Folkhälsoinsatser utifrån ett rättighetsperspektiv

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Om mänskliga rättigheter
Advertisements

En lektion om de mänskliga rättigheterna
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Disposition - Hållbar utveckling
Att ta sitt ansvar som offentlig arbetsgivare
Kultur för alla – gäller det mig
Välkommen Barnet i rättsprocessen Brottsmål & Vårdnadsmål
Likabehandlingsplanen för Korsavadsskolan.
Mänskliga rättigheter i Västra Götaland
Vissa av bilderna i denna powerpoint-presentation är tagna av fotograf Paul Quant.   Fotografen har upphovsrätt till bilderna. Endast Handisam och Processtöd.
Några följder av heteronormativitet:
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Tillgänglig information
Caroline Dyrefors Grufman
Myter om mänskliga rättigheter - fritt efter Elisabeth Abiri
Mänskliga rättigheter Demokrati och frånvaro av mänskliga rättigheter är en omöjlig kombination.
VFU-ledarkonferens 15:e augusti 2012 Wallenbergs konferenscentrum
Mänskliga rättigheter
Studiens syfte Klarlägga om elevens rättsliga skydd mot kränkningar i samband med utbildning har stärkts sedan barn- och elevskyddslagens tillkomst, dvs.
RÄTTEN TILL BÄSTA MÖJLIGA FYSISKA OCH PSYKISKA HÄLSA
Vad är identitet?.
Varför tror människor.
Annika Ghafoori Kvalitetsdrivet 2013 En öppen högskola?
Vad innebär ett barnperspektiv
Likabehandlingsplan/plan mot kränkande behandling
Välkomna!.
Barnrättsperspektiv på inflytande och delaktighet med underrubrik: Om barn och unga i fysisk planering – en fråga om social hållbarhet Gabriella Olofsson.
Och samverkansmodellen Dalarnas regionala kulturplan
Jämlika och Jämställda beslut " Jämställdhet betyder att mamman och pappan producerar barnen tillsammans. Förr i tiden var det bara mamman som födde upp.
Eva 10 år -Jag vet att det kostar, men hur lång tid kan det ta.
Nya tider och nya behov – men har vi nya lösningar?
Ny diskrimineringslag
Lagar och överenskommelser
Funktionshinder i tiden 1-2 april, Stockholm Samling för social hållbarhet – åtgärder för jämlik hälsa i Västra Götaland.
Bilder för lokal utbildning
Elizabeth Englundh Socionom, Fil. Dr I PEDAGOGIK
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Riktlinjer för tillgänglig information och kommunikation Rådet för funktionshinderfrågor 27 september 2012 Jan Terneby.
Likabehandlingspolicy för Slottegymnasiet
KOMPETENS OM MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Mänskliga rättigheter – maktdimension
Diskrimineringslagen
Individuellt stöd till studenter med funktionshinder
Vad är identitet?.
Tillsammans skapar vi jobb för fler!
INTRODUKTION TILL JÄMSTÄLLDHETS- OCH LIKABEHANDLINGSARBETET VID GÖTEBORGS UNIVERSITET FRAMTAGEN AV PERSONALENHETEN, SEKTIONEN FÖR ARBETSMILJÖ OCH LIKABEHANDLING.
De Sju Diskrimineringsgrunderna
en start för det lagstadgade likabehandlingsarbetet
Tillgänglighet som diskrimineringsgrund Regionjurist: Sanna Othman
Definitioner Kränkning paraplybegrepp där mobbning, trakasserier, diskriminering och övrig kränkande behandling ingår. Kränkning är när man blir illa behandlad.
Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering
En översikt Jan-Åke Sandell Diskrimineringslagstiftning 1.
Mänskliga rättigheter i Västra Götalandsregionen Förvaltning/avdelning/grupp/enhet som dragningen är för Datum:
Likarätt JONAS ÅLEBRING ST-LÄKARE. Likarätt – alla människor har ett lika värde och lika rättigheter Likabehandling – alla ska behandlas efter sina förutsättningar.
Konflikthantering på arbetsplatsen. Konflikt Önskemål man inte vill släppa + Blockering av annan = Frustration Agerande.
Jenny Långström Jämställdhetsutvecklare Tel: Mobil:
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
HEJ FÖRÄLDRAR! Välkomna till föräldramöte. Madelene Löfgren ◦ Grundskolelärare F-3 ◦ 35 år ◦ Sambo och två barn ◦ Bor på Bokenäset utanför Uddevalla.
Studeranderätt och diskriminering
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Horisontella principer
Uppsala Public Management Seminar 14 mars
Konventionens innehåll och struktur
Konventionens innehåll och struktur
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Göteborgs stads likabehandlings-arbete
Kampen för lika möjligheter för HBTI-personer i EU
Kampen för lika möjligheter för HBTI-personer i EU
Presentationens avskrift:

