Marknadsföring av turism

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Centrala innehåll och kunskapskrav
Advertisements

Centrala innehåll och kunskapskrav
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Reseproduktion och försäljning
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Våren 2009 Beskriv ett land Mathias Ahrn Jan-Eije Hammaräng.
Hälsopedagogiskt arbete kap. 4
Grundkurs i marknadsföring
LOV -möjlighet att välja Myndighetsutövarens informationsroll  Objektiv informatör  Informera om vad LOV innebär  Genomgång av valbara företag –  kundvalskatalog.
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Kunskaper och förmågor FEK1
Marknadsföring av turism
Intervju inför ViV-projektet.
Vad kostar resan? Det är svårare att sätta priset på en resa idag för det finns fler aktörer och många olika faktorer som spelar in.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Arbetsområde 1. Innehåll Exempel E C A Idrott/ Lek/ Motion
Hur jobbar Sigtuna turistbyrå?
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Affärsidé - företagets vägvisare
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl
Kap 5: Mål och affärsidé Utifrån resultatet i nulägesanalysen formulerar ledningen mål; vad den vill uppnå på kort respektive lång sikt. Affärsidén ska.
marknadsförarens verktygslåda
Kap 6: Marknadsstrategier
Förslag till planering kapitel 12
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
K1 Alla marknadsför sig Att skapa intresse och förväntningar
Centrala innehåll och kunskapskrav
Hälsopedagogik Kapitel 4
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff Välkomna!.
Vad ska ingå i uppgiften?
Reseproduktion och försäljning
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Steg 2 – Mötet HUR ÄR VÅR ARBETSMILJÖ OCH VAD BEHÖVER VI GÖRA?
Aktiviteter och upplevelser
Marknadsföring och försäljning
Kap 10 Marknad för turism •
Steg 4 - Mötet FÖLJA UPP OCH UTVÄRDERA VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
Vo12 Projekt på APL: Lagar och bestämmelser
Marknadsföring av turism
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
Nytt kvalitetsutvärderingssystem KI utbildningskonferens Lars Haikola.
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
[Produktnamn] Marknadsplan
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Projektnamn Företagsnamn Presentatör
Att starta eget Färgsätt som i boken. På varje bild ska det stå:
Produkt, pris, plats och påverkan
Undersök och analysera
Projektnamn Företagsnamn Presentatör
Sälja en produkt eller tjänst
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
INFORMATIONSSÄKERHETSPROGRAM 2020
[Produktnamn] Marknadsplan
Presentationens avskrift:

Marknadsföring av turism Kapitel 10

Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt kom vi?

Marknadsplan sid 172 1. Nulägesanalys: Vart står vi nu? Pest (sid 173) Swot (sid 176) Marknadsanalys av kunder 8 punkter och livsstilar (S174) och konkurrenter (175) koll på 5 områden Marknadsundersökning (177) 1. Gör en pest och swot och skriv in i bloggen och redovisa nulägesanalysen

2. Marknadsmål (sid 178) Vart vill vi komma? Marknad - affärsidé Produkt – målbeskrivning, målgrupper, säljvolym Pris Volym – marknadssegment (en del) Lönsamhet Genomgång och uppgift 2. Skriv in din affärsidé i bloggen .

Handlingsplan sid 180 De 5 P:na Produkt, Plats, Påverkan, Pris, Personal. Produkt: Turisttjänst - service, kvalitet, prestige, namn, varumärke Plats: Geografisk plats, där produkten blir tillgänglig för kunden Påverkan: Fem konkurrensmedel s 184 + Annonser, reklam, personlig förs, Mässor Pris: Företagets kostnader, kunden vilja och förmåga att betala, konkurrens på marknaden Personal: Kunnande, kompetens och service Marketing mix= kombination av ovanstående 3. Analysera de 5 P:na och skriv in i bloggen

Utvärdering sid 194 Uppföljning och kontroll Mätbart Realistiskt Se sid 195 Exempel på utvärdering av en enkät (tvärgruppsredovisningen) 4. Ge förslag på hur du ska utvärdera och skriv in i bloggen och redovisa

Tips till inlämningsuppgiften : Läs kapitel 10. Repetera power-point . Reflektion i wordpress/blogg Instuderingsområden: 1. Gör en pest och swot och skriv in i bloggen och redovisa nulägesanalysen 2. Skriv in din affärsidé 3. Analysera de 5 P:na. 4. Ge förslag på hur du ska utvärderaoch skriv in i bloggen och redovisa

Betygsgrundande uppgift: Beskriv utförligt olika målgrupper och deras behov samt föreslår passande aktiviteter och tjänster. Redogör dessutom utförligt för lokala och regionala förutsättningar för en hållbar utveckling inom turismnäringen. Eleven söker, sorterar och granskar med viss säkerhet information om olika verksamhetsområden inom besöksnäringen samt beskriver utförligt likheter och skillnader mellan olika verksamheter. Dessutom värderar eleven resultatet med enkla omdömen.

Redovisning kommer också bedömas. Inför presentationen väljer eleven med viss säkerhet material, teknisk utrustning och metod som passar för uppgiften. Eleven gör med viss säkerhet en enkel presentation på ett strukturerat sätt och integrerar med viss säkerhet tekniska hjälpmedel i presentationen.

APL Tidsplanering: Onsdag 7 jan: Genomgång av kap 10 + förbered frågorna om marknadsföring till din handledare. Onsdag 14 jan: sammanställning av uppgifterna i bloggen individuellt. Onsdag 21 jan: Redovisning av marknadsföring.