The Future of Competition Co-Creating Unique Value with Customer Kapitel 1: Co–Creation of Value C.K. Prahalad & Venkat Ramaswamy Grupp C1: Hanna Byström,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Främja Kvinnors Företagande i Blekinge Första utlysningen – beviljade projekt Catharina Rosenquist.
FÖRETAGSEKONOMI 1 Annan placering av kapitel 1!?
Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Nyttorealisering på 10 min
Kvalitet och utvärdering Några reflektioner bakåt och framåt
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Policy för miljö och hållbar utveckling
Välkomna! Förskrivarens juridiska ansvar kontra patientens egenansvar
En upplevelse *
TEAMARBETE Ref. Boken om Team LF 2004.
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
Tjänstens tillgänglighet Interaktion
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Seminarium 3: Dissekering av ett erbjudande
Undersköterskans roll i framtiden 2012 –
1 Forskning & Utveckling Hannie Lundgren EU-plattformsmöte 29 april.
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Betydelsen av samverkan inom hälso- och sjukvården
Interreg IV A Nord Gränslösa möjligheter Skellefteå 7 dec Pontus Albertsson, Forskare, AKMC, VLL HarshNet.
Palliativ vård Hälso- och sjukvård i syfte att lindra lidande och främja livskvalitet för patienter med progressiv obotlig sjukdom. Vården innebär beaktande.
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Slutbetänkande – Rätt information på rätt plats i rätt tid
Någon nära blir psykiskt sjuk… Från demensvård 1982 till dagens psykiatri. Min utgångspunkt; Psykosteam i Uddevalla. Hur skulle jag vilja bli bemött/behandlad?
Vad det handlar om Malmö stad satsar på att göra Malmö till en trygg och bra stad att leva, bo och arbeta i. Tillsammans med Malmöborna, företag, fastighetsägare,
Välkommen till ESF:s seminarium
Ramverk för patientmedverkan
Barn i stan Kritiska punkter för barns delaktighet i planeringen
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
Detta är God Vård.
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Pernilla Åström Strateg Digital PR Facebook.com/comsicom Community.
Strategisk plan för området Hälsa och samhälle inom Malmö högskola.
Medicinsk teknik för en bättre livskvalitet och tillväxt Seminarium Björn-Erik Erlandsson
SAMBA Vitalis Maria Areblad Landstingets IT-enhet Landstinget i Östergötland.
Landskrona Per-Arne Ström Finansinspektionen
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Forskningsplattform Förnyelse av tjänstebaserade, komplexa system Gunilla Jönson Fredrik Nilsson Lunds Tekniska Högskola.
Case management I Svenljunga, Tranemo och Ulricehamn.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Ställ om Sverige Stephen Hinton TRANSITIONSWEDEN.SE.
”Preventing the premature death of relationship marketing” - Lina Jansson - Maxim Kejzelman - Susanne Midbeck - Erik Petersson - Patrik Widlund.
Samverkan mellan vårdgivare 24 mars 2011 Maj Rom.
Lärande utvärdering genom följeforskning
The explanatory foundations of relationship marketing theory Shelby D. Hunt, Dennis B. Arnett och Sreedhar Madhavaram Journal of Business & Industrial.
SOI:s årskonferens 1 april 2008 Örebro ”Hur befrämjas konkurrensen av nya LOU?” Ulrica Dyrke Företagarna.
Förbättringskunskap Ingrid Ainalem.
Some new thoughts on conceptualizing perceived service quality: a hierarchial approach Journal of Marketing 2001 Michael K, Brady & J. Joseph Cronin Jr.
Barnets rättigheter i nya patientlagen
Region Östergötland Regelbok för vårdcentraler Regionens garanti till medborgarna Regionens krav till vårdgivarna Konkurrensneutralitet
Nationell satsning för kortare väntetider i cancervården
Vårdval Gotland Hälso- och sjukvårdsförvaltningen Vårdval Gotland steg för steg.
 Inledning Arbete inför den strategiska planen  Lunch  Ögonmottagningen - Gunilla Nordlander  Läkemedel.
1 Verksamhetsplan Verksamhetsplanering Verksamhetsidé Värdegrund Vision SWOT-analys Strategier Mål Handlingsplaner Uppföljning Varför finns vi?
Meet Malmö – tillsammans gör vi skillnad Ett fördjupat samarbete mellan Malmö stad och näringslivet för att skapa, samla och bibehålla kompetens (kunskapsallianser)
Hur arbetet med hållbart företagande kan användas i marknadsföringen.
Lag utan genomslag Utvärdering av patientlagen 2014–2017
Ramverk för patientmedverkan
PERSONCENTRERAD VÅRD DE KRONISKA SJUKDOMARNAS UTMANING
En mer hälsofrämjande hälso- och sjukvård ett av de nya nationella målen för folkhälsan
Marknad, målgrupp och mål
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Delat beslutsfattande och SIP
Att styra organisationer med konkurrens
Läkarintyg för sjukpenning
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