Folkhälsoinsatser utifrån ett rättighetsperspektiv Jämlik hälsa – Sociala investeringar 2013-10-11 Rättighetskommitténs kansli

Kommittén för rättighetsfrågor (2011) Rättighetskommitténs kansli Utbildningar, konferenser TD Pilotverksamheter i rättighetsbaserat arbete Remisser, riktlinjer Organisationsstöd, projekt- och forskningsmedel Samråd med olika invånargrupper Sakområden Jämställdhet/HBT Etnicitet/trosuppfattning Funktionshinder Ålder Unikt Sverige inom offentlig sektor – Västra Götalandsregionen har en kommitté med särskilt ansvar för MR-frågorna och att politiker och tjänstemän arbetar ihop om detta Arbetar inte på individnivå utan övergripande och strategiskt Sakområden: stort område: därför har såväl tjänstemän som politiker ansvar för särskilda områden och i kontakten med civilsamhällets organisationer Ska vi verkligen utbilda alla? MR? Förkortning eller uttalat…

Att arbeta utifrån ett rättighetsperspektiv Utgångspunkt i FN:s konventioner om mänskliga rättigheter ANNA Avsnittet Grundläggande om MR Poängtera gärna Diskussionsföreläsning – se Syfte och pedagogiskt koncept

Mänskliga rättigheter beskriver Vad som inte får göras mot någon människa. Vad som måste göras för varje människa. Alla människor har rättigheter. Mänskliga rättigheter är något man har i egenskap av människa, det är inget man får. ”Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter” Det är när enskilda individer eller grupper får sina rättigheter åsidosatta eller kränkta som det blir tydligt att de aldrig kan tas för givet. Humanitär rätt Sedvänja Deklaration Konvention Vem omfattas av skyddet för mänskliga rättigheterna? Hur tolkas de? På vilket sätt sker granskiningen av deras efterlevnad? Vilka möjligheter har enskilda som utsatts för kränkningar att få upprättelse? Ett rättighetsbaserat förhållningssätt? Mänskliga rättigheter är ett svår definierat begrepp. Ett sätt att beskriva mänskliga rättigheter är som en benämning på vad som inte får göras mot någon människa, men även vad som faktiskt bör göras för varje människa. En annan definition kan vara att mänskliga rättigheter är de rättigheter som varje individ innehar endast av anledning av att de är födda, ingenting annat behöver definieras eller uppfyllas, individen har rätt till dessa rättigheter för att den är människa. Mänskliga rättigheter är den juridiska benämning på de universella rättigheter som världssamfundet enats om ska säkerställas alla människor, utan åtskillnad, runt om i världen. MR.Handlingsplan -Antidiskriminerng De mänskliga rättigheterna är universella, det vill säga, de gäller för alla oavsett nationalitet, etnicitet, kön osv. De slår fast att alla är födda fria, har lika värde och rättigheter. De mänskliga rättigheterna reglerar förhållandet mellan statsmakten och enskilda människor. Det är i första hand regeringarna som har ansvaret för att rättigheterna respekteras.

Mänskliga rättigheters utgångspunkt Rättigheterna är odelbara och universella Alla människor är lika i värde och rättigheter Alla människor har rätt till samtliga rättigheter utan någon diskriminering Relatera till exempelvis budget och besparingar, prioriteringar … Aktuella, relevanta tidningsartiklar (kolla upp VILKA)

Allmänna förklaringen om mänskliga rättigheter (1948) Den allmänna förklaringen om de mänskliga rättigheterna innehåller 30 artiklar Artikel 1 anger att alla människor är födda fria och jämlika i värde och rättigheter Artikel 2 anger att rättigheter ska kunna åtnjutas av alla och att diskriminering är förbjuden

