Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Skola och arbetsliv i samverkan
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Varför fokus på nyanlända just nu
VÅGA VISA – musik- och kulturskoleverksamhet
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
Skolornas arbete med demokrati och värdegrund
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Pedagogiskt ledarskap
Planering.
1 Skolverkets utbildningsinspektion Vi inspekterar för att förbättra.
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Hej och välkomna!.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kvalitetsarbetet och redovisningen
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Regelbunden tillsyn i Älvdalens kommun
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Skolinspektionen Kvalitetsgranskning av svenskundervisning för invandrare i Falkenbergs kommun.
Helhet Händelse Agerande Kunskap om vardagsverksamheten Förståelse av vardagsverksamheten.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
UNOS UNO FÖRÄNDRINGSARBETE NULÄGE.
/X Regelbunden tillsyn höstterminen 2009 Skolinspektionen bedömer att det kvalitetsarbete som bedrivs har en god struktur och är kopplat till.
Disposition och utgångspunkter
Läroplansträff fritidshem
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Likabehandlingsplanen klar – vad händer nu? n Genomgång med elever på lektionstid n Rastvaktsschema upprättas lagvis n Regelbunden kartläggning av trygghet.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Rektors ledarskap - En granskning av hur rektor leder skolans arbete mot högre måluppfyllelse.
Mary-Ann Hopkins 1 Monica Sandorf Mary-Ann (Mia) Hopkins Eva Jungmark Göteborgsregionen.
Riktad tillsyn av bedömning och betygssättning
Elevdemokrati i praktiken
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Skillnader i lagstiftningen Analys om de skillnader som finns i lagstiftningen är motiverade ur pedagogiska, sociala eller andra aspekter Se över gällande.
Förskolans pedagogiska uppdrag. Förskolorna klarar inte sitt pedagogiska uppdrag fullt ut  Alla pedagoger har inte tagit till sig målen som handlar om.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
GFN 11 dec 2014 Mål för mötet Skolverkets allmänna råd fritidshem Intern utbildning fritidshem FFH Systematiskt kvalitetsarbete Skolinspektionen-
Nämndplan 2015.
Ansvar gentemot vem/vilka?
Tillsyn och insyn i fristående verksamhet Omfattning i Kristianstad december fristående förskolor,777 barn 2fristående fritidshem407 barn 2fristående.
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Uppdraget är framtiden, barnen och eleverna. Information om ny organisation av förskolorna i Tyresö kommun.
Skolornas arbete med demokrati och värdegrund Kvalitetsgranskning 2012 Skolinspektionen.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Begreppet undervisning Utbildning: Den verksamhet inom vilken undervisning sker utifrån bestämda mål Undervisning: Sådana målstyrda processer som under.
Skolledarföreningen - för 2000-talets skolledare.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Varför just ämnet fysik?
Begreppet undervisning
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Verktyget Utmärkelsen….
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson Rektors ledarskap Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson

Kvalitetsgranskning om rektors ledarskap Granskningens utgångspunkter & genomförande Anknyta det till forskning om rektors ledarskap Vad vi sett och bedömt Ledarskapets fokus & komplexitet 2017-04-09

Varför kvalitetsgranskning om rektor? Rektors ansvar Skolinspektionens erfarenheter från regelbunden tillsyn Forskning om skolledarskap 2017-04-09

Rektors roll som pedagogisk ledare - nationella styrdokument Rektorn ska hålla sig förtrogen med det dagliga arbetet Rektorn ska särskilt verka för att utbildningen utvecklas Rektorn ska som pedagogisk ledare ta ett övergripande ansvar för att verksamheten inriktas på att nå de nationella målen Rektorn ska ta ansvar för att skolans resultat följs upp och utvärderas 2017-04-09

Pedagogisk ledare – pedagogiskt ledarskap Ledning av skolutvecklingsprocessen - innefattar att nå de nationella målen och förbättra skolans resultat så att varje elev når så långt som möjligt i sitt lärande och sin utveckling. Ansvar för undervisningskvaliteten genom en levande diskussion med lärarna kring undervisning och elevernas resultat Inflytande i förhållande till lärarna genom olika handlingar, som syftar till att påverka dem att utveckla undervisningen i enlighet med de mål och riktlinjer i läroplan och skollag 2017-04-09