The Future of Competition Co-Creating Unique Value with Customer Kapitel 1: Co–Creation of Value C.K. Prahalad & Venkat Ramaswamy Grupp C1: Hanna Byström, Margareta Åkesson, Erik Mohall, Sebastian Asklöv och Carolina Edgren

Värdeskapande process KonsumentFöretag ProduktutbudInformationstillgång Ny roll Krävande / ifrågasättande Subjektiv upplevelse / erfarenhet Definierar och skapar värde i samverkan Tillfredställd konsumentKonkurrenskraft Interaktion Nätverk Individfokus Infrastruktur Intensiv konkurrens Minskade vinstmarginaler Co-Creation (”Samverkan”) Grupp C1: Hanna Byström, Margareta Åkesson, Erik Mohall, Sebastian Asklöv och Carolina Edgren

Förutsättning för interaktion: Tillgång till information Möjliggöra transparens Föra en dialog Uppskattning av risk Grupp C1: Hanna Byström, Margareta Åkesson, Erik Mohall, Sebastian Asklöv och Carolina Edgren

Värdeskapande process Produktutbud / Besöka läkaren på plats Informationstillgång / Diagnos Ny roll Krävande / ifrågasättande Subjektiv upplevelse / erfarenhet Definierar och skapar värde i samverkan Ansluten – Del av sitt välmående Informerad – Kan stämma av sitt tillstånd Aktiv – Kontroller på eget bevåg via IT Vill bli bevakad och Informerad om ngt. är fel. Även vid exempelvis utlandsvistelser. Olika patienter uppfattar kvalitén på Interaktionen olika Konsument / Patient Tillfredsställd konsument/ Livskvalitet, ökad bekvämlighet (egen tanke) Värdeskapande process Grupp C1: Hanna Byström, Margareta Åkesson, Erik Mohall, Sebastian Asklöv och Carolina Edgren

Värdeskapande process Måste aktivt involvera konsument / Läkare och patient bestämmer lösning ihop Koordinering / Medicinsk expertis Läkare i annat land Patienter med liknande tillstånd - Preferenser - Erfarenheter - Kontext Tid/plats/social/kultur Ledningen måste medverka för kvalité/ IT-lösningar Interaktion Nätverk Individfokus Infrastruktur Intensiv konkurrens / Långa vårdköer (egen tanke) Minskade Vinstmarginaler / Begränsade resurser (egen tanke) (Heterogenitet) Värdeskapande process Företag / Hälso- & sjukvård Konkurrenskraft/ Kvalitativ hälso- & sjukvård (egen tanke) Grupp C1: Hanna Byström, Margareta Åkesson, Erik Mohall, Sebastian Asklöv och Carolina Edgren

Värdeskapande process Konsument / Patient Företag / Hälso- & sjukvård ProduktutbudInformationstillgång Ny roll Krävande / ifrågasättande Subjektiv upplevelse / erfarenhet Definierar och skapar värde i samverkan Tillfredställd konsumentKonkurrenskraft Interaktion Nätverk Individfokus Infrastruktur Intensiv konkurrens Minskade vinstmarginaler Co-Creation (”Samverkan”) Grupp C1: Hanna Byström, Margareta Åkesson, Erik Mohall, Sebastian Asklöv och Carolina Edgren

Veckans tema: Relationer & värdeskapande Huvudidéer: Möjliggöra interaktion, samverkan med konsument och uppbyggnad av nätverk runt kärnprodukt är nyckeln till värdeskapande och konkurrenskraft. Grupp C1: Hanna Byström, Margareta Åkesson, Erik Mohall, Sebastian Asklöv och Carolina Edgren Budskap: För att vara konkurrenskraftiga måste företag tillfredställa konsumenten genom att involvera/integrera med den/dem. Begrepp: Co-creation (”Samverkan”), Värdeskapande process, Interaktion, Nätverk, Individfokus, Infrastruktur, Konkurrenskraft

Gruppens reflektioner: Hur tillämpas teorin i praktiken? Ekonomiskt försvarbart? Hot mot personlig integritet? Hållbar konkurrensfördel? Massmarknader/få kunder? Juridiska aspekter? Grupp C1: Hanna Byström, Margareta Åkesson, Erik Mohall, Sebastian Asklöv och Carolina Edgren