Diskrimineringslag 2008:567 Förbjuder diskriminering som har samband med: kön könsöverskridande identitet eller uttryck etnisk tillhörighet religion eller annan trosuppfattning funktionshinder sexuell läggning ålder Den ”nya” diskrimineringslagen ersatte då tidigare sju olika lagar mot diskriminering. Samtidigt som lagen trädde i kraft inrättades Diskrimineringsombudsmannen (DO). DO ersatte de fyra tidigare ombudsmännen mot diskriminering, Får vara kort, men vid behov/om frågor kommer/på heldagsutbildningen kan också följande tas upp: Direkt diskriminering Indirekt diskriminering Trakasserier Sexuella trakasserier Instruktioner att diskriminera I kapitel 3 beskrivs Aktiva åtgärder och som bland annat handlar om samverkan mellan arbetsgivare och arbetstagare. Arbetsgivare och arbetstagare ska samverka om aktiva åtgärder för att uppnå lika rättigheter och möjligheter i arbetslivet oavsett kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, och särskilt motverka diskriminering i arbetslivet på sådana grunder. Det kan handla om att det ska finnas en Jämställdhetsplan, utbildningsinsatser, att förebygga och förhindra trakasserier, Likabehandlingsplan med mera. Främjande/aktiva åtgärder för alla diskrimineringsgrunder utom ålder och x (kolla upp). Utökad lag om åldersdiskriminering; tidigare enbart utbildning och arbete. Nu utökat till att även gälla varor, tjänster, bostäder, allmän sammankomst, offentlig tillställning, hälso- och sjukvård, socialtjänst, socialförsäkring, arbetslöshetsförsäkring, statligt studiestöd och offentlig anställning. Koppling kan göras till hälso- och sjukvårdens prioriteringsutredning som heter ”Vårdens svåra val. Slutbetänkande av Prioriteringsutredningen”, SOU 1995:5. Är (ska) fortfarande vara grunden för de riktlinjer om prioriteringar som tas idag inom sjukvården. Utredningen leddes av Jerzy Einhorn (känd läkare och riksdagsman på den tiden). Tar upp tre principer; 1. Människovärdesprincipen, 2. Behovs- eller solidaritetsprincipen och 3. Kostnadseffektivitetsprincipen. De två första knyter väl an till FN:s principer. Dessa principer är också rangordnade från 1 till 2 till 3. Prioriteringar inom hälso- och sjukvården är ett mycket aktuellt, svårt och hett område då principerna och verklighetet och ekonomin kommer i skarp läge.

Onödig ohälsa Ohälsan står i samband med kända bestämningsfaktorer som: Brist på inflytande Ekonomisk otrygghet Diskriminering Brist på tillgänglighet

Vi blir funktionshindrade … ”Jag är övertygad om att ett fysiskt funktionshinder inte behöver innebära något större problem. De praktiska svårigheterna som finns skulle lätt kunna avhjälpas med teknik och bättre samhällsorganisation”. ”Vi blir funktionshindrade genom att gå in i den roll som förväntas av oss. Det är samma problem som gäller för andra underställda grupper. Du uppfostras till att uppfylla förväntningarna. Till slut tror du själv att du sådan som rollen bestämmer”. Ann Åkerberg: Hur vore livet om du var en funktionshindrad kvinna?

Juridiskt bindande konventioner Europeiska konventionen för skydd av de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna (1952 och 1994) Konventionen om ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter (1972) Konventionen om medborgerliga och politiska rättigheter (1972) Konventionen mot rasdiskriminering (1972) Konventionen mot diskriminering av kvinnor (1981) Konventionen mot tortyr och annan kränkande behandling (1987) Konventionen om barnets rättigheter (1990) Konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning (2008) Se ”Huset” i kompendiet. Lars: få in Huset som miniatyrbild i denna bild!?

Centrala FN-principer Jämlikhet Icke-diskriminering Delaktighet Transparens/öppenhet Rättssäkerhet Rättighetskommitténs kansli

Rättighets- och skyldighetsbärare Rättighetsbärare – alla invånare i kommunen, länet och Sverige Skyldighetsbärare – alla anställda inom kommunen, landstinget/regionen eller staten ANNA Förklara komplexiteten …! Staten skyldighetsbärare men delegerat ansvar till olika myndigheter – kommuner/landsting/regioner Olika roller – arbetsgivarrollen, verksamhetsutövare och arena för befolkningens demokratiutövande

Från behov till rättigheter Ett rättighetsbaserat arbete förtydligar vem som är rättighetsbärare respektive skyldighetsbärare.   Insatser till ”utsatta människor” riskerar att enbart åtgärda effekterna och inte strukturerna. Finns inga ”svaga grupper” utan bara mer eller mindre starkt skydd. Från vi (som hjälper) och dom (som behöver) till oss (alla har olika behov men samma rättigheter) Få stöd till egenmakt för att utkräva sina mänskliga rättigheter JAN RBA – omsätta MR Utveckla resonemanget om egenmakt, i förhållande till hälsofrämjande Vilken bild har vi av en patient? Någon det är synd om som och som vi vill hjälpa? Vad sätter vi i centrum? (Prognosen) Vem är motpart? Vilken bild har vi av en brukare? Någon som har ett behov av något? Den som brukar våra tjänster? Fokus på det som brukas dvs. sjukvård (jord-brukare)Vem är motpart? Vilken bild har vi en kund? Utbud efterfrågan/vallfrihet? Någon med ekonomiska resurser? Fokus på profit? ”Nöjda kunder har alltid rätt.” Vem är motpart? Producentrn Vilken bild har vi av en rättighetsbärare? Vad händer med maktrelationen!?