Pedagogisk ledare – pedagogiskt ledarskap forts… Ha kunskap och kompetens för att kunna tolka uppdraget och omsätta det i undervisning, leda lärprocesser, kommunicera med medarbetarna Långsiktighet i mål och kvalitetsarbete – forma förutsättningar för undervisning och lärande – direkt engagemang i undervisning 2017-04-09

Framgångsfaktorer (1) enligt forskning… Har fokus på såväl sociala mål som kunskapsmål. Tar ansvar för struktur och kultur Är bärare av en utvecklingsidé   Är tydlig, demokratisk, lärande och kommunikativ Fördelar ansvar och befogenheter Analyserar samband mellan undervisningsmönster och resultat. Skapar kultur som inspirerar medarbetarna 2017-04-09

Framgångsfaktorer (2) - enligt forskning Gör besök i undervisningen Kunnig och kompetent – har lärarnas förtroende Engagerar sig i undervisning och lärande Använder kompetensutveckling som en hävstång i skolans förbättringsarbete Involverar medarbetarna och ger förutsättningar för delaktighet och inflytande Diskuterar vad som genererar framgångsrik undervisning Ger återkoppling och bekräftelse till lärarna 2017-04-09

Framgångsfaktorer (3) - enligt forskning Skolans ledarskap och förbättringsarbete präglas av långsiktighet och uthållighet delaktighet och inflytande öppenhet och samverkan. Förbättringsarbetet ställs i relation till resultat, övergripande mål och visioner med skolverksamheten. Tar ansvar för extern samverkan och ser sin egen skola som en del i en helhet 2017-04-09

Genomförande - urval 30 grundskolor 8 kommuner 2 huvudmän för fristående skolor i koncerner 2 dagars skolbesök Dokument – intervjuer – enkät Beslut om varje skola Sammanfattande rapport 2017-04-09

11 000 elever berörs Vilka? 55 rektorer intervjuades – inklusive biträdande och samarbetande rektorer 453 lärare intervjuades 11 000 elever berörs 2017-04-09

Leder rektor skolans arbete mot ökad måluppfyllelse? 1. 2. 3. 4. 2017-04-09

Mål och vision – fokus på elevers lärande och kunskapsutveckling Område 1. Mål och vision – fokus på elevers lärande och kunskapsutveckling Struktur för samarbete & beslutsfattande Struktur & kultur för inflytande och delaktighet 2017-04-09

Rektors kommunikation – form & fokus Område 2 Rektors kommunikation – form & fokus Rektors direkta engagemang i undervisningen Rektors förväntningar på elever och lärare   2017-04-09

Kvalitetsarbetet - systematik Område 3. Kvalitetsarbetet - systematik Analys och utvärdering Bedömning & åtgärder för förbättring   2017-04-09

Långsiktighet i kompetensutveckling Område 4. Långsiktighet i kompetensutveckling Intern samverkan – elever/föräldrar Extern samverkan   2017-04-09

Rektors fokus? Elevvård Resultat Eleven i centrum Stöd Lärande Åtgärds-program Stöd Bedömning & betyg Normer & värdegrund Lärande Kunskaper Resultat 2017-04-09

Rektors ledarskap i granskade grundskolor Ledarskap genom att gå runt i skolan Den öppna dörrens princip Pedagogiskt ledarskap på avstånd – den svarta lådan Aktivt medarbetarskap – förutsättning för en professionell skolkultur En kombination av strategier behövs – men det finns ingen ”best practice” Rektors ansvar för kompetensutveckling Kvalitetsarbetet sviktar Ledarskap på god väg och ledarskap med behov av förbättring   2017-04-09

Några slutsatser Bra ledarskap skapar sammanhang och delaktighet Rektor bärare och förmedlare av nationella mål Rektorer behöver stiga fram som kompetenta och modiga ledare Skolans demokratiuppdrag – sociala mål – vid sidan av kunskap? Superrektorn – en drömbild? Ledarskapet skapas i sitt sammanhang Vad leder rektor – och vem leder rektor?   2017-04-09

Förväntade effekter Bidra till utveckling av ett skolledarskap med tydligt fokus på undervisningens kvalitet och elevers lärande och utveckling. Medverka till fokus på förbättringsarbete för ökad måluppfyllelse i grundskolan. Medverka till att synliggöra viktiga kompetensområden för ledarskap i grundskolan Bidra till medvetenhet om vikten av ett analyserande och problematiserande synsätt på verksamheten.   2017-04-09