppmärksamhet fungerar?

Tangible interaction Tangible: kännbar, påtaglig, konkret, verklig, gripbar Att ge digital information en fysisk form Att ta tillvara på vad vi lärt oss genom en hel livstid där vi interagerat med den fysiska världen Kan omsättas i Tangible User Interfaces (TUI)

Kritik mot traditionell HCI Kritik mot kognitiv psykologi-fokus inom HCI växer fram under sent 80-tal Begreppet “Den mänskliga faktorn” och sättet att se på männsikan som en uppsättning kognitiva system och subsystem ifrågasätts

Alternativt perspektiv Liam Bannon (Professor i Datavetenskap & Informationssystem) Människor betrakas som “autonoma agenter” som har kapaciteten att styra över sitt eget beteende. Flytta ut från laboratoriet Studera arbetsplatsen istället för en individ som arbetar vid en dator Nya tekniker - t. ex observationer, som är mindre påträngande Från “user-centered” till “user involved” design. Participatory design

Situated action Lucy Suchman (Professor i antropologi) Människors handlingar styrs utifrån interaktion med miljön runtomkring Etnometodologi fick en roll inom HCI Fältobservationer hjälper till at förstå aktörerna i ett nätverk Identifiera strukturer och hierarkier