FN:s sex principer för ett rättighetsbaserat arbete Inventera olika individers och gruppers tillgång till en eller flera mänskliga rättigheter Målen relateras mänskliga rättigheter Verksamheten/uppgiften fokuserar särskilt på områden och/eller grupper där skyddet är svagast Hur ser tillgången ut till Västra Götalandsregionen olika verksamheter? Finns servicen överhuvudtaget och i tillräcklig omfattning? Genom att relatera målen till FN:s artiklar och principer blir målen tydligare och mer oomtvistade. Det är också ett bra sätt att få in ett MR-tänk i verksamheterna genom att använda ett MR-språk. Viktigt och glöms/bortprioriteras ofta bort. Det finns inga svaga grupper (alla människor har stor och oanad kapacitet som många gånger inte ges tillfälle att ”blomma ut”). Det är samhället som genom svagt skydd, otillräckliga resurser orsakar detta och därför har ett ansvar som skyldighetsbärare att fokusera på dessa områden/grupper 14 14

5. Utvärdering görs av både mål/effekter och arbetsprocesser 4. Samtliga arbetsprocesser bygger på centrala rättighetsprinciper som delaktighet och inkluderande, icke-diskriminering och jämlikhet, tydligt ansvarstagande och transparens 5. Utvärdering görs av både mål/effekter och arbetsprocesser 6. Rättighetsskyddet stärks genom ansvarigas förmåga att leva upp till sina åtaganden och rättighetsbärarnas förmåga att kräva och åtnjuta sina rättigheter Ni känner igen att här kommer de centrala FN-principerna igen och de bildar självklart grunden för ett rättighetsbaserat arbete och ska gås igenom konkret och systematiskt. Viktigt att inte bara utvärdera målet om exempelvis delaktighet i på vårdcentralen för patienter och personal. Lika viktigt är att utvärdera hur man arbetade med detta – var alla delaktiga, gjordes arbetet transparent och öppet osv … Rättighetsskyddet stärks genom att skyldighetsbärare/personal/anställda ansvar tydliggörs och medvetandegörs och att rättighetsbärarna/patienterna blir mer medvetna och får mer kunskap om sina rättigheter. 15 15

Rättighetskommitténs kansli 4A-modellen Availability, Accesability, Accepability & Adaptability (Committee on Economic, Social and Cultural Rights General Comments no 21) Tillgång Tillgänglighet Acceptans Anpassbarhet Rättighetskommitténs kansli

Rättighetskommitténs kansli Två exempel Artikel 6 (ESK), Rätten till arbete Arbetsmarknadsnoder – personer med funktionsnednedsättning och andra grupper som har särskilt svårt att komma in på arbetsmarknaden Artikel 12 (ESK), Rätten till bästa uppnåeliga fysiska och psykiska hälsa Psykiatrin, Psykosvård Nordost i Göteborg Rättighetskommitténs kansli

Västra Götalandsregionen har en ambition Att verka för att olika grupper, som har särskilt svårt att komma in på arbetsmarknaden, ska ha möjlighet till arbete och delaktighet i yrkeslivet VGR, som offentlig arbetsgivare, bör ta ett särskilt socialt ansvar och föregå med gott exempel Som en av flera delar i denna ambition – inrättande av arbetsmarknadsnoder Punkt 1: Från Det goda livet - Vision Västra Götaland Punkt 2 och 3: Från regionstyrelsens beslut att inrätta Arbetsmarknadsnodsprojektet

Arbetsmarknadsnoder Socialt ansvarstagande Västra Götalandsregionen - ledande när det gäller praktik/arbete för personer med funktionsnedsättning Chefer och handläggare - goda kunskaper om funktionshinder Utveckla rehabiliteringsprocessen för redan anställda Samverkansavtal Västra Götalandsregionen, FK och AF Fyra samordningstjänster Särskilda medel

Resultat 278 påbörjat praktikperiod varav 227 övergått till anställning Ökad kunskap om personer med funktionsnedsättning Förbättrad rehabiliteringsprocess för långtidssjukskrivna

Rättighetshjulet Centrala principer: Jämlikhet Icke-diskriminering Delaktighet Transparens Rättssäkerhet Kartläggning Planering Genomförande Uppföljning Lars fixar bild + riktigt hjul Exempel/reflektioner på andra metoder/pågående arbeten: En gemensam rättighetsplan istället för … Tillgänglig information och kommunikation/ inkluderande språk Bemötande och delaktighet – att starta med människan TD (Tillgänglighetsdatabasen) Rättighetsbaserad argumentation som grund när olika rättigheter kolliderar

Tack för mig! Jan Terneby MR-strateg med inriktning forskning, utbildning och äldrefrågor Mobil: 070 - 594 19 07 Mail: jan.terneby@vgregion.se